Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Van de zomer nog een aantal boekjes gelezen, m'n beknopte mening:

Billy Summers - S. King
Geen horror en bovennatuurlijke toestanden, maar eigenlijk een erg goede thriller. Zonder in het plot te duiken, erg sterke personages met een aantal hoofdstukken waar je echt op het puntje van je stoel zit. Natuurlijk is het geen King, zonder een verwijzing naar een ander verhaal, deze keer een niet zo subtiele knipoog naar The Shining. - 8,5/10

Desperation - S. King

Eigenlijk moest ik dit boek lezen van @EvilTwin , aangezien het één van zijn lievelings-Kings is. Hier zitten we toch wel in het horrorgenre. Stelde zeker niet teleur, creepy sfeertje en toch een aantal gruwelijke scenes. Hier en daar moest God er weer bij betrokken worden, meestal ben ik allergisch aan deze toestanden, maar hier stoorde het niet. - 8,0/10

De Talisman - S. King / P. Straub

In het verleden al een paar keer aan dit boek begonnen, maar telkens na een aantal hoofdstukken afgehaakt. Spijtig, want het boek begint erg sfeervol met een uniek uitgangspunt. Enfin, deze keer doorgebeten ... met de nadruk op doorbijten want ik mezelf geregeld bij het nekvel moeten grijpen om verder te lezen. Desondanks dat er hier en daar wel erg goede passages waren. Je kunt bijna aanvoelen welke auteur welk stuk heeft geschreven. Ik laat voorlopig Zwart Huis, de opvolger, even links liggen. - 6,0/10

Psycho - R. Bloch

Een klassieker wat ik al een tijdje wilde lezen. Ik geloof dat het boek is geschreven in 1959, en geeft wel een uniek sfeertje en je moet een aantal zaken wel in die tijdsgeest bekijken. Het verhaal leest vlot en blijft boeien. Met z'n 200 pagina's, is dit een leuk tussendoortje. - 7,0/10

Aliens: Phalanx - S. Sigler

Ik wou al een tijdje een boek lezen uit het Aliens-universum en toen Scott Sigler als gastschrijver deze had geschreven, heb ik me het boek direct in huis gehaald. Gelukkig is dit een stand-alone verhaal en moet je geen andere boeken eerst gelezen hebben. Uniek is dat dit verhaal zich afspeelt op een planeet die min of meer in de Middeleeuwen is blijven steken en dit in combinatie met Xenomorphs geeft wel een unieke situatie. Toffe karakters, véél sfeer en maag omdraaiende stukken ... dit boek had het allemaal voor mij. Als ik op de reviews afga heb ik nu wel de beste Alien novel gelezen. - 9,0/10

Project Hail Mary - A. Weir

Volgens sommige reviews het beste SF boek van het jaar en desondanks ik nog niet zoveel SF heb gelezen kan ik ze goed geloven. Het verhaal gaat over een wetenschapper die alleen wakker wordt in een ruimteschip met geheugenverlies. Door middel van flashbacks wordt zijn opdracht meer en meer duidelijk. Op deze manier zijn er 2 verhaallijnen die mooi samenkomen bij het naderen van de ontknoping. Veel wordt wetenschappelijk benaderd, maar blijft toegankelijk en gaat nooit vervelen. Het hoofdpersonage is erg aangenaam om te lezen waar drama en humor elkaar mooi afwisselen. Ik had echt moeite met het boek neer te leggen. Volgend jaar de verfilming ... 'k ben benieuwd. - 9,5/10

Momenteel aan het lezen: Fairy Tale van S. King die gisteren is uitgekomen. :)
 
Momenteel aan het lezen: Fairy Tale van S. King die gisteren is uitgekomen. :)
Ik ben hier ook gisteren in begonnen, begint alvast weer veelbelovend! Als ik de reviews mag geloven wordt dit nog eens een echte King topper. :clap:

En Project Hail Mary staat al een hele tijd op mijn to read lijstje, die schuift wat op naar boven nu. :wink:
 
The Sirens of Titan - Kurt Vonnegut

Voor de 2e keer. Jaren geleden ooit gelezen op mijn kindle en ik herinnerde me enkel dat ik hem goed vond, dus deze keer fysiek gekocht en meegenomen op reis. Het is een gek boek, zeer origineel, en humoristisch. Ik blijf fan.
Heb je al eens iets van George Saunders gelezen? Hij schrijft vooral kortverhalen, maar doet me sterk aan Vonnegut denken.
 
A Long Way to a Small Angry Planet - Becky Chambers

Ik heb dit boek al een hele tijd geleden gekocht. Het was de prachtige cover en de titel die mij aantrokken.
En, zelfs na het een derde keer gelezen te hebben, blijft het een geweldig boek. Een feel-good boek over vriendschap, omgaan met onbekende personen en culturen.
Eigenlijk gebeurt er niet zo veel in het boek en staan de relaties tussen de personages, waar verschillende geen mensen zijn, centraal.

