Voorjaarsklassiekers 2022

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Moeilijk te voorspellen die Poggio. 2 jaar geleden knalde Alaphilippe van iedereen weg en kon enkel Van Aert nog nipt zijn wagon aanmaken.

Vorig jaar dacht iedereen dat MVDP er ook een lap op ging geven, na zijn demonstratie in de Strade, uiteindelijk komen ze daar met minstens 15 man samen boven en maakt Ewan misschien nog wel het meeste indruk.

Alles kan. Maar de Poggio is idd misschien te makkelijk voor Pogacar. Ik kan me vergissen, maar ik weet ook niet of die er van kan wegknallen op dezelfde manier als een Alaphilippe dat hier kan...

Wat een goede commentator ook. :love:

Je vergeet dat Pogocar een sloveen is. In Belgie, Italie en Frankrijk zal Roger wel bekend zijn bij het wielervolk maar daar buiten. Roger won nooit de Tour hé, als je echt bekend wil worden in het buitenland moet je presteren in de Tour.
Slovenië is niet echt een wielerland qua traditie natuurlijk. Belgie, Italie en Frankrijk zijn dat meer met iconen zoals Merckx, Hinault en Coppi. Je ziet trouwens bij de nieuwere wielerlanden dat het meer de hoge middenklasse is dat naar het fietsen kijkt (zoals in de UK en Denemarken). Daar is het echt echt een soort sport zoals golf dat voor ons is, terwijl hier eigenlijk vooral mensen buiten de steden (of zelfs platteland) naar de koers kijken, vaak ook al de mensen die al wat meer op leeftijd zijn. Bij de jeugd zal het voetbal wel de dominante sport zijn, net zoals buiten BE ook voor de lagere klasses.

Nu hoort Slovenie er wel bij. Het is een 'nieuw wielerland'. Met Pogacar, Roglic en Mohoric hebben ze daar wel kanjers rondlopen nu. Het Tatragebergte zou ook ideaal zijn om te trainen, en daar zou Pogacar zich onder meer ontwikkeld hebben.

Vraag me soms ook af waarom Ecuador en Colombia zoveel meer wielrenners hebben op het hoogste niveau dan andere Zuid-Amerikaanse landen, nu we het hebben over wielerlanden.

Ding is dat iedereen Pogacar zal verwachten op de Poggio en dat die helemaal niet zwaar genoeg is om een serieus gat te slaan tov de puncheurs die niet alleen moeten wegrijden en het ook in een sprint kunnen afwerken. Pogiboy kan veel natuurlijk, maar ik zie het niet gebeuren.

Ding is dat iedereen Pogacar zal verwachten op de Poggio en dat die helemaal niet zwaar genoeg is om een serieus gat te slaan tov de puncheurs die niet alleen moeten wegrijden en het ook in een sprint kunnen afwerken. Pogiboy kan veel natuurlijk, maar ik zie het niet gebeuren.
Welke 'puncher' durft met vertrouwen naar de meet gaan met Pogacar? Alaphilippe moet dat alvast met zekerheid niet doen... werd er vorig jaar nog duidelijk opgelegd in Luik en zou ook in 2020 in Luik erop gelegd geweest zijn als hij Hirschi (en Pogacar) niet eerst van de sokken zou gereden hebben. Pogacar is naast al zijn andere kwaliteiten ook nog eens katterap.

Pogacar moet eigenlijk vooral af van de Ewan's van deze wereld en misschien best ook de Van Aert's en Pedersen's maar van al de rest hoeft hij absoluut geen schrik te hebben. Ik zie hem geen groepsprint van 15 renners winnen maar als Pogacar in een groepje van 3 naar de meet gaat zoals Sagan, Alaphilippe & Kwiatkowski in 2017 ga ik echt geen geld inzetten tegen Pogacar.

Welke 'puncher' durft met vertrouwen naar de meet gaan met Pogacar? Alaphilippe moet dat alvast met zekerheid niet doen... werd er vorig jaar nog duidelijk opgelegd in Luik en zou ook in 2020 in Luik erop gelegd geweest zijn als hij Hirschi (en Pogacar) niet eerst van de sokken zou gereden hebben. Pogacar is naast al zijn andere kwaliteiten ook nog eens katterap.

Pogacar moet eigenlijk vooral af van de Ewan's van deze wereld en misschien best ook de Van Aert's en Pedersen's maar van al de rest hoeft hij absoluut geen schrik te hebben. Ik zie hem geen groepsprint van 15 renners winnen maar als Pogacar in een groepje van 3 naar de meet gaat zoals Sagan, Alaphilippe & Kwiatkowski in 2017 ga ik echt geen geld inzetten tegen Pogacar.
Die start niet :p

Als Colbrelli hersteld is na zijn bronchitis, wil ik wel eens zien wie er kan vooropblijven als zijn ploeg (met o.a. Mohoric en Caruso) zich volledig leegrijdt in dienst.

Mohoric en Colbrelli komen op een goeie dag beiden bij de besten boven op de Poggio. Als Mohoric zich Paolinigewijs (zoals toen Kristoff won) opoffert, zie ik dit jaar niemand de sprint ontlopen.

Ja Pogacar is katterap, dat ontkent niemand. Maar dat hij Alaphilippe er vlak oplegt (wat Roglic ook idd deed in 2020) in Luik, wil niets zeggen over de puncheurs van MSR er op leggen op de Via Roma. 2 andere soort wedstrijden en 2 verschillende deelnemersvelden.

Welke 'wielrenner' durft met vertrouwen naar de meet gaan?
FTFY
Er is de laatste jaren echt een tendens dat gewoon niemand nog zeker is aan de meet, behoudens een absolute topsprinter in ideale omstandigheden tegen een niet-topsprinter

Spontaan denk ik aan:

Kwiatkowski vs Sagan en Alaphilippe in MSR
Alaphilippe vs Naesen en co in MSR
WVA vs Alaphilippe in MSR
Asgreen vs Vanderpoel in RVV
Vanderpoel vs WVA in RVV
WVA vs Pidcock in de AGR én de Brabantse Pijl
Alaphilippe vs Vanderpoel in de Brabantse Pijl

Dat waren echt stuk voor stuk zotte sprints waar de uitkomst niet op voorhand voorspeld kon worden*. Alles hangt af van de wedstrijdsituatie, parcours, vorm van het moment enal dat weet ik wel. En dat is tegelijk het mooie aan koers en vooral San Remo. Zo een gekke koers waar gewoon iedereen kan winnen. Een huizenhoog cliché, maar het is gewoon zo.
In een zotte wereld waar Ewan en Pogacar alleen weg rijden van de rest, zoals in de editie waar Van Aert won. Waar Ewan noch Pogacar tijd krijgt om te ademen richting de meet. Waar Ewan het moet regelen van de kop af. Zou die zeker zijn? Ik denk het niet. Zou Pogacar zeker zijn? Ik denk het niet. Zou ik zeker zijn met 3K op Ewan? Ik denk het niet.

*Voor sommigen van mijn voorbeelden kon je de winnaar wel voorspellen, maar het zéér beperkte verschil zou niemand verwacht hebben in dat concretre geval, je snapt mijn punt wel denk ik.

MSR valt niet te voorspellen. Als je pas begint de kijken vanaf de Cipressa is het gewoon een prachtkoers. Sowieso een spannend slot.
Vorig jaar wint Stuyven met een late uitval, het jaar ervoor sprint met 2, het jaar daarvoor sprint met 10, het jaar daarvoor Nibali solo.

Wordt precies nog eens tijd voor een "massasprint" 😛

FTFY
Er is de laatste jaren echt een tendens dat gewoon niemand nog zeker is aan de meet, behoudens een absolute topsprinter in ideale omstandigheden tegen een niet-topsprinter
Dat is mijn punt niet. Ik probeerde vooral de quote van Nemesis te weerleggen:
"(lees: Pogacar) tov de puncheurs die niet alleen moeten wegrijden en het ook in een sprint kunnen afwerken."
Die quote suggereerde in mijn interpretatie dat Pogacar "er vanaf moet" als hij MSR wil kunnen winnen terwijl er een aantal andere renners zijn die gewoon kunnen volgen en dat is gewoon pertinent onwaar. Er is letterlijk geen enkele renner in dit peloton die zich op de Via Roma goed gaat voelen over een 1vs1 situatie tegen Pogacar, met uitzondering van misschien Ewan.

Waar je wel 100% zeker van mag zijn is dat de renner die niet zeker is van zijn stuk ook gewoon niet wint en DAT is de tendens die je meer en meer ziet. Een renner die naar de meet gaat met het idee "ik ga dat zaakje hier gewoon regelen" heeft bij de start al een gigantische edge t.o.v. een renner die voor zo'n sprint begint rond te kijken en ziet "oei, die en die zit hier ook nog... dat wordt niet gemakkelijk". Zo'n mannen hebben bij voorbaat al geen kans. En hoe meer Pogacar wint en vooral de manier waarop hij dat doet, hoe meer renners in die laatste categorie gaan sukkelen.

Bwa, Alaphilippe die altijd denkt dat ie iedereen er los oplegt is toch al een paar keer met z'n neus tegen een muur gelopen, niet? 🤣

De Alaphilippe van 2019 kon alles maar de laatste 2 jaar is het over het hele seizoen gezien toch vrij mager. Hij wint 2x een rit in de Tour, draagt geel en wordt wereldkampioen. Kwalitatief kan je er weinig van zeggen :p.
Maar in '18 + 19' wint hij 25 koersen. De laatste 2 jaar zijn dat er 7 (2020 uiteraard wel een mini seizoen). Als VDP, VA en Pogiboy koersen dan winnen ze, dat is er bij Alaphilippe toch wat af.

Pogacar 10-15 second wegrijden op de Poggio van bv. een VA, geloof ik echt geen knijt van.
De Poggio is de muur van Hoei of St. Nicolas niet. Ik zet men geld op Wout!

Voor de rest staat het me wel aan dat Evenepoel in de media al min of meer wordt volledig afgeschreven voor grote ronde.
Uiteraard is ie niet van het kaliber Pogi, maar er zijn 3 ronden op een jaar. Pas 22, weinig verwachtingen meer, minder druk, komt helemaal goe :coolbrows:

Slovenië is niet echt een wielerland qua traditie natuurlijk. Belgie, Italie en Frankrijk zijn dat meer met iconen zoals Merckx, Hinault en Coppi. Je ziet trouwens bij de nieuwere wielerlanden dat het meer de hoge middenklasse is dat naar het fietsen kijkt (zoals in de UK en Denemarken). Daar is het echt echt een soort sport zoals golf dat voor ons is, terwijl hier eigenlijk vooral mensen buiten de steden (of zelfs platteland) naar de koers kijken, vaak ook al de mensen die al wat meer op leeftijd zijn. Bij de jeugd zal het voetbal wel de dominante sport zijn, net zoals buiten BE ook voor de lagere klasses.

Nu hoort Slovenie er wel bij. Het is een 'nieuw wielerland'. Met Pogacar, Roglic en Mohoric hebben ze daar wel kanjers rondlopen nu. Het Tatragebergte zou ook ideaal zijn om te trainen, en daar zou Pogacar zich onder meer ontwikkeld hebben.

Vraag me soms ook af waarom Ecuador en Colombia zoveel meer wielrenners hebben op het hoogste niveau dan andere Zuid-Amerikaanse landen, nu we het hebben over wielerlanden.
Op basis waarvan zou dit Pools-Slovaaks gebergte ideaal zijn voor Pogacar om te gaan trainen?
Ik ga er van uit dat je de Julische Alpen in Slovenië bedoelt maar dan nog, waarom denk je dat dat de ideale plek is om te trainen?

De status van wielrennen gelijk aan die van golf in het buitenland??? Hoe? Wat? Waar?

Op basis waarvan zou dit Pools-Slovaaks gebergte ideaal zijn voor Pogacar om te gaan trainen?
Ik ga er van uit dat je de Julische Alpen in Slovenië bedoelt maar dan nog, waarom denk je dat dat de ideale plek is om te trainen?

De status van wielrennen gelijk aan die van golf in het buitenland??? Hoe? Wat? Waar?
Wel ik dacht dat ik dat gelezen had ergens in de krant, maar dan begrijp ik het zelf ook niet meer. Neen, het waren niet de Julische Alpen waar dat artikel het over had, misschien ging het over een beloftenkoers of training/verblijf in de Tatragebergte? Waarom weet ik niet precies, maar ik denk echt dat het over Tatragebergte ging in dat artikel dat ik las.

Status van wielrennen, misschien niet als golf, maar het is wel een sport die typisch meer gelinkt wordt bij de hogere klasse waar de sport niet echt een grote traditie kende vroeger zoals in de UK. In BE/rural France is het echt meer een volkssport.

Ik ben benieuwd wie er nog bijkomt bij die uae ploeg. Ik hoop mcnulty , Almeida en Soler die zich volledig naar de kloten rijden op de cipressa.

Ik vermoed dat ze de koers keihard gaan maken op capo Berta al en dan vol aanzetten op de cipressa.
(Zoals Ineos vorig jaar gedaan heeft) dus dat pogacar eigenlijk al weg is met een groep na de cipressa. Want met covi en Trentin hebben ze vrij goede back up.

In de Julische Alpen is niet veel te trainen met de koersfiets voor zover ik dat gezien heb tenzij je tevreden bent met constant op en afrijden van de Vrsic pas :unsure:

Ik ben benieuwd wie er nog bijkomt bij die uae ploeg. Ik hoop mcnulty , Almeida en Soler die zich volledig naar de kloten rijden op de cipressa.

Ik vermoed dat ze de koers keihard gaan maken op capo Berta al en dan vol aanzetten op de cipressa.
(Zoals Ineos vorig jaar gedaan heeft) dus dat pogacar eigenlijk al weg is met een groep na de cipressa. Want met covi en Trentin hebben ze vrij goede back up.
Ik zou er nu ook weer niet té veel van verwachten. Het stuk tussen Cipressa & Poggio blijft lang (een kleine 9km) en zeker in die laatste 4-5km krijg je vanuit het peloton een gigantisch vloedgolf effect omdat iedereen bij het aansnijden van de Poggio in de top 10 wil rijden. Zelfs als er dus niemand echt zin heeft van specifiek áchter iemand te rijden op dat tussenstuk wordt er automatisch toch gereden om kopmannen in stelling te brengen. Daarbij komt nog dat het quasi geen energie kost om in dat peloton te rijden door de brede vrij vlakke baan langs de kust terwijl je zelfs als je Pogacar heet toch al een jasje uit doet op dat tussenstuk als je een opkomend peloton wil afhouden.

De enige manier dat ik een Cipressa putch zie slagen is als ze met een half peloton wegrijden maar dan heeft dat al bij al weinig zin. En een UAE putch zoals Jumbo deed in Parijs-Nice zie ik niet gebeuren.

Ze gaan er gewoon aan beginnen nog voor de Cipressa... En dan het spel van de ploegen die vooraan willen zitten en de ploegen die willen afstoppen. Ongezien. De commentatoren gaan spreken over een generatie die wilt koersen en alle wetten van de logica over boord gooit.

Het gaat ontploffen op de Capo Berta.

Of we gaan gewoon gezapig naar San Remo om daar gewoon een rasechte massasprint te zien natuurlijk :p
In feite maf dat we altijd bezig zijn over de pogio, dat is een klim van 3,4km aan 3,4%. Dat is in feite zo goed als vals plat.

In feite maf dat we altijd bezig zijn over de pogio, dat is een klim van 3,4km aan 3,4%. Dat is in feite zo goed als vals plat.
Na ong. 290km gefietst te hebben.
Een marathon lopen kan bijna iedereen met de nodige voorbereiding, maar steek er een stevige brug in op 41km en dan kan het pikken bij velen.
De Poggio kan tegensteken bij een hoop sprinters als de gashendel wordt opengedraaid daar, zelfs als alles ervoor relatief rustig verloopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan