Advies stoppen als chemisch procesoperator.

Chompaco

New member
Gegroet,

Ik heb dit forum maar pas ontdekt en ben onder de indruk van het goede advies dat men hier geeft, vandaar wou ik ook mijn situatie voorleggen. Sorry als het wat lang is.

Momenteel werk ik volcontinu als chemisch operator. Ik heb een luxeleven wat het financiële betreft, maar het ploegensysteem/weekendwerk begint mij serieus af te takelen. Mogelijks geraak ik nooit uit deze job weg aangezien ik mezelf een pittige lening heb aangedaan. Psychologisch is het ook geen cadeau om een in dag job in te gaan en terug te vallen op < de helft van mijn huidig loon.

Ik ben in het bezit van een bachelor bouwkunde en heb ook ervaring in de bouw via een eerder bijberoep en mijn zelfbouw woning. Ik heb hiermee nog niet echt gesolliciteerd, omdat de starterslonen momenteel onhaalbaar zijn voor mij, vandaar wil ik mijn financiële drop wat beperkter houden door mijn kennis uit te breiden.

Ik heb de mogelijkheid om met mijn huidig diploma en ervaring een dag job te strikken bij een chemisch bedrijf (uitvoering, tekenbureau, werfleider...) Probleem zou hier denk ik loon en doorgroeimogelijkheden zijn.

Wat mij nu de beste aanpak lijkt, is nog enkele jaren verder te werken als operator, en gelijktijdig nog een bachelor chemie of IT bij te halen (zo heb ik mijn bouwkunde ook behaald). Mogelijks na deze bachelor even te stoppen met werken en voor een master te gaan (en nu al beginnen te sparen voor deze jaren). Mijn gedacht is dat ik een niche wil invullen waar bouwkunde/chemie of bouwkunde/IT/chemie elkaar kruisen, al weet ik niet goed welke jobs dit kunnen zijn. Ik wil me ontplooien en bewijzen als leidersfiguur en met een voet in verschillende disciplines staan lijkt mij een groot voordeel.

Loon mag niet de grootste motivatie zijn, en dat is het ook niet, anders bleef ik mijn huidige job doen maar ik moet wel afkicken van mijn huidig inkomen. Ding is ook dat ik super geïnteresseerd ben in alles STEM gerelateerd en graag professionele doelen nastreef. Ik sta te popelen om hier nog een diploma in te halen dus dat zou geen grote opoffering zijn. Maar in geval van de Master, zou ik toch al op een vrij late leeftijd van 36 in het beste geval pas aan mijn carrière kunnen beginnen.

Dus wat is uw mening en wat zou u in mijn schoenen doen? Welke diploma's zijn waardevol? Is mijn situatie en aanpak begrijpelijk?

Enorm bedankt als u hiervoor even de tijd wilt nemen!
 
Laatst bewerkt:
Extra diploma halen en op 36 daarmee switchen lijkt mijn langs een kant kosten baten misschien niet het meest efficiënte en misschien zelfs wat zonde van de tijd.
Een diploma is leuk voor een starter, daarna lijkt ervaring me de overhand te nemen. Heb je in je huidig bedrijf mogelijkheden om die te valoriseren of je nu opgedane ervaring om elders iets anders te doen?
 
Bedankt alvast voor je reply

Ik kan zeker wel iets vinden, maar ik denk dat doorgroeien moeilijk gaat zijn als ik niet de juiste diploma's heb.
Ook maak ik mij de bedenking dat ik een job kan krijgen met meer potentieel als ik terug bijstudeer. Helaas is een startersloon van €1900 - €2100 netto ook niet mogelijk naar afbetaling toe, dus dan is het al zeer moeilijk.

Wat ik misschien wel kan doen is openlijk met mijn werkgever praten over hoe hij hier naar kijkt, al wil ik niet graag meegeven dat ik op termijn uit mijn huidige job wil gaan, ik twijfel dan ook nog of dat wel de goede keuze is. Mijn hart zegt ja, maar de portefeuille zegt neen.
 