Ik had nood aan een comfort read. Een boek zonder al te veel geweld of miserie. En dit was het warme, comfortabele dekentje dat ik nodig heb.
Zonde dat de hardback niet meer verkrijgbaar is want mijn mooie paperback begint toch al wat serieuze gebruiksporen te krijgen. Maar op zich heeft dat ook wel een charmes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Max, Mischa & het Tet-offensief - Johan Harstad

I loved this one. 1230 pagina's dik en het nog spijtig vinden dat het nu al eindigt. Meer van dit please. :love:
Idd, vond ik ook een machtig boek. Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? vond ik ook een toppertje. Leuk ook dat ik 17 jaar terug nog Gjogv had bezocht (ver voor er toeristen op de Faroer te zien waren). Darlah vond ik dan weer niet goed, young adult scifi maar echt zwakke plot.

Hier uitgelezen:

Hemel en hel / Het verdriet van de engelen / Het hart van de mens (trilogie) - Jón Kalman Stefánsson

Ik heb het meestal niet voor zo'n poetische schrijfstijl maar deze lag mij eigenlijk wel. Een soort coming of age verhaal dat zich afspeelt in het IJsland van een 150 jaar geleden. Heel beschrijvend en traag maar wel mooi. Het is wel veel om in één keer uit te lezen net door die traagheid en poetische schrijfstijl.
 
Wittgenstein's Mistress - David Markson

Een dikke merci aan het goodreads algoritme om dit boek op mijn radar te hebben gebracht. Ik kwam het een paar maanden geleden tegen in Passa Porta in Brussel en herkende het meteen als een van de boeken die hoog in mijn aanbevelingen stonden. Veel meer dan een kleine blurb op de cover "Afterword by David Foster Wallace" had ik niet nodig; mijn interesse was gewekt.

Het is een korte roman, maar wel eentje waar je over het hele leesproces heen telkens dieper mee in de hersenkronkelende spiraal van onze protagonist - een vrouw van rond de 50 die vermoed dat ze de laatst overgebleven persoon op aarde is - wordt meegezogen.

Plotzoekers zullen waarschijnlijk snel hun geduld in deze cul-de-sac van een roman verliezen, maar voor lezers die net als ik vooral weerklank zoeken in Grote ideeënromans valt er in deze filosofische parel veel te ontdekken. Mensen wiens hart net als het mijne niet bepaald sneller gaat slaan van de vaak voorspelbare apocalyptische backdrop in entertainment dienen niet te vrezen: in deze roman dient deze trope enkel om het allesoverheersende gevoel van isolatie en eenzaamheid tot in het extreme uit te vergroten.

Ik kan dit boek niet voldoende eer aandoen. De verwijzingen naar de theorieën van Wittgenstein, de subtiele humor, het pijnlijk ontluikende trauma dat steeds terugkomt, ... dit is echt iets speciaals en hoewel ik het geniaal vind, snap ik volledig waarom het omwille van zijn excentriciteit 54 keer (!) werd afgewezen vooraleer het bij Dalkey Archive een thuis vond.

Die laatste is een geweldige uitgeverij trouwens, een aanrader voor wie onbekendere meesterwerken van over de hele wereld zoekt.
 
Wittgenstein's Mistress - David Markson

Een dikke merci aan het goodreads algoritme om dit boek op mijn radar te hebben gebracht. Ik kwam het een paar maanden geleden tegen in Passa Porta in Brussel en herkende het meteen als een van de boeken die hoog in mijn aanbevelingen stonden. Veel meer dan een kleine blurb op de cover "Afterword by David Foster Wallace" had ik niet nodig; mijn interesse was gewekt.

Het is een korte roman, maar wel eentje waar je over het hele leesproces heen telkens dieper mee in de hersenkronkelende spiraal van onze protagonist - een vrouw van rond de 50 die vermoed dat ze de laatst overgebleven persoon op aarde is - wordt meegezogen.

Plotzoekers zullen waarschijnlijk snel hun geduld in deze cul-de-sac van een roman verliezen, maar voor lezers die net als ik vooral weerklank zoeken in Grote ideeënromans valt er in deze filosofische parel veel te ontdekken. Mensen wiens hart net als het mijne niet bepaald sneller gaat slaan van de vaak voorspelbare apocalyptische backdrop in entertainment dienen niet te vrezen: in deze roman dient deze trope enkel om het allesoverheersende gevoel van isolatie en eenzaamheid tot in het extreme uit te vergroten.

Ik kan dit boek niet voldoende eer aandoen. De verwijzingen naar de theorieën van Wittgenstein, de subtiele humor, het pijnlijk ontluikende trauma dat steeds terugkomt, ... dit is echt iets speciaals en hoewel ik het geniaal vind, snap ik volledig waarom het omwille van zijn excentriciteit 54 keer (!) werd afgewezen vooraleer het bij Dalkey Archive een thuis vond.

Die laatste is een geweldige uitgeverij trouwens, een aanrader voor wie onbekendere meesterwerken van over de hele wereld zoekt.
Het zal misschien niet verbazen dat deze ook al heel lang op mijn lijstje staat, voornamelijk ook door de aanbeveling van DFW. Heb het lezen altijd uitgesteld omdat ik vreesde dat een deel van het boek over mijn hoofd zou vliegen doordat ik weinig van Wittgenstein weet. The Last Novel van dezelfde schrijver staat trouwens ook op mijn lijst voor ooit, maar ik weet al niet meer wie die aanbevolen heeft. Maar dat is blijkbaar ook een deel van een tetralogie.

Hopelijk ga ik deze ergens volgend jaar ook lezen.
 
Het zal misschien niet verbazen dat deze ook al heel lang op mijn lijstje staat, voornamelijk ook door de aanbeveling van DFW. Heb het lezen altijd uitgesteld omdat ik vreesde dat een deel van het boek over mijn hoofd zou vliegen doordat ik weinig van Wittgenstein weet. The Last Novel van dezelfde schrijver staat trouwens ook op mijn lijst voor ooit, maar ik weet al niet meer wie die aanbevolen heeft. Maar dat is blijkbaar ook een deel van een tetralogie.

Hopelijk ga ik deze ergens volgend jaar ook lezen.
Ik ga hetzelfde zeggen als bij Pale Fire: het is een complex, maar geen gecompliceerd boek. Wittgenstein's geschriften zelf kan ik niet aan uit, maar Wittgenstein's Mistress is eigenlijk juist heel leesbaar (en entertainend).
 
Irvine Welsh 'The Long Knives'

Vijfde boek op rij van IW dat op niet veel trekt, zoals een punkband (of Brusselmans) die teert op truken van de foor. Komt die nog met iets deftig af voor z'n begrafenis ... ? Hij blijft amusant in interviews en op sociale media maar literair zo dood als een pier.
 
Naarland van Frederick de backer.
Blijkbaar een verzameling van stukken die reeds op de website van De Morgen zijn verschenen. Elke pagina is 1 stuk.

Gaat over het meest depressieve, donkere in de mensen/ maatschappij.

Iets te zwartgallig om echt lang in te lezen, maar best wel interessante visies soms.
 
The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
Een voltreffer. Heerlijk cynische Lord Henry met wie ik ook graag eens de dandy wil uithangen.

Boerenpsalm - Felix Timmermans
Er is misschien geen leesclub op BG, maar het Boerenpsalm aansporen hier komt stevig in de buurt.
Ik heb er van genoten, bedankt voor de tip!

Women - Bukowski
Er is in dit topic, vol parels en uitstekende tips, nog geen enkele keer een Bukowski gepasseerd?
Schande! Bukowski is heerlijk ruig doorspekt met zoveel mensinzicht. Hij probeert niet om prachtige zinnen te schrijven en intellectueel over te komen, wat zovelen proberen en nog meer in falen, maar gooit alles rauw op je bord.
Women vond ik nu niet zijn beste die ik al gelezen heb, die eer gaat naar Post Office. (Selectie uit Post Office, Factotum, Women en gedichten)
De volgende wordt zijn meest genoemde als beste werk, Ham On Rye.
 
The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
Een voltreffer. Heerlijk cynische Lord Henry met wie ik ook graag eens de dandy wil uithangen.

Boerenpsalm - Felix Timmermans
Er is misschien geen leesclub op BG, maar het Boerenpsalm aansporen hier komt stevig in de buurt.
Ik heb er van genoten, bedankt voor de tip!

Women - Bukowski
Er is in dit topic, vol parels en uitstekende tips, nog geen enkele keer een Bukowski gepasseerd?
Schande! Bukowski is heerlijk ruig doorspekt met zoveel mensinzicht. Hij probeert niet om prachtige zinnen te schrijven en intellectueel over te komen, wat zovelen proberen en nog meer in falen, maar gooit alles rauw op je bord.
Women vond ik nu niet zijn beste die ik al gelezen heb, die eer gaat naar Post Office. (Selectie uit Post Office, Factotum, Women en gedichten)
De volgende wordt zijn meest genoemde als beste werk, Ham On Rye.
Die Bukowski heb ik destijds op 9lives een besproken denk ik, dat is inderdaad tamelijk rauw. :tongue:
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Olga Tokarczuk - Drive Your Plow Over The Bones of the Dead

Mevrouw Tokarczuk heeft in 2018 de Nobelprijs voor Literatuur gewonnen en hoewel ik vaak niet geneigd ben om meteen boeken van de laureaten te lezen, had ik dit boek op mijn 'te lezen'-lijst gezet omdat ik de titel nogal metal vond klinken.

Drive Your Plow... speelt zich af in een klein gehucht in Polen waar op korte tijd enkele doden vallen. Het boek is aan de oppervlakte een sfeervol moordmysterie maar dieper gaat het over het evenwicht tussen mensen en dieren. Tokarczuk werkt dat thema uit via haar vertelster en het is de manier waarop ze dit hoofdpersonage uitgewerkt heeft die me het meest gaat bij blijven. Via de stem van Janina, een nogal excentrieke dame, worden er mooie beschrijvingen van de natuur en eigenzinnige observaties van haar dorpsgenoten gegeven, doorspekt met verwijzingen naar astrologie en de schrijver William Blake. De aparte en bij momenten wat filosofische kijk van Janina gaf het boek een soort weirdness die me erg beviel.

Op een bepaald moment gaat het verhaal een kant uit die misschien een beetje afbreuk doet aan het overlappend thema, maar los daarvan was dit een goeie roman met een hoofdpersonage dat zeer sterk geschreven is. Deze eerste kennismaking is zeer goed meegevallen en dus ben ik van plan nog wel eens iets van Tokarczuk te lezen. Mogelijk Flights, dat hier ook al goed besproken is en als haar beste boek beschouwd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Olga Tokarczuk - Drive Your Plow Over The Bones of the Dead

Mevrouw Tokarczuk heeft in 2018 de Nobelprijs voor Literatuur gewonnen en hoewel ik vaak niet geneigd ben om meteen boeken van de laureaten te lezen, had ik dit boek op mijn 'te lezen'-lijst gezet omdat ik de titel nogal metal vond klinken.

Drive Your Plow... speelt zich af in een klein gehucht in Polen waar op korte tijd enkele doden vallen. Het boek is aan de oppervlakte een sfeervol moordmysterie maar dieper gaat het over het evenwicht tussen mensen en dieren. Tokarczuk werkt dat thema uit via haar vertelster en het is de manier waarop ze dit hoofdpersonage uitgewerkt heeft die me het meest gaat bij blijven. Via de stem van Janina, een wat nogal excentrieke dame, worden er mooie beschrijvingen van de natuur en eigenzinnige observaties van haar dorpsgenoten gegeven, doorspekt met verwijzingen naar astrologie en de schrijver William Blake. Dat gaf het boek een soort weirdness die me erg beviel.

Op een bepaald moment gaat het verhaal een kant uit die misschien een beetje afbreuk doet aan het overlappend thema, maar los daarvan was dit een goeie roman met een hoofdpersonage dat zeer sterk geschreven is. Deze eerste kennismaking is zeer goed meegevallen en dus ben ik van plan nog wel eens iets van Tokarczuk te lezen. Mogelijk Flights, dat hier ook al goed besproken is en als haar beste boek beschouwd wordt.
Flights is een van mijn lievelingsboeken dit jaar, zeer uniek. Ik heb ergens gelezen dat het hét ideale boek is om op reis mee te nemen en kan me daar helemaal in vinden, de titel geeft al voor een stukje weg waarom. Drive Your Plow heb ik dan weer niet gelezen, maar het staat ook op mijn leeslijst. :D
 
Thud! - Terry Pratchett (Discworld #34)
Wederom een uitstekende "The Watch" novel. Ik hou echt van Vimes en zijn merry band of watchmen. De evolutie van de karakters in de "The Watch" serie (dit is boek #7) doet me een beetje emotioneel worden. Deze keer hebben we rassenhaat, rellen, murder-mystery, schaak en de alom bekende stad Ankh-Morpork die ik na 34 boeken bijna even goed ken als mijn geboortedorp.
 
Mr. Mercedes - Stephen King
Een straightforward misdaadroman, niet meer maar ook niet minder. Zeker vermakelijk met het gepingpong tussen de twee hoofdrolspelers, al had ik ergens ook gehoopt op een twist of een confrontatie tussen de twee personages. King blijft wel uitmuntend in het creëren van macabere personages en heeft daar duidelijk geen supernatuurlijke elementen voor nodig.

Hyperion Falls - Dan Simmons
Het vervolg op Hyperion is meer een epische space opera dan de eerder intieme verzameling kortverhalen uit het eerste boek. Er gebeurt veel, alles komt uiteindelijk netjes samen op het einde maar ik blijf toch met redelijk wat onbeantwoorde vragen achter. Misschien ligt het aan mij maar alle verschillende PoVs gecombineerd met al het tijdreizen bezorgde me meer dan eens serieuze hoofdpijn.
 
Terug
Bovenaan