Wielervriendenboekje

Obi Wan Kenobi

Well-known member
Nu de voorjaarsklassiekers over zijn tijd voor een nieuw draadje om ons tegen te houden.
We zitten hier met Remco lovers en Remco haters, we zitten hier met MVDP lovers , we zitten met hier met vanalles en nog wat op het forum.
Ik dacht daarom een wielervriendenboekje wel handig zou zijn !

indien mogelijk graag antwoorden met ietsje meer uitleg dan de naam, zodat we iets leuks hebben om te lezen
Vragen of vriendelijke opmerkingen geven over iemand zijn lijstje mag zeker !

Max. 3 antwoorden (momenteel actief of allertijden)

  1. Favoriete wielrenners
  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
  3. Favoriete ploeg
  4. Minst Favoriete ploeg
  5. Favoriete eendagskoers:
  6. Favoriete ronde
  7. Favoriete beklimming / segment
  8. Favoriete wielercommentator
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
  10. Favoriete merk fietsenmerk
  11. Favoriete wielerdisciplne
----------------------------------------------
  1. Favoriete wielrenners:
    • Thomas Löfkvist: Mijn eerste renner waar ik echt fan van was (puber), zo hard zelf dat ik er een fanpagina website had van gemaakt.Hem een paar keer in het echt gezien , maar jammer genoeg geen contact mee gehad , had dit geprobeerd zelf via Edvald Boasson Hagen , maar helaas zonder succes. Grappig en persoonlijk vind ik het supercool is dat mijn dochter op dezelfde dag geboren is als Löfkvist.

    • Gerainth Thomas: Altijd grote fan van geweest ,vond het jammer dat hij na zijn eerste vrij succesvolle jaren in het voorjaar voor de grote rondes ging. Ik zag hem toch (in die periode) enkele kasseiklassiekers/monumenten winnen. Ik schatte hem wel in als top 5 renner voor grote rondes , maar nooit gedacht dat hij het effectief de tour zou kunnen binnenhalen. Wel heel blij dat hij mijn ongelijk heeft kunnen bewijzen.
      Een gesigneerd truitje hangt nu mooi op in het toilet (gesigneerd nog voordat hij zelf met de tour in het achterhoofd zat).

    • Momenteel is het een beetje wachten op een nieuwe renner waar ik superfan van wordt.
      Heb er wel een aantal die ik heel leuk vind , maar nog niet in die mate van bovenstaande (Higuita, Vlasov, Kämna,...)
  2. Minst favoriete wielrenners:
    • Julian Alaphilippe: Top renner , vriendelijke jongen , maar als hij in topvorm zit is hij enorm enervernd , teveel rondkijken ,zwalpend links rechts,... ook al zit ik in mijn zetel ik stoor me erraan dat ik geen fan ben van de jongen.

    • Remco Evenepoel: Idem als hierboven , toprenner , vriendelijke jongen , maar ik heb het niet zo op sommige dingen die reeds zijn gebeurd. Ligt niet puur aan hem maar ook de Hype van de media die me frustreerd.
      Persoonlijk visie op Remco: Hij kan enorm veel winnen (eendagskoersen en 1 week koersen) maar ik zie hem geen grote ronde winnen (zonder geluk van uitvallen van tegenstanders) dus hopelijk stapt hij snel van dat idee af.
      Hij mag me natuurlijk altijd verbeteren net zoals Thomas G heeft gedaan.
    • MVDP: Ik ben een WVA fan en mijn persoonlijke visie is dat je maar voor 1 van de twee kan zijn ;)
      Wel veel respect als hij een van zijn nummertjes kan afwerken.
  3. Favoriete ploeg:
    Team sky = Ineos
    Ik heb geen affectie met voetbal, maar op 1 of andere reden is sinds het officiële begin van deze ploeg supporterde ik enorm hard voor deze ploeg zoals een voetbalsupporter. Ik had het wel voor Barloworld en Ik was harde fan van Thomas G, Löfkvist en daar kwamen nog wat andere renners waar ik graag voor supporterde zoals bvb.: EBH

    Mijn grote liefde voor de ploeg was geboren.

  4. Minst Favoriete ploeg:
    • Misschien duidelijk aan favoriete renners Quick-step
      Bij het begin van de oprichting van de Wolfpack , geen fan van deze ploeg.
      Zo een zege van Stannard in de Omloop is dan wel enorm genieten voor mij ;)
    • Trek en DSM - gewoon :)
  5. Favoriete eendagskoers:
    • E3-Prijs : passeerde ieder jaar aan mijn voordeur (de laatste 10km) , Familielid die de eerste editie heeft gewonnen. Bijna altijd een mooie koers, als kind na de finish achteraf de casette herbekijken of we in beeld waren gekomen . Hoogte punt was een tekening op ons plat dak.
  6. Favoriete ronde:
    • Giro - vaak gewoon mooie beelden en mooie koers.
    • Tour of the alps: mooie natuur beelden , vaak mooie open koers
  7. Favoriete beklimming / segment:
    • Stelvio , wat een beklimming , Qua uitzicht ,vanaf je het ortler gebergte ziet is het puur genieten en vallen die haarspeldbochten bij wijze van spreken reuze mee.
    • Karnemelkbeekstraat: mijn favoriete helling om zelf op te vlammen is in mijn ogen soort 3trapsraket.
  8. Favoriete wielercommentator: Renaat en José - sorry prachtig duo

  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
    wielren twitter community vind ik fantastisch, de gokkers , de influencers en mensen van het wereldje zelf , kan je veel van opsteken.
    De vele opinies etc. kan ik wel smaken.

  10. Favoriete merk fietsenmerken
    Zelf rijd ik met een Trek en Merida, zou natuurlijk het liefst met een pinarello rondrijden , maar dat is buiten mijn budget als sporadische fietser.

  11. Favoriete wielerdiscipline:
    1. Wegwielrennen , hoe meer hoe beter
    2. Baanwielrennen vooral het Keirin , spectaculair en vaak onvoorspelbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
giphy.gif

giphy.gif

giphy.gif
 
Ja sorry jongens voor de valse start ;)

Hopelijk nu wel bijna een mooie start van het topic,

ik heb wat miserie met de lay-out moest een Moderator het vet kunnen wegdoen uit mijn antwoord, bij mij lukt het niet :(
 
  1. Favoriete wielrenners
    • Cecilie Uttrup Ludwig. Neen, het is niet omdat ik met een Deense lief en leed deel dat ik dit er contractueel moet inzetten, maar deze freule deerne kan wel een behoorlijk stukje met de fiets rijden, met een mooie stijl en consistente resultaten (het is niet gemakkelijk door de Nederlandse hegemonie te breken). Plus ze is nog eens hilarisch & gepassioneerd in interviews.
    • Yves Lampaert. Sympathieke kerel, kan 12478 keer op een koers doodgaan en toch niet plooien, om dan toch nog met de glimlach over de meet te bollen. Nen echte "wroeter".
    • Wout Van Aert. Kan zowat alles als hij er zich op toelegt, het blijft gewoon grappig om te zien hoe een Kempense beer/boer van een vent al die frèle berggeiten bijblijft, en ze dan dubbel plooit als "trail snack". En kan sprinten, en kan ontsnappen, en kan domestic zijn,...
  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
    • Matthieu Van der Poel. Misschien meer de mistspuierij en de psychologische spelletjes van de ploeg dan de persoon zelf (ik kom hem wel eens tegen op de fiets, da's echt wel iemand vriendelijk hoor), plus ik zie hem niet zo graag fietsen. En dat hij voor de Nederlandse nationaliteit gekozen heeft ondanks dat hij gewoon in Vlaanderen geboren is, opgegroeid is,... zie ook: "het fenomeen Verstappen M."
    • Roger De Vlaeminck. Een dijk van een palmares, maar een eikel van een vent qua karakter. Geef mijn portie maar aan fikkie, ik ben daar allergisch aan.
    • Nacer Bouhanni: die mens heeft gewoon geen plaats in het peloton... of in topsport in het algemeen. Kort lontje, smerige rijder,...
  3. Favoriete ploeg
    • Heb ik echt niet. Ik heb het meer voor individuele renners dan voor ploegen.
  4. Minst Favoriete ploeg
    • Zie puntje 3. Als ik dan toch écht moet kiezen is het Quickstep (al ligt dat eerder aan hun Grote Geliefde Leider)
  5. Favoriete eendagskoers:
    • Parijs-Roubaix: en dan vooral als het een vettige editie is, en de heroïsche strijders over de meet sterven alsof ze 6 maanden zonder aflossing in een loopgraaf anno 1916 hebben gezeten.
  6. Favoriete ronde
    • Geef mij maar de Ronde van Romandië. Wat kleinschaliger, mooi parcours,... Van "de grote drie" is het Giro > TdF > Vuelta.
  7. Favoriete beklimming / segment
    • België: Oude Kwaremont
    • Intl': Stelvio-pas
    • Secteur: Mons en Pévèle.
  8. Favoriete wielercommentator
    • België: Ruben Van Guch hahahaha, neenee, Michel de Cauwer. Dat duo was legendarisch. Beiden apart zijn ze maar een schim van wat ze samen waren, ondanks het ego van Wuyts.
    • Intl: Sean Kelly & Matt Stephens (Eurosport).
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
    • De krant, daags nadien en reddit.com/r/peloton. Ik lees toch liever over de koers dan er echt voor thuis te blijven. Voor bepaalde snippets kijk ik naar de filmpjes op de Sporza website.
  10. Favoriete merk fietsenmerk
    • Canyon, vanwege de bang4buck dat zij kunnen leveren, icm fietsen die er mooi uit zien.
  11. Favoriete wielerdiscipline
    • Wegwielrennen, en dan gewoon de eendagskoers/klassieker (rondes trek ik zo niet)
    • Aflossingskoers op de piste.
 
