Zwemmen

Dat is nogal een afstand die jij daar gaat afleggen, allemaal op je eigen grond. 😂

Wel, ik heb nu mijn zwemelastiek. Binnenkort komt mijn Wahoo fietstrainer ook wel es toe en als ik me dan nog een loopband aanschaf kan ik triathlonnen zonder een meter te bewegen :laugh:
 
  • Haha
Waarderingen: 515
BG is toch wel een schitterend forum/community. Ik dacht nog, gegarandeerd is er ook een zwem-topic, en jawel hoor :).

Na 15 jaar eindelijk weer beginnen zwemmen. Kamp met behoorlijk overgewicht en mijn conditie is een ramp, maar er zijn ook maar weinig sporten die me interesseren. Zwemmen wel altijd graag gedaan en daarom sinds juli terug gaan zwemmen. Ik probeer 2x per week te gaan. Eerste paar keer gingen nog wat traag/moeizaam, maar ook omdat mijn tienerzoon mee was en hij nog niet zo heel goed kon zwemmen (nu al een pak beter ook). Maar na een paar weken zat ik toch al aan 2km in dik een uur tijd als zoon niet mee was. Ik herken het verhaal van @kingjulie in deze thread: ondanks slechte conditie en overgewicht zwem ik behoorlijk vlot vergeleken met de andere amateurs in het zwembad. Zwemmen lijkt me alleszins niet de meest inspannende sport die er is, en techniek lijkt zeer belangrijk (veel amateurs bij schoolslag houden hun hoofd boven water, of hebben een veel te snelle slag).

Anyway, enkele vragen:
* Ik zwem uitsluitend schoolslag, maar ben wel wat jaloers op de betere zwemmers die met crawl toch een serieus tempo halen. Crawl nooit echt goed gekunnen eigenlijk. Is dit nog deftig te leren op mijn leeftijd (50+) en zo ja, hoe dan best ? Is het nog zinvol van lessen te nemen ? Of moet dit ook doenbaar zijn via YouTube. Mijn schoolslag-techniek is ook een pak verbeterd recent door gewoon wat videos te bekijken en daarvan nog bij te leren - maar de basis was er natuurlijk wel al. Met crawl mis ik precies ook gewoon de kracht in mijn armen en krijg ik snel schouderpijn.
* Ik las dat sommige Fitbits ook zwemmen ondersteunen. Werkt dat goed inzake het registreren van je lengtes/afstand ? Of zijn er betere alternatieven ?
 
Natuurlijk is dat nog deftig te leren op je leeftijd. Eens horen of ze geen zwemlessen geven in je plaatselijk zwembad.

Hier in Bilzen bieden ze dat toch aan https://www.bilzen.be/zwemlessen-3.

Als je er zelf aan begint, is de wijze raad. Ga traag genoeg met je crawl. Je merkt heel snel dat dit dan minder belastend is voor borstspieren en schouders.

Ik zwem momenteel enkel crawl en met momenten werd ik ingehaald door mensen die schoolslag deden. Alles komt met oefenen.
 
* Ik las dat sommige Fitbits ook zwemmen ondersteunen. Werkt dat goed inzake het registreren van je lengtes/afstand ? Of zijn er betere alternatieven ?
Ik gebruik een Garmin 245 bij het zwemmen en dat gaat heel goed met weinig fouten. Fitbit zal wel een gelijksoortig alternatief hebben, veronderstel ik. Met Fitbit zie ik veel touchscreen en weinig knoppen. Geen idee of het goed werkt als je scherm nat is.
 
Iemand tips voor zwembril voor iets bredere/hogere neus. Al een paar getest en gepast (telkens wel speedo in de 30-40euro range), maar na 1.5j nooit echt mijn ding gevonden. Na 10-20 baantjes komt er water binnen als ik iets of wat fout beweeg/'rondkijk', zeker bij crawl. Het voelt alsof ter hoogte van neus nooit echt goed aansluit.

Momenteel van Aqua Sphere volgende modellen laten afkomen; Kayenne pro, Fastlane en Xceed om droog te testen in de hoop dat er iets tussen zit en de rest terug te sturen.

(is voor 3-4x week in binnenbad, telkens een uurtje; geen zotte triatlon-toestanden ofzo)
 
Momenteel van Aqua Sphere volgende modellen laten afkomen; Kayenne pro, Fastlane en Xceed om droog te testen in de hoop dat er iets tussen zit en de rest terug te sturen.

(is voor 3-4x week in binnenbad, telkens een uurtje; geen zotte triatlon-toestanden ofzo)
Had lang zelfde probleem als u. Kayenne Pro doet het goed hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: VN.
Geen last van. Ik zwem toch nog relatief recht de eerste paar baantjes. Was hier effectief ook de eerste bril dat ietwat comfortabel zat.
 
Terug
Bovenaan