Underworld - Don Delillo
Dit is na Libra het tweede boek dat ik van Delillo lees en ik begin er wel een patroon in te herkennen. Politieke intrige met invloeden uit psychologische thrillers en het gritty detective-genre, maar dankzij de wisselende perspectiven toch steeds met dat postmodernistisch randje dat het allemaal net dat tikkeltje interessanter maakt.
De roman speelt zich over de geschiedenis van een halve eeuw af, waarin de koude oorlog en de sluimerende dreiging van een nucleaire bom in iedere verhaallijn wel een beetje de toon aanvoert. Delillo gaat Memento-gewijs (een van mijn favoriete films trouwens) met ieder deel telkens een decennium terug in de tijd, wat de herleesbaarheid van deze roman eens je de chronologie van de gebeurtenissen helemaal hebt kunnen traceren erg bevordert.
Delillo is op zijn sterkst in de fragmentarische hoofdstukken die haast op zichzelf zouden kunnen staan als kortverhalen. De twee hoofdpersonages en hun geschiedenis konden mij minder boeien dan de randanimatie die een helder en evocatief beeld schetstsen van het leven in de Verenigde Staten in de tweede helft van de twintigste eeuw. Zeker de proloog, waarin feit met fictie wordt verweven, reken ik tot een van de meest indrukwekkende tour de forces die ik al ben tegengekomen.
Dit is na Libra het tweede boek dat ik van Delillo lees en ik begin er wel een patroon in te herkennen. Politieke intrige met invloeden uit psychologische thrillers en het gritty detective-genre, maar dankzij de wisselende perspectiven toch steeds met dat postmodernistisch randje dat het allemaal net dat tikkeltje interessanter maakt.
De roman speelt zich over de geschiedenis van een halve eeuw af, waarin de koude oorlog en de sluimerende dreiging van een nucleaire bom in iedere verhaallijn wel een beetje de toon aanvoert. Delillo gaat Memento-gewijs (een van mijn favoriete films trouwens) met ieder deel telkens een decennium terug in de tijd, wat de herleesbaarheid van deze roman eens je de chronologie van de gebeurtenissen helemaal hebt kunnen traceren erg bevordert.
Delillo is op zijn sterkst in de fragmentarische hoofdstukken die haast op zichzelf zouden kunnen staan als kortverhalen. De twee hoofdpersonages en hun geschiedenis konden mij minder boeien dan de randanimatie die een helder en evocatief beeld schetstsen van het leven in de Verenigde Staten in de tweede helft van de twintigste eeuw. Zeker de proloog, waarin feit met fictie wordt verweven, reken ik tot een van de meest indrukwekkende tour de forces die ik al ben tegengekomen.