  1. Favoriete wielrenners
Mathieu Van Der Poel:
Klasserenner die de koers kleurt in veel disciplines. Heeft een nieuwe vorm van koersen geïntroduceerd waar je als liefhebber enkel maar van kan smullen! Een genot om naar te kijken op en naast de fiets. Loopt niet naast zijn schoenen, we gaan naar dezelfde kinesist en hij is niet vies om eens een mopje te vertellen of te incasseren. Is ook gewoon een hele dankbare renner.

Tom Boonen:
De enige echte mister Boonen himself. Een fenomeen op en naast de fiets. Weinig woorden verder voor nodig.

Alberto Contador:
Voor mij nog altijd de beste ronderenner die er was. Zijn stijl en vechtlust alleen al, gewoon fenomenaal! Ook dat hij het lef had om Armstrong een koekje van eigen deeg te geven en voor eigen winst te gaan, prachtig gewoon.
Zijn imago kreeg een deuk voor de vervuilde steak en dat ze overwinning van 2011 geschrapt hebben. Maar toch blijft het een fenomenale renner.
  1. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
Nacer Bouhanni:
Weinig woorden aan vuil maken zeker? Een ettertje op de fiets.
  1. Favoriete ploeg
Quick-Step Alpha Vinyl / The wolfpack:
De wielerploeg die de term wielerploeg op de kaart heeft gezet. Jarenlang gebouwd om het sterkste en meest complete blok te zijn in heel veel koersen. Op alle vlakken zitten ze daar met capabele mensen die weten waarmee ze bezig zijn.
  1. Minst Favoriete ploeg
Israel Premier Tech:
Zooitje ongeregeld. Een samen gekochte ploeg die fameus wat geld over de bank gooit maar precies vergeet dat je ook een goede omkadering moet voorzien.
  1. Favoriete eendagskoers:
De Ronde Van Vlaanderen. Wat had je dan verwacht?
  1. Favoriete ronde
Ronde Van Italie / Giro
  1. Favoriete beklimming / segment
Passo Di Gavia
  1. Favoriete wielercommentator
Jossé De Cauwer zonder twijfel.
  1. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
Ik blijf toch bij good old sporza. Maar zaken zoals lantern rouge of wielerflits kan ik ook wel zeer goed smaken.
  1. Favoriete merk fietsenmerk
PINARELLO!!
  1. Favoriete wielerdisciplne
Gewoon op de weg? :unsure:
 
  1. Favoriete wielrenners
- Boonen: Voor mij als jonge snaak de reden waarom ik wielrennen ben beginnen bekijken en volgen. Mijn vader keek al veel koers vroeger, maar heb 'm zelden zo enthousiast gezien als bij de doorbraak van Boonen. Heerlijke renner.
- MVDP: Love it or hate it, maar geweldige stijl en al geweldig palmares. Waanzin wat die met een fiets kan, in elke discipline.
- Remco: Niet zozeer favoriete wielrenner, maar wel de eerste renner waarbij ik al vanaf zijn jonge dagen veel koersen heb gezien. Na de indrukwekkende resultaten als jongere meer intensief blijven volgen en ik blijf me soms verbazen wat een renner dat is en gaat worden.
  1. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
- Valverde: Ik heb het sowieso al niet voor cheaters, en al zeker niet als ze jarenlang alles blijven ontkennen terwijl de bewijzen overduidelijk zijn. Dat die dan nu rondrijdt alsof er nooit iets gebeurd is, nja. Nooit gesnapt die verheerlijking van een betrapte valsspeler.
  1. Favoriete ploeg
EF: Ongebruikelijke keuze, maar door hun alternatieve kalender en bijhorende Youtube-video's wel grote fan geworden. Sportief helaas wel wat minder de laatste jaren.
  1. Minst Favoriete ploeg
Movistar
  1. Favoriete eendagskoers:
De Ronde. Weinig koersen waar ik om 10 uur voor de buis zit, maar voor deze maak ik de uitzondering.
  1. Favoriete ronde
TdF. Vroeger als kleine gast gingen we elk jaar naar Frankrijk in deze periode, en telkens sloten we de dag af met een uurtje koers kijken als het mogelijk was. Regelmatig ook naar de start/passage/aankomst gaan kijken als die in de buurt was. Niet altijd de mooiste ronde, maar wel altijd een mooie winnaar.
  1. Favoriete beklimming / segment
De muur. Vooral omdat die niet zo ver van bij mij thuis is, zelf al regelmatig opgereden en blijft toch zalig om daar dan de profs op tekeer te zien gaan.
  1. Favoriete wielercommentator
Josee
  1. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
GCN, maar gaat over vele verschillende aspecten. Racing, GCN Tech, filmpjes over herstellingen etc.
  1. Favoriete merk fietsenmerk
Canyon, heb er zelf twee van en blijven me steeds verbazen. Als ik unlimited cash had zou er wellicht eerder een Cinelli in de garage staan.
  1. Favoriete wielerdisciplne:
Ik kijk enkel wegwielrennen, andere disciplines interesseren me weinig.
 
