Vegetarisch en plantaardig eten

Kas de Kalebas

Well-known member
Crowdfunder FE
Man, wat hou ik van een goeie braadkip.

Raar om dit onderwerp zo te beginnen, maar ik kan je zeggen: Vroeger at ik heel graag biefstuk, rosbief, spek, gehaktbrood, etcetera. Voor mijn verjaardag als kind mochten mijn ouders steevast biefstuk friet serveren.
Gek, maar dat mis ik allemaal niet meer sinds ik twee jaar bijna uitsluitend vegetarisch eet. De zaken die ik het meest als onmisbaar beschouwde zijn niet de dingen die ik nu mis. Het enige waar ik af en toe nog enorme goesting in heb is zo'n geweldige braadkip. Soms raar hoe de behoeften van onze hersenen werken. Ik kan me inbeelden dat het een gelijkaardig verhaal is voor velen die de omslag naar meer plantaardig eten proberen te maken.

Ik ben geen vegetariër voor de duidelijkheid, maar heb er wel voor gekozen mijn vleesinname serieus te beperken. Ik wou het topic dan ook even zo starten om duidelijk te maken dat iedereen hier welkom is, zowel vleeseters, vegetariërs als veganisten. Vegetarisch koken leert je om meer smaak in je groenten te brengen, wat een vaardigheid is die ook je vleesgerechten ten goede kunnen komen.

Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar een soort experiment gestart waarbij we een maand lang telkens een etnische keuken in de diepte proberen uit te pluizen. We lenen kookboeken uit de bib, maken een grote lijst van alle obscure en minder bekende ingrediënten, en gaan daar mee aan de slag om tot tweemaal per week een vegetarisch gerecht uit de wereldkeuken te maken. Dit om meer kennis te maken met speciale smaakcombinaties en technieken die we nog niet kennen, om zo meer variatie en creativiteit in ons dagelijks koken te brengen.

Zo zijn al gepasseerd: Japans (okonomiyaki, groentepickles, dashi, ramen, onogiri, groenteteriyaki)
Libanees: Pilaf, stoofpotjes, moussaka, kaasdeegrolletjes, hummus)
Indisch: Waar zelfs te beginnen? Duizenden mogelijkheden. We hangen hier momenteel in vast, simpelweg omdat alles wat we proberen gewoon zodanig lekker is.

Iedereen kent ondertussen wel Ottolenghi als het om uitstekende vegetarische gerechten met een mediterraanse/midden-oosterse aankomt.
Hier is alvast een uitstekend boek om indische gerechten te maken: Puur India van Meera Sodha. Gerechten uit dit boek zijn echt hemels lekker. Ik denk dat de indische keuken mijn allergrootste favoriet is tot nu toe.

Eén van mijn grootste moeilijkheden bij het vegetarisch koken was de omschakeling maken van het patroon 'vleesje-groentje-patatje' naar een soort equivalent bij vegetarische gerechten, zonder te vervallen in 'peulvruchtje-groentje-patatje'.

Hoe ik het nu zie is dat ik gewoon een hoop basisgerechten heb waar ik echt oneindig mee kan variëren qua groenten, en daar altijd op terug kan vallen voor doordeweekse maaltijden doordat ik ze vrij efficiënt kan maken zonder steeds naar een kookboek te moeten turen.

Voorbeeldjes van vrij eenvoudige gerechten waar veel variatie in mogelijk is:
-Risotto
-geroosterde groentjes in de oven
-Pastaschotels
-curry
-chili sin carne
-oosterse noedelsoep
-pilaf
-slaatjes

Zijn hier nog mensen die de overstap naar meer vegetarisch eten gemaakt hebben, en zoja, wat zijn jullie grootste ontdekkingen/vondsten?
 
Vaak zitten er in gerechten vlees waarbij je je afvraagt of het echt wel nodig is. Tomatensoep met balletjes bijvoorbeeld. En al die vuile smeercharcuterie bah. Ik vind het spijtig dat supermarkten nie meer van die gemakkelijke vegi producten aanbieden, en dan heb ik het niet over die fake vleesbrol.
Zoals je al zegt, met groenten kom je al heel ver.
Stop eating animals :p
 
Hier al een aantal jaar zo weinig mogelijk vlees in de week (toch 3/5 maaltijden zonder vlees). In het begin was dat inderdaad de vegi equivalent van het vleesje-groenten-patatten, maar daar zijn we toch wel van afgestapt. Wij eten eigenlijk zelden vleesvervangers (burgers, tofu, ...) maar eerder veel peulvruchten, noten, ei en wat kazen.
Met het boterhambeleg heb ik het ook wel het moeilijkste, die fake brol komt hier ook niet binnen!
In de supermarkt ga ik altijd tussen de dips (hummus, tapenades, pestos,...) kijken, dat smaakt ook wel.
 
Ik ben en blijf een carnivoor pur sang, ook al moet ik helaas toegeven dat vegetariërs op quasi alle vlakken gelijk hebben.
Nu moet ik wel zeggen, ik heb onlangs voor het eerst seitan gegeten en dat was echt verrassend lekker en aangenaam van structuur.

Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar een soort experiment gestart waarbij we een maand lang telkens een etnische keuken in de diepte proberen uit te pluizen. We lenen kookboeken uit de bib, maken een grote lijst van alle obscure en minder bekende ingrediënten, en gaan daar mee aan de slag om tot tweemaal per week een vegetarisch gerecht uit de wereldkeuken te maken.
Cultural appropriation much?
 
Ik ben ondertussen een half jaar volledig overgeschakeld op een vegetarisch dieet. Daarvoor at ik in de week vegetarisch, maar in de weekends en/of op restaurant wel nog vlees/vis. Het enige lastige is dat er in de meeste restaurants (vooral brasserie dan, in de duurdere restaurants is het vaak beter) echt maar een triestig aanbod vegetarische / vegan gerechten is. Voor zo'n dingen twijfel ik soms, maar het voelt dan toch een beetje als mezelf in de voet schieten omdat ik wel een voorstander ben van walk the talk. Voor de rest zijn er niet meteen dingen die ik specifiek mis. Genoeg variatie en lekker eten te vinden in de vegetarische keuken!

Sterk artikel dat ik onlangs las:
 
Ik ben en blijf een carnivoor pur sang, ook al moet ik helaas toegeven dat vegetariërs op quasi alle vlakken gelijk hebben.
Nu moet ik wel zeggen, ik heb onlangs voor het eerst seitan gegeten en dat was echt verrassend lekker en aangenaam van structuur.


Cultural appropriation much?
Hier een beetje hetzelfde, een lekker stukje vlees is iets dat ik maar moeilijk kan missen. Wat we dan wel proberen is een paar maaltijden geen vlees eten, vooral dan door iets te eten met peulvruchten. Het is een beetje spijtig hoe de traditionele Belgische keuken amper peulvruchten gebruikt, terwijl goed klaargemaakt linzen of bonen toch echt wel lekker zijn.
 
Ik ben sinds een jaar geleden overgestapt op een volledig plantaardig dieet. Daarvoor was ik al 10 jaar vegetariër.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, at ik als vegetariër veel gevarieerder dan toen ik nog vlees/vis at, en nu als vegan bouw ik nog meer variatie in dan toen ik nog zuivel/eieren at. Hoe beperkter je groep ingrediënten wordt, hoe meer je wordt aangespoord om origineel uit de hoek te komen, grondig research te doen en veel te experimenteren met minder ingeburgerde ingrediënten/gerechten.

Veggieburgers koop ik al jaren niet meer, die maak ik gewoon zelf.
 
Hier al een aantal jaar zo weinig mogelijk vlees in de week (toch 3/5 maaltijden zonder vlees). In het begin was dat inderdaad de vegi equivalent van het vleesje-groenten-patatten, maar daar zijn we toch wel van afgestapt. Wij eten eigenlijk zelden vleesvervangers (burgers, tofu, ...) maar eerder veel peulvruchten, noten, ei en wat kazen.
Met het boterhambeleg heb ik het ook wel het moeilijkste, die fake brol komt hier ook niet binnen!
In de supermarkt ga ik altijd tussen de dips (hummus, tapenades, pestos,...) kijken, dat smaakt ook wel.
Wij maken graag groentespreads. Als je daar recepten voor opzoekt, merk je snel dat die bijna allemaal exact hetzelfde stramien volgen:
  • 2 delen groentes (rauw/gekookt/geroostered)
  • 1 deel noten of peulvruchten (of een paar lepels tahini)
  • Paar lepels olie
  • Look, peper, zout (andere droge kruiden)
  • zuur element (citroensap, limoensap, of als je tomaten gebruikt zijn deze meestal al zuur genoeg)
  • optioneel: verse kruiden (peterselie, koriander, bieslook, chilipepertje)
  • optioneel: 'romig element' zoals parmezaanse kaas (maakt het minder lang houdbaar)
Gewoon samenvoegen en door de mixer halen.

Zodra je dat doorhebt kun je eigenlijk oneindig variëren en ook erg makkelijk de groentjes in je frigo opgebruiken die je er net iets te lang hebt laten liggen. Ook heel handig om delen van groenten op te gebruiken die je niet in je niet in je hoofdgerechten gebruikt (bvb de stam van een brocolli of bloemkool)
Het voordeel is dat je letterlijk twee kilo tegelijk kunt maken en in aparte potten in de diepvries zetten.

En als je erover nadenkt, merk je dat dat stramien zelfs toepasbaar is op hummus en pesto
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nu minstens één veggiedag proberen te houden.

Ik vraag mezelf vaak af waarom ik die klik niet kan maken.
Als je er over nadenkt heeft het geen enkel nut om zoveel dieren te laten afzien, vermoorden,...

Aan de andere kant denk ik voor mezelf dan vaak. "Acht tis 90% kip dat ge eet die merken dat toch niet" om het voor mezelf goed te praten.
En voorlopig wint dat 2de stemmetje nog altijd.
 
Heb ook ooit eens een veggiedag per week proberen te houden, om er dan progressief een dag bij te doen. Is mislukt, ik val te vaak terug op vlees :(
 
Wij zijn al jaren bewust flexitarier.
Op restaurant bestellen we wel consequent biefstuk-friet! 😆

Voor wie het moeilijker heeft : kies dan vlees met een lagere ecologische impact ;) (gevogelte bvb, geen scampi maar lokalere vis - verpakking lezen! -,...)

Ik maak meermaals per week ovenschotels, vlees wordt dan vervangen door kaas in de schotels.
Recent de rulstukjes ontdekt van Albert Heijn, man die zijn lekker! Totaal niet te vergelijken met ander fake gehakt uit de supermarkt.

Wij zijn al niet de standaard "vlees met patatten en groensels" - mensen dus dan varieer je al sneller.
Bvb: 1x per week vis, 1x per week eitjes. We eten ook 1x per week wraps. Dat kan vegetarisch zijn, gevuld met chili sin carne, maar evengoed gevuld met gebakken kippengehakt met ui, look, champignons en paprika.
Ook regelmatig wok of curry, veel vaker zonder kip of reepjes vlees dan met. We missen het ook totaal niet omdat er geen druk of verplichting op ligt. Willen we vlees? Dan kopen we er. Geen zin om te koken? Snel een omelet bakken!

Ook kopen we ons vlees bij de lokale slager. Geen plastiek bakjes maar smaakvoller vlees in een folie verpakt.
 
Wij zijn al jaren bewust flexitarier.
Op restaurant bestellen we wel consequent biefstuk-friet! 😆

Voor wie het moeilijker heeft : kies dan vlees met een lagere ecologische impact ;) (gevogelte bvb, geen scampi maar lokalere vis - verpakking lezen! -,...)

Ik maak meermaals per week ovenschotels, vlees wordt dan vervangen door kaas in de schotels.
Recent de rulstukjes ontdekt van Albert Heijn, man die zijn lekker! Totaal niet te vergelijken met ander fake gehakt uit de supermarkt.

Wij zijn al niet de standaard "vlees met patatten en groensels" - mensen dus dan varieer je al sneller.
Bvb: 1x per week vis, 1x per week eitjes. We eten ook 1x per week wraps. Dat kan vegetarisch zijn, gevuld met chili sin carne, maar evengoed gevuld met gebakken kippengehakt met ui, look, champignons en paprika.
Ook regelmatig wok of curry, veel vaker zonder kip of reepjes vlees dan met. We missen het ook totaal niet omdat er geen druk of verplichting op ligt. Willen we vlees? Dan kopen we er. Geen zin om te koken? Snel een omelet bakken!

Ook kopen we ons vlees bij de lokale slager. Geen plastiek bakjes maar smaakvoller vlees in een folie verpakt.
Wel, dat gelijkt ook wat op mijn filosofie. Thuis vegetarisch eten, en dan geen beperkingen opleggen als ik eens op restaurant ga. Soms nog altijd schrijnend in Vlaanderen, hoe slecht de vegetarische opties zijn zodra je buiten de grote steden gaat.

Ik heb eigenlijk nog een specifiekere regel; en dat is dat ik zelf nooit nog vlees koop in een winkel, maar het wel altijd eet als het mij wordt aangeboden of ik op restaurant ga. Nu, in 2020 betekent dat dat ik dus wel de facto vegetarier ben tenzij ik naar de frituur ga. :p

Het betekent ook dat ik compleet alle feeling ben verloren om vlees lekker te bereiden. Inschatten hoe lang een biefstuk moet bakken om lekker saignant te zijn, enzo. Misschien kan ik het nog, maar het is letterlijk al vijf jaar geleden dat ik het nog deed.

Gaat ook plezant worden als ons kind vast begint eten. Waarschijnlijk gaan we die wel vlees serveren omdat we geen zin hebben om heel de dieetkundige moeite van een vegetarisch dieet voor jonge kinderen door te maken. Dan ga ik het terug moeten leren. Ofja, misschien maak ik het expres niet lekker klaar zodat ie nooit vlees lekker begint vinden. :evil:
 
Wel, dat gelijkt ook wat op mijn filosofie. Thuis vegetarisch eten, en dan geen beperkingen opleggen als ik eens op restaurant ga. Soms nog altijd schrijnend in Vlaanderen, hoe slecht de vegetarische opties zijn zodra je buiten de grote steden gaat.

Ik heb eigenlijk nog een specifiekere regel; en dat is dat ik zelf nooit nog vlees koop in een winkel, maar het wel altijd eet als het mij wordt aangeboden of ik op restaurant ga. Nu, in 2020 betekent dat dat ik dus wel de facto vegetarier ben tenzij ik naar de frituur ga. :p

Het betekent ook dat ik compleet alle feeling ben verloren om vlees lekker te bereiden. Inschatten hoe lang een biefstuk moet bakken om lekker saignant te zijn, enzo. Misschien kan ik het nog, maar het is letterlijk al vijf jaar geleden dat ik het nog deed.

Gaat ook plezant worden als ons kind vast begint eten. Waarschijnlijk gaan we die wel vlees serveren omdat we geen zin hebben om heel de dieetkundige moeite van een vegetarisch dieet voor jonge kinderen door te maken. Dan ga ik het terug moeten leren. Ofja, misschien maak ik het expres niet lekker klaar zodat ie nooit vlees lekker begint vinden. :evil:
Goh, hier at de dochter braafjes alles van vlees mee in de crèche en ook op school eet ze altijd warm. Dat ze 's avonds bij ons warm eet, vindt ze zelf niet bepaald erg 😉 komt er dus op neer dat ze minimum 4x per week vlees of vis eet "op een ander". We vinden het ook wat te belangrijk dat ze alles correct mee heeft van voedingsstoffen én smaken en structuren, veel belangrijker dan wat onze ecologische visie is.
 
Wel, dat gelijkt ook wat op mijn filosofie. Thuis vegetarisch eten, en dan geen beperkingen opleggen als ik eens op restaurant ga. Soms nog altijd schrijnend in Vlaanderen, hoe slecht de vegetarische opties zijn zodra je buiten de grote steden gaat.

Ik heb eigenlijk nog een specifiekere regel; en dat is dat ik zelf nooit nog vlees koop in een winkel, maar het wel altijd eet als het mij wordt aangeboden of ik op restaurant ga. Nu, in 2020 betekent dat dat ik dus wel de facto vegetarier ben tenzij ik naar de frituur ga. :p

Ja restaurants buiten de grote steden valt echt neig tegen, ben nog altijd in twijfel of ik daar consequent ga in blijven of niet. Ook op chiro kamp nog geen idee of ik dan het even door de vingers ga zien of niet :p
Qua frituren zit het wel super in Gent, veel die echt supergoeie vegetarische / vegan snacks aanbieden. Bij men vaste frituur is de vegan stoofvleessaus ook echt heerlijk 🤤
 
Ik ben overtuigd vleeseter, alhoewel m`n filosofische buien over het zinloosheid van het leven me soms toch doen denken aan vegetarisch te gaan eten.
Maar dan denk ik aan het eten dat ik voorgeschoteld kreeg bij m`n schoonouders en dan is m`n goesting rap over :p
Ik heb sowieso al niet veel smaak waardoor veel groenten `flets` proeven. Een goede kok zou dit misschien kunnen oplossen, maar aangezien zowel mn vrouw als ik totaal niet graag koken en er dus ook niet te veel tijd aan willen dooddoen, is een stuk vlees de beste oplossing.
Wat maakt dat ik eigenlijk een stukje hypocriet ben: ik ben tegen geweld en wens (bijna) alle dieren een goed leven toe, maar tegelijk ondersteun ik, vanwege smaakbeleving en gemakszucht, de slachting van vele dieren.
 
Ik ben overtuigd vleeseter, alhoewel m`n filosofische buien over het zinloosheid van het leven me soms toch doen denken aan vegetarisch te gaan eten.
Maar dan denk ik aan het eten dat ik voorgeschoteld kreeg bij m`n schoonouders en dan is m`n goesting rap over :p
Ik heb sowieso al niet veel smaak waardoor veel groenten `flets` proeven. Een goede kok zou dit misschien kunnen oplossen, maar aangezien zowel mn vrouw als ik totaal niet graag koken en er dus ook niet te veel tijd aan willen dooddoen, is een stuk vlees de beste oplossing.
Wat maakt dat ik eigenlijk een stukje hypocriet ben: ik ben tegen geweld en wens (bijna) alle dieren een goed leven toe, maar tegelijk ondersteun ik, vanwege smaakbeleving en gemakszucht, de slachting van vele dieren.
Je hoeft ook niet van de ene dag op de andere al het vlees van het menu te schrappen en je gewoontes om te gooien :) Ik ben van "geen vlees in de week" tot "enkel vlees bij vrienden, familiefeesten, restaurants, ..." naar "Enkel vis & schaaldieren" enzovoort, tot nu volledig vegetarisch. De volgende grote stap zou nu vegan zijn, maar dat is opnieuw een grote uitdaging die ik stap per stap bekijk. Ik ben ook geen super kok, noch iemand die heel graag achter het fornuis staat, maar qua smaak moet de vegetarische keuken toch niet onderdoen. Misschien kan je proberen met 1 dag per week geen vlees/vis of iets degelijks. Alle beetjes helpen & wie weet ontdek je verrassende nieuwe smaken ook!
 
Ik ben ook geen super kok, noch iemand die heel graag achter het fornuis staat, maar qua smaak moet de vegetarische keuken toch niet onderdoen.
Ik vind helaas van wel.

Op het werk werd er (pre corona) voor ons gekookt door de privé-chef van de grote baas, en eenmaal per week kookte die vegetarisch.
Altijd wel lekker, daar niet van, maar quasi nooit even lekker en zeker niet even bevredigend als een goed stuk vlees. Ik ben nu zelf ook geen sukkelaar in de keuken, maar met groenten alleen kan en wil ik niet koken.

Af en toe kom ik wel eens een gerecht tegen waarbij vlees absoluut geen meerwaarde is, maar meestal zijn dat voorgerechten of lichte lunches (toestanden als burrata).
 
Je hoeft ook niet van de ene dag op de andere al het vlees van het menu te schrappen en je gewoontes om te gooien :) Ik ben van "geen vlees in de week" tot "enkel vlees bij vrienden, familiefeesten, restaurants, ..." naar "Enkel vis & schaaldieren" enzovoort, tot nu volledig vegetarisch. De volgende grote stap zou nu vegan zijn, maar dat is opnieuw een grote uitdaging die ik stap per stap bekijk. Ik ben ook geen super kok, noch iemand die heel graag achter het fornuis staat, maar qua smaak moet de vegetarische keuken toch niet onderdoen. Misschien kan je proberen met 1 dag per week geen vlees/vis of iets degelijks. Alle beetjes helpen & wie weet ontdek je verrassende nieuwe smaken ook!
Aangezien mijn kookkunsten zich beperken tot het opwarmen van een pot bonen in tomatensaus bij mijn vlees, betwijfel ik of het goed wou komen.
 
Via hello fresh proberen we toch altijd Vlees, kip, vegetarisch te bestellen. Soms zitten daar wel heel lekkere vegetarische gerechten in. Maar kom niet af met vleesvervangers want das goor :p
 
Terug
Bovenaan