Verkiezingen in Italië 2022

D

Deleted member 451

Guest
Denken jullie dat Meloni het zal halen in Italië zondag,

en wat zijn jullie bedenkingen over haar?
 
Ik denk dat de vijf grootste kampen: Fratelli D'Italia (Broeders van Italië), Partido Democratico (Democratische Partij), Moviemento 5 Stello (Vijfsterrenbeweging), Lega (partij van Salvini) en Forza Italia (partij van Berlusconi) zijn.

De partijen trekken wel via allianties of coalities naar de stembus. Zo gaat een (centrum)rechts blok met FdI, Lega en Forza Italia naar de kiezer. En een centrumlinks met vooral de Democratische Partij en daarnaast nog de partij van Luigi DiMaio (voormalige partijleider van vijfsterrenbeweging), een meer linksere partij en ook nog een pro-Europese partij die al langer bondgenoten zijn van het centrumlinkse blok.

De vijfsterrenbeweging zelf trekt apart naar de stembus. En ook de partij van Renzi (een liberale partij met En Marche als voorbeeldmodel) doet dat, al is Renzi blijkbaar niet langer de voorzitter. Zijn partij doet het ook niet goed in de peilingen. Daarnaast heb je nog 2 extreemse/communistische allianties, Italexit, een zuid-Tyrolese regionale partij, een kleine christendemocratenpartij en een alliantie van lockdownpartijen en allerlei andere aanhangers van complottheorieën.

Links lijkt ook wel wat verdeeld, en verwacht wordt dat dit een overwinning voor rechts wordt. De partij van Meloni zal wellicht de verkiezingen winnen.

Qua verschillen tussen Salvini en Meloni lijkt het me om details te gaan. Maar de partij van Salvini heeft een wat andere oorsprong dan die van Meloni, ook uit regionalisme (Noord-Italië). En Meloni's partij zal een stuk sterker staan in het hele zuiden van Italië dan die van Salvini waar de oorspronkelijke partij-infrastructuur in het noorden ligt, door hun pro-Noordse houding in het verleden.

Daarnaast lijkt Meloni me Rusland meer consequenter te veroordelen, dan de partij van Salvini dat doet of heeft gedaan. Ik denk dat Meloni meer vertrekt uit conservatisme en Salvini meer uit liberaal conservatisme. Verschillen tussen de 2 zijn zeker voor een buitenstaander zoals ik wat moeilijk te benoemen, omdat ik wat conflicterende informatie lees uit beiden hun economische en sociale standpunten.

Lega staat gewoon door hun geschiedenis te zwak in het zuiden, zeker nu er een alternatief is voor mensen die aangetrokken worden door dergelijk beleid. Vijfsterrenbeweging lijkt mij dan op basis van regionale peilingen veel van hun pluimen verloren te hebben in het noorden v/h land, maar blijft nog redelijk sterk in het zuiden, en ook wat meer in de stedelijke gebieden. De Democratische Partij staat ook logischerwijze het sterkst in de steden, en dus centrum v/h land en Toscane (Firenze).

Kortgezegd, de rechtse coalitie zal wellicht winnen en een meerderheid in het parlement halen. En dus zien we wellicht wel Meloni als volgende regeringsleider. Ik denk dat ze een beetje de Italiaanse equivalent van Boris Johnson zal worden, of gelijkaardig beleid als Polen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de vijf grootste kampen: Fratelli D'Italia (Broeders van Italië), Partido Democratico (Democratische Partij), Moviemento 5 Stello (Vijfsterrenbeweging), Lega (partij van Salvini) en Forza Italia (partij van Berlusconi) zijn.

De partijen trekken wel via allianties of coalities naar de stembus. Zo gaat een (centrum)rechts blok met FdI, Lega en Forza Italia naar de kiezer. En een centrumlinks met vooral de Democratische Partij en daarnaast nog de partij van Luigi DiMaio (voormalige partijleider van vijfsterrenbeweging), een meer linksere partij en ook nog een pro-Europese partij die al langer bondgenoten zijn van het centrumlinkse blok.

De vijfsterrenbeweging zelf trekt apart naar de stembus. En ook de partij van Renzi (een liberale partij met En Marche als voorbeeldmodel) doet dat, al is Renzi blijkbaar niet langer de voorzitter. Zijn partij doet het ook niet goed in de peilingen. Daarnaast heb je nog 2 extreemse/communistische allianties, Italexit, een zuid-Tyrolese regionale partij, een kleine christendemocratenpartij en een alliantie van lockdownpartijen en allerlei andere aanhangers van complottheorieën.

Links lijkt ook wel wat verdeeld, en verwacht wordt dat dit een overwinning voor rechts wordt. De partij van Meloni zal wellicht de verkiezingen winnen.

Qua verschillen tussen Salvini en Meloni lijkt het me om details te gaan. Maar de partij van Salvini heeft een wat andere oorsprong dan die van Meloni, ook uit regionalisme (Noord-Italië). En Meloni's partij zal een stuk sterker staan in het hele zuiden van Italië dan die van Salvini waar de oorspronkelijke partij-infrastructuur in het noorden ligt, door hun pro-Noordse houding in het verleden.

Daarnaast lijkt Meloni me Rusland meer consequenter te veroordelen, dan de partij van Salvini dat doet of heeft gedaan. Ik denk dat Meloni meer vertrekt uit conservatisme en Salvini meer uit liberaal conservatisme. Verschillen tussen de 2 zijn zeker voor een buitenstaander zoals ik wat moeilijk te benoemen, omdat ik wat conflicterende informatie lees uit beiden hun economische en sociale standpunten.

Lega staat gewoon door hun geschiedenis te zwak in het zuiden, zeker nu er een alternatief is voor mensen die aangetrokken worden door dergelijk beleid. Vijfsterrenbeweging lijkt mij dan op basis van regionale peilingen veel van hun pluimen verloren te hebben in het noorden v/h land, maar blijft nog redelijk sterk in het zuiden, en ook wat meer in de stedelijke gebieden. De Democratische Partij staat ook logischerwijze het sterkst in de steden, en dus centrum v/h land en Toscane (Firenze).

Kortgezegd, de rechtse coalitie zal wellicht winnen en een meerderheid in het parlement halen. En dus zien we wellicht wel Meloni als volgende regeringsleider. Ik denk dat ze een beetje de Italiaanse equivalent van Boris Johnson zal worden, of gelijkaardig beleid als Polen.
Merci voor de uitleg.

Ik ga nog aanvullen met dit artikel van vandaag zodat iedereen z'n eigen conclusies kan trekken over de partij van Berlusconi :smile:

 
Berlusconi's partij zal wellicht naar verwachtingen in zijn eigen coalitie achter Lega en FdI eindigen. En gezien Lega het ook niet zo super lijkt te doen, zal de dominante factor op rechts FdI / Broeders van Italië te worden. Qua coalities zal rechts wel winnen. Je hebt al een zeer grote polling error nodig om tot een ander resultaat te komen. FdI is favoriet om de grootste te worden, maar de Democratische Partij kan dat ook nog wel worden. Maar de coalitie waar FdI deel van uitmaakt zal groter zijn dan die van de Democratische Partij (waarvan de andere partijen allemaal stukken kleiner zijn).

Een andere mogelijke optie zal een moeilijke en onwerkbare coalitie zijn tussen Democratische Partij en Vijfsterrenbeweging, eventueel/wellicht met nog andere partijen buiten de coalitie die er nog in slaagden om een of enkele zetels te veroveren. Maar dan moet je al voorkomen dat rechts een meerderheid wint, en dat wordt zeer moeilijk. Er zijn andere opties, waarbij een partij bijvoorbeeld breekt met zijn coalitie of een rechtse partij in coalitie gaat met een linkse of met de vijfsterrenbeweging, maar dat lijkt allemaal vrij onwaarschijnlijk. En kans is zeker >90% dat rechts een meerderheid wint, dus dat zijn al wat als scenario's.
 
Italyvotemap2.png


Waar alle partijen het goed doen. PD zoals gezegd in Toscane en omliggende regio's. M5S in het armere zuiden. Azione - Italia Viva van Renzi meer in het noorden en ook wel de steden. Lega uiteraard in het uiterste noorden, vooral in Lombardije. Forza Italia staat ietsje sterker in het zuiden.

FdkJ9mtXkAED4th


"Centrumrechts" wint de meeste districten. "Centrumlinks" houdt stand in enkele districten in Toscane en enkele andere steden. M5S in hun sterkste regio Napels.

FdieX6PWIAIlf5p


Exit poll per leeftijd, dus stempatronen per leeftijdsgroep. Meloni wint elke categorie behalve 18-34 waar Vijfsterrenbeweging wint, gevolgd door PD. Links doet ook beter i die categorie met Azione-VIVA (partij Renzi) 9%, Groenlinks 8%, More Europe 8% en het extreemlinkse UP op 3%, allemaal stukken beter dan in elke andere leeftijdscategorie.

Daar staat dan tegenover dat PD het in die leeftijdscategorie niet goed doet, en dus eigenlijk daar veel potentiële stemmen verliest gezien veel meer stemmen dan in andere leeftijdsgroepen naar linkse en liberale partijen en M5S gaan, wat wijst op een imagoprobleem bij jongeren en jongvolwassenen.

FdiwswCXgAU1BXL


Turnout en democratische participatie fors gezakt tegenover 30 jaar geleden.

FdkJVh1XwAAFSZm


Uiteindelijke stemmen per coalitie, met het meeste geteld.

FdkNHjmWIAAypZk


Gesplitst per partij.

M5S zal tevreden zijn, want dit is iets sterker dan verwacht, en vooral beter dan de afgang die een maand geleden nog werd voorspeld. Lega presteert ondermaats, en betaalt wellicht de prijs van het succes van FdI. De partij van Renzi doet ook ietsje beter dan verwacht, maar de vele stemmen naar hem verzwakken PD omdat zij er niet in geslaagd zijn om samen naar de kiezer te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan