Werk Zelfstandige worden

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Vermits ikzelf mijn eenmanszaak ga oprichten in bijberoep is het misschien eens fijn en nuttig om hier ook ineens een referentiethread van te maken om te kijken wat te doen en wat je zelf kan doen, waar je moet op letten,...

Ik heb zonet mijn KBO inschrijving gedaan via Xerius, mijn aanvraagformulier moet ik nog tekenen, dan nog de BTW-activatie en in principe zou ik dan van start moeten kunnen?
Startdatum is 1-1-2021

De reden waarom ik er nu mee gestart ben is omdat ik deze sowieso nodig ga hebben als ik dit jaar mijn BIV-stage wil aanvangen en omwille van nog een deel andere bijverdiensten.

Enkele vragen die ik had. Een jaar of 7 geleden had ik een VOF ,die stop is gezet en liet ik alles door een boekhouder doen. Is dit met een eenmanszaak ook nodig? Of is dit haalbaar om zelf te doen?
Verder, algemene tips of zaken waar je mee moet opletten?
 
Vermits ikzelf mijn eenmanszaak ga oprichten in bijberoep is het misschien eens fijn en nuttig om hier ook ineens een referentiethread van te maken om te kijken wat te doen en wat je zelf kan doen, waar je moet op letten,...

Ik heb zonet mijn KBO inschrijving gedaan via Xerius, mijn aanvraagformulier moet ik nog tekenen, dan nog de BTW-activatie en in principe zou ik dan van start moeten kunnen?
Startdatum is 1-1-2021

De reden waarom ik er nu mee gestart ben is omdat ik deze sowieso nodig ga hebben als ik dit jaar mijn BIV-stage wil aanvangen en omwille van nog een deel andere bijverdiensten.

Enkele vragen die ik had. Een jaar of 7 geleden had ik een VOF ,die stop is gezet en liet ik alles door een boekhouder doen. Is dit met een eenmanszaak ook nodig? Of is dit haalbaar om zelf te doen?
Verder, algemene tips of zaken waar je mee moet opletten?
boekhouding bij eenmanszaak moét niet door boekhouder, maar het hangt er natuurlijk van af wat voor boekhouding uw eenmanszaak gaat doen he. Als je spreekt over een paar 1000€ omzet per jaar, kan je dat zelf. Spreek je over 100000€ per jaar, dan zou ik een boekhouder nemen.
 
boekhouding bij eenmanszaak moét niet door boekhouder, maar het hangt er natuurlijk van af wat voor boekhouding uw eenmanszaak gaat doen he. Als je spreekt over een paar 1000€ omzet per jaar, kan je dat zelf. Spreek je over 100000€ per jaar, dan zou ik een boekhouder nemen.

Nee, daar ga ik zeker niet aan komen. Denk zelfs niet aan het plafond van 25k, dan zou ik ook geen btw aangifte moeten doen.
Moet ik dan wel die btw-activatie doen btw?
 
ik ben vandaag in de bank geweest voor mijn professionele zichtrekening te openen.. Het financieel plan en business plan zijn klaar.. Nu is het naar de notaris voor de akte, maar grrr... die is met verlof.. Dus ik vermoed pas rond midden januari echt te kunnen starten. Ik ben ook aan het rondkijken voor een jonge tweedehands wagen, dat zal een renting worden.
Maar dus zit ik voor de rest "on hold" want buiten wat rond kijken naar een nieuwe gsm (heb nog een iphone 6 32gb lol) en die wagen dus kan ik momenteel niks nuttig doen :(
Mijn webshop-ontwikkeling staat momenteel ook on hold, even wachten tot wat nieuwe cash om payment provider en andere plugins te kunnen installeren.
 
Mijn vraag gaat eigenlijk over zelfstandigheid in bijberoep maar dit leek me de goede plaats: als je als ITer na de uren bij je werkgever, nog iets wil bij verdienen, hoe begin je hier aan. Waar vind je dit soort opdrachten (flexibele uren, meer delivery based). Zijn er websites waarop je kan gaan zoeken? En als ik het goed begrijp mag je ook niet zaken gaan doen die je normaal voor je werkgever doet?
 
Dat laatste hangt van je contract af, als daar een niet-concurrentiebeding in staat.
Ook als daar niets in staat is het niet heel fair om met potentiële klanten van je werkgever te gaan lopen met kennis en ervaring die je op je werk hebt opgedaan. De meeste mensen die ik ken doen in hun bijberoep iets heel anders dan in hoofdberoep - just to be sure.
 
Best ook toestemming vragen op papier om in bijberoep aan de slag te mogen gaan. Dan vermijd je eventuele problemen.
 
Mijn vraag gaat eigenlijk over zelfstandigheid in bijberoep maar dit leek me de goede plaats: als je als ITer na de uren bij je werkgever, nog iets wil bij verdienen, hoe begin je hier aan. Waar vind je dit soort opdrachten (flexibele uren, meer delivery based). Zijn er websites waarop je kan gaan zoeken? En als ik het goed begrijp mag je ook niet zaken gaan doen die je normaal voor je werkgever doet?
Zoals hier al aangehaald, als je bvb in bijberoep wat websites gaat maken voor lokale verenigingen, zal dat normaal geen probleem zijn, maar vraag je dit best bij je werkgever.
Als je daarentegen in exact dezelfde klantenbasis ook hetzelfde werk gaat beginnen doen, dan ga je wel problemen krijgen.

Trouwens ook opletten dat je de 2 dan niet mixt. Ik heb wel mensen weten ontslagen worden omdat ze hun webshop tijdens de werkuren aan het managen waren...
 
Zoals hier al aangehaald, als je bvb in bijberoep wat websites gaat maken voor lokale verenigingen, zal dat normaal geen probleem zijn, maar vraag je dit best bij je werkgever.
Als je daarentegen in exact dezelfde klantenbasis ook hetzelfde werk gaat beginnen doen, dan ga je wel problemen krijgen.

Trouwens ook opletten dat je de 2 dan niet mixt. Ik heb wel mensen weten ontslagen worden omdat ze hun webshop tijdens de werkuren aan het managen waren...
Websites ontwikkelen is een gemakkelijk oorbeeld omdat dit is dat je inderdaad gemakkelijk voor een kleine KMO kan gaan verkopen. Maar pure software development of network engineering/security, zijn dat zaken dat je tussendoor in bijberoep kan gan doen? Mijn vraag is vooral of je type werk kan vinden zonder dat je vasthangt aan vaste uren of een contract.
 
@kay-gell : en alles goed verlopen? Je bent effectief gestart op 1-1-'21 ?

Zelf heb ik vanavond de nodige handtekeningen gezet bij de notaris..(y) overmorgen heb ik dus normaal gezien mijn ondernemingsnummer, en binnen de week zou de rest van de formaliteiten ook in orde moeten zijn. We tellen dus ook af.. :sneaky:
 
@kay-gell : en alles goed verlopen? Je bent effectief gestart op 1-1-'21 ?

Zelf heb ik vanavond de nodige handtekeningen gezet bij de notaris..(y) overmorgen heb ik dus normaal gezien mijn ondernemingsnummer, en binnen de week zou de rest van de formaliteiten ook in orde moeten zijn. We tellen dus ook af.. :sneaky:

Yes, alles vlot verlopen hier!
Minimale kost, gewoon via Xerius, gratis rekening bij hello-bank en de BTW-melding zelf gedaan.

Succes alleszins!
 
Zal eens de boekhouder moeten aanspreken, want denk dat ik dit jaar meer ga verdienen in bijberoep dan in hoofdberoep dus geen idee wat er dan gebeurd eigenlijk :D Omzet blijft elk jaar verdubbelen en de investeringen zijn zowat afgerond dusja. Heb in januari nu al 20% van mijn vorige jaaromzet (50k) gedraaid, dus begint wel een stevig bijberoep te worden... De helft van mijn verlof is er ook alweer door zucht...

Zal binnenkort eens moeten knopen doorhakken denk ik, maar met de covid toch nog wat terug houdend.