Ik kan zeker wel iets vinden, maar ik denk dat doorgroeien moeilijk gaat zijn als ik niet de juiste diploma's heb.
Hangt van bedrijf tot bedrijf af. Het bedrijf waar ik werk kijkt eigenlijk niet echt meer naar diploma's eens je "binnen" bent, als je laat zien dat je het in je hebt, is horizontale of diagonale migratie perfect mogelijk (nu, als boekhouder naar legal counsel gaan is misschien wat vreemd, maar wij hebben wel een financial controller die nu portfolio-analyst is, en een architect die nu CSR zaken doet). Mijn rechtstreekse collega uit investeringen is een ingenieur bouwkunde, en ik ben een biochemist en doe nu bouwtechnische opvolging (zonder enig relevant diploma).
 
Daar gaat dan mijn huidig wereldbeeld 👏

Die personen, zoals uzelf, die dan wisselen naar een (totaal?) andere functie, worden die dan intern opgeleid NA de overstap? Of zorgen ze zelf voor de nodige competenties alvorens te switchen? Is het zo dat deze profielen allen hoogopgeleid zijn?
 
Er is interne opleiding, maar bij komt het toch voornamelijk door zelfstudie (nu, ik zit in zo'n enorme niche van het vastgoed dat daar geen formele opleidingen voor bestaan, je leert die dingen gewoon door te doen en met de materie bezig te zijn)
 
Hangt van bedrijf tot bedrijf af. Het bedrijf waar ik werk kijkt eigenlijk niet echt meer naar diploma's eens je "binnen" bent, als je laat zien dat je het in je hebt, is horizontale of diagonale migratie perfect mogelijk (nu, als boekhouder naar legal counsel gaan is misschien wat vreemd, maar wij hebben wel een financial controller die nu portfolio-analyst is, en een architect die nu CSR zaken doet). Mijn rechtstreekse collega uit investeringen is een ingenieur bouwkunde, en ik ben een biochemist en doe nu bouwtechnische opvolging (zonder enig relevant diploma).
@Chompaco werkt wel in de procesindustrie, sterk gereguleerd. Bovendien willen al die procesoperatoren uit dat postenregime geraken zonder groot loonverlies te leiden, dus evident is dat niet

Maar het beste idee is er gewoon eens met jouw manager over spreken.
 
Ik ken uw bedrijf uiteraard niet, dus ken de mogelijkheden niet.
Maar ik zou zoals ugar aangeeft eens in gesprek gaan met uw N+1.

Bij ons zal die u dan doorverwijzen naar uw talentdeveloper om een gesprek mee aan te gaan. Dan wordt er samen bekeken wat de mogelijkheden zijn in de groep.
Tijdens ons jaarlijks gesprek kunnen we ons ook mobiel zetten. Dan weten ze dat als er dan elders een vacature vrij komt waar je geschikt voor bent, je naar daar kunt gaan.

Of dat het diploma nog zo een meerwaarde heeft in dit geval betwijfel ik. Je hebt toch al wat ervaring opgebouwd, dat toch wat deuren open doet. Ale dat is toch mijn ervaring bij ons.
 
Laatst bewerkt:
Als er een mogelijkheid is een dagfunctie te krijgen bij uw huidig bedrijf lijkt me dat de beste oplossing. Eerst met de werkgever praten, de situatie uitleggen en eens horen of er mogelijkheden zijn.
 
Welk shiftsysteem loop je nu? Traditioneel of snelroterend?

Als je een job zoekt in dagdienst is deze vaak een hogere categorie en dat compenseert vaak de shiftpremie wat. Ook wordt er bij ons bij een interne verschuiving van shift naar dag de shift premie niet ineens afgenomen, dus gaat geleidelijk.
Zoek eens naar een functie binnen je bedrijf als meestergast, veiligheidscoördinator,...
 
Terug
Bovenaan