Zwemmen

D

Deleted member 14

Guest
giphy.gif

BlackOccult

Beginnend zwemmer of pro? Alles is hier welkom van tips tot trainingsschema's...
🏊‍♂️🏊‍♀️

Vorige thread:
 
Ik ga in de kerstvakantie nog eens een poging doen. Door de drukte op het werk nog niet veel tijd gehad en nu het koud en donker is 's avonds, ook geen goesting om na het eten nog te vertrekken. :(
 
ik ben van plan om in het voorjaar ook nog eens terug tebeginnen met wat meer te gaan zwemmen
 
Amai, dat was lang geleden.
lookaround.gif
Het plan is om op 2de kerstdag terug te gaan en op te bouwen. Ik had wel continu last van binnenkomend water in mijn "beste" zwembril, supervervelend, en telkens aan dezelfde kant. Zat misschien toch niet vast genoeg? Volgende keer eens testen met de andere.
 
Bij sportoase moet je een slot per halfuur reserveren. Het laatste slot is al om 20h30, terwijl ze normaal open zijn tot 22h. Dan is dat zwembad toch compleet verlaten na 21h15?
 
Hier kan je enkel reserveren iedere woensdag stipt op 12u. Ik sta in het onderwijs en geef les tot 12u15, tegen dan ik kan aangemeld ben is alles altijd al weg. Fijn systeem voor iedereen met een bureaujob, maar de rest heeft pech. Ondertussen al lang geleden dat ik nog eens kon gaan.
 
Enkele maanden geprobeerd, maar het was echt niets voor mij. Ik verveelde mij steendood tijdens het rondjes zwemmen, had te veel tijd om te denken, en had altijd moeite om het badwater buiten mijn lichaam te houden en m`n eten in m`n lichaam. zelfs als het langer dan twee uur geleden was en/of een simpel boke tijdens het zwemmen lapte dat altijd op.
Dan ook nog eens u semi vechtend met de kleding omkleden in een nat en te klein kotje .
Nah, ik kan niet zeggen dat het iets voor mij is (geen enkele sport trouwens)
 
Ik ga nu sinds een paar weken elke zondag met een vriend gaan zwemmen. Love it. Het is zonder reservaties maar met een maximum aantal zwemmers binnen, dus soms is het wel wat wachten buiten maar eens binnen is het kalm. Crawl gaat terug beter en beter. Vroeger ging ik in de week 3x gaan fitnessen (ma-wo-vr) en in het weekend gaan zwemmen, als de basic fit ooit eens terug opengaat doe ik dat opnieuw. Momenteel behelp ik me in de week dagelijks met pull-ups en push-ups ... Maarja, ook leuk.
 
Ik ben net begonnen met zwemmen (kom van lopen) en merk dat ik moeite heb om meer dan 25m na elkaar te zwemmen, tijdens een training lukt een 50m wel eens. 2 weken geleden begonnen met totaal per training 200-300 meter, vorige week totaal per training 300-500 meter, deze week probeer ik totaal per training 500-700 meter te zwemmen. De totale afstand en tijd in het zwembad wordt wel hoger met elke training. Maar een langere afstand zwemmen in 1 keer is precies toch nog moeilijk.

Heeft iemand hier leuke zwemschema's voor beginners?
Ik heb de start to swim schema's bekeken, maar beginnen met 12x 12.5meter zwemmen (met een totaal van 150meter in een training) vind ik wel wat aan de lagere kant. En ook duur om inkom te betalen voor 5 minuten effectief zwemmen...
Schoolslag of crawl? Bij beginners (en mezelf die begon) is het probleempunt voornamelijk de ademhaling. Je moet continue rustig lucht uitblazen onderwater (via neus of mond), en rustig adem halen boven water.

En in jouw geval nog niet focussen op afstand maar op tijd in het bad. Met pauzes per 25, 50 of 100m. 10x100m is beter dan 1x500m.

Deze schema's gaan al jaren mee voor beginners: Zero to 700 en Zero to 1650.
 
Ik zwem voornamelijk crawl. Ik denk inderdaad dat de ademhaling een groot probleem is, krijg soms ook veel te veel water binnen. Merk dat ik niet altijd hetzelfde ritme zwem waardoor ik soms te lang onderblijf en sneller adem moet halen of soms te snel uitblaas etc. Het is echt zoeken en redelijk irritant want soms krijg ik veel te veel water in mijn neus en moet ik even stoppen.

Zou het kunnen dat ik te snel zwem? Ik ken weinig van goede tijden voor beginners maar volgens mijn horloge doe ik circa 2:04/2:14 voor 100m. Ik probeer soms dan eens een keertje wat trager te zwemmen maar dan gaat mijn techniek helemaal omzeep. Dus vind het moeilijk een balans te vinden.

Toevallig ook ervaring met een start to swim cursus? Ik overweeg die te volgen maar begint pas in April, dus tussentijds zal ik dan eens die zero to 700/1650 schema's eens bekijken. Thanks
2:10 is een mooi tempo voor een beginner. Zeker niet direct pushen voor rapper te gaan.

Wat mij hielp met mijn ademhaling in het begin was zwemmen met een pull buoy. Daardoor moest ik even niet meer denken aan de benen en kon ik me veel meer focussen op mijn adem en de juiste armbeweging. Om de hoeveel stroken neem je adem?

Goh 25 of 18m maakt niet veel uit. Gewoon veel tijd in het water, plots zal je de "klik" hebben met het ademhalen en kan je blijven doorzwemmen. Cursussen had ik ook graag gevolgd maar waren zoals in jouw geval toen niet beschikbaar. Op het youtube kanaal van Global Triathlon Network vind je regelmatig goede video's. Ook voor beginners.
 
Sinds de heropening, mag je bij Sportoase enkel baantjes zwemmen, en is het recreatief bad afgesloten. In het begin lukte dit goed, maar ondertussen komen er steeds meer kinderen "spelen" in het sportief bad. Ik versta dat wel, maar het is storend. Kunnen ze niet gewoon het recreatief bad ook terug openen?
 
Ik zwem al een tijdje 3km/u ofwel 1 minuut per 50m
Maar ik geraak niet sneller

Wat kan ik verbeteren?

Ik probeer mijn arm direct te buigen als ik ‘trek’
Elleboog hoog houden dus
Mijn insteek is rustig
Ik adem om de 3 slagen

maar ik geraak niet sneller vooruit, begint wat op mijn systeem te werken eerlijk gezegd

heeft iemand een goede tip?
 
Sinds de heropening, mag je bij Sportoase enkel baantjes zwemmen, en is het recreatief bad afgesloten. In het begin lukte dit goed, maar ondertussen komen er steeds meer kinderen "spelen" in het sportief bad. Ik versta dat wel, maar het is storend. Kunnen ze niet gewoon het recreatief bad ook terug openen?
Ja is hier ook
 
Ik zwem al een tijdje 3km/u ofwel 1 minuut per 50m
Maar ik geraak niet sneller

Wat kan ik verbeteren?

Ik probeer mijn arm direct te buigen als ik ‘trek’
Elleboog hoog houden dus
Mijn insteek is rustig
Ik adem om de 3 slagen

maar ik geraak niet sneller vooruit, begint wat op mijn systeem te werken eerlijk gezegd

heeft iemand een goede tip?
Hoe is je keerpunt? Daar is vaak veel tijdswinst op te boeken.

Welke training doe je? Zwem je telkens 3km of doe je ook intervaltraining?

Ik heb even getraind om 4km op een uur te zwemmen, was wel 6 op 7 in het zwembad (en werkzoekend zijn).
 
Keerpunt heeft er niets mee te maken. Ik zwem gewoon telkens 60-65sec over 1 baantje van 50m. Telkens interval.
Het enige wat ik kan doen, is sneller trekken maar dan spreken we enkel over pure kracht in de armen. Ik zoek een betere techniek waardoor ik sneller ben, zonder meer kracht.
Als ik sommige mensen zie zwemmen, lijkt dat zo simpel en traag, dat die hun techniek dus beter is dan die van mij.
dus ik doe iets fout, maar weet niet wat :-/
 
Hmm, als anderen simpel en traag lijken maar sneller gaan zal er mogelijk iets aan je techniek liggen. Kan je iemand eens laten kijken?
Conditioneel zit je aan je maximum?
 
Ik probeer nu toch wel minstens 2 keer per week te gaan, minimum 30min (1200m). Ik denk dat ik gwn dit moet aanhouden en zal dit vanzelf wel verbeteren
 
Momenteel toch een ontgoochelend EK voor de Belgen in het zwemmen. Croenen mag toch ook eens zijn niveau van 4 jaar terug opnnemen.
 
Terug
Bovenaan