Windows Windows 11 op oude systemen

ViperHD

Well-known member
Er is nog geen duidelijkheid (AFAIK) of dit een fout is van Microsoft of doelbewust, maar de 22H2 Windows 11 update is ook te installeren op systemen die zogezegd niet aan de requirements van Windows 11 voldoen. Die Update is momenteel beschikbaar als Preview, en er waren al meldingen dat sommigen deze ook aangeboden kregen op systemen waarop altijd te zien was dat ze niet in aanmerking kwamen voor W11. Zie de commentaren op https://tweakers.net/nieuws/197648/windows-11-update-22h2-beschikbaar-als-preview-build.html .

Ik heb het nu zelf eens geprobeerd om wat oude systemen op die manier op W11 te krijgen, en dat lukte zelfs met een systeem van 8 jaar oud. De stappen zijn enorm simpel, en je hoeft geen truuks uit te halen met custom installers etc...
1. Schrijf je in als Windows Insider. Link staat in dat Tweakers artikel.
2. Op het Windows 10 systeem ga je met het Microsoft Account dat je bij (1) gebruikt hebt naar Settings -> Security & Updates -> Windows Insider Program, en daar kan je kiezen welke early builds je wil. Wil je het minste risico, kies je voor Previews, die early releases zijn maar wel al voorbij Beta testing gegaan zijn.
3. Je zal je systeem dan moeten rebooten. Daarna ga je naar Check For Updates, en ga je daar de Windows 11 upgrade aangeboden krijgen.

Het valt dus nog af te wachten of bij de uiteindelijke release van de 22H2 Update (ergens na de zomer) dit ook nog het geval zal zijn.. De kans lijkt me eerder klein, dus wie het jammer vindt dat zijn zogezegd niet voldoet, kan dus best nu proberen te upgraden.
 
Ik ben hem toch aan het installeren op mijn I5 die normaal niet ondersteund word....

hopelijk kan dit geen kwaad?

en kan ik nog verdere windows 11 updates krijgen , komende jaren?


edit:
ik denk niet dat het de update naar W11 is, maar deze :
2022-05 Preview cumulatieve update voor Windows 10 Version 21H2 voor systemen op basis van x64 (KB5014023)

Dus ik vrees dat het reeds aangepast is in de windows update , en het niet meer mogelijk is.
 
ik denk niet dat het de update naar W11 is, maar deze :
2022-05 Preview cumulatieve update voor Windows 10 Version 21H2 voor systemen op basis van x64 (KB5014023)

Dus ik vrees dat het reeds aangepast is in de windows update , en het niet meer mogelijk is.

Ja, je kan er niet naast kijken, want het staat heel prominent in beeld dat je kan upgraden naar W11. Op het Tweakers artikel dat @demon326 hierboven post zie ik ook al een reactie van iemand bij wie het niet werkt, dus mogelijk heeft Microsoft het al gefixt. Blij dat ik tijdens BEL-POL me bezig gehouden heb met die W11 updates :).
 
Windows 11 24H2 zal dus op heel oude systemen niet meer te installeren zijn.Hij zal ook niet opstarten als je het toch geinstalleerd krijgt.
Het betreft systemen vanaf 15 jaar oud.
 
Terug
Bovenaan