Wat geef je als cadeau voor een babyborrel?

Herman De Croo

Well-known member
Geef je geld? Koop je iets van de babylijst? Koop je een eigen cadeau?
Welke categorieën maak je qua budget: vrienden, broers/zussen, verre kennissen? Maak je een onderscheid of het met of zonder babyborrel is?
 
De eerste uit de vriendengroep is bevallen (niet de beste vrienden, maar we zien elkaar regelmatig), dus binnenkort moeten we een cadeautje geven. Door covid zal er geen babyborrel zijn; wat is zo het budget tegenwoordig?
 
Bij ons lag dat tussen de 20 euro en 80 euro, weinig conclusies uit te trekken wat dichte en verdere familie of vrienden betreft. Ge geeft naar uwe portemonnee ook he 😉 de 80 euro aan cadeaus van de lijst was van vrienden die samen 6000 netto verdienen, dat is net ietsje vlotter gegeven dan het ikea pakketje dat mijn zus als single moeder had samengesteld en dat haar misschien 15 euro heeft gekost 🤷‍♀️
 
Ik koop ofwel van de lijst, ofwel geef ik iets dat ik zelf kies.
Recent bvb een pakketje opgestuurd naar vrienden met daarin ook een coole tandenborstel voor de grote zus in en baby prentenboekjes oa.
Ik hoor vaak dat praktische zaken wel scoren. Ooit van vrienden die ook ecologisch zijn ingesteld gehoord dat ze alle plastiek speelgoed rechtstreeks naar de kringloopwinkel brachten, ik heb ze 3 pakken Pampers gegeven en die was oprecht euforisch daarmee 😆
 
Een moeilijke vraag sé.
Bij ons lag dat tussen de 20 euro en 80 euro, weinig conclusies uit te trekken wat dichte en verdere familie of vrienden betreft. Ge geeft naar uwe portemonnee ook he 😉 de 80 euro aan cadeaus van de lijst was van vrienden die samen 6000 netto verdienen, dat is net ietsje vlotter gegeven dan het ikea pakketje dat mijn zus als single moeder had samengesteld en dat haar misschien 15 euro heeft gekost 🤷‍♀️
Ik weet nog dat ik een vriend iets gekocht had van een slordige 100€ aan babykledij. Maar een andere vriend had hem een wereldreis cadeau gedaan (achteraf bleek ter waarde van een slordige 5000€). Ik stond toen een beetje voor schut eigenlijk. :tongue:

Nu ja, uiteindelijk is het de geste die telt, ik heb er géén 5k voor over ...
 
Wij kopen ofwel iets van de lijst, ofwel geld.
Als ik naar de cadeaus kijk die wij gekregen hebben, dan varieert dat enorm. Er is in elk geval geen vaste "range" op te zetten.
 
Iets van de lijst geven lijkt ons altijd het beste (makkelijkste) omdat je er zeker van bent dat ze dat ook echt nodig hebben/zullen gebruiken.
Je kan natuurlijk 'cool' doen en zelf iets kopen, maar dan is de kans er toch altijd dat het niet/nooit gebruikt gaat worden.
Budget varieert, maar eens al uw vrienden kinderen beginnen te maken, zult ge blij zijn dat ge het op max 40-50 euro per baby houdt :D

Ook bij onze kinderen zaten alle vrienden op quasi hetzelfde budget denk ik. Bij familie is dat anders. In mijn schoonfamilie is er zelfs een (stilzwijgende) afspraak wat de budgetten zijn rond baby's en huwelijken enzo :unsure: ik denk dat er daar ooit in't verleden eens wat ambras rond geweest is :')
 
Babyborrels zijn platte commerce. En onaangenaam. Ik vermijd ze dus als de pest. "Proficiat, u heeft een kind op de wereld gezet, dat is uw beslissing en niet de mijne".

ik heb ze 3 pakken Pampers gegeven en die was oprecht euforisch daarmee
Allé man: jutte pisdoeken, that's where it's at!
 
Allé man: jutte pisdoeken, that's where it's at!
Gaat het hem om wat "een ander" er van vindt of om wat de ontvangers ervan vinden?

We hebben trouwens vrienden die al meermaals wasbare luiers hebben gegeven als geboorte cadeau omdat ze er zo enthousiast over zijn.
Zelf ook nooit wegwerp gebruikt, maar dat gaat voor mij toch net iets te ver 😉
 
Ik koop ofwel van de lijst, ofwel geef ik iets dat ik zelf kies.
Recent bvb een pakketje opgestuurd naar vrienden met daarin ook een coole tandenborstel voor de grote zus in en baby prentenboekjes oa.
Ik hoor vaak dat praktische zaken wel scoren. Ooit van vrienden die ook ecologisch zijn ingesteld gehoord dat ze alle plastiek speelgoed rechtstreeks naar de kringloopwinkel brachten, ik heb ze 3 pakken Pampers gegeven en die was oprecht euforisch daarmee 😆
Een pampertaart!
 
Een moeilijke vraag sé.

Ik weet nog dat ik een vriend iets gekocht had van een slordige 100€ aan babykledij. Maar een andere vriend had hem een wereldreis cadeau gedaan (achteraf bleek ter waarde van een slordige 5000€). Ik stond toen een beetje voor schut eigenlijk. :tongue:

Nu ja, uiteindelijk is het de geste die telt, ik heb er géén 5k voor over ...
iemand een wereldreis schenken nadat ze net ouder geworden zijn is gewoon gemeen?


OT: ik koop meestal van de lijst - als die er is en er nog schappelijke dingen opstaan en anders stort ik op de (pamper)rekening en koop ik iets kleins (een boekje is altijd een leuk idee en zullen ze ook niet direct van veel volk krijgen).

totaal budget 20-40 euro afhankelijk van hoe goed ik ze ken
 
40 euro voor kennissen die we amper zien
Bij goede vrienden leggen we met een paar koppels samen en kopen we enkele duurdere zaken van de geboortelijst (triptrap/autostoel/etc), een 100 euro per koppel ofzo
Bij (dichte) familie is het een 200 euro minimum
 
iemand een wereldreis schenken nadat ze net ouder geworden zijn is gewoon gemeen?
Hangt er vanaf of ze ook een bon voor kinderhotel (bestaat echt, verzin ik niet!) geschonken hebben of niet zodat de ouders onbezorgd kunnen genieten van hun kindvrij uitje 🤪
 
iemand een wereldreis schenken nadat ze net ouder geworden zijn is gewoon gemeen?
Zo kan je het ook bezien ja. Ik voelde me op dat moment echter wel ineens ne arme mens met wat babykleding bij :D
Achteraf kon ik er wel mee lachen ..
 
De eerste uit de vriendengroep is bevallen (niet de beste vrienden, maar we zien elkaar regelmatig), dus binnenkort moeten we een cadeautje geven. Door covid zal er geen babyborrel zijn; wat is zo het budget tegenwoordig?
Tghoh, ge hebt mensen die gewoon op de lijst kijken wat ge zelf gegeven hebt als er "vrucht van uw vrouw haar lenden" komt. Dat kiesde zelf.

Babyborrels zijn platte commerce. En onaangenaam. Ik vermijd ze dus als de pest. "Proficiat, u heeft een kind op de wereld gezet, dat is uw beslissing en niet de mijne".
Babyborrels cava, maar wat mij vooral stoort is volk dat dan zo geheimzinnig loopt te doen van "hihi wij zeggen het geslacht niet". Geeft zo toch wel nen air van verdoken minderwaardigheids complexen: "kijk nu staan wij ook eens in de belangstelling". En als ge da dan aan dien vent vraagt is dat altijd: "ik mag da ni zeggen van die van ons". Allesjanse da der lijsten nu zijn. Maar koopt daar maar op voorhand eens wat voor.

Meestal zijn de mensen die op voorhand iets willen kopen dan ook de mensen die ge echt te vriend wilt houden, en misschien wel graag het geslacht liever weten. Het gros komt pas met iets af na de baby borrel.

Ik stond daar vooral van, 99% van 't volk geeft geen flikker welk geslacht da mijne kleinen is maar is eerder blij dat ik er enen heb: gasten 't is een meiske, de kruiwagen sta gereed voor de kadokes: als ge iet wil hale, roos of meisjes achtig plz. Wilde niks hale ook goe, den drank sta koud.

Enfin zijn mensen die het oprecht niet boeien, en zelf niet weten, da kan ook.

Ik zou feitelijk niet weten wat mijn maten gegeven hebben: als wij op baby bezoek gaan dan kijkt de madam eens wat zij gegeven hebben en dan matchen wij. Ik zou dus vooral als raad geven: geef wat ge zelf ongeveer graag zou terug krijgen van die mensen. Bij ons is t meestal wel 40-50 euro zoiets, der is ook volk waar ik zeker 100 euro zou geven. Maar die hebde niet elke keer.
 
Laatst bewerkt:
Hier standaard ~ €50, voor hechte en vrienden familie gaat dat al eerder richting €100-150. Normaal pak ik altijd iets van de lijst, dan weet je ook zeker dat het een "nuttig" cadeau is (eventueel kan je samenleggen met anderen als het een groter item is).

Je kan daarbij nog altijd iets anders kleins geven voor een meer persoonlijke touch natuurlijk.
 
Ik geef doorgaans geld, omdat iedereen dat kan gebruiken. Meestal 30 euro voor mensen die ik niet zo goed ken. Voor nabije familie en hechte vrienden geef ik wel 50à100 euro.

Toen ons dochtertje geboren was, kregen we doorgaans bedragen tussen de 30 euro en 50 euro. Ik had de indruk dat de bedragen een beetje afhankelijk van de leeftijd waren. Boomers gaven beduidend meer...
Wat ikzelf niet zo graag kreeg als cadeau, waren babykleertjes. Dat was toch dikwijls de verkeerde maat/verkeerd seizoen (dochter is geboren tijdens hittegolf, dus had eerste weken eigenlijk amper kleren nodig :)
Ik vond het wel heel lief als mensen iets zelf maakten, bv. een bavetje met de naam opgenaaid ofzoiets.
 
Babyborrels cava, maar wat mij vooral stoort is volk dat dan zo geheimzinnig loopt te doen van "hihi wij zeggen het geslacht niet". Geeft zo toch wel nen air van verdoken minderwaardigheids complexen: "kijk nu staan wij ook eens in de belangstelling". En als ge da dan aan dien vent vraagt is dat altijd: "ik mag da ni zeggen van die van ons". Allesjanse da der lijsten nu zijn. Maar koopt daar maar op voorhand eens wat voor.
Of ge weet wel mensen ( zoals wij ^^ ) die het zelf niet wilden weten tot ze geboren waren. Is ook totaal irrelevant.

edit: sorry je zei het daarna zelf.
 
Terug
Bovenaan