Welke GOAT is de GOAT der GOAT's?

Herman De Croo

Well-known member
Een discussie om de woensdagnamiddag te vullen:

Wie was de beste allertijden in zijn/haar sport of discipline, met een marge zo groot op de rest dat hij werkelijk de allerbeste ooit in iets was?
Als hij/zij aan de start kwam, rekent de tegenstand niet meer op winnen. Ze vieren een 2e plaats alsof het een overwinning is.
 
Ik zou zeggen Usain Bolt.

9271-E6-C9-B471-4825-B82-F-90-F86-C9130-D6.jpg
 
Ik ben een grote fan van Eddy Merckx, en ik zie hem als de GOAT in het wielrennen. Hij heeft vele unieke records, maar er zijn vele wielerkampioenen geweest.

Ik denk dat de schaker Magnus Carlsen wel in aanmerking komt. Hij is wereldkampioen in alle disciplines, en "de jongste ooit" in allerlei uitdagingen.
Hij doet dit in een tijd waarin schaken gemondialiseerd is, en de concurrentie dus ook erg groot is.
 
Misschien een onbekende(re) sport, maar in het badminton herenenkel zal er volgens mij nooit meer iemand zijn die zo dominant is als Lin Dan.
Een overzicht van zijn statistieken:
2 olympische spelen
7 wereldtitels
66 toernooien gewonnen, 25x runner up

gemiddelde carrière winstpercentage van maar liefst 84 (!!)%, en dat heeft dan nog te maken met zijn laatste 2 jaren waarin hij eigenlijk beter gestopt was. Dit over een carrière van 20 jaar.

De olympische finale van Beijng is ook naar mij gevoel het beste dat er ooit iemand gespeeld heeft. Tegen Lee Chong Wei (ook één van de beste spelers ooit) gewonnen met 21-12 en 21-8. Meest dominante match op het hoogste niveau die er ooit geweest is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Glor
Ik zou zeggen Usain Bolt.
Vind ik ook wel een interessante piste.
Wereldrecordhouder in de 100, 200 en 4x100m
8x Olympisch goud, 3 OS op een rij goud op de individuele 100 en 200m.

Net nog even zijn WR van 9.58 bekeken op de 100m. Hij bolt uit op het einde, omdat hij dacht het record later nog eens scherper te kunnen stellen. Dat is er echter nooit van gekomen.
 
Eerste wat in mij opkomt is toch ook Merckx.
Gewoon zijn veelzijdigheid was ongelooflijk, grote rondes, tijdritten, klassiekers, werelduurrecord, ... en heeft bijna 10 jaar lang het wielrennen gedomineerd.
Voor andere namen zou ik toch eens moeten nadenken / opzoeken eerst :p
 
Bolt ligt voor mij toch ook straatlengtes voor tbh.

GOAT heeft voor mij ook met een deel van de rijkweidte/bekendheid van de sport te maken. Iedereen kent ne Merckx en de wielrenners hier maar dat is niets vergeleken met ne Bolt, Ali, Tyson,...
 
Misschien een onbekende(re) sport, maar in het badminton herenenkel zal er volgens mij nooit meer iemand zijn die zo dominant is als Lin Dan.
Een overzicht van zijn statistieken:
2 olympische spelen
7 wereldtitels
66 toernooien gewonnen, 25x runner up

gemiddelde carrière winstpercentage van maar liefst 84 (!!)%, en dat heeft dan nog te maken met zijn laatste 2 jaren waarin hij eigenlijk beter gestopt was. Dit over een carrière van 20 jaar.

De olympische finale van Beijng is ook naar mij gevoel het beste dat er ooit iemand gespeeld heeft. Tegen Lee Chong Wei (ook één van de beste spelers ooit) gewonnen met 21-12 en 21-8. Meest dominante match op het hoogste niveau die er ooit geweest is.
Inderdaad fenomenale spelers. Was altijd voor Lee Chong wei, de underdog. Soms dacht je, hij gaat m pakken, maar wat Lin Dan dan soms uit zijn racket toverde, ongelofelijk.
 
Ik vind het net interessant om ook minder populaire sporten hier eens te geven. En voor mij mag het ook zelfs politiek, kunst, wetenschap etc zijn.
 
Greg Minnaar in de downhill scene. Bijna 40 en draait al 20 jaar mee in de top. Ongelofelijke atleet en persoonlijkheid.
 
Om de goat der goat's te selecteren, moet er naar mijn mening met de volgende criteria rekening gehouden worden:

De atleet/atlete moet:
1) domineren in een sport met veel aanzien, wereldwijd en op grote schaal beoefend

2) bij voorkeur een individuele sporter zijn, niet deelnemen aan een ploegsport

3) domineren gedurende een lange periode.

De topjaren van een sprinter duren meestal niet lang. Bolt zijn gloriejaren gaan van 2008 tot 2016. Er zijn atleten in andere sporten die gedurende +20 jaar in hun sport domineren.

Voetballers vallen ook al af voor mij.
 
Terug
Bovenaan