wifi booster

Fabke

Active member
Hey,

we hebben proximus tv met een wifi router (of booster) achter de tv.

Nu zouden we graag ook internet hebben (voor netflix en youtube) op onze 2de tv. deze bevindt zich op ongeveer 18 m (en in een andere ruimte) van de eerste tv (en wifi router).
via speedtest heb ik een internetsnelheid van ongeveer 18 mbps bij de eerste tv.
in de andere ruimte, op ongeveer 8 meter (van de eerste tv) heb ik nog 12 mbps en bij de 2de tv is het zeer slecht (volgens speedtest zou ik nog 6 mbps hebben maar als ik via ipad of smartphone op wifi heb ik zo goed als geen bereik).
kan ik dit oplossen door 1 wifi booster te plaats waar ik +12 mbps heb? of zou ik er 2 moeten plaatsen? 1 waar ik +-12 mbps heb en 1 dicht bij de tv?

is 12 mbps snel genoeg voor netflix en youtube?
 
Waar je nu geen (slecht) bereik heb, is daar ook een netwerkkabel naartoe getrokken? Want die wifi boosters dat is echt een degradatie van uw performantie.

Je kan best dedicated AP's voorzien. Die met een netwerkkabel ingeplugd zijn en niet het wifi signaal op een plaats gaan "versterken"
 
Waar je nu geen (slecht) bereik heb, is daar ook een netwerkkabel naartoe getrokken? Want die wifi boosters dat is echt een degradatie van uw performantie.

Je kan best dedicated AP's voorzien. Die met een netwerkkabel ingeplugd zijn en niet het wifi signaal op een plaats gaan "versterken"
Nee, de modem (waar het internet binnenkomt) is in de bureau. De wifi modem bij de tv, daar is geen netwerkkabel aan opgesloten.
 
Dan zou ik 1 van deze 3 opties overwegen:
1. Ofwel netwerkkabel trekken naar TV1 zodat je al kan genieten van de volle snelheid. Van het wifi signaal, zodat tv2 dan ook nog fatsoenlijke snelheid haalt.
2. Indien netwerkkabel niet mogelijk is huidige wifi booster achter tv1 centraler opstellen zodat deze zich op een centrale plaats bevindt tussen TV1 en tv2.
3. Indien dit toch slechte performantie geeft. Eventueel powerline proberen van wifi modem op bureau locatie op stopcontact met netwerkkabel insteken en powerline op stopcontact bij tv2 en je hebt ook van die powerlines die Wifi kunnen uitzenden. Deze wifi dan gebruiken voor tv2. Of tenzij tv2 kabel verbindt met kabel op powerline aansluiten.

Ik zou zeker geen booster op booster hangen.
 
Over de powerlines, daar dacht ik vandaag ook aan. Ik heb er nog 2 liggen maar omdat de verbinding steeds uitviel heeft scarlet een wifi booster geplaatst bij mijn tv rn was mijn probleem opgelost .

Die 2 tv's staan bij mijn ouders. De volgende keer dat ik bij mijn ouders ga, test ik mijn 2 powerlines uit.
Optie 1 is misschien ook mogelijk, moet ik bekijken met mijn vader.

2 wifiboosters raad je dus niet aan. Is dit omdat de 2de wifibooster te trage wifi zal hebben of om een andere reden?
De powerlines die ik heb zijn van proximus , met 1 lampje en denk dat deze geen wifi hebben omdat ik sinds die wifibooster heb , bij mij thuis is ook beter wifi heb.

Thx voor je hulp/advies
 
WIFI boosters zijn uiteindelijk een leugen... die dingen kunnen enkel maar het signaal dat ze ontvangen opnieuw uitzenden. Als dat een stabiel signaal is dan zullen ze in de directe omgeving een iets stabieler signaal geven dan wanneer dat niet het geval is maar draadloos internet uitsturen van je router en dat willen opvangen 18meter verderop (vermoedelijk door enkele muren door) is gewoon niet realistisch. Een WIFI booster kan geen dodgy signaal opvangen en dat opnieuw stabiel maken.

Je moet altijd proberen van je WIFI pas te creëren zo dicht mogelijk bij je eindverbruiker (met andere woorden je bekabeling zo ver mogelijk krijgen). Ik zou in u situatie alvast gewoon met een powerline werken. Powerline via ethernet kabel met uwe router verbinden waar u internet binnen komt. En dan terug uit de muur laten komen daar waar uwe verbruiker staat.
 
Nog een vraagje betreffende de powerlines.
De eerste zet ik in de ruimte waar de modem zich bevindt (bij m'n ouders dus in de bureau). De 2 de powerline bij de 2de tv. Maar bij de 2de tv heb ik zo goed als geen wifi. Zal ik door die powerline ,door een ethernetkabel van powerline naar de tv, wel internet (netflix, youtube..) kunnen zien op deze tv?
 
WIFI boosters zijn uiteindelijk een leugen... die dingen kunnen enkel maar het signaal dat ze ontvangen opnieuw uitzenden. Als dat een stabiel signaal is dan zullen ze in de directe omgeving een iets stabieler signaal geven dan wanneer dat niet het geval is maar draadloos internet uitsturen van je router en dat willen opvangen 18meter verderop (vermoedelijk door enkele muren door) is gewoon niet realistisch. Een WIFI booster kan geen dodgy signaal opvangen en dat opnieuw stabiel maken.
Das nu ook geen waar vind ik....

in mijn tuin heb ik slecht signaal (telenet),
maar als ik de officiele wifi booster van telenet in mn tuinhuis aanzet, heb ik erg goed signaal hoor
 
Nog een vraagje betreffende de powerlines.
De eerste zet ik in de ruimte waar de modem zich bevindt (bij m'n ouders dus in de bureau). De 2 de powerline bij de 2de tv. Maar bij de 2de tv heb ik zo goed als geen wifi. Zal ik door die powerline ,door een ethernetkabel van powerline naar de tv, wel internet (netflix, youtube..) kunnen zien op deze tv?

Ahja, die powerline vervangt het trekken van een UTP kabel naar die locatie. Je kan zelfs een switch aan die powerline hangen om daar een wifi accesspoint ook aan te hangen (tenzij de powerline zelf al als wifi AP dient natuurlijk) en wifi te hebben daar.

Das nu ook geen waar vind ik....

in mijn tuin heb ik slecht signaal (telenet),
maar als ik de officiele wifi booster van telenet in mn tuinhuis aanzet, heb ik erg goed signaal hoor

Dat is niet meteen vergelijkbaar. @Reverz had het eerder over het repeater principe: het toestel neemt een wifi signaal en stuurt dat versterkt weer uit, maar introduceert ineens ook latency en halveert de snelheid ruwweg. Dus je hebt dan wel een stabielere connectie, maar trager.

Jij hebt het hier over een Telenet powerline die het signaal uit elek netwerk haalt en vervolgens als AP fungeert om wifi te hebben.

Dit zijn 2 verschillende zaken.
 
Das nu ook geen waar vind ik....

in mijn tuin heb ik slecht signaal (telenet),
maar als ik de officiele wifi booster van telenet in mn tuinhuis aanzet, heb ik erg goed signaal hoor
Ja ok, ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik had het over Wifi repeaters eigenlijk, die een draadloos signaal oppikken en het terug uitsturen... dat trekt eigenlijk op niks.

Die powerlines van Telenet zijn idd best goed maar daar ga je dus effectief u signaal zo ver mogelijk op de kabel steken en pas het laatste stuk draadloos maken. Dat is het (imo) beste systeem als je geen data bekabeling hebt liggen.
 
Een powerline is een powerline. Telenet gebruikt gewoon Devolo's met een Telenet logo erop geprint.

Maar heb je daar geen beheer aan? Hoe ga je bvb. de wifi instellen? Want bij Telenet is dat via Mijn Telenet.
Betekent dat dat er een andere manier is om die dingen te beheren?
 
Gisteren nieuwe tv en 2 powerlines gekocht. Het pairen ging supersnel. Veel beter dan die proximus. En alles werkt naar behoren. Thx voor jullie raad
 
Ik zit met een soortgelijk probleem als de topicstarter. Onlangs verhuist naar een beletage woning:
- beneden: signaal van Proximus in de garage en door de muur beneden mijn bureau/gameruimte.
eerste verdiep: router/tv in woonkamer
Tweede verdiep: slaapkamers met bureau vriendin in tv (waar we ook Proximus-tv op willen, Netflix en YouTube is ok)

Voornaamste issue: momenteel in de gang op eerste WiFi repeater/extender gezet (zo eentje van 50euro, die bandbreedte in 2 deelt).

Boven (2e) zou ik sowieso een WiFi booster nodig hebben maar op zich goed signaal en kan ik een extra decoder op aansluiten (resultaat voldoende WiFi en tv)
Beneden eventueel ook een booster of een anders soort oplossing om in bureau voldoende sterk internet te hebben?

extra info: in de meeste kamers weinig stopcontacten (ouder huis), wel relatief veel telefoonaansluitingen (zowel slaapkamer, bureau en ook woonkamer).

werkt de WiFi booster van Proximus zelf trouwens ook hetzelfde als mijn huidige range-extender (bandbreedte / 2) want dan is zoiets geen ideale optie om bv te gamen
 
Wifi boosters = brol
powerlines = brol. tenzij je de lotto gewonnen hebt en geluk hebt met uw electriciteitsnet.. ik heb hier een setje devolo magic 2 liggen, 2400 mbit. doen nog geen 60 mbit van een afzonderlijk stopcontact anar een ander afzonderlijk stopcontact op hetzelfde circuit. vanaf ge een apparaat in het stopcontact plugt naastr de devolo of in de devolo zelf dan zakt de snelheid nog eens met 30%.

Een demonstratie met powerlines en één met draad is meestal genoeg om mijn klanten te tonen dat zelf met de beste powerlines op de markt het allemaal niet in de buurt komt van een bekabelde verbinding met degelijke AP's.


van mijn kleine zelfstandige klanten hebben er een 6Tal powerlines omdat ze te gierig/lui/ zijn om kabel te laten trekken door een electricien. bij één er van werkt het defitg bij al de rest is het janken met de pet op.


koop u gewoon een setje van de goedkoopste aruba, unifi, of netgear Access points en voorzie minstens 1 draad per verdiep en een POE switch aan je router. geniet erna van uw bijna gigabit wifi, Het is een investering voor de toekomst. elke nieuwe generatie WIFI zakt het bereik toch omdat ze het signaal zwaarder maken en het minder door muren kan penetreren. al die isolatie en gewapend beton in de muren helpt ook niet.

De tijd dat get met 1 routerke heel uw huis kon voorzien van 2.4 ghz wifi is al lang gepasseerd. Tenzij ge in een 40m² appartement woont.

iedereen heeft tegenwoordig ook 40 wireless aparaten in zijn kot en één accesspoint (router) kan dat allemaal niet verwerken. dat is ook het voordeel van meerdere AP's in een woning. load balancing.


Repeaters weiger ik te zetten bij klanten,
powerlines alleen als ze echt echt echt blijven aandringen en niet willen boren. Vaak plooien ze dan toch na enkele maanden en heb ik er dubbel aan verdient...
 
Terug
Bovenaan