Waterschotten zelf maken

Rob!n

Member
Zoals u vandaag misschien wel op het nieuws gehoord hebt had de watersnood van in juli veel meer schade kunnen veroorzaken als dit in Vlaanderen had geweest.

Aangezien het vrijwel zeker is dat we ook meer te maken gaan krijgen met kleinere overstromingen dacht ik dus al preventief waterschotten te maken zoals op deze video https://www.ringtv.be/nieuws/johnny-maakt-zelf-waterschotten-efficiënter-dan-die-vele-zandzakjes

Nu zou ik graag wat tips willen om deze zo stevig en zo waterdicht mogelijk te maken.

Zelf dacht ik u profielen rvs van 3mm dik waar 18mm betonplex in past en deze dan goed afkitten en onderaan de betonplex een rubberen strip.
 
In Vlaanderen gebeurt dit niet omdat alles veel platter is. Volgens mij heb je genoeg met wat zandzakken.
 
Wat je voorstelt, is heel gelijkaardig m'n grootouders gemaakt.
L profielen aan de zijkanten van de betonples, met in de muur vaste gaten met standoffs voorzien (zo is het dan maar indraaien (alles in positie) en afkitten. Werkt prima zo (heeft al paar keer dienst gedaan)
 
Volgens mij trekt dat water elders binnen, via de spouw en als je pech hebt via een inbouwdoos die te diep uitgekapt is de living binnen
 
Volgens mij trekt dat water elders binnen, via de spouw en als je pech hebt via een inbouwdoos die te diep uitgekapt is de living binnen
In moderne huizen mss wel, maar ik ken toch enkele straten met oude huizen waar zo een ding aan elke voordeur hangt. Dat zijn dan wel die typische rijen werkmanshuizen. Kleine huisjes met een volle steense gevel van 20 of 30cm dik.
 
Zie het nut er ook niet echt van in. Het water loopt toch binnen via de open stootvoegen langs ramen en deuren...

PICT2852.jpg

bron: willekeurige foto internet 'afbeeldingen: open stootvoeg'
 
Zie het nut er ook niet echt van in. Het water loopt toch binnen via de open stootvoegen langs ramen en deuren...

PICT2852.jpg

bron: willekeurige foto internet 'afbeeldingen: open stootvoeg'
Een modern huis hoort luchtdicht gebouwd te zijn, dus het water zou maar tot in de spouw mogen komen. Nu zal het in de praktijk nooit luchtdicht zijn, maar met zo'n schot kan je misschien ervoor zorgen dat het binnensijpelt in plaats van binnen stroomt. Ofwel kan je dat nog bijhouden dan, ofwel heb je meer tijd om zoveel mogelijk omhoog te zetten. Het kan dus wel degelijk zijn nut hebben, maar het gaat niet alle ellende kunnen voorkomen.
 
Het is ook niet bedoeld om al het water tegen te houden voor een lange periode het is een noodoplossing. Dit kan denk ik toch het verschil maken tussen minieme waterschade en alles moeten vervangen.
 
Een modern huis hoort luchtdicht gebouwd te zijn, dus het water zou maar tot in de spouw mogen komen. Nu zal het in de praktijk nooit luchtdicht zijn, maar met zo'n schot kan je misschien ervoor zorgen dat het binnensijpelt in plaats van binnen stroomt. Ofwel kan je dat nog bijhouden dan, ofwel heb je meer tijd om zoveel mogelijk omhoog te zetten. Het kan dus wel degelijk zijn nut hebben, maar het gaat niet alle ellende kunnen voorkomen.
luchtdicht != waterdicht. En niets dicteert dat de luchtdichte laag aan de buitenzijde van je buitengevel zit. In een houtskelet constructie zit het skelet (en isolatie en winddichting) buiten de luchtdichte laag.
 
luchtdicht != waterdicht. En niets dicteert dat de luchtdichte laag aan de buitenzijde van je buitengevel zit. In een houtskelet constructie zit het skelet (en isolatie en winddichting) buiten de luchtdichte laag.
Bij de klassieke opbouw (gevelsteen, spouw, isolatie en snelbouw) zit de luchtdichte laag ook aan de binnenkant. Bij zo'n overstroming zal de spouw ook vol water lopen, en wie weet zelfs een huis onbewoonbaar maken. Maar het ging mij om tijd winnen om zaken te kunnen redden. Dat had de TS ook al aangegeven. Als je wat tijd kan winnen om dure spullen naar de verdieping/zolder te dragen, of een fotoalbum uit de kast te kunnen redden, kan dat al veel verschil maken.

Die hoop bakstenen wat je huis is daarvoor kan je alleen maar hopen dat de schade meevalt. Daar kan je toch niet veel aan doen. Bouwen in een zone die niet gevoelig is voor overstromingen is al een goed begin, anders moet je al terrein gaan aanpassen en dergelijke. Maar dat zijn allemaal zaken waar je weinig of niets meer aan hebt bij een bestaand huis.
 
Gisteren in het nieuws kon je goed zien wat zulke waterschotten zijn. In Halle hebben ze dit al 5 keer moeten plaatsen dit jaar. In een bepaalde winkelstraat hebben ze het allemaal. Inderdaad moeten ze dan nog dweilen en opkuisen want water komt dan ook binnen maar trager.
 
Terug
Bovenaan