vdab cursus Programmatielogica - Java developer

Kode9

Member
Ik ben kandidaat om binnenkort met een opleiding voor java developer te starten bij de VDAB ism Cevora.
Om deze opleiding te mogen doen, moeten we eerst de module 'Programmatielogica' doen in zelfstudie, en hier volgt dan een opdracht / soort van examen over. Deze tussenopleiding werkt met allerlei soorten logica achter programmeren, toegepast in Blockly.
Ik heb begrepen dat je, indien je deze opdracht / het examen niet goed zou doen, je de opleiding kan vergeten.

Zijn er hier mensen die dezelfde route gevolgd hebben? Kandidaat voor een opleiding programmeren (java, .net, php), en dan eerst deze module moeten doen met bijhorend examen?

Ik vraag me dus vooral af wat ik me juist moet voorstellen bij deze opdracht. Ik vind de module super interessant, maar heb last met sommige aspecten ervan. Zo wordt niet alles (even goed) uitgelegd, en gaat men van heel erg simpele dingen wel heel snel naar heel complexe zaken en logica, zonder veel extra uitleg.
Ik zou het dan ook enorm jammer vinden als ik dit examen niet helemaal goed volbreng en daardoor uit de boot val, terwijl ik wel de nodige capaciteiten en motivatie heb om te leren programmeren.

Thanks!
 
Met het examen heb ik geen ervaring, maar als ge vragen hebt over zaken die niet zo duidelijk zijn zou ik zeker in het Programming subforum uw vragen stellen. Het zit hier vrij vol met developers allerhande.
 
Ik ben kandidaat om binnenkort met een opleiding voor java developer te starten bij de VDAB ism Cevora.
Om deze opleiding te mogen doen, moeten we eerst de module 'Programmatielogica' doen in zelfstudie, en hier volgt dan een opdracht / soort van examen over. Deze tussenopleiding werkt met allerlei soorten logica achter programmeren, toegepast in Blockly.
Ik heb begrepen dat je, indien je deze opdracht / het examen niet goed zou doen, je de opleiding kan vergeten.

Zijn er hier mensen die dezelfde route gevolgd hebben? Kandidaat voor een opleiding programmeren (java, .net, php), en dan eerst deze module moeten doen met bijhorend examen?

Ik vraag me dus vooral af wat ik me juist moet voorstellen bij deze opdracht. Ik vind de module super interessant, maar heb last met sommige aspecten ervan. Zo wordt niet alles (even goed) uitgelegd, en gaat men van heel erg simpele dingen wel heel snel naar heel complexe zaken en logica, zonder veel extra uitleg.
Ik zou het dan ook enorm jammer vinden als ik dit examen niet helemaal goed volbreng en daardoor uit de boot val, terwijl ik wel de nodige capaciteiten en motivatie heb om te leren programmeren.

Thanks!
VDAB heeft een gratise, online opleiding voor programmatielogica. Blockly oefeningen incluis. Deze zijn zelf paced en hebben eigenlijk geen verder gevolg voor andere VDAB-zaken.

Als je nog wacht op je opleiding, kan je je daarvoor inschrijven en al een streepje voor hebben.
ps: de cursus is wel wat oudbollig soms, dat moet je er bij pakken.
 
VDAB heeft een gratise, online opleiding voor programmatielogica. Blockly oefeningen incluis. Deze zijn zelf paced en hebben eigenlijk geen verder gevolg voor andere VDAB-zaken.

Als je nog wacht op je opleiding, kan je je daarvoor inschrijven en al een streepje voor hebben.
ps: de cursus is wel wat oudbollig soms, dat moet je er bij pakken.
Dat is exact de opleiding die ik bedoel ;) die ben ik dus nu aan het volgen. Dit was een verplichting vanuit VDAB, om te zien of je mee kan met de logica achter programmeren.
Wegens een verhuis en andere omstandigheden had ik wel wat minder tijd dan ik had willen hebben, om door de opleiding te gaan. Ik ben dus nu wat schrik dat ik er niet door zou geraken...

Maar het is dus die opleiding waar ik deze maandag een soort van examen van heb. En ik hoop dus hier iemand te vinden die me kan zeggen wat voor iets dat dat examen zal zijn, zodat ik me wat gericht kan voorbereiden (zonder te cheaten natuurlijk, wil gewoon de Java opleiding écht volgen).
 
Hebt ge een cursus gekregen? Of welke zaken heb je op die blocky website al gedaan, welke zaken snapte je en welke niet?
 
Hebt ge een cursus gekregen? Of welke zaken heb je op die blocky website al gedaan, welke zaken snapte je en welke niet?
Ik doe nu deze opleiding : https://www.vdab.be/opleidingen/aan...172238/Informatica__Programmatielogica-online

ik snap het overgrote deel van de zaken in de opleiding wel, ik ben mee met alle principes tot hier toe. Maar bij de oefeningen moet je deze dan plots allemaal implementeren en combineren, zonder veel meer uitleg over de link tussen bepaalde zaken etc. Dus dan ben ik soms de weg even kwijt.
Ik ben dan ook bang dat men als 'examenvraag' een heel omvangrijk vraagstuk gaat geven en ik dan alle elementen uit de opleiding moet gaan combineren, terwijl we hier in mijn ogen niet echt veel documentatie over hebben. Afzonderlijke zaken vind ik best doenbaar, maar plots 3 paginas blockly code samenvoegen is toch weer iets anders.
 
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.
 
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.
Dat ligt dan in lijn wat ik ongeveer verwachtte :). De opgave zou echt heel welkom zijn!! Mag je gerust doorsturen.
Dankje!
 
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.
Ik heb zowat een identieke situatie als de OP, als het niet te veel gevraagd is zou ik die opgave ook wel willen
 
IK heb die test vorig jaar ook gedaan en het is idd een test waar zowat alle leerstof in terug komt. Wij kregen hiervoor 4 uur, niet volledig klaar geraakt met mijn oefening (1 deel van de opgave dat ik niet kreeg zoals het moest), maar het was wel duidelijk dat ik de materie beheerste dus was geen probleem om als geslaagd bestempeld te worden.

Ik heb die opgave wel nog in mijn mailbox zitten en kan die eventueel wel doorsturen.
Hey mag ik de opgaven. Aub 😉
 
Onlangs met dezelfde opleiding gestart en Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die test opgave. Speciaal hiervoor een account aangemaakt hier :).
 
Ik heb deze opleiding ( wel C# ) op VDAB gevolgd. Voor die test moest je toen vooral zien dat je goed weg bent met Arrays.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat de VDAB best een aantal interessante online studiemogelijkheden aanbiedt wat betreft IT (SQL, Scrum, Java, etc). Stellen die effectief wat voor? Of zijn dat niet meer dan wat introductie-lessen?
 
SQL is ok, die andere introductie
Een volledige VDAB cursus voor enkel SQL? Ben je daar veel mee dan?

Idem voor scrum, met enkel scrum ben je toch niet veel?

De Java, .NET, SAP developer, SAP analyst VDAB cursussen duren een paar maand. En je ziet bijna niets anders dan dat ene onderwerp.
Dus wie dat wat serieus pakt, krijgt echt wel een degelijke basis mee. Zeker meer dan genoeg om te kunnen starten bij een bedrijf die ook met dat onderwerp bezig is.
 
Een volledige VDAB cursus voor enkel SQL? Ben je daar veel mee dan?

Idem voor scrum, met enkel scrum ben je toch niet veel?

De Java, .NET, SAP developer, SAP analyst VDAB cursussen duren een paar maand. En je ziet bijna niets anders dan dat ene onderwerp.
Dus wie dat wat serieus pakt, krijgt echt wel een degelijke basis mee. Zeker meer dan genoeg om te kunnen starten bij een bedrijf die ook met dat onderwerp bezig is.

Volgens hun website zijn het 40 uren over SQL. Zou toch voldoende moeten zijn om een deftige basis binnen te krijgen.
 
Volgens hun website zijn het 40 uren over SQL. Zou toch voldoende moeten zijn om een deftige basis binnen te krijgen.
Ah ik dacht dat het om een volwaardige opleiding ging.
Met deze 40u durende cursus alleen ga je denk ik wel geen werk vinden, daar zal wat meer voor nodig zijn lijkt me.
SQL is meestal een complementaire skill en geen hoofdskill voor als software ontwikkelaar.
 
Ah ik dacht dat het om een volwaardige opleiding ging.
Met deze 40u durende cursus alleen ga je denk ik wel geen werk vinden, daar zal wat meer voor nodig zijn lijkt me.
SQL is meestal een complementaire skill en geen hoofdskill voor als software ontwikkelaar.

Klopt, maar ik denk dat we niet meer specifiek over software ontwikkelaar bezig waren. Ik vroeg enkel feedback over de IT-cursussen van VDAB zelf, die ik na deze thread eens opgezocht heb.
In dat opzicht is 40h SQL als zelfstandige cursus niet slecht.
 
Als ge de tijd ervoor hebt en je zet u goed in, dan kan je in twee of drie jaar tijd via de VDAB een graduaat of bachelor informatica programmeren volgen. Bij de VDAB mag je maar één opleiding volgen als werkzoekende, niet meer. Dus gebruik uw verstand.
 
Als ge de tijd ervoor hebt en je zet u goed in, dan kan je in twee of drie jaar tijd via de VDAB een graduaat of bachelor informatica programmeren volgen. Bij de VDAB mag je maar één opleiding volgen als werkzoekende, niet meer. Dus gebruik uw verstand.
En je moet er ook voor in aanmerking komen. Niet iedereen kan zomaar aankloppen voor die opleiding.
 
Terug
Bovenaan