UEFA Champions League 2020-2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik noemde Chelsea hier de mindere van twee kwaden en de reden daarvoor is dat vooral City en PSG met hun sportswashing toch nog van een andere orde zijn. Chelsea heeft het grondwerk gelegd voor de absurde investeringen die vandaag bij praktisch elke topclub horen, maar ik heb Chelsea altijd gezien als het persoonlijke speeltje van een (weliswaar louche) Russische oliemiljardair. Denk dat die gepassioneerd was door voetbal en dat zag als een goeie manier om wat van z’n geld te investeren voor het geval hij uit de gratie van de hoge piefen in Rusland zou vallen. Of heb ik het hier mis? En de laatste jaren is Abramovich toch relatief hands off? Die Marina runt de club zeker voornamelijk en ze halen ook nog wel veel inkomsten uit de verkoop van pakweg een Hazard.

City en PSG daarentegen worden gesteund door hele schurkenstaten die de clubs gebruiken om hun imago op te poetsen en invloed te krijgen tot ver buiten het voetbal.

En over Guardiola: om 'm de meest overroepen trainer van de laatste jaren te noemen is een beetje kort door de bocht. Guardiola is heel goed om een ploeg uit te bouwen die gedurende meerdere jaren, over een langere periode kan domineren. Dat is sowieso al niet veel coaches gegeven. Hij heeft daar een enorme investering voor nodig, maar kijk naar Manchester United. Die hebben niet zoveel minder uitgegeven en komen in de competitie niet in de buurt van City. Alleen is hij niet zo flexibel in z'n tactiek of speelstijl, wat tot rare dingen zoals de opstelling in de CL leidt.

Maar de beste coach is hij sowieso niet. Enerzijds door de enorme investeringen die hij nodig had bij City om zijn speelstijl op te leggen, anderzijds omdat hij ook wel altijd een ploeg overneemt die het op dat moment eigenlijk al goed deed. Hij weet die dan vaak (toch in de competitie) nog een niveau hoger te tillen, maar dan vind ik wat Conte bij Inter deed, Tuchel nu met Chelsea of Klopp bij Dortmund heel wat straffer. Conte faalt dan ook weer elke keer Europees, dus voor mij is dat geen vereiste om een topcoach te zijn.
 
En over Guardiola: om 'm de meest overroepen trainer van de laatste jaren te noemen is een beetje kort door de bocht. Guardiola is heel goed om een ploeg uit te bouwen die gedurende meerdere jaren, over een langere periode kan domineren. Dat is sowieso al niet veel coaches gegeven. Hij heeft daar een enorme investering voor nodig, maar kijk naar Manchester United. Die hebben niet zoveel minder uitgegeven en komen in de competitie niet in de buurt van City. Alleen is hij niet zo flexibel in z'n tactiek of speelstijl, wat tot rare dingen zoals de opstelling in de CL leidt.

Maar de beste coach is hij sowieso niet. Enerzijds door de enorme investeringen die hij nodig had bij City om zijn speelstijl op te leggen, anderzijds omdat hij ook wel altijd een ploeg overneemt die het op dat moment eigenlijk al goed deed. Hij weet die dan vaak (toch in de competitie) nog een niveau hoger te tillen, maar dan vind ik wat Conte bij Inter deed, Tuchel nu met Chelsea of Klopp bij Dortmund heel wat straffer. Conte faalt dan ook weer elke keer Europees, dus voor mij is dat geen vereiste om een topcoach te zijn.
Iets te kort door de bocht idd, maar overdrijven tijdens een discussie over voetbal hoort er wat bij natuurlijk ;)

Europees prijzen pakken mag dan voor u misschien geen vereiste zijn om een topcoach te zijn, het is wel de reden waarom zowel Bayern als City hem gehaald hebben. Die 2 speelden namelijk al alles kapot in de eigen competitie en wouden dus net die CL beker in hun kast. Het enige waar ik Guardiola bij City wel complimenten over kan geven is dat hij verdedigers is gaan halen ipv steeds peperdure, blinkende speeltjes te kopen in de aanval. Hij zag waar het scheef zat bij City en heeft dat proberen oplossen. Pep lijkt mij eigenlijk meer en meer een TD te zijn, en geen coach. Want op tactisch vlak komt hij ondertussen gewoon te kort. Al is dat natuurlijk ook omdat voetbal evolueert en er ondertussen een antwoord is gevonden op zijn plan van x aantal jaar geleden en hij momenteel niet met iets nieuw kan afkomen om terug een stap voor te zijn op de rest. Beetje hetzelfde probleem als Mourinho (en Hein in de pintjesliga)
Ik ben dan ook benieuwd welke van de nieuwere coaches wel vernieuwend kan blijven.
 
Iets te kort door de bocht idd, maar overdrijven tijdens een discussie over voetbal hoort er wat bij natuurlijk ;)

Europees prijzen pakken mag dan voor u misschien geen vereiste zijn om een topcoach te zijn, het is wel de reden waarom zowel Bayern als City hem gehaald hebben. Die 2 speelden namelijk al alles kapot in de eigen competitie en wouden dus net die CL beker in hun kast. Het enige waar ik Guardiola bij City wel complimenten over kan geven is dat hij verdedigers is gaan halen ipv steeds peperdure, blinkende speeltjes te kopen in de aanval. Hij zag waar het scheef zat bij City en heeft dat proberen oplossen. Pep lijkt mij eigenlijk meer en meer een TD te zijn, en geen coach. Want op tactisch vlak komt hij ondertussen gewoon te kort. Al is dat natuurlijk ook omdat voetbal evolueert en er ondertussen een antwoord is gevonden op zijn plan van x aantal jaar geleden en hij momenteel niet met iets nieuw kan afkomen om terug een stap voor te zijn op de rest. Beetje hetzelfde probleem als Mourinho (en Hein in de pintjesliga)
Ik ben dan ook benieuwd welke van de nieuwere coaches wel vernieuwend kan blijven.
Ik vind niet dat je Pep kunt vergelijken met Mourinho. Pep heeft van City wel een stabiele topclub gemaakt in Engeland en houdt dat ook vast, terwijl Mourinho vooral niks aan het doen is bij de ploegen waar hij terecht komt de laatste jaren.

Over het gedeelte van Bayern ben ik het zeker eens en hij zit misschien wel op het randje van overschat te zijn, maar denk toch dat hij bij de topcoaches blijft zitten hoor.

Zijn grootste tegenstander is hijzelf. Net iets te onnodig speciaal willen doen. Zonder VM spelen, zonder spits spelen, Sterling opeens weer erop gooien. Daar begrijp ik ook niks van. Ik begrijp het idee om met een valse 9 te spelen, maar ik zie bij City daar geen meerwaarde in. Zeker niet als je een Aguero of Jesus hebt zitten. Je ziet KDB vaak ook "verloren" met de bal omdat hij de diepste man is en vaak die diepte wilt zoeken naar voren toe. En Fernandinho, ook al is hij ouder, is voor mij 1 van de beste op zijn positie en die laat hij dan op de bank voor zo'n match. Of een Sterling die toch vaak alles of niets speelt en het duidelijk vaker niets is. Een gemiste kans.
 
Ik vind niet dat je Pep kunt vergelijken met Mourinho. Pep heeft van City wel een stabiele topclub gemaakt in Engeland en houdt dat ook vast, terwijl Mourinho vooral niks aan het doen is bij de ploegen waar hij terecht komt de laatste jaren.
Niet om Mourinho goed te praten, of Pep onnodig af te breken, maar de clubs waar beiden de afgelopen jaren zaten zijn nu ook wel niet te vergelijken he. Ik zie Mourinho ook kampioen spelen met dit City, net zoals ik Pep juist niks zie halen met dit Tottenham. Ik zou hem trouwens erg graag eens zien bij een middenmoter met een beperkt budget. Ik ben erg benieuwd wat hij uit een kern haalt die niet tot de top behoort en niet zomaar op zijn wenken kan aangevuld worden tot die top.

En mijn vergelijking ging niet over waar ze nu precies staan maar gewoon over het feit dat ze beiden momenteel tactisch overklast worden, terwijl dat x aantal jaren geleden totaal niet aan de orde was. Hun momentum lijkt gewoon wat gepasseerd en ik vraag me af of Pep zich wel kan herpakken, want Mourinho lijkt me echt wel in het rijtje hasbeens te gaan geklasseerd worden. Geen schande trouwens, er zitten mooie namen in dat rijtje en het is maar heel weinig trainers gegeven om jaar na jaar bij de beste te horen en telkens een nieuwe code te verzinnen als je oude gekraakt wordt.
 
Niet om Mourinho goed te praten, of Pep onnodig af te breken, maar de clubs waar beiden de afgelopen jaren zaten zijn nu ook wel niet te vergelijken he. Ik zie Mourinho ook kampioen spelen met dit City, net zoals ik Pep juist niks zie halen met dit Tottenham. Ik zou hem trouwens erg graag eens zien bij een middenmoter met een beperkt budget. Ik ben erg benieuwd wat hij uit een kern haalt die niet tot de top behoort en niet zomaar op zijn wenken kan aangevuld worden tot die top.

En mijn vergelijking ging niet over waar ze nu precies staan maar gewoon over het feit dat ze beiden momenteel tactisch overklast worden, terwijl dat x aantal jaren geleden totaal niet aan de orde was. Hun momentum lijkt gewoon wat gepasseerd en ik vraag me af of Pep zich wel kan herpakken, want Mourinho lijkt me echt wel in het rijtje hasbeens te gaan geklasseerd worden. Geen schande trouwens, er zitten mooie namen in dat rijtje en het is maar heel weinig trainers gegeven om jaar na jaar bij de beste te horen en telkens een nieuwe code te verzinnen als je oude gekraakt wordt.
De vraag is natuurlijk waarom er geen topclubs met Mourinho nog in zee willen gaan he. Misschien omdat hij niet meer goed genoeg is.

Ik zou Pep ook nog wel bij een middenmotor willen zien en ik denk dat hij dan ook wel zou tegenvallen omdat zijn systeem bepaalde spelers nodig heeft. Maar of zijn systeem achterhaald is weet ik ook weer niet. City staat er nog altijd he. Tuchel heeft het goed aangepakt, maar we zullen volgend jaar ook moeten zien hoe hij het een volledig seizoen gaat doen natuurlijk.
 
Hier zakt mijn broek weer van af, Sond.

Ten tijde van Barcelona deed hij prachtige dingen maar laat ons eerlijk zijn, Wilmots had daar ook de CL mee gewonnen.
Tuurlijk niet. Misschien met de afgewerkte ploeg in 2010/11, ja. Maar die kwam er enkel door Guardiola, niemand anders. Zoiets zeggen is toegeven dat ge niet snapt waar Barcelona stond voor Pep, wat er gezegd werd van Iniesta en Xavi, wat Ronaldinho zijn impact was, wat de manier was waarop Guardiola coach werd, ... Eén van de grote revoluties in clubvoetbal de voorbije vijftien jaar en hier is dat "Maja, Wilmots had dat ook gedaan he."

Onbegrijpelijk dat twaalf jaar, de duidelijke impact van die periode op het voetbal en al die mislukte copy cats later dit nog altijd zo voorgesteld wordt.

Alleen is hij niet zo flexibel in z'n tactiek of speelstijl, wat tot rare dingen zoals de opstelling in de CL leidt.
Net omgekeerd: te flexibel. Was ook de kritiek van Müller bij Bayern en nu weer te zien bij City: te veel willen tonen, te veel nadenken, alles blijven aanpassen. Het is een CL finale en ge hebt de betere ploeg: gewoon uw standaardploeg opstellen en normaal doen, zeker als ge u al eens tegen die steen hebt gestoten. Ja, dat City die finale eergisteren verloor ligt grotendeels aan Guardiola.

Pep lijkt mij eigenlijk meer en meer een TD te zijn, en geen coach. Want op tactisch vlak komt hij ondertussen gewoon te kort.
Op basis van wat? Waar moet hij zich herpakken? Zijn ploeg stond in de CL finale, die beslist werd met één goal, terwijl ze overtuigend de EPL wonnen. Is zijn hele kunde dan plots anders als Sterling gewoon die bal in de eerste helft binnentrapt, want dan staan al die posts hier toch niet? Wat met de dominantie in de EPL na zoveel jaren? Een competitie is een veel betere waardemeter voor de kwaliteit van een ploeg. Zeker na een aantal jaren in een cyclus van een trainer. De CL wint ge niet noodzakelijk door de beste ploeg te zijn, dat hebben we nu toch al vaak genoeg gezien. Het helpt wel, maar niet op dezelfde manier als de competitie winnen.

Zijn zijn transfers dan voltreffers? Vind ik niet. Dat was al bij Barcelona zo. Waaruit blijkt dan dat hij een TD is en geen coach? Hij maakt zowat elke speler toch voetballend beter? En wel door er dagelijks mee te werken en te coachen, niet door te scouten en te kopen. Ik zou hem niet willen als TD, daarvoor staan er te veel blunders op zijn palmares in tegenstelling tot dat van zijn coaching.
 
Gij volgt Barcelona beter dan mij natuurlijk he Gavin maar je lijkt me net u eigen antwoorden te geven. Verbeter mij gerust want ik disussieer ook gewoon graag. Maar mijn insteek zit zo
Waaruit blijkt dan dat hij een TD is en geen coach?
Tuurlijk niet. Misschien met de afgewerkte ploeg in 2010/11, ja. Maar die kwam er enkel door Guardiola, niemand anders. Zoiets zeggen is toegeven dat ge niet snapt waar Barcelona stond voor Pep, wat er gezegd werd van Iniesta en Xavi, wat Ronaldinho zijn impact was, wat de manier was waarop Guardiola coach werd, ... Eén van de grote revoluties in clubvoetbal de voorbije vijftien jaar en hier is dat "Maja, Wilmots had dat ook gedaan he."
-> Ik had het idd op de afgewerkte ploeg. Hij heeft die opgebouwd, dat klopt. Alle lof hiervoor trouwens he. Vandaar mijn insteek van TD ipv coach. Want hij wist die spelers toen te vinden. En hij durfde nu bij City zeggen van het probleem zit hem achteraan, terwijl zijn voorgangers maar spitsen bleven kopen. Dat stomweg een aantal Engelse verdedigers heeft gehaald ligt hopelijk meer aan het land waar hij momenteel coach is dan aan hem.

Barcelona was trouwens ook ten tijde van zijn hoogtepunt. Net zoals Mourinho en velen voor hen heeft Pep helemaal bovenaan gestaan, met een tactiek die niet te kraken viel. Hierdoor speelde zijn club alles kapot. Ondertussen lijkt die tactiek dus achterhaald en slaagt hij er blijkbaar niet meer in om te vernieuwen.
De finale is grotendeels door zijn doen verloren he, daar zijn we het over eens. En het was de eerste keer dat hij met een ploeg na Barca tot in die finale is geraakt zelfs. Ik vind het dan weer net interessanter om een trainer te beoordelen op zulke matchen ipv op een hele competitie. Na 38 matchen staat de beste ploeg bovenaan want je kan al eens een steek laten vallen. Als je, dankzij u sjeik, de beste ploeg hebt gekocht is de kans dus gewoon groot dat je bovenaan eindigt. In een finale moet elk puzzelstuk op zijn plaats vallen als trainer of je gaat ten onder, hoe goed u spelers ook zijn. En laat ons ook niet vergeten dat hij vorig seizoen de EPL niet gewonnen heeft en dat zijn dominantie dit seizoen er deels kwam door die blessurelast van Liverpool.

Ik ben in elk geval benieuwd wat er volgend seizoen gaat gebeuren. Een fit Liverpool, een Chelsea met Tuchel een heel seizoen en dan City nu. Als hij ze volgend seizoen terug vlot kampioen kan doen spelen mag je deze discussie trouwens gerust terug oprakelen hoor, ik zal mijn fout dan wel toegeven. Maar ik kan me nu gewoon niet van het gevoel ontdoen dat hij over zijn hoogtepunt heen is. En nogmaals, dat is verre van een schande. Ook is hij uiteraard nog niet zo diep gezakt als Mourinho.
 
Gij volgt Barcelona beter dan mij natuurlijk he Gavin maar je lijkt me net u eigen antwoorden te geven. Verbeter mij gerust want ik disussieer ook gewoon graag. Maar mijn insteek zit zo


-> Ik had het idd op de afgewerkte ploeg. Hij heeft die opgebouwd, dat klopt. Alle lof hiervoor trouwens he. Vandaar mijn insteek van TD ipv coach. Want hij wist die spelers toen te vinden. En hij durfde nu bij City zeggen van het probleem zit hem achteraan, terwijl zijn voorgangers maar spitsen bleven kopen. Dat stomweg een aantal Engelse verdedigers heeft gehaald ligt hopelijk meer aan het land waar hij momenteel coach is dan aan hem.

Barcelona was trouwens ook ten tijde van zijn hoogtepunt. Net zoals Mourinho en velen voor hen heeft Pep helemaal bovenaan gestaan, met een tactiek die niet te kraken viel. Hierdoor speelde zijn club alles kapot. Ondertussen lijkt die tactiek dus achterhaald en slaagt hij er blijkbaar niet meer in om te vernieuwen.
De finale is grotendeels door zijn doen verloren he, daar zijn we het over eens. En het was de eerste keer dat hij met een ploeg na Barca tot in die finale is geraakt zelfs. Ik vind het dan weer net interessanter om een trainer te beoordelen op zulke matchen ipv op een hele competitie. Na 38 matchen staat de beste ploeg bovenaan want je kan al eens een steek laten vallen. Als je, dankzij u sjeik, de beste ploeg hebt gekocht is de kans dus gewoon groot dat je bovenaan eindigt. In een finale moet elk puzzelstuk op zijn plaats vallen als trainer of je gaat ten onder, hoe goed u spelers ook zijn. En laat ons ook niet vergeten dat hij vorig seizoen de EPL niet gewonnen heeft en dat zijn dominantie dit seizoen er deels kwam door die blessurelast van Liverpool.

Ik ben in elk geval benieuwd wat er volgend seizoen gaat gebeuren. Een fit Liverpool, een Chelsea met Tuchel een heel seizoen en dan City nu. Als hij ze volgend seizoen terug vlot kampioen kan doen spelen mag je deze discussie trouwens gerust terug oprakelen hoor, ik zal mijn fout dan wel toegeven. Maar ik kan me nu gewoon niet van het gevoel ontdoen dat hij over zijn hoogtepunt heen is. En nogmaals, dat is verre van een schande. Ook is hij uiteraard nog niet zo diep gezakt als Mourinho.
Even terugkaatsen: als je spelers op het moment van de waarheid niet thuis geven, kan je tactisch nog zo perfect zijn, dan win je niet. In de competitie heb je dat veel minder. Een offday of zelfs een aantal weken dat niet lukt en je kan toch nog kampioen worden. In een knock-outfase is een offday desastreus. Verder lijkt het me nu ook niet dat Guardiola zijn tactiek achterhaald is, aangezien hij in de 10-12 jaar dat hij een topcoach is toch echt niet star vasthoudt aan dezelfde tactiek, toch? 't Is zoals Gavin zegt: hij wil te veel veranderen van tactiek (of invulling van spelers) zodat het waarschijnlijk niet altijd goed uitdraait. Is dat zijn fout? Tuurlijk, 100%! Maar is daarom zijn tactiek achterhaald (hebben ze de code gekraakt, Hein?)? Neen hoor. Guardiola is zo'n maniak dat hij altijd wel zal kunnen reageren. Misschien niet tijdens een match, maar wel nadien. Wat dus in een competitie van 38 matchen aardig kan lukken, maar in een UCL knock-out helemaal niet.
 
Klopt 100% dat de spelers het moeten doen.
Maar dat zijn spelers zaterdag niet thuisgaven op het middenveld leek me deze keer wel degelijk zijn fout dan die van die spelers. Want die werden gewoon onder de voet gelopen omdat Pep persé Sterling op dat veld wou. En idd, als Sterling er 3 injast heeft hij zijn gelijk bewezen. Maar ik schat de kans op goals hoger in met een extra pion op het middenveld om KDB beter in staat te stellen de spitsen in stelling te brengen dan met een extra aanvaller op het veld. KDB als valse 9 terwijl je een Aguiro op de bank zitten hebt snap ik ook niet.
Soit, de beste stuurlui aan wal enzo. We zullen het natuurlijk nooit weten hoe het had afgelopen mocht hij begonnen zijn met zijn type ploeg ipv op zo'n moment speciaal te willen doen.

Tis grappig eigenlijk dat de gemiddelde coach wordt afgerekend op het feit dat hij nooit verandert van tactiek terwijl Pep hier kritiek krijgt omdat hij veranderd heeft terwijl het niet nodig leek.

Het is trouwens net daarom dat ik graag ook coaches beoordeel op zo'n momenten. Als hij zo'n stunt uithaalt in de EPL, waar hij nog 37 andere matchen heeft om dat goed te maken als het slecht uitdraait gaat hij ook niet die kritiek krijgen.

Ik ben in elk geval echt benieuwd wat hij volgend seizoen gaat doen. Hopelijk degelijke concurrentie in de EPL en in de CL. Van mijn part mag hij ook gewoon mijn ongelijk bewijzen hoor, ik heb niks tegen Guardiola. Verre van zelfs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan