Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Greg Bear - The Forge of God (1987)

Vond 'm wel goed, was op aanraden van de vorige SF literatuur thread die ik had aangemaakt op 9lives.
 
Infinite Jest - David Foster Wallace

A gargantuan, mind-altering tragi-comedy about the Pursuit of Happiness in America.

Set in an addicts' halfway house and a tennis academy, and featuring the most endearingly screwed-up family to come along in recent fiction, Infinite Jest explores essential questions about what entertainment is and why it has come to so dominate our lives; about how our desire for entertainment affects our need to connect with other people; and about what the pleasures we choose say about who we are.


Wat. Een. Rit. Nooit gedacht dat een boek met als backdrop een tennisacademie en een opvangcentrum voor drugsverslaafden mij zo in de ban zou kunnen houden, maar vanaf het eerste hoofdstuk was dit puur genieten. Het staat bekend als een lastige roman om uit te lezen, maar dat heeft eerder met de epische proporties en lengte te maken dan met een hermetische schrijfstijl. Hoewel het een poëtisch pareltje is en je Foster Wallace op geen enkele "luie" of ondoordachte zin zal kunnen betrappen, is dit qua moeilijkheid zeker geen Nabokov waar je om de 5 regels een woordenboek erbij moet nemen om ogenschijnlijke gibberish te kunnen volgen.

Deze komt bovenaan in mijn schap van postmodernist darlings te liggen. Ik ben blij dat ik eindelijk een sluitend antwoord zal kunnen geven wanneer iemand mij nog eens vraagt wat mijn lievelingsboek is. 1100 bladzijden, maar het mocht van mij oneindig blijven duren.
 
The Institute - Stephen King


Een van de minste Kings die ik gelezen heb. Tweede helft was wel wat beter dan de eerste.


Nu bezig in The Hot Zone van Richard Preston over de oorsprong van het ebola virus. Het begin moet zowat het engste zijn dat ik ooit al gelezen heb.
 
2021 is al goed gestart: halverwege Good Omens! Leuk boek tot nu toe. Conclusie komt later :)

@coldplayke: Infinite Jest ligt hier te blinken om gelezen te worden. Al zoveel goeds over gehoord en uw post legt de verwachtingen nog hoger.
't gaat wel eentje zijn voor als ik echt wat tijd heb. 's middags een boek lezen zit er niet in met 3 bengels: altijd wel ééntje die aandacht wil :)
 
The Phoenix Project - Gene Kim

Sommige zaken waren herkenbaar en er zitten wel wat waarheden in. Al bij al fijn om is te lezen en veel plezanter dan de af en toe droge lectuur omtrent het onderwerp.
 
De Leeuwenvader Van Mosul - Louise Callaghan

Waargebeurd verhaal over een buurman en zijn gezin van de zoo van Mosul
die alles op alles zet om dieren te redden in oorlogsgebied.

Aanrader indien je interesses hebt voor dieren, spanning en het leven in harde omstandigheden.
 
De "dikzak" van het jaar is toegekomen: Anniversaries. From a year in the life of Gesine Cresspahl van Uwe Johnson.

De ambitieuze roman Een jaar uit het leven van Gesine Cresspahl behelst het prachtige verhaal dat een jonge Duitse vrouw in New York vertelt aan haar dochtertje. Ze verhaalt over haar ouders en haar jeugd in een klein stadje in Mecklenburg. Het is een poging om terug te halen wat verloren is gegaan: haar moeder die vroeg overlijdt, haar familie die omkomt in de oorlog. Het gaat over onderdrukking en hoe daarmee te leven, in Duitsland tussen 1933 en de vijftiger jaren, eerst onder de nazi's, later de DDR. Het gaat over het omgaan met het verleden, de dubbelzinnig houding in Duitsland ten opzicht van ex-nazi's, maar ook over de lotgevallen van Joden. Een jaar uit het leven van Gesine Cresspahl is een herinneringskunstwerk. Tegelijkertijd is het een kritische observatie van de wereldpolitiek tussen 20 augustus 1967 en 20 augustus 1968, middels in de roman verweven dagelijkse nieuwsberichten uit The New York Times. De actualiteit van het jaar 1968 speelt daarmee een essentiële rol in deze caleidoscopische roman: de Praagse Lente, de studentenprotesten in de VS en Duitsland van mei '68, Vietnam, de opstanden in de getto's in de VS, de moorden op Martin Luther King en Robert Kennedy. Een jaar uit het leven van Gesine Cresspahl gaat ook over hoe je als mens fatsoenlijk kunt blijven in een wereld die dat niet is, hoe je je leven kunt vormgeven zonder je (al te veel) te compromitteren. Johnson is een meeslepende verteller en observator. Het boek verscheen in Duitsland in vier delen, Van Oorschot brengt deze vier delen in een band.

1720 pagina's. En ik heb een dochter van 4 maanden. Benieuwd hoe lang ik erover ga doen. Misschien eerst toch wat andere boeken lezen voor ik er in vlieg. :p
 
De "dikzak" van het jaar is toegekomen: Anniversaries. From a year in the life of Gesine Cresspahl van Uwe Johnson.



1720 pagina's. En ik heb een dochter van 4 maanden. Benieuwd hoe lang ik erover ga doen. Misschien eerst toch wat andere boeken lezen voor ik er in vlieg. :p

Jahrestage in het Duits? Ziet er interessant uit, toegevoegd aan mijn to-read. :) Bestaat precies wel uit 4 delen, dus je zou ze eventueel kunnen opsplitsen? Al doe ik dat ook niet graag. Ik wil al lang aan Der Mann Ohne Eigenschaften van Musil beginnen. Die is in totaal 2000 bladzijden, opgesplitst in 2 delen, maar ik verkies toch ook om het in 1 ruk uit te lezen en daardoor blijf ik het op de lange baan schuiven.
 
Jahrestage in het Duits? Ziet er interessant uit, toegevoegd aan mijn to-read. :) Bestaat precies wel uit 4 delen, dus je zou ze eventueel kunnen opsplitsen? Al doe ik dat ook niet graag. Ik wil al lang aan Der Mann Ohne Eigenschaften van Musil beginnen. Die is in totaal 2000 bladzijden, opgesplitst in 2 delen, maar ik verkies toch ook om het in 1 ruk uit te lezen en daardoor blijf ik het op de lange baan schuiven.
Die Musil heb ik al gelezen, in de Nederlandse versie weliswaar. Fenomenaal werk! Het hielp destijds wel dat ik toen verlof had en enkele dagen haast voltijds kon lezen. Gaat inderdaad om Jahrestage. De Nederlandse vertaling is net uit, de lovende kritieken hebben we ertoe gebracht de Engelse versie te kopen.
 
Joe Speedboot - Heerlijk, t is dat er wat coronakilo's waren bijgekomen anders had ik een sixpack als nooit tevoren, zuiver van het lachen.
 
IT - Stephen King

Net niet gelukt om deze uit te lezen in 2020, dik boek! Ik vond hem wel goed, behalve misschien op het einde (er gebeuren enkele vreemde dingen in dat verhaal). En ik heb dan ook maar direct naar de (twee) films gekeken erna :p Die acteur die Pennywise speelt is geniaal.

Eigenlijk is het logischer om dat verhaal in 2 films (of boeken) te vertellen, want wat King hier geprobeerd heeft was redelijk ambitieus. Het verhaal springt constant van de ene tijdlijn naar de andere. Het werkt wel op een bepaalde manier...
 
Unterleuten - Juli Zeh

Ik wou meteen werk maken van mijn leesvoornemen om in 2021 meer Duits te lezen, dus bij deze. Ik had Juli Zeh eigenlijk verward met een andere Duitse schrijfster die een vroegere prof literatuur eens had aangeraden (Julia Franck), dus het was eerder een vergissing dan een bewuste keuze om deze roman een kans te geven... dat noemt men serendipity zeker?

Hoedannook: het is een gezelschapsroman in typische Duitse stijl, waar de spanningen tussen Oost en West centraal staan en worden gepersonifieerd door de bewoners van een klein gehucht op de boerenbuiten. Het las vlot weg, maar ik denk niet dat het eentje is die me lang zal bij blijven. Dankzij dit boek heb ik wel een "nieuw" mooi Duits neologisme bijgeleerd: Ostalgie, oftwel nostalgie naar de DDR.
 
De Opgang - Stefan Hertmans

Las enorm vlot en ligt in dezelfde lijn als zijn vorige 2 boeken. Een aanrader voor wie van dit genre houdt, het fictionaliseren van historische feiten. Voor Gentenaars heeft het verhaal nog een extra dimensie, ik kon het me perfect inbeelden in de straten van Gent.
 
Bezig in Wolf Hall van Hilary Mantel. 170 pagina's ver en ik begin er eindelijk wat in te geraken. Tot hiertoe vind ik het wat teveel van de hak op de tak gaan.
 
Barbariab days: a surfing life - William Finnegan

Leuk sportbiografie, moet super geweest zijn om rond de jaren 70 al surfend de wereld gezien te hebben. Alleen soms wel veel en technische uitleg over het surfen, als leek is het dan moeilijk om te volgen.
 
Laatst bewerkt:
Borne - Jeff VanderMeer

Van de schrijver van de Southern Reach-trilogie (Annihilation,...). Vreemde vertelling over een koppel in een dystopische wereld geregeerd door een gigantische vliegende beer, die erin proberen te overleven. De vrouw vindt een creatuur dat totaal niet van de wereld lijkt te zijn en allerlei vormen en gedaanten kan aannemen. Ze blijken wel alledrie geheimen voor elkaar te hebben, die op het einde min of meer in mekaar vallen.
 
Forbidden Colours - Yukio Mishima

An aging, embittered novelist sets out to avenge himself on the women who have betrayed him. He finds the perfect instrument in Yuichi, a young man whose beauty makes him irresistible to women but who is just discovering his attraction to other men.

Gezien de thematiek kan ik me voorstellen dat dit boek toen het in de jaren 50 in Japan voor het eerst werd uitgegeven best controversieel moet zijn geweest. Het was verfrissend om in een Japans werk voor een keer de mannelijke personages (en niet de vrouwelijke) door de ogen van "The Male Gaze" te zien, maar voor de rest viel deze roman tegen. De subtiele, maar meesterlijke poëzie van Mishima's novelle The Sailor Who Fell From Grace with the Sea is volledig afwezig in Forbidden Colours en moet plaats maken voor houterige dialogen en gekunstelde beschrijvingen. De stijlbreuk is zo groot dat ik me afvraag of de vertaling die ik heb gelezen gewoon ondermaats is (die van Alfred Marks). Dat maakt het wel een stuk moeilijker om dit boek te beoordelen.
 
Terug
Bovenaan