Vanaf wanneer is het eigenlijk aangeraden om van eenmanszaak naar een andere bedrijfsvorm over te gaan? Als ik dit jaar schat een 30k-40 netto winst over te houden in bijberoep, het is wel wat balen om dan 15-20k belastingen te betalen -_-
 
Zal eens de boekhouder moeten aanspreken, want denk dat ik dit jaar meer ga verdienen in bijberoep dan in hoofdberoep dus geen idee wat er dan gebeurd eigenlijk :D Omzet blijft elk jaar verdubbelen en de investeringen zijn zowat afgerond dusja. Heb in januari nu al 20% van mijn vorige jaaromzet (50k) gedraaid, dus begint wel een stevig bijberoep te worden... De helft van mijn verlof is er ook alweer door zucht...

Zal binnenkort eens moeten knopen doorhakken denk ik, maar met de covid toch nog wat terug houdend.

Vanaf wanneer is het eigenlijk aangeraden om van eenmanszaak naar een andere bedrijfsvorm over te gaan? Als ik dit jaar schat een 30k-40 netto winst over te houden in bijberoep, het is wel wat balen om dan 15-20k belastingen te betalen -_-
Out of curiosity, In welke sector zit je met je hoofd en meh je bijberoep ?
 
Out of curiosity, In welke sector zit je met je hoofd en meh je bijberoep ?


Hoofdberoep is gewoon telenet technieker. Doe dat ondertussen in 4/5

Bijberoep is begonnen als carwrapping, maar ondertussen heb ik alle machines om een full sign shop te zijn :) Laatste investering was in december een full colour printer tot 160cm breed voor het printen van stickers, wraps, spandoeken, etc...

2j geleden had ik elke zaterdag werk en ging al mijn verlof naar bijberoep, toen dacht ik van ik begin 4/5 en dan kan ik mss mijn verlof behouden...
Maar nogsteeds gaat al mijn verlof naar het bijberoep, heb in januari al 10 dagen moeten opnemen om rond te geraken, maar dat was een uitzonderlijke extreem drukke periode.

Veel weekdagen ben ik na mijn werk ook nog bezig als mijn vriendin niet de late heeft en ik dus niet op de kleine moet passen.
Het wordt best heftig, maarja, heb een camionette van het werk die ik privé mag gebruiken. De dag dat ik daar stop mag ik al direct een 2e auto bijkopen, dat houdt me ook wat tegen. Alsook dat we geen grote financiele buffer hebben na een woning te kopen en te verbouwen 4j geleden.

wrapz.be is de naam

Best ff zoeken op facebook, mijn website is al 2j lang niet meer upgedate -_-
 
Laatst bewerkt:
Nog een bijkomende vraag hier.
Ik heb mij opgezet als vrijgesteld van btw omdat ik normaal onder de 20.000 euro blijf en ook een deel van mijn activiteiten sowieso BTW-vrij zijn.
Dus ik moet geen BTW op mijn facturen tellen nu?

En wat als ik toch boven de 20k zou uitkomen op een jaar? Die 20k telt dan ook alleen voor de activiteiten waar ik btw-plichtig voor zou zijn.?
 
Nog een bijkomende vraag hier.
Ik heb mij opgezet als vrijgesteld van btw omdat ik normaal onder de 20.000 euro blijf en ook een deel van mijn activiteiten sowieso BTW-vrij zijn.
Dus ik moet geen BTW op mijn facturen tellen nu?

En wat als ik toch boven de 20k zou uitkomen op een jaar? Die 20k telt dan ook alleen voor de activiteiten waar ik btw-plichtig voor zou zijn.?
25.000 EUR*
Vanaf je dit bedrag overschrijdt, moet je je btw kantoor verwittigen en beginnen factureren met btw (enkel vanaf dan).
 
Nog een bijkomende vraag hier.
Ik heb mij opgezet als vrijgesteld van btw omdat ik normaal onder de 20.000 euro blijf en ook een deel van mijn activiteiten sowieso BTW-vrij zijn.
Dus ik moet geen BTW op mijn facturen tellen nu?

En wat als ik toch boven de 20k zou uitkomen op een jaar? Die 20k telt dan ook alleen voor de activiteiten waar ik btw-plichtig voor zou zijn.?
Ik denk dat je op je facturen iets moet vermelden van "vrijgesteld van btw, omwille van artikel nr..."
 
Terug
Bovenaan