Welke telescoop 🔭?

Daniël-Kun

Member
Ik vraag me af welke telescopen je zou aanraden in de volgende price range:

<€100 (eerlijk gezegd, alles is hier “slecht”)

<€200

<€400

<€600

<€1000

>€1000

Je mag ook zeggen de welke je hebt.

Ik vraag me af hoe jij omgaat met de luchtvervuiling in België.
 
De luchtvervuiling valt hier wel mee, de lichtvervuiling vervuiling daarentegen is huilen met de pet op maar we moeten er mee leren leven of op locatie gaan.

Je vraag is wel wat vaag, wat is het doel van de telescoop, de ene telescoop is de andere niet en soms kom je weg met een goedkopere maar zeker niet in alle gevallen.

Spreken we hier enkel over de OTA (lees: 'de buis') of hoort daar ook een montering (lees: statief) bij?

@zwarten kan hier zeker ook zijn ervaringen delen maar dan hebben we iets concretere info nodig ;)
 
Ik had hier al eens iets uitgetypt meen ik me te herinneren 😄
België is natuurlijk een klote land voor visueel dingen te zien. Een blik op de bortle scale zegt genoeg.
https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=4.00&lat=45.8720&lon=14.5470&layers=B0FFFFFTFFFFFFFFFF

Je hebt verschillende soorten telescopen met elk zijn voor en nadelen.
1) De goedkoopste zijn de Dobsons.
Een F ratio is meestal tussen de 4 en 7
Te gebruiken voor deepsky, planeten. Focus ligt op deepsky (maar hiervoor is België geen goede locatie)
Voordelen
-Veel spiegel voor weinig geld.
Nadelen
-Manueel objecten volgen is een PIA (pain in the ass) Bij grote magnificaties zie je planeten voorbij het oculair zoeven. Deze telescoop manueel verplaatsen is ondoenbaar en zorgde voor veel frustraties.
-Vaak collimeren.
-Objecten zoeken is een uitdaging op zichzelf. Niet te onderschatten dat 'starhoppen'

Een goede tussenweg is een "Elfje" Dit is een kleinere dobson op manueel verstelbare EQ mount. Hier kan je ietwat beter mee tracken mits de telescoop goed opgesteld is.
Ik ben ook begonnen met een elfje. Is het je ding ga je wel willen overstappen naar iets groter en beter. Is het toch je ding niet dan heb je niet teveel geld verloren. Zeker een aanrader. Maar zoals shiftyke al zegt verwacht geen hubble beelden. Deepsky blijven grijze wazige vlekjes. Het menselijk oog is niet zo goed in kleuren onderscheiden. Vaak hangt het dan nog af ook van persoon tot persoon. Mijn vriendin ziet een pak beter dan ik in het donker. Ik tel 3-4 sterren van de pleiaden, zij potverdikke 6-7

2) de Smith cassegrain telescopen of SCT's
een F ratio van tussen de 6-12.
Eerder een allrounder. Goed in deepsky en goed in planeten maar zeker niet uitstekend. (ik ben momenteel eigenaar van een C8 xlt)

Voordelen
-weinig collimatie
-Lichte telescoop tov dobson
-Goto montering :p Het duurt me nu welgeteld 5 muisklikken en een paar minuten eer ik het gekozen object in vizier heb.

Nadelen
-Zeker een goto montering nodig. (computergestuurde montering)
-astrofotografisch doenbaar maar alles moet perfect! afgesteld staan.
-Zeker duurdere prijsklasse dan dobson.

3) Refractor telescopen.
Een F ratio tussen 4-7
Dit zijn telescopen waar het licht door lenzen gaat eer het naar het oculair geprojecteerd wordt.
Contrastrijke beelden, Duurder in grotere 'aperture' Komt in twee varianten. Achromaat en apochromaat.
Achromaat is een telescoop bestaand uit twee lenzen. apochromaat 3 lenzen met speciale gassen tussen de lenzen.
Persoonlijk weinig ervaring mee.

Voordelen
-Geen colimatie
-Object wordt correct geprojecteerd op oculair. Dobson en sct's roteren het beeld (spiegelbeeld :p)
-Voor astrofotografie en widefield imaging de telescoop die je moet kiezen. Korte F ratio, brede zichtvelden.
-Kan gebruikt worden voor vogelspotting e.d.

Nadelen
-achromaten hebben last van chromatic aberration. Apo's hebben hier minder last van maar zijn duurder
-Visueel niet zo interessant aangezien de 'aperture' niet zo groot is. Ga je naar 114mm zoals het 'elfje' spreek je over enkele duizenden euro's voor de telescoop zelf
-Voor astrofotografisch gebruik moet je nog een dure 'corrector' bijkopen. Vaak 1/4 tot 1/3 van de telescoop prijs.

4) maksutov telescopen.
Hier kan ik echt niets over zeggen. Mss dat shiftyke hier meer kan over vertellen wat de voor en nadelen zijn?


Dus de wondere wereld van telescopen is een rabbit hole die heel diep gaat. Persoonlijk zou ik (als het je eerste stappen zijn) voor een Elfje kiezen. Hier leer je de basis mee, zie je of het je ding is en scheur je je broek er niet aan. Ga je er mee verder dan ga je betere keuzes kunnen maken en ook weten waar je je kunt aan verwachten. Het elfje geraak je tweedehands heel gemakkelijk kwijt of geef het aan een neefje of nichtje.
Ik laat ook meestal mijn materiaal uit de UK komen. Deze is daar gewoon een pak goedkoper.
Voorbeeld.
mijn montering in Europese winkels kost rond de 2000 euro.
Bij FLO en omrekening pond 1600 euro.

goede merken zijn (maar nog altijd chinese meuk :p)
-skywatcher
-bresser
-celestron
-meade
-explore scientific

voor de keuze van het oculair
https://agenaastro.com/articles/guides/choosing-eyepieces-for-your-telescope.html
meestal de focal length van uw gekozen telescoop delen door de focal length van uw oculair.
Je kan natuurlijk niet oneindig blijven vergroten. Hier zit een limiet op.

http://astronomy.tools/
Hier kan je je focal length ingeven van de telescoop, je oculair en het object naar keuze. Geeft een goed beeld hoe groot of hoe klein iets in realiteit gaat zijn.
Kort gezegd ik heb liever 3 soorten telescopen. Elk heeft wel zijn voor en nadelen en hangt af van het object dat je wil zien of fotograferen.
Als beginner raad ik nog steeds het elfje aan.
Ik denk wel dat je een elfje tweedehands kan scoren voor 100-150 euro
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan