Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Mythos - Stephen Fry

Hertelling van enkele bekende en minder bekende verhalen uit de Griekse mythologie. Fry begint met de disclaimer dat hij de mythes wil vertellen en niet verklaren, dus voor wie op zoek is naar meer duiding bij de mythes en hun ontstaansgeschiedenis, zal hier niet zijn gading in vinden. Het was "leuk" om op een luchtige manier de verhalen te herontdekken, maar iemand die al een grondige kennis van de Griekse mythologie heeft, zal hier niet veel uit bijleren.
 
Mythos - Stephen Fry

Hertelling van enkele bekende en minder bekende verhalen uit de Griekse mythologie. Fry begint met de disclaimer dat hij de mythes wil vertellen en niet verklaren, dus voor wie op zoek is naar meer duiding bij de mythes en hun ontstaansgeschiedenis, zal hier niet zijn gading in vinden. Het was "leuk" om op een luchtige manier de verhalen te herontdekken, maar iemand die al een grondige kennis van de Griekse mythologie heeft, zal hier niet veel uit bijleren.
Ik ga mss zijn nieuwe boek beginnen, Troje.
 
Into The Wild - Jon Krakauer

Jaren geleden de film gezien, en dacht dat het boek ook op die manier verteld was, maar het is dus puur non-fictie. Interessant verslag over de wanderlust van twintiger Chris McCandless met het gekende tragische einde.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Into The Wild - Jon Krakauer

Jaren geleden de film gezien, en dacht dat het boek ook op die manier verteld was, maar het is dus puur non-fictie. Interessant verslag over de wanderlust van twintiger Chris McCandless met het gekende tragische einde.
Heb dit boek ook gelezen nadat ik de film had gezien.
Het verhaal van Christopher intrigeerde me en de film liet nog veel vraagstukken open, leuk en ontspannend boek om te lezen en zet ook tot nadenken over onze maatschappij.
 
Het kosmisch rariteitenkabinet - George van Hal & Ans Hekkenberg

Heel toegankelijk geschreven. De auteurs maken vaak vergelijkingen met dagelijkse elementen, waardoor de complexiteit van het heelal in zekere mate eenvoudiger wordt. De (vaak flauwe) humor is niet altijd een meerwaarde, maar het geheel spreekt serieus tot de verbeelding.
 
Laatst bewerkt:
Het brein - David Eagle man,

Fascinerend boek over de werking van je brein, laat je ook op een andere manier over jezelf denken.
 
Het kosmisch rariteitenkabinet - George van Hal & Ans Hekkenberg
Heel toegankelijk geschreven. De auteurs maken vaak vergelijkingen met dagelijkse elementen, waardoor de complexiteit van het heelal in zekere mate eenvoudiger wordt. De (vaak flauwe) humor is niet altijd een meerwaarde, maar het geheel spreekt serieus tot de verbeelding.
Lijkt me wel een aanrader, ik hou van toegankelijke boeken over zulke onderwerpen.
 
The Body: A Guide for Occupants - Bill Bryson

Informatieve overview over het menselijk lichaam vol interessante weetjes en op een leuke manier verteld.
 
Ben Mezrich - Bitcoin Billionaires

In deze opvolger van The Social Network beschrijft de auteur de opkomst van Bitcoin en hoe de Winklervoss-tweeling erin investeerde en de eerste Bitcoin-miljardairs werden. Het behandelt ook de valkuilen van cryptovaluta. De schrijver fictionaliseerde de feiten en slaagt er prima in het verhaal boeiend te brengen. Het enige wat me enigszins stoorde is dat hij de tweeling nogal lijkt te verafgoden...
 
Leopold II: Het hele verhaal - Johan Op de Beeck

Zal door academici wel afgedaan worden als werk van een amateur, maar als simpele arbeider die graag wat over geschiedenis leest heb ik plezier beleefd aan het lezen van dit boek. En ik weet nu ook wat de Koninklijke Schenking is...
 
Pale Rider: The Spanish Flu of 1918 and How It Changed the World - Laura Spinney

Erg interessante historiek over de Spaanse griep uit 1918.
Het is opmerkelijk hoeveel parallellen er te trekken vallen naar de huidige situatie. Over hoeveel we wetenschappelijk bijgeleerd hebben, maar desondanks vaak dezelfde fouten blijven maken.

Zeker een aanrader!

de Spaanse griep komt dus ook helemaal niet uit Spanje 😉
 
Mythos - Stephen Fry

Stephen Fry gidst de lezer op unieke wijze door de Griekse mythologie. Door de vele goden, halfgoden,... is het soms moeilijk volgen, maar hij brengt de verhalen zonder ze uit te leggen en vult ze regelmatig aan met grappige opmerkingen. Hij legt ook linken met hedendaagse woorden en begrippen.

Een aanrader voor liefhebbers van mythologie en geschiedenis in het algemeen.
 
Deze stond al lang op de reading list, blij dat ik er eindelijk tijd voor gevonden heb:

Loonshots: How to Nurture the Crazy Ideas That Win Wars, Cure Diseases, and Transform Industries
Boek van Safi R. Bahcall


Leest als een trein en zit volle fantastische inzichten...

Quick recap vanop amazon hieronder, maar als je meer wil weten gewoon zelf lekker lezen!

Why do good teams kill great ideas?

Loonshots reveals a surprising new way of thinking about the mysteries of group behavior that challenges everything we thought we knew about nurturing radical breakthroughs.

Bahcall, a physicist and entrepreneur, shows why teams, companies, or any group with a mission will suddenly change from embracing new ideas to rejecting them, just as flowing water will suddenly change into brittle ice. Mountains of print have been written about culture. Loonshots identifies the small shifts in structure that control this transition, the same way that temperature controls the change from water to ice.

Using examples that range from the spread of fires in forests to the hunt for terrorists online, and stories of thieves and geniuses and kings, Bahcall shows how a new kind of science can help us become the initiators, rather than the victims, of innovative surprise.

Over the past decade, researchers have been applying the tools and techniques of this new science―the science of phase transitions―to understand how birds flock, fish swim, brains work, people vote, diseases erupt, and ecosystems collapse. Loonshots is the first to apply this science to the spread of breakthrough ideas. Bahcall distills these insights into practical lessons creatives, entrepreneurs, and visionaries can use to change our world.

Along the way, readers will learn how chickens saved millions of lives, what James Bond and Lipitor have in common, what the movie Imitation Game got wrong about WWII, and what really killed Pan Am, Polaroid, and the Qing Dynasty.
 
Mario Livio- Briljante blunders

Pop-science boek over vaak onbekende dwalingen van grote denkers van weleer ... erg insightfull en leuk neergepend. Kortom een aanrader voor iedereen met een interesse in wat historisch perspectief over de wispelturige ontdekkingen die we nu vanzelfsprekend vinden
 
Joris Luyendijk - Het zijn net mensen

Ik ben altijd wel geboeid geweest door de schrijven, ook toen ie voor het eerst aan het oppervlak kwam met zijn interviews (en later boek) over de financiële sector. Hij is mateloos geïnteresseerd in de (kleine) psychologie van de mens, en kan dit vervolgens telkens linken naar de (grotere) maatschappelijke gevolgen van het menselijke gedrag.

Dit boek gaat in zijn leven eigenlijk over zijn eerste echte professionele ervaring waarin hij correspondent werd vanuit de Arabische wereld. Hij beschrijft het leven daar met al zijn beperkingen en mogelijkheden. Het boek heeft op mij een diepe indruk gemaakt doordat het je doet beseffen dat onze superieure Westerse moraal maar een van de mogelijke moralen is.

Een goed voorbeeld is die van de traditionele gezinssituaties waarbij de vrouw thuis blijft en voor het huishouden en de kinderen zorgt en de man uit werken gaat. Wij vinden dit achterhaald, onderdrukkend (en soms zelfs vernederend) voor de vrouw, zij zien dat helemaal anders. Een vrouw die uit werken moet, is immers de slaaf van een ander, terwijl ze in dit geval thuis de baas is. Je hoeft maar te kijken naar de gevolgen bij onze tweeverdieners (zo weinig tijd voor onszelf en onze kinderen, nog steeds moeilijk om te voorzien in onze (verhoogde) monetaire behoeften, grote psychologische druk, ...) om te zien dat ook ons 'superieur' model duidelijke keerzijden heeft.

Sinds ik dat boek heb gelezen, probeer ik om onze Westerse bril af te zetten. Europese media die spotten met Russische vaccins die toch niet zullen werken? Het stoute China dat alles doet om onze economie over te nemen en landen te koloniseren? Wie zijn de slechten als je een oorlog start onder het voorwendsel van kerngevaar, maar met echte reden dollars? Of een doorgeslagen Amerikaanse economie waarbij een grote minderheid niet eens basic healthcare kan krijgen? Ik keur die dingen niet zomaar goed, maar een beetje Westerse geschiedenis en een beetje inzicht in de keerzijde van onze modellen zorgen wel voor broodnodige bescheidenheid.

Een absolute must-read voor zij die blind geloven dat ons Westers model superieur is én dat we dat moeten uitdragen/opdringen aan de rest.

(disclaimer: ik lees wel snel, maar niet zo snel als uit de laatste posts blijkt. Ik doorspitte mijn boekenkast en wou hier graag nog even over schrijven)
 
Er zijn hier voldoende vrouwen die waarschijnlijk wel kunnen meedelen of ze liever in onze Westerse maatschappij leven en zelf werken, ipv thuis alles te regelen.
"Zij" zien dat anders. Wie is "zij". De maatschappij die dat indoctrineerd in haar medemens? Vrouwen in het Westen kennen de twee zijdes van het verhaal en kennen veelal voorbeelden in eigen kring van vrouwen die het huishouden moesten doen en "thuis baas" waren. Straf dat dat dan niet geinspireerd heeft tot meer vrouwen die thuis willen blijven.

Ik vind je maar vreemde conclusies trekken.

Ik denk overigens dat er maar weinigen zijn die blind geloven dat ons model superieur is. Meesten zijn overtuigd dat het vele gebreken heeft, maar als je moet kiezen tussen het leven in Rusland, China, Iran, de VS of Europa dan denk ik dat het voor de gemiddelde mens beter vertoeven is in West Europa dan waar elders dan ook.
 
Napoleon Hill - Think and Grow Rich

Ik was achter wat boeken aan het zoeken mbt business/beurs/geld op Amazon en deze stond in de Recommended. Prijs was ook maar 0.31€. Gewoon in de winkelkar gelegd en niet echt gelet wat voor boek het was.

Blijkt het een boek uit 1937 te zijn en eigenlijk bestaat het voor 40% uit logische dingen (FOCUS, VERLANG, EIS), 30% uit achterhaalde dingen (vooral psychologische concepten) en 30% uit compleet gekke dingen (hou elke avond in uw hoofd een gesprek met historische figuren die u inspireren en je zult zien dat je in het dagelijkse leven extra geinspireerd zal worden).
De logische dingen zijn gewoon de eeuwenoude tradities om succesvol te zijn, en de auteur schrijft daar voornamelijk over. Hij haalt namen aan van succesvolle mensen in het zakendoen van die tijd (Ford, Edison, Carnegie, etc) maar gaat helaas niet dieper in op hun geschiedenis van zakendoen maar herhaalt gewoon tientallen keren met andere bewoordingen dat wat hij zegt, door hun ook gedaan werd/wordt en dat jij hem dus maar best gelooft.

In zijn tijd misschien een goed boek (geen idee hoe logisch die dingen destijds waren), maar het heeft wat mij betreft toch niet de tand des tijds overleefd. Als ik wat meer de due diligence had gedaan (synopsis, publicatie, enkele recensies) dan had ik het boek niet eens gekocht.
Maar goed, 30 cent, ga ik geen slaap van laten.
 
Terug
Bovenaan