Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

Da's bij mij idd ook het geval, veel te laag. Heb ook een Zehnder Comfo (Air). Misschien een dom iets, zeker omdat je zegt dat het al nagekeken is, maar zijn de buizen zeker op de correcte manier aangesloten? Het zou niet de eerste zijn in een appt-blok waarbij de de module retourlucht van andere appt'en aanzuigt als zogezegd verse lucht. Ken mensen met sod appt die constant kook/rook-geur waarnamen, en dan vaststelden dat de buizen verkeerd aangekoppeld waren... Ook omdat je zegt dat de filters nooit echt vuil lijken.
Hmm nu je het zegt, ik had een buur die lang geklaagd heeft over frietgeur in het appartement en ze hebben dan uiteindelijk gevonden dat de ventilatie niet goed aangesloten was :sop:

Dat is idd straf dat je in de winter de woning niet "gedroogd" krijgt, het is net nu dat de lucht droog is.

Als ik nu bij ons kijk is de buitenlucht 4,2°C en relatieve vochtigheid 81%. (bevat dus 4,1g/kg water)
Die lucht passeert een warmte wisselaar in uw D systeem en warmt de lucht op. Bij ons is dat naar 17°C.
Dat wilt dus zeggen dat de relatieve vochtigheid daalt naar 32,4%. Want 17°C met 4,1g/kg water is 32,4% RV.
In de woning warmt deze dan nog verder op, door uw verwarming.

Dat is ook de reden waarom als je uw woning goed ventileert in de winter, deze uitdroogt. Lucht is nu niet vochtig maar droog.
Als je spreekt over relatieve luchtvochtigheid moet je best de temperatuur er altijd bij zetten. Anders zegt dat niet zoveel.

Te vochtige ruimtes kunnen dus verschillende oorzaken zijn in de winter.
-Te koud
-Onvoldoende ventileren
-Bron in de woning dat ervoor zorgt dat er steeds vocht bij komt.
-.....

Hoe warm is het in huis? Ik vind het ook wel bizar, hier staat al sinds jaar en dag een bevochtiger tot 10l per dag te verdampen omdat het veel te droog is in de winter.

Het is tussen 19 en 22 graden in huis.

Bedankt voor de antwoorden iedereen!

In de luxe versie zit blijkbaar standaard een enthalpiewisselaar die vocht recupereert en dus te droog worden van de woning voorkomt.
Wij zijn om die reden (te droog) van een platenwisselaar naar die enthalpiewisselaar gegaan, jullie zouden het omgekeerde kunnen doen. Nadeel is dat je dan wel een condensafvoer moet hebben of extra installeren, verder heel beperkt wat instellingen veranderen...
leidt dat niet tot extra onderhoud en kosten, en wat met schimmel in die wisselaar?

Ik heb een Zehnder ComfoAir Q met enthalpiewisselaar en ben daar zeer tevreden over. De vochtigheid blijft op 50-55%, behalve op dagen zoals vandaag met vriestemperaturen en droge buitenlucht. Maar vanavond zal de vochtigheid terug omhoog gaan als we douchen en koken, dat is het voordeel van zo'n enthalpiewisselaar. En in de zomer werkt hij omgekeerd en wordt het minder snel vochtig in huis.

Van kou of tocht uit de ventielen kan ik niet meespreken. Die blaast nog steeds 18°C binnen als het vriest en bij 7°C is dat eerder 19°C of zelfs meer. Het systeem is correct ingeregeld en gekeurd. Daarna nooit meer aan uw ventielen komen natuurlijk of heel de boel is ontregeld.

Ik heb een Zehnder ComfoAir Q met enthalpiewisselaar en ben daar zeer tevreden over. De vochtigheid blijft op 50-55%, behalve op dagen zoals vandaag met vriestemperaturen en droge buitenlucht. Maar vanavond zal de vochtigheid terug omhoog gaan als we douchen en koken, dat is het voordeel van zo'n enthalpiewisselaar. En in de zomer werkt hij omgekeerd en wordt het minder snel vochtig in huis.

Van kou of tocht uit de ventielen kan ik niet meespreken. Die blaast nog steeds 18°C binnen als het vriest en bij 7°C is dat eerder 19°C of zelfs meer. Het systeem is correct ingeregeld en gekeurd. Daarna nooit meer aan uw ventielen komen natuurlijk of heel de boel is ontregeld.
Hebben we ook en zeer content van, enkel jammer dat deze niet met Niko home control werkt en ik een apart kaske heb moeten kopen om deze vanop afstand te verhogen (bij douche,...)

Hebben we ook en zeer content van, enkel jammer dat deze niet met Niko home control werkt en ik een apart kaske heb moeten kopen om deze vanop afstand te verhogen (bij douche,...)
Normaal kan hij vochtverhoging vanzelf detecteren en gaan optoeren. Al hoorde ik wel van mijn neef dat dit niet zo goed werkt als de lengte van de buizen tussen badkamer en ventilatie unit groot is. Bij ons is de technische ruimte bijna boven de badkamer en dat werkt wel goed.

Normaal kan hij vochtverhoging vanzelf detecteren en gaan optoeren. Al hoorde ik wel van mijn neef dat dit niet zo goed werkt als de lengte van de buizen tussen badkamer en ventilatie unit groot is. Bij ons is de technische ruimte bijna boven de badkamer en dat werkt wel goed.
Max 3 meter denk ik, zit in een inbouw kast naast wc en naast wc is de badkamer.
Staat wel op de laagste stand in manueel.
Op automatisch zou dat misschien wel werken 😁.

Zou gewoon handiger zijn dat als ik het licht boven de douche aandoe deze mee in hogere stand springt, maar dus jammer van de NHC.

Nu achteraf gezien een zeer slechte technieker gehad voor sanitair, elektriciteit, airco, omvormer,...
Leek bekwaam en alles lukte altijd, tot ik achter de automaisatie vroeg en zelf merkte dat niks van toestellen met elkaar via NHC kon communiceren.

Max 3 meter denk ik, zit in een inbouw kast naast wc en naast wc is de badkamer.
Staat wel op de laagste stand in manueel.
Op automatisch zou dat misschien wel werken 😁.

Zou gewoon handiger zijn dat als ik het licht boven de douche aandoe deze mee in hogere stand springt, maar dus jammer van de NHC.

Nu achteraf gezien een zeer slechte technieker gehad voor sanitair, elektriciteit, airco, omvormer,...
Leek bekwaam en alles lukte altijd, tot ik achter de automaisatie vroeg en zelf merkte dat niks van toestellen met elkaar via NHC kon communiceren.
Laagste stand is hier niet voldoende hoor om een goed CO2 niveau te houden. De onze ververst elke 4h ons huis volledig van lucht. Op stand 1 is dat elke 10 uur. Wij zitten rond de 800-900PPM voor CO2 in onze slaapkamer en op 750PPM in die van onze peuter.

Laagste stand is hier niet voldoende hoor om een goed CO2 niveau te houden. De onze ververst elke 4h ons huis volledig van lucht. Op stand 1 is dat elke 10 uur. Wij zitten rond de 800-900PPM voor CO2 in onze slaapkamer en op 750PPM in die van onze peuter.
En staat bij u gewoon op automatisch?

En staat bij u gewoon op automatisch?
Ja, maar das stand 2 eigenlijk. Die draait dus altijd in stand 2 en toert op naar stand 3 als we douchen.
Stand 1 zou ik kunnen gebruiken als er niemand thuis is. Dat zou ik kunnen als ik nog die LAN module aankoop en dan koppel met Home Assistant want daar doe ik al presence detection.

Je zou eigenlijk eens een CO2 meter in de slaapkamers moeten zetten en in de living om te zien als je genoeg debiet hebt. Allé, je moet geen 3 of 4 toestellen kopen, maar gewoon 1tje en die verzet je dan elke nacht eens. Als je 1000PPM haalt of meer, is het niet goed. Je zou idealiter op 800PPM moeten zitten.

Ja, maar das stand 2 eigenlijk. Die draait dus altijd in stand 2 en toert op naar stand 3 als we douchen.
Stand 1 zou ik kunnen gebruiken als er niemand thuis is. Dat zou ik kunnen als ik nog die LAN module aankoop en dan koppel met Home Assistant want daar doe ik al presence detection.

Je zou eigenlijk eens een CO2 meter in de slaapkamers moeten zetten en in de living om te zien als je genoeg debiet hebt. Allé, je moet geen 3 of 4 toestellen kopen, maar gewoon 1tje en die verzet je dan elke nacht eens. Als je 1000PPM haalt of meer, is het niet goed. Je zou idealiter op 800PPM moeten zitten.
Zo een zaken zijn dus nooit gezegd door de installateur.
Merci voor de uitleg, ik zal me eens een CO2 meter aanschaffen.

wij heben hier ook een zehnder q350 quality en wij hebben een bevochtiger moeten plaatsen in onze slaapkamer omdat de vochtigheid onder de 30% zakte boven. elke dag wakker worden met keelpijn. zelf de planchetten in on s plafond begonnen te scheuren van de droogte lol.

eerste dag heeft dat spel er 5 liter water doorgejaagd. nu moet ik die 1x om de 14 dagen bijvullen.

Zo een zaken zijn dus nooit gezegd door de installateur.
Merci voor de uitleg, ik zal me eens een CO2 meter aanschaffen.
bij Zhender kun je zelf kiezen hoeveel m³/h de standen hebben. Je kunt dat instellen in stappen van 5m³/h.
Hier heeft de installateur wat aangepast, later heb ik dan zelf ook nog wat verder aangepast.
Dus stand 1 zal niet hetzelfde zijn als bij u, moesten wij exact hetzelfde toestel hebben.

Ik gebruik stand 1 als "hoofd" instelling. Zo heb ik nog een tussenstap tussen boost. Want uiteindelijk heb je nog stand 0 (away), dan ventileer je nog steeds. Eigenlijk heb je 4 standen.
In de praktijk laat ik mijn ventilatie op manueel staan en in stand 1. Ik vind dat de badkamer na een bad/douche snel genoeg wordt geventileerd bij ons, bij boost gaat de uiteraard net iets sneller, maar vind het dan te zot om gans de woning ook in boost mee te pakken. De eerste maanden stond dat hier wel automatisch.

Laatst bewerkt:
Eerst eens zo een co2 meter aanschaffen en dan is erder op onderzoek.

Het probleem is dat volgens de installateur en architecten de unit in de kelder zetten belachelijk was, buizen van dak naar kelder en terug naar boven bla bla bla, dus deze staat in een inbouwkast op het 1e verdiep.
Op stand 2 en 3 hoor je deze echt hard draaien, stand 1 niet.

Eerst eens zo een co2 meter aanschaffen en dan is erder op onderzoek.

Het probleem is dat volgens de installateur en architecten de unit in de kelder zetten belachelijk was, buizen van dak naar kelder en terug naar boven bla bla bla, dus deze staat in een inbouwkast op het 1e verdiep.
Op stand 2 en 3 hoor je deze echt hard draaien, stand 1 niet.
Daarmee dat het wel goed is dat je dan de debieten kunt instellen op de zehnder. :)

Misschien is stand 1 bij u nu 120m³/h en stand 2 250m³/h.
Als de meting toch blijkt dat stand 1 onvoldoende is, dan kun je eventueel stand 1 naar 180m³/h brengen. Dan ventileer je al harder en heb je misschien nog steeds geen last van uw geluid.

Daarmee dat het wel goed is dat je dan de debieten kunt instellen op de zehnder. :)

Misschien is stand 1 bij u nu 120m³/h en stand 2 250m³/h.
Als de meting toch blijkt dat stand 1 onvoldoende is, dan kun je eventueel stand 1 naar 180m³/h brengen. Dan ventileer je al harder en heb je misschien nog steeds geen last van uw geluid.
Zijn er bepaalde co2 meters aan te raden of doen ze elk hun ding?

Zijn er bepaalde co2 meters aan te raden of doen ze elk hun ding?
Ik heb een Awair Element en daar ben ik tevreden over. Had er destijds 2 gekocht voor onze vorige woning en ze staan nu in de slaapkamers. Die meet CO2, VOC, fijnstof, luchtvochtigheid en temperatuur. Het handige is dat je een grafiek kunt zien met een historiek in de app. Dan kan je makkelijk achteraf zien hoe de CO2 waardes waren achteraf.

Ik zie wel dat ze nu veel meer kosten als vroeger, toen was dat 100euro/stuk.

Hier is de piano in de winter volledig ontstemd door de droogte in huis. Ventilatie D in combinatie met vloerverwarming…en hier staat dan nog een open bak water die gemakkelijk 30l water per week verdampt op 2 meter van de piano (aquarium).
Zeker bij koude temperaturen hebben wij vaak maar een vochtigheidsgraad van 30-35% in huis.
Wij hebben eveneens met deze temperaturen een te droge luvht en ventilatie D. Ik heb een luchtbevochtiger staan sinds een jaar en dat ding doet het wel voor zen geld. Stadler form oskar big en die krijgt het toch van 35 naar 45a50 terug. Wij hadden eerste jaar dat zefs een parkerplank was gescheurd, zogezegd door de lcuhtdroogte volgens de vloerder al betwijfel ik dit nog steeds. Nuja goed is het niet natuurlijk.

Terug
Bovenaan