Wat mis je het meest van pre-Corona?

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Schaamteloos gestolen van reddit, maar omdat ik het wel een leuke vraag vond. Wat is voor jou hetgeen je persoonlijk het meest mist aan het pre-Corona tijdperk en waarop je niet kan wachten tot het terug komt?
 
Voor mij persoonlijk, ik kijk uit naar het moment (zoals we het deze zomer even gehad hebben) dat er nog eens ander nieuws de voorpagina's haalt dan Corona. Ik merk voor mezelf steeds meer dat 2 jaar constante krantenkoppen/nieuwsitems/... met coronanieuws ervoor gezorgd hebben dat ik minder mentale rust heb. Daar waar je vroeger wel eens een een "groter" nieuwsfeit had was dat een item dat af en toe herhaald werd, maar waarvan je je nog enigszins kon afsluiten. Nu heb je élke dag wel een variant, een onderzoek, een sterftecijfer, een projectie,... Ik verlang echt naar rust op dat vlak.
 
Stabiliteit en voorspelbaarheid.

We weten absoluut niet hoe de situatie er over enkele maanden zal uitzien. Wat ooit zo evident was (reizen, festivals, optredens, feesten,...), lijkt nu eerder een fata morgana die altijd aan de horizon blijft, hoe ver we ook geraken.

Het leven slingert al 2 jaar heen en weer tussen angst, motivatie, hoop, herontdekking, teleurstelling, eenzaamheid, frustratie, onzekerheid. Dat alleen al is slopend.
 
Het ongedwongene.

Heb de indruk dat het elkaar verklikken (politie bellen) echt wel als normaal werd beschouwd.
Ik wil niet leven in een maatschappij waar mijn (over)buren de politie bellen als ik met teveel in mijn tuin zit.
Laat staan in een maatschappij waar het als normaal werd beschouwd dat men met warmtecamera’s en drones tweede verblijvers ging opsporen.
 
Het spontane gewoon.
Als ik wat ga wandelen of lopen, moet ik eigenlijk al zien dat ik een mondmasker bij heb moest ik ergens binnen willen om iets te drinken of iets te kopen. Geen heel groot probleem, maar wel ambetant.

Of die paar keer dat ik 's morgens gehaast naar de trein wandel/fiets, en bijna aan't station merk dat het mondmasker van de dag voordien niet meer in m'n jaszak zit. Of dat een bandje gesprongen is :wallbash:
 
Het belangrijkste gaat spijtig genoeg niet omgekeerd kunnen worden: het besef dat er veel meer randdebielen dan gedacht zijn die het nodig vinden om hun eigen mening ongevraagd uit te spuwen en dat veel mensen een/hun mening boven feiten en wetenschappelijke consensus plaatsen. Ook het egoïsme van heel veel mensen die opeens duidelijk geworden is.

Als ik het dus overdramatisch zou moeten omschrijven: mijn naïviteit en geloof in de mensheid :p
 
Zekerheid dat evenementen waar ik naar uitkijk ook werkelijk zullen doorgaan, en niet tot in den treurnis worden uitgesteld.
Nog eens goed kunnen doorzakken op café, en niet vanaf 22u al naar uw horloge beginnen te kijken, en dan om 22u40 te moeten vragen of we de laatste nog mogen bestellen. "We kunnen snel drinken zalle!!"
Energie- en winkelprijzen die zorgen beginnen te baren. Onlangs nog naar de Carrefour geweest (is mss wel een wat duurdere winkel), nog geen half karretje vol en moest al 115 euro leggen.
Dingen die vlot leverbaar waren, en snel geleverd. Tegenwoordig is het precies zoeken naar dingen die niet uitverkocht zijn, en als je ze dan kan bestellen is het soms meer dan een week wachten.
Niet bij het minste kuchje of snufje mezelf moeten afvragen of ik niet beter naar de dokter zou gaan om een PCR test.
Een tijd zonder pasjesmaatschappij en eindeloze discussies over vaccinaties
Eigenlijk gewoon het echte, "vrije" leven, zonder het gevoel te hebben dat er de hele tijd een zwarte wolk boven ons hangt
 
Ik vind dat onze maatschappij post-corona doorgedreven individualistisch geworden is. We zijn gewoon geworden om op onszelf tussen 4 muren te leven, om via een scherm te communiceren, om ons eigen voorraad wcpapier/mondmaskers/zelftesters in te slagen ondanks de anderen, om niet-gevaccineerden als halve wakko’s te bestempelen, om ‘afstand’ van andere te houden.. kortom om van anderen schrik te hebben door een onzichtbare vijand. Ik hoop dat dat er weer uitgaat.
Ik wil vooral ook spontaner kunnen buitenkomen: niet kijken hoeveel volk er al heeft gereserveerd voor de dansles (en de reservatieverplichting zelf), geen pasjes en teststress bij het reizen, geen stok door mijn neus iedere keer ik familie wil gaan bezoeken, geen mondmasker tijdens pretparkuitstap/cinema/theater waarvan mijn bril continu aandampt en heel de beleving verloren gaat etc.
 
Zonder corona in het achterhoofd iets gaan doen. In de zomerperiode viel dat nog redelijk mee: de cijfers waren laag en buiten wat mondmaskers in de winkel merkte je niet al te veel dat er corona was. Zelfs in de media werd er amper nog gesproken over corona. Vandaag is het amper wat anders en hoop je eigenlijk al dat Poetin met zijn tanks in Kiev staat zodat er eens over iets anders gepraat kan worden.
 
Zoals @iamhollywood zegt, ik heb de indruk dat in winkels, in het verkeer, ... onze maatschappij NOG egoïstischer geworden is.

Er zijn hier al een paar dingen gezegd, misschien nog iets onnozel, maar gewoon mensen hun gezicht/gezichtsuitdrukkingen zien staat wel op mijn lijstje van dingen die ik mis.
 
Het belangrijkste gaat spijtig genoeg niet omgekeerd kunnen worden: het besef dat er veel meer randdebielen dan gedacht zijn die het nodig vinden om hun eigen mening ongevraagd uit te spuwen en dat veel mensen een/hun mening boven feiten en wetenschappelijke consensus plaatsen. Ook het egoïsme van heel veel mensen die opeens duidelijk geworden is.

Als ik het dus overdramatisch zou moeten omschrijven: mijn naïviteit en geloof in de mensheid :p
Dit ja, van bepaalde posts in de vele topics over de maatregelen en het virus gingen mij ogen wel open (en mijn wenkbrauwen omhoog). Bij momenten dacht ik ook wel eerder dat als dit de maatschappij is, ze het mogen hebben, en beter gewoon naar een systeem gaan waar we idioten laten creperen in plaats van ze nog te gaan verzorgen op kosten van de maatschappij. But hey, I got better!

Daaraan gelinkt ook gewoon hoe veel gesprekken met mensen die je goed of minder goed kent dan afglijden naar discussies over vaccinatie, veelal met een hoop argumenten die rechtstreeks uit het beerput-topic lijken te komen.

En om af te sluiten, uiteraard ook gewoon ongedwongen kunnen reizen zonder moeten in te zitten met PCR/Ag testen op voorhand en achteraf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan