Verslag: Japan Con Brussels Manga

Brussels-Manga-logo.png


Japan Con Brussels Manga – De nieuwe con in België door en voor de fans van Aziatisch entertainment


Op 25 en 26 februari 2023 kregen we in Brussel weer entertainment door ons onder te dompelen op een con over de Oost-Aziatische cultuur. Zo werd er niet alleen Japans (wat de naam je wel zou doen denken), maar ook Chinees entertainment gebracht.

Net zoals op de andere cons waarop we ons in ons land mogen verheugen vond ik hier een mix van shows, merchandise standjes, diverse eetkraampjes, workshops en ontelbare mensen in cosplay van hun favoriete personages. Hier werd er dan natuurlijk meer ingezet op Aziatische proevertjes dan bijvoorbeeld op een Elftopia, die doorgaat in de zomer.

Ik had de kans om te gaan op de zondageditie. Het was redelijk makkelijk om de Tour & Taxis-locatie te bereiken waar de con was. Er was ook voldoende parking aangeboden voor mindervaliden en behalve de trappen voor de ingang, was alles op een vlakke vloer en dus bereikbaar voor rolstoelgebruikers.



Mijn bezoek

Al vanaf de ingang werd ik ondergedompeld in de anime/manga wereld door de soundtracks die weergalmden door de luidsprekers, ik zag de rij met cosplayers staan en samen met de muziek wist ik dus direct dat ik op de juiste plek was. Aan de ingang kreeg ik een plattegrond en de planning van de shows (zie foto), een lijst vol met dans, muziek, cosplay en zelfs worstelen. Na een kijkje te nemen wat ik eerst zal doen, stapte ik door de grote torii met het logo van de con op (poort die te vinden is bij Japanse tempels), om dan uiteindelijk binnen te komen in de hal.

Op de plattegrond was al te zien dat er vier zalen in totaal zijn met elk een verschillende indeling. Zo stond de hoofdzaal vol met kraampjes waar men souvenirs en snacks kon kopen. De kleinere zaal erachter was vol met tafels en eetkraampjes, hier kon je onder andere Japans, Vietnamees en ook pasta en frieten kopen. De tweede grootste zaal had in het midden een boksring waar het worstelen plaatsvond en hierrond waren er arcade-, dans- en retrogames te vinden. Zo kon je losgaan op de befaamde Dance Dance Revolution of een old school fighting game spelen op de oude consoles die ter beschikking stonden. Naast deze zaal was er het podium waar de shows plaatvonden.

Hier ben ik eerst naartoe gegaan om de traditionele dans van Yi Jiangnan te zien. Een verrassing voor mij aangezien ik dacht alleen Japanse dingen te zien, maar hier kwam een klein jong meisje en daarna drie vrouwen Chinese dans brengen.



Daarna was het tijd om naar het worstelen te gaan kijken, The World Catch League, beter bekend als pro wrestling zoals de WWE. Stuntmannen die elkaar op de grond gooien en rond elkaar draaien was spectaculair om te zien, maar een beetje vreemd voor op een Japan con om eerlijk te zijn. Daarom ben ik na een paar minuten vertrokken om verder rond te wandelen en te kijken.

Ik ben terecht gekomen bij de arcade- en retrogames, met onder andere Dragon Ball, Attack on Titan, Blade Strangers, Time Crisis en meer. Deze vind je ook meestal op andere beurzen zoals Comic Con en Facts en brengen altijd wel de nostalgie terug, ook al zijn sommige schermen waar men op moet spelen jammer genoeg niet echt kwaliteitsvol. Dus besloot ik om naar alle souvenirkraampjes te gaan. Hier hadden ze vanalles zoals zwaarden, snacks, T-shirts, posters, Funko Pops en kon je zelfs een tattoo laten zetten. Dus voor ieder wat wils. Er was ook een mogelijkheid om gratis wat van de Japanse cultuur te leren kennen door het Japans cultureel centrum.

Dan was het tijd om te kijken wat er beschikbaar was om te eten. Sommige kraampjes waren compleet gethematiseerd in het Aziatisch thema terwijl andere dit helemaal niet waren. Voor de mensen die niet graag Aziatisch eten waren er ook burgers en frieten. Het eten was een beetje overpriced, maar dit is spijtig genoeg meestal het geval op elke con, ook al zag het er lekker uit en rook het zeer goed.

Cosplay_GroupPicture.jpg


Na mijn uurwerk te checken zag ik dat het tijd was om naar de cosplay contest te gaan, voor mij een van de hoogtepunten van elke con. Hier kan je alle fans die zich verkleden in hun favoriete personages bewonderen. Iedereen van elke leeftijd heeft de kans om te catwalken op het podium en te tonen hoeveel werk ze in hun kostuum gestoken hebben. Aan het einde worden alle deelnemers op het podium geroepen voor een groepsfoto terwijl er gekozen wordt wie de prijs van € 100 zal winnen.

Als afsluiter van mijn bezoek aan Japan Con Brussels Manga was het tijd om de Taiko-voorstelling te zien. Voor mij persoonlijk het moment waar ik naar uitkeek. De muzikanten brachten de verbazingwekkende drums op het podium en stelden ze klaar in een symmetrische opstelling totdat ze helemaal klaar waren om te beginnen. De muzikanten, die eerder bij het cultureel centrum waren, namen elk hun twee stokken en stelden zich klaar naast hun drums. Langzaam bouwden ze op in volle immersie en begon wat het meest spectaculaire moment van mijn dag zou worden. De muzikanten speelden perfect synchroon en met hun volle kracht om heel de zaal te doen beven door de trillingen van de drums. Het optreden duurde jammer genoeg maar 25 minuten, maar door de korte tijd verlangt de kijker naar meer. Dit optreden verdient het ook om door meer mensen gezien te worden. Jammer genoeg was dit het einde van mijn bezoek en was het tijd om te vertrekken, maar het was fantastisch om op het hoogtepunt te eindigen.

Taiko.jpg

Conclusie

Japan Con Brussels Manga is een nieuwe con die nog meer plezier kan brengen aan de fans. Ook mensen die samenkomen op events en even buiten willen komen om nieuwe connecties te maken zijn er meer dan welkom. Er is altijd de mogelijkheid om te verbeteren, zoals bijvoorbeeld iets meer puur Aziatisch gefocust zijn. Ook wat meer versiering in de gekende Japanse stijl en/of van andere Oost-Aziatische landen, is meer dan welkom. Nu voelde het een beetje kaal aan en was er een overvloed aan verschillende souvenirkraampjes, die soms ook niet-Aziatische dingen verkochten. Bijgevolg was er, ondanks de naam, niet echt een overlappend thema. Daarentegen waren de optredens quasi perfect en zorgde het enthousiasme van de bezoekers die in interactie gaan met de artiesten voor een erg leuke dag. Hierdoor heeft Japan Con Brussels Manga zeker het potentieel om zich te vestigen tussen de Comic Cons en Facts en ik hoop dat de beurs hier is om te blijven.

Over

 
Terug
Bovenaan