Wegenwerken in straat - Wie verantwoordelijk voor herstellen oprit

Stofzuiger

New member
Sinds een jaar zijn ze bij ons in straat bezig met wegenwerken.
Bedoeling is een gescheiden riolering aan te leggen samen met een nieuwe weg en een fietspad.
Onze oprit loopt een viertal meter over de rooilijn en is vrij recent zelf aangelegd met grindmatten en grind.
Het deel over de rooilijn is ondertussen al 5 keer opengegegraven voor allerhande werken.
De echte werken moeten nog starten en binnenkort gaan ze ook fiber leggen in de straat.

Ondertussen blijft er al niet veel meer over van de oprit.
Wat te begrijpen is maar echt efficient lijken ze ook niet te werk te gaan vermits ze de oprit al enkele keren hebben opengelegd om voorbereidende werken te doen.

Mijn vraag is nu wie er verantwoordelijk is voor de heraanleg van de oprit en of ik erop kan vertrouwen dat het correct gaat gebeuren.
Ik had een hele tijd terug die vraag al aan de gemeente gesteld en die verzekerden mij dat alles terug hersteld zou worden zonder in detail te gaan over wie-wat-hoe.

Ergens vrees ik dat er achteraf niet veel van in huis gaat komen omdat:
- er verschillende partijnen betrokken zijn (gemeente, Aquafin, de watermaatschappij, Fluvius, Constuctel (fiber))
- bij de werken die tot nu toe gedaan zijn is men heel nonchalent geweest. 1 keer na de zoveelste keer graven waren er diepe putten ontstaan na een tijd waardoor de oprit amper te betreden was met een gewone wagen. Ik had toen een ticket gelogd bij de watermaatschappij en die hebben toen grind weggeschept van het prive deel om de putten te minderen....
- het deel uitmaakt van het openbaar terrein en ze toch hun zin lijken te doen.

Iemand met een soortgelijke ervaring of iemand dat weet wat mijn rechten hier zijn?
 
Sinds een jaar zijn ze bij ons in straat bezig met wegenwerken.
Bedoeling is een gescheiden riolering aan te leggen samen met een nieuwe weg en een fietspad.
Onze oprit loopt een viertal meter over de rooilijn en is vrij recent zelf aangelegd met grindmatten en grind.
Het deel over de rooilijn is ondertussen al 5 keer opengegegraven voor allerhande werken.
De echte werken moeten nog starten en binnenkort gaan ze ook fiber leggen in de straat.

Ondertussen blijft er al niet veel meer over van de oprit.
Wat te begrijpen is maar echt efficient lijken ze ook niet te werk te gaan vermits ze de oprit al enkele keren hebben opengelegd om voorbereidende werken te doen.

Mijn vraag is nu wie er verantwoordelijk is voor de heraanleg van de oprit en of ik erop kan vertrouwen dat het correct gaat gebeuren.
Ik had een hele tijd terug die vraag al aan de gemeente gesteld en die verzekerden mij dat alles terug hersteld zou worden zonder in detail te gaan over wie-wat-hoe.

Ergens vrees ik dat er achteraf niet veel van in huis gaat komen omdat:
- er verschillende partijnen betrokken zijn (gemeente, Aquafin, de watermaatschappij, Fluvius, Constuctel (fiber))
- bij de werken die tot nu toe gedaan zijn is men heel nonchalent geweest. 1 keer na de zoveelste keer graven waren er diepe putten ontstaan na een tijd waardoor de oprit amper te betreden was met een gewone wagen. Ik had toen een ticket gelogd bij de watermaatschappij en die hebben toen grind weggeschept van het prive deel om de putten te minderen....
- het deel uitmaakt van het openbaar terrein en ze toch hun zin lijken te doen.

Iemand met een soortgelijke ervaring of iemand dat weet wat mijn rechten hier zijn?
Gezien het een gebied betreft die uw eigendom niet is zal men dat herstellen naar goeddunken van de eigenaar. En dat zal waarschijnlijk de gemeente. Dus zal je je moeten schikken naar wat de gemeente acht als goed genoeg hersteld.
 
Gezien het een gebied betreft die uw eigendom niet is zal men dat herstellen naar goeddunken van de eigenaar. En dat zal waarschijnlijk de gemeente. Dus zal je je moeten schikken naar wat de gemeente acht als goed genoeg hersteld.
En als het de eerste maal is dat ze dat stuk voetpad/weg aanleggen krijg je ook nog eens een rekening hiervoor van de gemeente btw.
 
1) heb je het ontwerpplan wegenis al te zien gekregen? Soms is in de wegenwerken voorzien om in straatklinkersteen de opritten aan te leggen op openbaar domein tot aan de rooilijn.
2) wel niet erg slim van u om als er wegenwerken gepland zijn, recent ervoor de oprit heraan te leggen incl. het deel op openbaar domein (vaak zijn die werken al jaren op voorhand in een planningsproces, waardoor bewoners wel moeten weten dat die werken er aan te zitten komen).
 
1) heb je het ontwerpplan wegenis al te zien gekregen? Soms is in de wegenwerken voorzien om in straatklinkersteen de opritten aan te leggen op openbaar domein tot aan de rooilijn.
Net eens wat liggen rondkijken op de website van de gemeente. Daar heb ik wat plannen gevonden van de werken.
En het lijkt er inderdaad op dat ze het deel nu gaan vervangen met straatklinkers.
Wel niet zo mooi omdat het over redelijk wat breedte gaat maar zal allicht nog de beste oplossing zijn.
Voor het grootste deel van de straat liggen de nutsvoorzieningen nu onder het voetpad en de afstand tussen het voetpad en de rooilijn is ook veel kleiner.

2) wel niet erg slim van u om als er wegenwerken gepland zijn, recent ervoor de oprit heraan te leggen incl. het deel op openbaar domein (vaak zijn die werken al jaren op voorhand in een planningsproces, waardoor bewoners wel moeten weten dat die werken er aan te zitten komen).
Is geen heraanleg. Initieel wouden we wachten met het aanleggen van de oprit maar de werken zijn al enkele keren uitgesteld.
Vermits het niet echt praktisch was en we de werken gecombineerd hebben met de aanleg van het terras/tuin (kraantje huren) de volledige werken dan toch maar gedaan.

Bedankt voor de replies.
 
Iemand met een soortgelijke ervaring of iemand dat weet wat mijn rechten hier zijn?
Hier ook al een jaar in een gelijkaardige horror.
Ook redelijk wat schade, weliswaar niet aan de oprit die volledig deel uitmaakt van het voetpad hier (aan het privé gedeelte zijn ze niet geweest).

Ook verschillende aannemers die de fouten op elkaar steken, maar ik ga er nog altijd van uit dat de opdrachtgever (de stad in ons geval) dient aangeschreven te worden bij betwistingen.

Jullie oprit zullen ze wel opnieuw aanleggen, maar ga er nu ook niet van uit dat dit Pico Bello zal gebeuren, zoals een privé aannemer dit zou doen.

Hier hebben ze bijvoorbeeld ook een stukje muur van de gemeente opnieuw moeten hermetsen... Nou, je haalt het er zo uit, hoor.
 
Terug
Bovenaan