Welk energiecontract

jourydm

New member
Beste,

Binnenkort verloopt ons vast contract, en zijn we noodzakelijk een nieuw af te sluiten. Ons echte verbruik weten we om eerlijk te zijn niet aangezien we nog even op ons adres het vaste energiecontract van onze (schoon)ouders gebruiken.

Normaal worden binnen enkele weken onze zonnepanelen gelegd (12 panelen van 385Wp met een omvormer van 5KW).
Als ik de VTEST doe, schat hij zo het verbruik in:

Je geschat verbruik​

Elektriciteit4711kWh
Injectie1997kWh
Gas16262kWh

Als ik effectief op de VTEST kijk, zie ik heel wat parameters: looptijd, onderdelen met prijszekerheid, termijn prijszekerheid, ... wat ik bv niet onmiddellijk zie is wat mijn elektriciteit nog opbrengt als ik die op het net steek, het prosumententarief etc.

Wat we zeker willen, is maandelijks ons effectieve verbruik betalen (zo gaan we denk ik ook meer bewust om met ons verbruik). Voor de radiatoren hebben we overal al Tado knoppen, dus we verwarmen enkel de ruimte die nodig is. In de badkamer en de bureau zouden we dan eventueel een elektrisch vuurtje zetten indien we dit ook zouden kunnen gebruiken van onze zonnepanelen, maar dat zul dus niet 's morgens en 's avonds zijn, maar eerder overdag bij het thuiswerken of tijdens het weekend.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Om eerlijk te zijn vind ik het nog altijd moeilijk om te vergelijken met de VTEST.
 
Als ik effectief op de VTEST kijk, zie ik heel wat parameters: looptijd, onderdelen met prijszekerheid, termijn prijszekerheid, ... wat ik bv niet onmiddellijk zie is wat mijn elektriciteit nog opbrengt als ik die op het net steek, het prosumententarief etc.
Ik heb de VTEST te weinig gebruikt de laatste tijd om goed op je vraag te kunnen antwoorden, maar al wel dit: ofwel krijg je een injectievergoeding voor je elektriciteit (bij digitale meter) en betaal je geen prosumententarief, ofwel betaal je wel prosumententarief (bij analoge meter), maar dan krijg je niks voor injectie (die kan immers niet gemeten worden). Dus afhankelijk van je meter kan je een van de 2 factoren uit je berekening halen.

Snap ook niet goed waarom je het effectieve verbruik niet zou weten? Kan je van je (schoon)ouders geen afrekening doorgestuurd krijgen waar je verbruik op staat? Of, in geval digitale meter, kan je dat checken via Mijn Fluvius. Inschatten zonder je verbruik te kennen is wat blind werken natuurlijk.
 
Ik heb wel het verbruik, maar ik kan het verbruik van mijn schoonmoeder die alleen was moeilijk vergelijken met 2 30’ers waarbij veel gebruik gemaakt wordt van pc’s, gsm’s, … en waarbij ik 3 dagen in de week thuis werk en zij dat nooit mocht doen.

Ik zou eventueel x2,5 kunnen doen, maar geen idee of dat representatief is.
 
Ik heb wel het verbruik, maar ik kan het verbruik van mijn schoonmoeder die alleen was moeilijk vergelijken met 2 30’ers waarbij veel gebruik gemaakt wordt van pc’s, gsm’s, … en waarbij ik 3 dagen in de week thuis werk en zij dat nooit mocht doen.

Ik zou eventueel x2,5 kunnen doen, maar geen idee of dat representatief is.
Voor verwarming : Gooi de dimensies hier even in https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening. Daaruit zou dan een aantal kwh op jaarbasis uitkomen. In principe zou dat grofweg (korrel zout!!!) zonder maatregelen uw verbruik dan zijn in kwh uitgedrukt. Dan zie je ook direct op uw schoonmoeder om aan die lage gashoeveelheid te geraken specifieke maatregelen heeft genomen (vb niet volledig huis verwarmen, niet tot 21°C verwarmen,...)

Voor uw elektrisch verbruik : dat is koffiedik kijken om eerlijk te zijn. Dat hangt allemaal af van wat je gebruikt en hoeveel. Als je een eigen infraroodsauna; een zonnebank of een jaccuzi hebt, dan mag je u verwachten aan een stevige rekening die tot 10.000kwh kan gaan. Heb je dat allemaal niet dan kan het gaan van 2-3k kwh naar 5k kwh.

Wat je ook kan doen is zodra je er verhuist bent, een eerste maand het verbruik opnemen (uw elektrisch verbruik schommelt namelijk niet zo enorm veel in de zomer tov de winter - al kan dat wel een beetje zijn (airco), zolang je geen warmtepomp gebruikt om te verwarmen natuurlijk). Maar als grootteorde is het dan wel voldoende om dat verbruik van die eerste maand, dat je er effectief woont en al uw toestellen ook effectief gebruikt die je normaal gebruikt, maal 12 te doen en dat dan te gebruiken als richtinggevend. En je kan die oefening nog eens opnieuw doen na 3 maand, 4 maand, 6 maand en 9 maand om de eventuele schommelingen die er toch zijn er uit te filteren. Al blijft het natuurlijk nog altijd mogelijk dat er schommelingen over het jaar heen gebeuren.
 
Terug
Bovenaan