Wat zijn de "exacte" fiscale voordelen voor gehuwde mensen?

Huwelijksquotiënt. Maar dan moet één van de partners zo goed als geen inkomsten hebben, anders heb je daar niets aan.
 
Laatst bewerkt:
@hierboven
Klopt.
Wettelijk samenwonenden zijn fiscaal hetzelfde als gehuwd met scheiding van goederen.
 
Ik weet dat er voordelen zijn, maar wat zijn ze exact?
Qua erfenissen is het nog altijd beter geregeld voor gehuwden. En je moet uw vaderschap niet laten erkennen door de moeder, bij wettelijk samenwonenden moet dit wel. Dat is het zowat qua voordelen denk ik. Het voordeel van wettelijk samenwonend zijn is dat je veel vlotter uit elkaar kan gaan.
 
Huwelijksquotient is niet relevant als beiden voltijds werken en je beiden al in de hoogste belastingsschalen zit.
Het idee daar achter is als 1 van de twee significant minder verdient, of thuis blijft, dat loon van de meest verdienende de "lagere personenbelastingsschijven" van de andere kan opvullen.

Verder is het budget van bonussen op een lening (vroeger woonbonus, nu federaal lange termijnsparen) dubbel zo groot, want gemeenschappelijk.
Onroerende voorheffing op dividenden kan je 2 keer meer terugvragen, want gemeenschappelijke inkomst (indien getrouwd onder wettelijk stelsel toch).
 
Laatst bewerkt:
Huwelijksquotient is niet relevant als beiden voltijds werken en je beiden al in de hoogste belastingsschalen zit.
Het idee daar achter is als 1 van de twee significant minder verdient, of thuis blijft, dat loon van de meest verdienende de "lagere personenbelastingsschijven" van de andere kan opvullen.
Blijkbaar is dit niet meer zo, in het economie forum is er daar een topic over. 1 van de partners mag niet meer dan 11.450 euro verdienen. En het is maar wat je onder die grens verdient, dat je er bij kunt steken.
Dus eerder een niche voordeel volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan