Widescreen gaming, yay or nay?

Dr. Sheldon Cooper

Well-known member
Ik ben momenteel op zoek naar een nieuw scherm voor mijn 3080 TI, mijn huidige BenQ Zowie heeft geen 4K resolutie dus dat zal dan mijn nieuwe 2e scherm worden.
Nu ben ik aan het twijfelen om een widescreen te kopen en had ik mijn oog laten vallen op: https://www.coolblue.be/nl/product/857348/asus-rog-strix-curved-xg43vq.html

Nu heb ik al wat reviews en userreviews gelezen maar ik heb nog wat vragen.
Ik heb nu 2 schermen wat het gemakkelijk maakt om bvb voetbal links te zetten terwijl ik game. Is een 2e scherm naast zo'n widescreen nog doenbaar?
Voor zover ik zie heeft die een 4K resolutie maar natuurlijk over zo'n groot oppervlak. Trekt dat op wat?
Ik vermoed dat full screen naar iets kijken dan gewoon grote zwarte balken geeft langs de zijkant?

Aanraders voor gewone 4K schermen mogen ook.

Thanks!
 
Mijn hoofdmonitor is 34" UW, wel "maar" 3440x1440. Heb daarnaast ook nog een 24" HD monitor staan voor dingen met een half oog te volgen. Gaat perfect, maar neemt idd dus al wel redelijk wat plaats in.

Content met 21:9 ratio kan ik volledig "balkloos" zien, anders is het horizontale/verticale bars afhankelijk van de resolutie.

Meeste games zijn gewoon volledig fullscreen op de UW monitor. Enkel heel oude zaken doen al eens ambetant.
 
Dat zal je pas weten of je dat op iets vind trekken als je het probeert.... Ik vind zo een widescreens sowieso al iets lelijk.
 
Dat zal je pas weten of je dat op iets vind trekken als je het probeert.... Ik vind zo een widescreens sowieso al iets lelijk.
Inderdaad, is in het begin een beetje vreemd. Maar went heel snel. En is echt fantastisch voor productivity werk. Verschillende zaken naast elkaar volledig naadloos.
 
Er is wel nog een verschil tussen ultra wide of super ultra wide zoals in de OP. Ik snap ook niet echt hoe ze daar aan 4k komen.

Ikzelf heb een 34" ultra wide en zowel voor media in native 21:9 als gaming zou ik nooit meer terug willen.
 
Welk scherm heb jij juist?
Ik heb maar een budget UW hoor, dus wss niet wat je zoekt :p. De 34" Xiaomi Mi curved gaming monitor. Is 3440x1440 @144hz.

Edit: super ultra wide is imo enkel nuttig voor productivity en een beperkt aantal games, daar er bijna geen 32:10 media content is. Voor FPS games lijk het mij wat teveel van het goeie, voor RTS, racing en flightsim is er uiteraard wel een meerwaarde.

Die Asus is overigens maar 1200p hoog dus zeker geen 4k. Alsook is HDR400 eigenlijk gewoon geen HDR.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een acer predator vorige jaar met black friday op de kop kunnen tikken voor 740€ en zou nooit meer terug willen.

Racegames speel ik nooit btw, maar vooral FPS, RPG, RTS. Zalig gewoon.
 
Heb sinds een maand of 2 een curved ultrawide 21:9 3440x1440 (Dell U3419W) en ik wil niet meer terug naar een "gewone" monitor.

Ik had hem in eerste instantie gekocht voor productivity (software-ontwikkeling), maar ik vind het toch ook een meerwaarde om te gamen (FPS). Ik speel zelf GTA V, Far Cry 5 en Doom 2016 / Eternal en vind die extra breedte toch een meerwaarde voor de beleving - in het begin zelf een tijd last gehad van motion sickness. :)

Maar het is een heel persoonlijk iets eigenlijk... een kameraad van mij die veel RTS games speelt, had ik ook een ultrawide aangeraden. Hij had een aangeschaft, maar vond het uiteindelijk toch maar niets voor zijn RTS games (Rome Total War and such).
 
paar jaar geleden een agon ag352ucg6 gekocht en heb dernaast een cheap 32inch philips tv als derde scherm op me bureau staan om youtube op af te spelen of andere media, lukt perfect als de bureau groot genoeg is xD. Voor de meeste games is ultra wide wel een enorme meerwaarde vind ik enkel voor competitive shooters zoals csgo vind ik het meer een nadeel maar das meer persoonlijk
 
Terug
Bovenaan