Aankoop nieuwe TV

Toch overtuigd geraakt door heel wat online commentaren en YT reviews. De helderheid zou inderdaad meer dan voldoende zijn. De bestelling is geplaatst. De LG C3 was nog een optie, maar daar zit geen stand bij (Heb ik nodig) + de XR Processor zou toch een stuk beter zijn + ik heb een voorkeur voor Google TV. De Bravia 8 ging sowieso toch nog wat hoog geprijsd zijn naar m'n zin.

Ik ben eens benieuwd :unsure:

Proficiat met de aankoop! Nu kan je deze settings van nader bekijken:

Altered Carbon seizoen 1 op Netflix is een goede HDR showcase.. mijn eerste ervaring en dat is gewoon je ogen uitkijken :drool: . Wel in een verduisterde ruimte doen voor het beste effect:)
 
Toch overtuigd geraakt door heel wat online commentaren en YT reviews. De helderheid zou inderdaad meer dan voldoende zijn. De bestelling is geplaatst. De LG C3 was nog een optie, maar daar zit geen stand bij (Heb ik nodig) + de XR Processor zou toch een stuk beter zijn + ik heb een voorkeur voor Google TV. De Bravia 8 ging sowieso toch nog wat hoog geprijsd zijn naar m'n zin.

Ik ben eens benieuwd :unsure:
De C3 heeft wel een stand, de G3 niet.
 
Proficiat met de aankoop! Nu kan je deze settings van nader bekijken:

Altered Carbon seizoen 1 op Netflix is een goede HDR showcase.. mijn eerste ervaring en dat is gewoon je ogen uitkijken :drool: . Wel in een verduisterde ruimte doen voor het beste effect:)

't Zou wel een rewatch zijn maar ik wil die cyberpunk-neonsfeer idd wel eens in volle glorie zien :unsure:

De C3 heeft wel een stand, de G3 niet.

Ah, klopt inderdaad. Blijkbaar een paar zaken door elkaar gehaald.
 

En de verschillen zijn ook niet groot, ik zie het zelfs niet in dit filmpje. Blijkbaar is de s90c een beetje een panel lottery en kan je geluk hebben dat je een 2nd gen panel hebt.

Nee idd. Via de serienummer kan je te weten komen wanneer de tv geproduceert is en dit is bij mij in april 2024. Dus de kans is groot dat dit een 2nd gen panel is.
 
Ok, sinds gisteren staat de Bravia A80L in m'n (goed verlicht btw) appartement en laat me maar meteen zeggen dat er over een gebrek aan helderheid ABSOLUUT geen sprake is. Die 'twijfel' was zelfs al weg toen voor de eerste keer het Sony logo verscheen, lol. Zowel in SDR als in HDR moet ik het zelfs wat minder zetten. Ik vraag me af wat je er als tv/film-kijker aan kan hebben dat je nog meer brightness op je netvliezen wil laten branden :unsure:

Waarschijnlijk heeft het vooral te maken met wat iemand gewoon is. Voor mij alleszins hoeft het niet meer te zijn en zoals @demon326 zegt, heeft het dus weinig zin je blind te staren op de helderheidsrace.

Ik kan me wel voorstellen dat voor pro/industrieel gebruik er panelen nodig zijn die in fel verlichte ruimtes heel wat punch nodig hebben. Maar voor in een gewone woonkamer? I doubt it.
 
Met mijne LG G3 ook geen enkel probleem qua helderheid, ik heb het van 80% naar 60% moeten zetten voor gewoon TV kijken want het was gewoon TE.
Hangt er ook vanaf welke content je kijkt. Pakt nu voor Shogun waar veel donkere scenes in komen mag dat wel op 100% staan. Of voor HDR waar ook niet het hele beeld heel helder is. De bedoeling van HDR is dat bepaalde delen van het beeld zoals lichtbronnen heel fel oplichten, om groter contrast te krijgen, niet dat je gehele TV een lichtbak wordt.

65" is groot als je van 50" komt. Maar ik zal het wel rap gewoon zijn :)
Lijkt alsof ik in de cinema zit. 77" was te groot geweest in mijn living.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van 50" naar 77" gegaan en je bent dat rap gewoon. Voor mij zou het alweer een stapje groter mogen zijn. Zitten er 3.8m vanaf
 
Bij mij is het 2,5-3m
77” zou nog wel gaan voor 4K maar voor gewoon tv kijken aan 1080p zou het te groot zijn. Op mijn 50” moest ik me soms dichter zetten op bij gaming de kleine lettertjes goed te kunnen lezen zonder mij in te spannen.
 
Ik had bij m'n 49" de zetel ook al wat naar voor geschoven zodat ik op 2m kwam te zitten. Idd vooral om te gamen. Nu met 55" is het nog beter op die afstand.

Ik heb zelfs nog zitten meten voor een 65" inch, maar heb nu toch 't gevoel dat dat wat too much zou geweest zijn voor mijn relatief kleine ruimte.
 
Bij mij is het 2,5-3m
77” zou nog wel gaan voor 4K maar voor gewoon tv kijken aan 1080p zou het te groot zijn. Op mijn 50” moest ik me soms dichter zetten op bij gaming de kleine lettertjes goed te kunnen lezen zonder mij in te spannen.

Ik heb een 85" QLED LCD (Een TCL miniled 85c845 oid) en ik zit maar op 3,5m.
We kijken nauwelijks gewone TV maar dat gaat perfect hoor, ook 1080p streams zien er nog goed uit.
 
Wij hebben ook een 77" op 4m en ik denk dat 100" ideaal zou zijn :unsure:
In de vorige woning hadden we een home cinema met 104" spanscherm (projectie) op 3.15m kijkafstand. Dat was immersive.
Als alles hier eens afgeraakt, wil ik terug een nieuwe bouwen. Alleen zal mijn projector tegenvallen vrees ik na al anderhalf jaar verwend geweest te zijn met een OLED. Zal ook maar eens moeten beginnen sparen voor een 4K projector. Die deftige beginnen bij 5000euro en die prijzen lijken maar niet te zakken...
 
Dan denk ik dat je je beter iets dichter zet en een goede OLED koopt. Een projector heeft over het algemeen een minder goed contrast dan een TV.
Een LG G4 83 inch kost 6600 euro maar daar moet je dan geen (duur) scherm meer voor kopen om op te projecteren. En die G4 gaat ook wel dalen in prijs als er weer een nieuwer model uitkomt. De G3 83 inch heeft blijkbaar geen MLA (grotere helderheid), de modellen tot 77 inch wel.

Zelfs een QLED gaat beter zijn qua beeld en contrast dan een projector. Je kunt dan nog beter voor een TCL 98 inch miniled TV gaan.

Een projector + scherm is wel meer portable, een 98 inch TV zal je niet even buiten moeten zetten. Dan moet je al met 4 man zijn als je de TV zou willen verplaatsen :)
 
Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat je je beter iets dichter zet en een goede OLED koopt. Een projector heeft over het algemeen een minder goed contrast dan een TV.
Een LG G4 83 inch kost 6600 euro maar daar moet je dan geen (duur) scherm meer voor kopen om op te projecteren. En die G4 gaat ook wel dalen in prijs als er weer een nieuwer model uitkomt. De G3 83 inch heeft blijkbaar geen MLA (grotere helderheid), de modellen tot 77 inch wel.

Zelfs een QLED gaat beter zijn qua beeld en contrast dan een projector. Je kunt dan nog beter voor een TCL 98 inch miniled TV gaan.

Een projector + scherm is wel meer portable, een 98 inch TV zal je niet even buiten moeten zetten. Dan moet je al met 4 man zijn als je de TV zou willen verplaatsen :)
Een goeie cinema projector is ook wel geen straf om naar te kijken hoor. Dat heeft ook wel z'n charmes, maar met een stevig prijskaartje (5k en meer). Maar het contrast van een OLED ga je wel nooit halen. Wil alleen eens zien hoe ze tegenwoordig HDR doen. Vroeger ging ik jaarlijkse naar van die HT/Audio beurzen, maar sinds corona volg ik het niet meer. Wou niet meer investeren zolang ik niet wist als er een in de nieuwe woning plaats ging zijn voor een dedicated ruimte.

83" is mij nog te klein. Een 98" zou te doen zijn, maar dat ga ik eens bekijken als het allemaal zover is. LG heeft een 97" OLED, maar de prijs is er over :D
Zo'n projectiescherm kost wel wat, maar gaat eigenlijk wel lang mee. Heb het mijne nu 10 jaar en dat is nog in perfecte staat en kan nog een rondje in de toekomstige ruimte.
 
Terug
Bovenaan