kakature
Well-known member
Hmm nu je het zegt, ik had een buur die lang geklaagd heeft over frietgeur in het appartement en ze hebben dan uiteindelijk gevonden dat de ventilatie niet goed aangesloten wasDa's bij mij idd ook het geval, veel te laag. Heb ook een Zehnder Comfo (Air). Misschien een dom iets, zeker omdat je zegt dat het al nagekeken is, maar zijn de buizen zeker op de correcte manier aangesloten? Het zou niet de eerste zijn in een appt-blok waarbij de de module retourlucht van andere appt'en aanzuigt als zogezegd verse lucht. Ken mensen met sod appt die constant kook/rook-geur waarnamen, en dan vaststelden dat de buizen verkeerd aangekoppeld waren... Ook omdat je zegt dat de filters nooit echt vuil lijken.
Dat is idd straf dat je in de winter de woning niet "gedroogd" krijgt, het is net nu dat de lucht droog is.
Als ik nu bij ons kijk is de buitenlucht 4,2°C en relatieve vochtigheid 81%. (bevat dus 4,1g/kg water)
Die lucht passeert een warmte wisselaar in uw D systeem en warmt de lucht op. Bij ons is dat naar 17°C.
Dat wilt dus zeggen dat de relatieve vochtigheid daalt naar 32,4%. Want 17°C met 4,1g/kg water is 32,4% RV.
In de woning warmt deze dan nog verder op, door uw verwarming.
Dat is ook de reden waarom als je uw woning goed ventileert in de winter, deze uitdroogt. Lucht is nu niet vochtig maar droog.
Als je spreekt over relatieve luchtvochtigheid moet je best de temperatuur er altijd bij zetten. Anders zegt dat niet zoveel.
Te vochtige ruimtes kunnen dus verschillende oorzaken zijn in de winter.
-Te koud
-Onvoldoende ventileren
-Bron in de woning dat ervoor zorgt dat er steeds vocht bij komt.
-.....
Hoe warm is het in huis? Ik vind het ook wel bizar, hier staat al sinds jaar en dag een bevochtiger tot 10l per dag te verdampen omdat het veel te droog is in de winter.
Het is tussen 19 en 22 graden in huis.
Bedankt voor de antwoorden iedereen!