Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Dat staren is gewoon één van de vele factoren die vaak een rol spelen waarom veel vrouwen zich niet veilig voelen.

Toch enkel vanwege de vele aanrandingen, verkrachtingen, én de straffeloosheid?

Als je als vrouw wist dat er in België nauwelijks dergelijke dingen gebeurden, zou je je veel minder snel geïntimideerd voelen.
 
Gij gelooft dat #Hijabi dat op twitter gooit omdat ze zich daar aan ergert en het heeft niks met haar kruistocht tegen seksueel geweld te maken? Gewoon een losstaande , extra quote in de marge ... ?
Ik vermoed dat je tegen mij reageert.

Maakt dat dan uit? Gaat wat deze persoon post op twitter, het medium voor de permanent verontwaardigden, nu plots de seksismewet gevaarlijk maken voor mij?

Ga ik nu plots het risico lopen om voor de rechter te moeten komen omdat ik naar een vrouw kijk? Wat is je punt nu eigenlijk?

Toch enkel vanwege de vele aanrandingen, verkrachtingen, én de straffeloosheid?

Als je als vrouw wist dat er in België nauwelijks dergelijke dingen gebeurden, zou je je veel minder snel geïntimideerd voelen.
Dus moest in België alles peis en vree zijn zouden vrouwen er geen probleem mee hebben dat een man minutenlang blijft staren?

Ik vind jouw redenering nogal vreemd.
 
Dus moest in België alles peis en vree zijn zouden vrouwen er geen probleem mee hebben dat een man minutenlang blijft staren?

Ik vind jouw redenering nogal vreemd.

De meeste mannen doen dat niet, dat heb je zelf al gezegd.

Het probleem is dat er mannen zijn die dat wel doen, en dat in ons huidige klimaat de kans relatief groot is dat daar meer van komt. Daarom ervaren vrouwen die starende mannen veel sneller negatief.

We kunnen nog een rondje doen als je wil :)

Maakt dat dan uit? Gaat wat deze persoon post op twitter, het medium voor de permanent verontwaardigden, nu plots de seksismewet gevaarlijk maken voor mij?

Ja, want zoals ik al eens gezegd had, er zijn figuren in onze maatschappij die zich bij het minste ongemakkelijk voelen, en dat zou dan jouw fout zijn. Daar heb ik ook een voorbeeldje van voorzien.
 
Ik vermoed dat je tegen mij reageert.

Maakt dat dan uit? Gaat wat deze persoon post op twitter, het medium voor de permanent verontwaardigden, nu plots de seksismewet gevaarlijk maken voor mij?

Ga ik nu plots het risico lopen om voor de rechter te moeten komen omdat ik naar een vrouw kijk? Wat is je punt nu eigenlijk?

Geen nood om daar uzelf bij te betrekken. Ge haalt aan dat er niet plots mensen voor de rechtbank zullen komen voor staren, ik gaf al een voorbeeld aan waarbij dat gedrag wel als problematisch wordt ervaren ergo dus kan aangeklaagd worden met de nieuwe seksismewet.
De grijze zone dus.
Waarvan jij precies overtuigd bent dat het zwart-wit te bewijzen zal zijn.
 
Geen nood om daar uzelf bij te betrekken. Ge haalt aan dat er niet plots mensen voor de rechtbank zullen komen voor staren, ik gaf al een voorbeeld aan waarbij dat gedrag wel als problematisch wordt ervaren ergo dus kan aangeklaagd worden met de nieuwe seksismewet.
De grijze zone dus.
Waarvan jij precies overtuigd bent dat het zwart-wit te bewijzen zal zijn.

Goed, omdat je in essentie hetzelfde argument aanbrengt als MrKendl:
Goed, maar dan bedoel je dus dat de huidige versie van de seksismewet zo problematisch is, dat die de "normale" gang van zaken belemmert. Dat iedereen nu in een kramp door het leven gaat, als van 2014. En dat er zo veel onterechte veroordelingen zijn. Maar heb je dan bewijzen van zo'n bewering? Iets wat die staaft?
 
Reductio ad absurdum ...
Moet ik daar echt op reageren?
kort:
JA, het kan de "normale" gang van zaken belemmeren. Als we huidig (niet-problematisch) klimaat als normaal mogen aanschouwen.
JA, er moet iets gedaan worden aan problematisch gedrag, maar die seksismewet is niet de correct oplossing, imo.
NEEN, ik denk niet dat iedereen nu voor de rechtbank zal gedaagd worden.
 
Reductio ad absurdum ...
Moet ik daar echt op reageren?
Liefst ja. Ik zou niet weten waarom dit een reductio ad absurdum is, of waarom dat een probleem zou zijn?
Bewijzen dat er plots meer mannen voor de rechtbank staan, onterecht of gewoon voor "vriendelijk" staren, zou meteen aangeven dat het klopt wat je zegt. En anders vraag ik me af waarop het idee gebaseerd is.
 
Ik kan niets bewijzen dat nog niet bewezen kan worden. Ik kan wel proberen voorspellen wat het gevolg gaat zijn. En zowel jij als ik, kunnen er flagrant naast zitten.
Tenzij jij kan bewijzen dat de seksismewet de problematiek zal oplossen ?
 
Ik kan niets bewijzen dat nog niet bewezen kan worden. Ik kan wel proberen voorspellen wat het gevolg gaat zijn. En zowel jij als ik, kunnen er flagrant naast zitten.
Tenzij jij kan bewijzen dat de seksismewet de problematiek zal oplossen ?
Van een wet die al 7 jaar bestaat?
Het allerminste wat je dan kunt zeggen, is dat het in die zeven jaar nog geen noemenswaardige problemen heeft gegeven. En dan de kans bekijken dat het in de toekomst problemen gaat geven. Dan durf ik te zeggen: zal nog wel meevallen.

En een wet moet geen problematiek oplossen. Dat moet de toepassing van een wet doen.
 
De meeste mannen doen dat niet, dat heb je zelf al gezegd.

Het probleem is dat er mannen zijn die dat wel doen, en dat in ons huidige klimaat de kans relatief groot is dat daar meer van komt. Daarom ervaren vrouwen die starende mannen veel sneller negatief.

We kunnen nog een rondje doen als je wil :)
En het sleutelwoord daar is sneller, als dat al klopt, niet dat het dus geen probleem zou zijn als we plots geen misdrijven meer hadden.

Ja, want zoals ik al eens gezegd had, er zijn figuren in onze maatschappij die zich bij het minste ongemakkelijk voelen, en dat zou dan jouw fout zijn. Daar heb ik ook een voorbeeldje van voorzien.
Hier doe je al heel de tijd hetzelfde als @TooChé, een twitteraccount aanhalen als argument dat we nu als man moeten vrezen voor het gerecht gedaagd te worden om te lang te kijken.

De drempel om op twitter en ander sociale media te klagen over iets ligt nu wel gewoon laag. Je ziet het hier al, de persoon wordt amper serieus genomen. Maar ja, misschien gaat een fractie daarvan effectief klacht neerleggen (gerechtskosten) en gaat daar een fractie van over futiliteiten gaan. Dan sta je daar voor het gerecht zeg, om te kijken naar een vrouw. Hoeveel gevallen zijn er daar al van? Lijkt je dat dan een reden om een wet, die wél nut heeft, af te schaffen?

Ik bekijk het niet zwart/wit hoor, ik bekijk het gewoon als verwaarloosbaar. Als je dan afkomt met "het recht om zo lang als ik wil te kijken naar wat ik wil" ben je gewoon ter kwader trouw of heb je 0 empathie.
 

Deze knuppel, deze mag van mij part 15 jaar krijgen. De absolute maximum straf voor zedenfeiten
 

Deze knuppel, deze mag van mij part 15 jaar krijgen. De absolute maximum straf voor zedenfeiten

Ik dacht in begin van tiens is dit wel verkrachting? Niet eerder diefstal :unsure:
Maar blijkbaar wel.
Hij wordt vervolgd voor verkrachting omdat de slachtoffers volgens het parket niet zouden hebben ingestemd met seks als ze hadden geweten dat hij niet zou betalen. Het strafwetboek stelt dat er sprake is van de misdaad van verkrachting wanneer de daad is opgedrongen door middel van geweld, dwang, bedreiging, verrassing of list.
 
Die zocht vrouwen via datingsites en beloofde hun geld voor sex? Ik ben verbaasd dat daar zelfs vrouwen op ingingen, lijkt me toch iets kei-onbeschoft om voor te stellen op pakweg Tinder ofzo.

Betekent niet dat het die vrouwen hun schuld is uiteraard, die man mag gerust gestraft worden, maar zo'n "bedrog" is toch op het randje van verkrachting. Dat drogeren lijkt mij een pak erger.
 
Die zocht vrouwen via datingsites en beloofde hun geld voor sex? Ik ben verbaasd dat daar zelfs vrouwen op ingingen, lijkt me toch iets kei-onbeschoft om voor te stellen op pakweg Tinder ofzo.

Betekent niet dat het die vrouwen hun schuld is uiteraard, die man mag gerust gestraft worden, maar zo'n "bedrog" is toch op het randje van verkrachting. Dat drogeren lijkt mij een pak erger.
datingsites zoals afspraakjes.be of redlights.be. Toch net iets anders dan Tinder of Twoo. Lijkt mij idd ook meer een geval van oplichting met verzwarende omstandigheid dat het om zedenfeiten gaat.
 
Ik dacht in begin van tiens is dit wel verkrachting? Niet eerder diefstal :unsure:
Maar blijkbaar wel.
Hij wordt vervolgd voor verkrachting omdat de slachtoffers volgens het parket niet zouden hebben ingestemd met seks als ze hadden geweten dat hij niet zou betalen. Het strafwetboek stelt dat er sprake is van de misdaad van verkrachting wanneer de daad is opgedrongen door middel van geweld, dwang, bedreiging, verrassing of list.

Is het dan ook verkrachting wanneer je pakweg seks hebt met een transgender om pas achteraf te vernemen dat zij oorspronkelijk een man was onder het motto "Ik zou niet ingestemd hebben met seks als ik had geweten dat zij een transgender was"? Beetje grijze zone dit...
 
Hij wordt vervolgd voor verkrachting omdat de slachtoffers volgens het parket niet zouden hebben ingestemd met seks als ze hadden geweten dat hij niet zou betalen. Het strafwetboek stelt dat er sprake is van de misdaad van verkrachting wanneer de daad is opgedrongen door middel van geweld, dwang, bedreiging, verrassing of list.

Is het dan ook verkrachting wanneer je pakweg seks hebt met een transgender om pas achteraf te vernemen dat zij oorspronkelijk een man was onder het motto "Ik zou niet ingestemd hebben met seks als ik had geweten dat zij een transgender was"? Beetje grijze zone dit...
Zal er dan wat van af hangen hoe hard die transgender door had dat je anders geen seks wou hebben met haar.

Maar bon, terecht staan voor verkrachting is gewoon terecht als het per letter van de wet zo gezien wordt. En dat is in dit geval duidelijk gezien het om een list gaat. Het is aan het gerecht om daar dan een straf op te plakken binnen het kader van verkrachting. Wellicht zal een list als deze niet zo zwaar bestraft worden als een brutale verkrachting met geweld.

Uit het artikel valt ook wel af te leiden dat die man meer op zijn kerfstok heeft dan enkel te doen alsof hij zou betalen. Stevig aanpakken zal wel nodig zijn.
 
Hij wordt vervolgd voor verkrachting omdat de slachtoffers volgens het parket niet zouden hebben ingestemd met seks als ze hadden geweten dat hij niet zou betalen. Het strafwetboek stelt dat er sprake is van de misdaad van verkrachting wanneer de daad is opgedrongen door middel van geweld, dwang, bedreiging, verrassing of list.

Is het dan ook verkrachting wanneer je pakweg seks hebt met een transgender om pas achteraf te vernemen dat zij oorspronkelijk een man was onder het motto "Ik zou niet ingestemd hebben met seks als ik had geweten dat zij een transgender was"? Beetje grijze zone dit...
Indien de andere persoon jou bewust misleidt, dan wel, lijkt me.
 
Ik snap niet goed waarom het géén verkrachting zou zijn om mensen in je bed te krijgen met een list? Dat is toch gewoon misbruik?
 
Terug
Bovenaan