  1. Favoriete wielrenners
Patrick Konrad, Felix Großschartner, Jasper Stuyven, Natnael Tesfatsion en Alexander Kristoff (van de actieve renners)
vroeger: Bertje Contador, Denis Galymzyanov en Tomy Rominger :]
  1. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
Greg Van Avermaet met mijlen voorsprong. Alles wat er mis kan zijn aan een coureur heeft Gouden :sick: Greg wel.
En Chris Froome. Om overduidelijke redenen denk ik ;)
  1. Favoriete ploeg
Trek-Segafredo
  1. Minst Favoriete ploeg
Team Sky. Maar Ineos vind ik dan wel steeds cooler worden. Misschien Cofidis ofzo dan, of B&B Hotels. Omdat die nooit iets noemenswaardig presteren :D En Israël.
  1. Favoriete eendagskoers:
Parijs-Roubaix. Geen enkele andere koers komt aan de enkels
  1. Favoriete ronde
Giro.
  1. Favoriete beklimming / segment
Moskesstraat, maar schijnbaar was die nog leuker toen ie nog niet heraangelegd was voor het WK :]
  1. Favoriete wielercommentator
Jeroen & Karsten zijn écht aan een opmars bezig, zeker nu Karl het van Michel overgenomen heeft. Beste duo blijft Renaat & José. Al was Marc Uytterhoeven vroeger bij de Giro het summum denk ik.
  1. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
La Flamme Rouge op Twitter, al zijn die sinds de winter plots niet meer zo actief voor een racisme (?) rel van 1 van de beheerders van dat account.
  1. Favoriete merk fietsenmerk
/ ik heb zelf nog nooit een racefiets gekocht, enkel ene gewonnen van Massini, maar dat is duidelijk geen concurrentie voor alle straffe merken die er te verkrijgen zijn
  1. Favoriete wielerdisciplne
wegwielrennen. Iets anders kijk ik niet. En veldrijden vind ik echt verschrikkelijk om naar te kijken.
 
Laatst bewerkt:
  1. Favoriete wielrenners
    • Tom Steels. Ik ben het wielrennen beginnen volgen door in de zomer van 99 naar de TDF te kijken. De massasprints zijn mijn eerste herinnering waarvan Steels er een paar won. Meteen fan geworden van Steels én van massasprints en dat is altijd zo gebleven.
    • Oscar Freire. Voor Freire had ik eigenlijk direct een boontje toen hij in 99 wereldkampioen werd. Dat nonchalante vond ik eigenlijk wel heerlijk. Daarnaast was dat gewoon een absoluut toptalent, waarvan zijn prestatie op het WK in 2004 mij het langst zal bijblijven. Hoe hij daar op de laatste keer Torricelle gewoon zélf achter Basso en Boogerd ging :love:
    • Eigenlijk zowat de meeste Belgen. Als ik naar koers kijk dan supporter ik steeds voor de Belgen. Van Aert kan mij nu echt wel charmeren (MVDP ook trouwens), terwijl ik meestal niet voor de echte toprenners ben, maar meer kan genieten van de jongens die daar net achter komen en vaak de underdog of de uitdager zijn.
  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
    • Richard Virenque. Met stip op één. Vreselijk degoutante en arrogante persoonlijkheid heb ik dat altijd gevonden. Bij elk interview ging ik even over mijn nek :p
    • Laurent Jalabert. Ja, ik heb het niet met die Franse generatie renners van 90-2000 :p Minder erg dan Virenque, maar ook nooit fan geweest van de man.
    • Mario Cipollini. EDIT. Hoe kon ik deze vergeten natuurlijk :p Als we het hebben over arrogantie... fenomenale sprinter natuurlijk, dat wel. Toen ik koers begon te kijken, was het natuurlijk ook dé rivaal van Steels, dat hielp natuurlijk ook niet...
    • Zeker ook geen fan van de 'bullies van het peloton'. Genre Bouhanni, Moscon, ...
    • Tom Boonen. Eigenlijk hoort hij niet echt thuis in dit rijtje, maar de eerste jaren van zijn carrière kon ik hem toch niet echt af. Misschien speelt het feit dat ik meer voor de underdog ben wel mee, al vond ik hem op zijn top ook niet echt sympathiek overkomen. In zijn latere jaren meer weten appreciëren, tot het punt dat ik er echt van aangedaan was toen hij in P-R 2016 de duimen moest leggen voor Hayman.
  3. Favoriete ploeg
  4. Minst Favoriete ploeg
    • Couldn't care less... Ploegen interesseren mij eigenlijk niet. Ja, wielrennen is een ploegsport. Ja, de ploeg is belangrijk. Ploegen zijn daarnaast heel vergankelijk en uiteindelijk is er maar één renner die op de erelijst komt. Tom Boonen won 4x P-R en 3x de RVV. Dàt is wat de mensen onthouden. Dat hij dat voor Quickstep deed, interesseert de mensen geen fluit meer.
  5. Favoriete eendagskoers:
    • Het wereldkampioenschap. Dat blijft toch iets speciaal voor mij. Het idee dat het ooit met merken-ploegen gereden zou worden, doet me huiveren :p
    • De Ronde Van Vlaanderen. Toch een lichte voorkeur op Parijs-Roubaix, ook al is die laatste wel mytischer. Ik heb het lang 'moeilijk' gehad met het schrappen van de Muur en de Bosberg :p
  6. Favoriete ronde
    • Tour de France. Velen verkiezen de Giro of Vuelta, omdat het parcours vaak straffer is en het klassement langer spannend blijft. Voor mij blijft de Tour toch dé koers. De beleving errond vind je bij de andere wedstrijden niet terug. Enkel de allerstrafsten winnen hier. Ongetwijfeld ook wat nostalgie naar vroeger, de zomervakantie die begon, eerste koers die ik ooit gevolgd hebt, etc...
  7. Favoriete beklimming / segment
    • De Muur. Ik ga voor de klassiekers.
    • De Mont Ventoux. Het blijf toch speciaal als die erin zit in de TDF. Het blijft toch wel een aparte klim.
  8. Favoriete wielercommentator
    • José De Cauwer. Who else? De dag dat de man stopt, zal ik toch een traantje laten. Koers zal nooit meer hetzelfde zijn.
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
    • Niet zo heel hard mee bezig. Vaak kom ik hier nog het meest te weten :p Verder volg ik op Sporza, Wielerflits en Touretappe.
  10. Favoriete merk fietsenmerk
    • Er zit momenteel geen wielertoerist in mij. Als ik 40 word, dan schaf ik mij wel een MTB aan (of Gravelbike :p)
  11. Favoriete wielerdiscipline
    • Enkel de weg eigenlijk. De andere disciplines zal ik enkel volgen op de OS of WK.
 
Laatst bewerkt:
  1. Minst Favoriete ploeg
Team Sky. Maar Ineos vind ik dan wel steeds cooler worden.

Vreemd dat we nog niet gevochten hebben dan 🥊:wink:

Greg Van Avermaet met mijlen voorsprong. Alles wat er mis kan zijn aan een coureur heeft Gouden :sick: Greg wel.
Die was ik nu nog vergeten dat ik die ook niet leuk vond, door zijn grootspraak , is gelukkig veel verbeterd dit jaar mede omdat we hem niet meer zoveel in beeld zien ^^
 
  1. Favoriete wielrenners
    • De allrounders
      • Mathieu
      • Wout
      • Pidcock
    • Omdat ik graag stuurmanskunst zie.
  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
    • Hou ik me niet echt mee bezig
    • Ik denk wel dat Alaphilippe, als ge daar samen mee fietst, kei vervelend is met zijn zenuwachtig gedoe
  3. Favoriete ploeg
    1. Ineos (de nieuwe versie van nu dan toch, niet met Froome)
  4. Minst Favoriete ploeg
    • Hou ik me niet echt mee bezig
    • De Roothoofd mannen en het opperhoofd van de Wolfpack zijn nu wel niet bepaald de sympathieke mannen in mijn ogen
  5. Favoriete eendagskoers:
    • Parijs Roubaix
  6. Favoriete ronde
    • Niet echt een ronde man.
    • Ik vind het ook vreemd als daar iemand zo superblij is met een etappe winst.
      Die mee voortvloeit uit het feit dat de klassementsrenners u niet eens hebben pogen te kloppen/volgen omdat ge toch geen bedreiging zijt.
  7. Favoriete beklimming / segment
    • Gladiator hill op de millman trail in Luxemburg (MTB)
  8. Favoriete wielercommentator
    • José
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
    • Goh.... Lees niet veel. Sporza dan maar
  10. Favoriete merk fietsenmerk
    • Trek, Canyon
  11. Favoriete wielerdiscipline
    • Als Mathieu/Wout/Pidcock meerijden : Cyclocross
    • Als Mathieu/Pidcock meerijden : MTB
    • De weg volg ik ook wel een beetje. Maar zal zeker gene zondag thuisblijven om uren voor de tv te hangen.
      Als ik thuis ben, zal ik wel wat volgen en het laatste uur me voor de tv zetten voor bepaalde wedstrijden
 
  1. Favoriete wielrenners
Jan Ullrich. Als kind was ik zwaar onder de indruk van Ullrich wanneer hij zonder omkijken iedereen op andora arcalis in de tour van 1997 loste bergop. Daarna fan voor het leven geworden. De inzinking op de galibier in 98 in de regen , de dag erna de Madeleine opboren om pantani te proberen lossen. Zalig! De tweestrijd met Armstrong erna vond ik ook machtig. De man blijft me ook nog altijd boeien, artikels over hem zal ik altijd lezen
  1. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
Cancellare, nooit sympathie voor gehad voor die kerel .
Contador, hetzelfde als cancellara.
  1. Favoriete ploeg
Geen idee
  1. Minst Favoriete ploeg
Sky in de froometijden
  1. Favoriete eendagskoers:
LBL, omdat ik zelf graag op die wegen fiets.
  1. Favoriete ronde
Tour, zoiezo de meest intense ronde, het mediagebeuren errond die alles en mij ook oppompt.
  1. Favoriete beklimming / segment
Gavia vanuit ponte di legno,
  1. Favoriete wielercommentator
Mark uytterhoeven
  1. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
podcasts: in het wiel, LSRF, radio stelvio, vals plat , ...
  1. Favoriete merk fietsenmerk
Canyon
  1. Favoriete wielerdiscipline
Weg
 
  1. Favoriete wielrenners
    Sean Kelly: nooit actief zien rijden door mijn jonge leeftijd, maar ontdekt via Youtube. Mooie stijl, grinta, absoluut een renner waar ik me mee kan vereenzelvigen. Gezien het palmares lijkt hij over minstens even veel talent te beschikken als ik.
    Wout Van Aert: Ik heb het sowieso voor mensen die naast veel winnen ook tegen de klok kunnen rijden. Aerodynamische houding in combinatie met prachtige dikke dijen is absoluut één van dé redenen waarom ik van de ITT hou. Ik had in dat licht ook voor R.EV kunnen kiezen, of in mindere mate voor Cancellara die ook echt een mooie stijl had, maar WVA heeft dat typische Kempische, dat boerse, wat hem toch een edge geeft.

  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
    Cancellara
  3. Favoriete ploeg
    Euskaltel: namen die klinken als een klok. Altijd aanvallen in het hooggebergte, dat prachtig oranje tenuetje met daaronder die fraaie Orbeafietsen. Volledig Baskisch, van fiets tot renner, prachtig! Absoluut authentiek én een duidelijk identiteit. Jammer dat ze niet meer in het WT-circuit zitten. Ik zou graag méér van die ploegen zien.
  4. Minst Favoriete ploeg
    Ik heb totale apathie wanneer het gaat over ploegen als Astana of Trek.
  5. Favoriete eendagskoers:
    PR, de droge editie. Spreekt voor zich denk ik.
  6. Favoriete ronde
    Giro! :love:
    De toogpraters afwezig, prachtige beelden en een meer open koers dan de Tour. Vergeleken met de Tour zijn de podiummissen doorgaans ook schoner en de winnaar heroïscher!
  7. Favoriete beklimming / segment
    De slotbeklimming op de Via Santa Catherina. Klinkt zo mooi en ziet er gewoon fan-tas-tisch uit. Wat een omgeving en wat een spanning, keer op keer. Valt de eenzame vluchter stil? Wie heeft het sterkste eindschot? En Jezus Christus, zo een steil onding!
  8. Favoriete wielercommentator
    Ik ga eens een niet-standaard antwoord geven en Romelus zeggen. Die is doorheen de jaren écht wel gegroeid in zijn commentaar en ik vind de chemie met Karsten best leuk. Ik moet eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik tegenwoordig op Eurosport kijk. Het chauvenisme van Karl is absoluut onuitstaanbaar en ik betrapte me er op dat ik haast begon te hopen dat resp. WVA/R.EV niet zouden winnen. En anti-supporteren is van het laagste alooi, foei Niklas.
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
    Twiterrrrrr all the way. Veel goede gedegen informatie te vinden gepaard met bij wijlen hilarische memes.
  10. Favoriete merk fietsenmerk
    Iedereen spelt hier O-R-B-E-A verkeerd :S :S
  11. Favoriete wielerdisciplne
    Ook hier ga ik niet eenvoudigweg wegwielrennen zeggen maar: ITT! En gezien mijn klamme handjes bij het kijken: Aflossing in het baanwielrennen alsook de 3km! :drool:
 
  1. Favoriete wielrenners
    • Boonen: was de man in de periode waarin ik het wielrennen zowat ben beginnen volgen.
    • WVA: heerlijk hoe die jongen schijnbaar alles kan. Hopelijk volgend voorjaar de Ronde of Roubaix.
  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
    • Thomas Voeckler: vooral door die irritante bekken dat die mens kon trekken...
  3. Favoriete ploeg
    • Quickstep: jaren lang de beste ploeg van het voorjaar.
  4. Minst Favoriete ploeg
    • Sky uit het marginal gains tijdperk. Het werkte wel, maar dat analytische koersen neemt toch wel wat charme weg.
  5. Favoriete eendagskoers
    • Roubaix: samen met de Ronde de enige koers waar ik thuis voor blijf!
  6. Favoriete ronde
    • Tour de France: de grootste van alle rondes en daardoor toch die met het meest aantrekkelijke deelnemersveld.
  7. Favoriete beklimming / segment
    • Mont Ventoux
    • Taaienberg (puur omdat dit Boonen zijn favoriete bergje was)
  8. Favoriete wielercommentator
    • Zolang van Gucht maar geen grote wedstrijden bij de mannen krijgt ben ik al tevreden.
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
    • Sporza en sinds kort Tour de Tietema
  10. Favoriete merk fietsenmerk
    • BMC
  11. Favoriete wielerdiscipline
    • Op de weg
 
  1. Favoriete wielrenners
    Cancellara: voor mij het toonbeeld van een echte atleet op een fiets.
    Gilbert: attractieve renner, ik hou wel van punchoverwinningen, ik ben het wielrennen serieuzer beginnen volgen ongeveer gelijktijdig met zijn opkomst.
    Van Aert: Kempenaar + hij heeft mij meegekregen toen hij koppig toch startte na zijn DQ op het BK voor beloften en dat is een goede keuze gebleken.
  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3)
    Lampaert: geen idee waarom eigelijk, gewoon gewoon niet mijn type persoon denk ik.
  3. Favoriete ploeg
    Jumbo
  4. Minst Favoriete ploeg
    Lotto, omdat het altijd mijn favoriete ploeg was en ze het nu gewoon helemaal naar de kl*ten aan het helpen zijn.
  5. Favoriete eendagskoers:
    Ronde van Vlaanderen. Even getwijfeld om de Strade Bianche hier te zetten, maar de hype en sfeer van de RvV wint het dan wel van het prachtige parcours in de Strade.
  6. Favoriete ronde
    Tour de France, het is lang de Giro geweest maar het deelnemersveld weegt voor mij de laatste jaren wat sterker door, en daar is de Tour altijd top in.
  7. Favoriete beklimming / segment
    Stelvio. Legendarische klim die mij nu telkens doet terugdenken an De Gendt zijn legendarische solo.
  8. Favoriete wielercommentator
    De Cauwer
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...)
    Wielerflits
  10. Favoriete merk fietsenmerk
    Niets dat er momenteel uitsteekt, ik rijd zelf met een Specialized maar heb daar geen bijzondere verbondenheid mee opgebouwd.
  11. Favoriete wielerdisciplne
    Weg
 
Favoriete renners:
- Nibali: vanaf 2006 tot redelijk recent maakte ik me online overal bekend onder een nickname die aan Nibali gelinkt was. Wie me in 2006 had gezegd dat hij de drie grote rondes, Lombardije en Sanremo zou winnen, had ik voor gek verklaard. Het begon als een random pick, ik had zoals zoveel (jonge) wielerfans een random renner voor wie ik supporterde zonder reden. Veel zeges en demarrages later moet ik zeggen dat dit een goede keuze was.
- Gilbert en Boonen: De reden is duidelijk, het zijn renners 'van bij ons' die mooi durfden te koersen en belachelijk veel wonnen.
- Iedere renner die me in pronostieken veel punten oplevert.

Minst favoriete renners:
- Renners waar bepaalde mediamensen die ik niet leuk vind te hard fan van zijn (Lampaert, Van Avermaet). Nu is ook duidelijk van welke persoonlijkheid ik geen fan ben. 😅
- Renners die ik overwogen heb om te nemen in pronostieken, maar toch niet heb gekozen en die dan plots keigoed scoren. Ik kan echt soms enkele dagen twijfelen tussen enkele renners.😑 Ik was dus geen fan van Van Baarle, Teuns en Cosnefroy de laatste weken.

Favoriete ploeg:
- Ineos. Ganna, Carapaz, Bernal en Pidcock zijn zowat m'n vier favoriete renners van het huidige peloton. Die ploeg heeft de laatste twee jaar het peloton opgefleurd.

Geen minst favoriete ploeg.

Favoriete eendagskoers:
- Parijs-Roubaix 🥰

Favoriete ronde:
- Degene die het meeste spektakel oplevert 😅 In de periode van Dumoulin en Wellens (2014 - 2017?) vond ik bv. de toenmalige Eneco Tour een prachtige wedstrijd.

Favoriete beklimming:
- Muur van Huy, die staat jaarlijks garant voor de mooiste slotkilometer van het jaar
- Zoncolan, vooral sinds de demonstratie van Saunier Duval in 2007

Favoriete commentator:
- Vlaanderen: José De Cauwer en Tom Boonen 🥰
- Nederland: Karsten Kroon. Die heeft steeds leuke verhalen. Het maakt me totaal niets uit of een commentator zich soms vergist. Ik zie zelf wel wat er gebeurt. Als een commentator interessante zaken te vertellen heeft over de gang van zaken in het peloton, ben ik verkocht.

Media:
- Ik volg het niet meer actief. Vroeger keek ik wel naar Lantern Rouge en GCN op YouTube en las ik Bahamontes.

Fietsmerk:
- Ik heb zelf een Merida. Bahrain-Merida was ook gewoon Nibali de eerste twee jaar, dus doe maar Merida.

Favoriete discipline:
- alles op de weg. Eendagskoersen en rondes hebben elk hun eigen dynamiek.
- Ik ben ook zo'n debiel die doodgraag naar tijdritten kijkt. :laugh: Ik denk dat dat ligt aan het feit dat je dan elke renner één voor één te zien krijgt en de commentatoren duidelijke cues hebben om het over bepaalde renners te hebben. En daarnaast vind ik sommige renners leuk om naar te kijken op de tijdritfiets, zoals Ganna, Ganna en Ganna. En Ganna.

Extra:
Ik heb nog een lijstje eervolle vermdingen van renners die ik doodgraag zie/zag rijden en die nog niet genoemd zijn
- De huidige generatie: Pogacar, Van Aert, Van der Poel, Mohoric, Evenepoel, Alaphilippe, ... vind ik een genot om naar te kijken. Zelfs van Roglic kan ik na zijn Tournederlaag in 2020 genieten. Tot enkele jaren terug had je enkel Sagan die het spektakel verzorgde in de wedstrijd. Naast de fiets stal die natuurlijk nog meer de show dan deze hele generatie, dus op dat vlak mis ik Sagan wel.
- De strijdlust van Contador vond ik magnifiek. Ik hoop dat we snel terug zo'n renner krijgen.
- Nu we over Spanjaarden spreken: er mogen ook terug punchers à la Valverde en Rodriguez komen. Ik vond allebei zalig om te zien.
- De sprints van Kittel zal ik ook nooit vergeten.
 
  1. Favoriete wielrenners: vroeger: Cancellarra. Keek er wel naar op.
    Nu eerder WVA en Matje
  2. Minst Favoriete wielrenner (max. 3): geen
  3. Favoriete ploeg: geen
  4. Minst Favoriete ploeg: geen
  5. Favoriete eendagskoers: 1. PR maar wel liefst in de modder/regen 2. RvV door de aankomst hier in Oudenaarde
  6. Favoriete ronde: Tour. Blijft toch speciaal
  7. Favoriete beklimming / segment: geen
  8. Favoriete wielercommentator: Michel Wuyts 4 EVER !!! En José De Cauwer
  9. Favoriete wielrennen media outlet (Twitter account / wielerflits / sporza / ...) cyclingnews twitter
  10. Favoriete merk fietsenmerk: Trek - Giant
  11. Favoriete wielerdisciplne: weg
 
Nooit gesnapt die verheerlijking van een betrapte valsspeler.
In hun beginjaren en de return van Valverde in 2012 vond ik ze beide ook veruit mijn favoriete renners, maar hoe ouder Valverde werd en zeker sinds zijn 5e Waalse Pijl; WK en deelname aan de RVV :love: is het klasse dat zo'n oude - al dan niet (ex)-gedopeerde renner - nog altijd rondrijdt voor de prijzen en het jaar op jaar opbrengt om zich af te beulen en te tonen dat een mens bijzonder veel aan kan.
het opperhoofd van de Wolfpack
Hoe kan je tegen die man zijn? Tovert altijd een glimlach op mijn gezicht als ie rare uitspraken doet, genre "Ze moeten hem in den bak steken."
Zijn onverstaanbaar spreken vergroot mijn sympathie om hem uit te lachen elke keer opnieuw.
Aan de andere kant doet zijn ploeg het toch wel elk jaar om zich bij de top te scharen.
Ik heb totale apathie wanneer het gaat over ploegen als Astana of Trek.
Waarom Trek? Ploegtactiek? De omkadering?
 
Waarom Trek? Ploegtactiek? De omkadering?

Het is een oppervlakkig gevoel dus ik kan je er geen specifieke redenen voor geven. Als ik mijn systeem 1 aanspreek zou ik zeggen: Saai tenue, nooit echt spectaculair in hun manier van koersen, saaie kopmannen... Pedersen geeft hier en daar wel een tof interview, ik vind Skuijns een toffe peer maar is slechts knecht, en Ciccone kan me wel bekoren, maar in het algemeen is dat toch een behoorlijk grijze ploeg vind ik. Stuyven is daar misschien nog het beste voorbeeld van. Niks tegen Stuyven, sympathieke mens, mag alle vijf de klassiekers winnen van mij, maar dat is nu toch echt geen renner waar je echt warm van wordt? Als ze overgaan naar een interview met de Jappe weet ik dat ik probleemloos naar de WC kan gaan omdat die toch nooit iets interessants zegt. Misschien gewoon een beetje te intelligent om mij te kunnen entertainen.
 
Als ze overgaan naar een interview met de Jappe weet ik dat ik probleemloos naar de WC kan gaan omdat die toch nooit iets interessants zegt.
Hoeveel coureurs geven leuke interviews?
Zijn er sowieso niet veel, peins ik, al focus ik me er niet echt op.
Terpstra was wel lollen;
Pogacar is meer dan redelijk;
Nederlandse dames.
Degenen die ik direct kan opsommen, de rest is meestal dezelfde voorgekauwde zever op de tuttefrut van de interviewer, die al jarenlang in de mond rondzwemt en ook afkomen met zelfde vragen.
 
Terug
Bovenaan