Verzending zavvi.nl / Amazon.co.uk: invoer- en douanekosten (brexit?)

Slyke

Well-known member
Op 23.12.2020 bestel ik een blu-ray box bij zavvi.nl (wel degelijk .nl):

Back To The Future: The Ultimate Trilogy 4K
Met kortingscode af en verzending, 52.33 betaald.

Net een (officieel) bericht ontvangen van bpost.
Een extra aan 39.76 euro douane en invoerkosten zullen moeten betaald worden bij aflevering aan de postbode!

Verstuurd vanuit GB, dus impact brexit, neem ik aan?
 
Ja in dit geval moet je Zavvi contacteren.
Onlangs ook iets besteld op de .nl website en werd verstuurd vanuit de US.
Was wel maar 11 euro, dus niks extra moeten betalen.
 
Zavvi.nl vanaf nu dus te vermijden, want wel degelijk verzending vanuit GB...
Ze hebben wel een éénmalige refund gedaan, maar dat gaan ze niet elke keer doen... (en dat is ook niet de bedoeling)
 
Zavvi.nl vanaf nu dus te vermijden, want wel degelijk verzending vanuit GB...
Ze hebben wel een éénmalige refund gedaan, maar dat gaan ze niet elke keer doen... (en dat is ook niet de bedoeling)
Dan moeten ze maar niet vanuit het UK versturen, zoals op hun website staat. Ze moeten dus een refund geven, want ze claimen dat de klanten, ongeacht van waar het wordt verzonden, niets extra moeten betalen.
Voor klanten binnen de Europese Unie, zal het merendeel van onze producten vanuit ons distributiecentrum binnen de EU verzonden worden en hierdoor zullen bestellingen bij ons zoals gewoonlijk doorgaan.

Voor producten die vanuit het VK verzonden worden naar adressen binnen de EU, zullen belastingen en invoerrechten met onze koerier verrekend worden, zodat er geen kosten zijn voor u.
 
Inderdaad, erg gek dat je dat tegenkomt via een .nl website.
Voor goederen buiten de EU blijf je best onder de €22 als je kan, dan komen er geen kosten bij. Let op dat dit vervalt per 1juli 2021, dan wordt alles vanaf €0 extra aangerekend.
Nu betaal je vanaf een waarde van goederen van €22 enkel extra aan BTW en vanaf €150 komt daar invoerrecht bij. De transportkost zal ook onderdeel maken van de berekening op BTW en invoerrecht, dat is ook een addertje. :) Tenslotte kunnen bedrijven je ook een extra doen betalen op het geld dat ze je aan de douane hebben voorgeschoten om directe levering mogelijk te maken. Zo kan iets van €50 buiten de EU al snel het dubbel worden qua prijs en niet alle websites tonen dit transparent.
Een goed voorbeeld heb je bij Amazon waar ze aanbieden om meteen het bedrag inclusief btw & invoerrecht betaalt en dan een eventueel verschil terugkrijgt nadien. Dan weet je onmiddellijk of het de moeite is. :)
 
Het is gedaan met buiten de eu te kopen, ze hebben weer geld geroken onze politiekers
 
goh, mss laat om te reageren, maar net hetzelfde voorgehad met zavvi.
Had een cable guy besteld maar die was "niet in voorraad".
Na ettelijke maanden kwam die dan toch binnen en moest een €34 douanekosten betalen op een pakket van €20.
Heb geweigerd en mijn geld van de bestelling teruggekregen
 
Dat ge btw moet betalen, wil ik nog begrijpen. Dat bpost echter 15 euro of meer aanrekent, is te belachelijk voor woorden.
Legale diefstal is het.
 
Inderdaad, erg gek dat je dat tegenkomt via een .nl website.
Voor goederen buiten de EU blijf je best onder de €22 als je kan, dan komen er geen kosten bij. Let op dat dit vervalt per 1juli 2021, dan wordt alles vanaf €0 extra aangerekend.
Nu betaal je vanaf een waarde van goederen van €22 enkel extra aan BTW en vanaf €150 komt daar invoerrecht bij. De transportkost zal ook onderdeel maken van de berekening op BTW en invoerrecht, dat is ook een addertje. :) Tenslotte kunnen bedrijven je ook een extra doen betalen op het geld dat ze je aan de douane hebben voorgeschoten om directe levering mogelijk te maken. Zo kan iets van €50 buiten de EU al snel het dubbel worden qua prijs en niet alle websites tonen dit transparent.
Een goed voorbeeld heb je bij Amazon waar ze aanbieden om meteen het bedrag inclusief btw & invoerrecht betaalt en dan een eventueel verschil terugkrijgt nadien. Dan weet je onmiddellijk of het de moeite is. :)

Ik heb deze week een paar zaken besteld bij Amazon.co.uk, met de gedachte dat er extra douanekosten zouden kunnen bijkomen…

Bij Amazon kunnen ze er wat van om alles in deelzendingen te verzenden, dus ik kreeg 2 pakketten.
De één kwam wel degelijk uit de UK en niks moeten bijbetalen.
Ik weet ook niet hoe ze dit bij de controles kunnen zien, want op de doos stond geen enkele verwijzing naar een bedrag of een melding dat ik de BTW via Amazon al had betaald.
Ik vermoed dat ze dus bij de douane alle pakketten met een Amazon doos sowieso laten passeren dan?

De andere deellevering kwam uit Charleroi X, dus ook al was het besteld via de uk site, geen probleem hier…

Heb ik gewoon geluk gehad of kan je nu inderdaad alles veilig bestellen bij Amazon.co.uk ?
 
Ik heb deze week een paar zaken besteld bij Amazon.co.uk, met de gedachte dat er extra douanekosten zouden kunnen bijkomen…

Bij Amazon kunnen ze er wat van om alles in deelzendingen te verzenden, dus ik kreeg 2 pakketten.
De één kwam wel degelijk uit de UK en niks moeten bijbetalen.
Ik weet ook niet hoe ze dit bij de controles kunnen zien, want op de doos stond geen enkele verwijzing naar een bedrag of een melding dat ik de BTW via Amazon al had betaald.
Ik vermoed dat ze dus bij de douane alle pakketten met een Amazon doos sowieso laten passeren dan?

De andere deellevering kwam uit Charleroi X, dus ook al was het besteld via de uk site, geen probleem hier…

Heb ik gewoon geluk gehad of kan je nu inderdaad alles veilig bestellen bij Amazon.co.uk ?
Ik denk dat je bij Amazon.co.uk wel veilig kan bestellen toch op voorwaarde dat de afzender ook Amazon.co.uk is en geen externe verkoper.

Die pakketnummers zullen wel op de een of andere manier wel gelinkt zijn aan het IOSS-systeem ook en de behandelaar (Bpost of...) zal dat hier dan wel makkelijk kunnen raadplegen. Daarna zal de behandelaar hier een vereenvoudigde aangifte (speciaal voor e-commerce) moeten insturen.

Denk trouwens niet dat er geen controle meer is op die pakketten. Dat vereenvoudigd systeem zorgt er alleen voor dat het vlot kan ingeklaard worden want reeds alles van belastingen werd vooraf betaald aan Amazon zelf. Maar het is geen vrijstelling van controle.
 
Dus van zodra een handelaar gekoppeld is aan dat IOSS systee, zit je safe qua BTW.
Maar kan en er dan toch geen risico zijn voor nog andere importkosten?
 
Dus van zodra een handelaar gekoppeld is aan dat IOSS systee, zit je safe qua BTW.
Maar kan en er dan toch geen risico zijn voor nog andere importkosten?
Als alles mooi geregeld is d.w.z. handelaar is geregistreerd bij IOSS en factureert alles aan jou (dus importkosten, vermoedelijke BTW etc.) door dan zou je het pakket moeten ontvangen zonder hier nog voor 'verrassingen' te komen staan.

Dit geldt natuurlijk enkel binnen het e-commerce gegeven voor pakketten met een waarde < 150 EUR.
 
Vandaag dus ook een brief gekregen van bpost.
Ik had een T-shirt gekocht van 17 euro met 10 euro verzendkosten.
Krijg ik vandaag een brief dat ik nog eens 23.98 euro douanekosten moet betalen aan bpost.
En ik heb besteld via Amazon.nl. Dat is toch volledig onwettig of niet?

Daar zaten dus ook 15 euro kosten voor de dieven van bpost bij.

Update: Ik heb navraag gedaan en dit is dus onwettig aangezien het via een .nl website is besteld.
Kan ik dit ergens melden? Kwestie van andere mensen dit gedoe te besparen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag dus ook een brief gekregen van bpost.
Ik had een T-shirt gekocht van 17 euro met 10 euro verzendkosten.
Krijg ik vandaag een brief dat ik nog eens 23.98 euro douanekosten moet betalen aan bpost.
En ik heb besteld via Amazon.nl. Dat is toch volledig onwettig of niet?

Daar zaten dus ook 15 euro kosten voor de dieven van bpost bij.

Update: Ik heb navraag gedaan en dit is dus onwettig aangezien het via een .nl website is besteld.
Kan ik dit ergens melden? Kwestie van andere mensen dit gedoe te besparen.
Als uw goederen van buiten EU zijn verzonden is het volledig wettelijk. Het wil niet zeggen omdat je op een NL-website bestelt dat de goederen niet van buiten EU kunnen komen.

Wie was de verkoper: Amazon zelf of een externe verkoper? Ik vermoed sterk dat het een externe verkoper is. Moest dit door Amazon zelf verkocht worden was dit niet voorgevallen.
 
Terug
Bovenaan