Auto Trackdays-Car Events-Rondritten-Nordschleife TF

Scifo

Active member
Ik dacht eens een centraal topic te maken waar je deelt aan welke events je de komende weken/maanden aan zal deelnemen. Mogelijk kan dit bij anderen interesse opwekken of je kan er eens passief gaan naar kijken als bijstaander (denk dan aan trackdays, car events..). Je mag ook ervaringen delen welke nuttig kunnen zijn.

Zou wel es graag aan een rondrit meedoen, pls share xD


Trackdays
--------------------

https://apexevents.eu/nl/
https://www.skylimitevents.com/
https://tracksolutions.be/
https://vrijrijden.nl/
https://gpdays.com/
https://www.lotus-on-track.com/


Rondritten
--------------------

https://openroads.be/

https://calimoto.com/en (App - GPS)
https://www.routeyou.com/nl (App - GPS)
https://www.myrouteapp.com/nl (App - GPS)
https://brouter.damsy.net/ (App - GPS)
https://www.tomtom.com/nl_be/navigation/mobile-apps/go-navigation-app/ (App - GPS)
https://kurviger.de/nl (App/GPS)


Car Events
--------------------

Porsche & Coffee Leuven 2022
https://www.bimmerfest.eu/
https://www.petrolheaddays.com/nl/welkom-op-ons-event/
https://racewars.be/


Nordschleife TF
--------------------

https://www.nuerburgring.de/driving/touristdrives


Driftcursussen of Circuit experience (leerschool)
---------------------------------------------------------

https://www.maitriseduvolant.be/
https://www.belgianvwclub.be/nl/events/racetrack/
https://www.skylimitevents.com/sect...5d6ae4e6/skylimit-drift-day-eigen-wagen-.html
https://www.skylimitevents.com/sect...cursus-circuit-experience-voor-beginners.html
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht eens een centraal topic te maken waar je deelt aan welke events je de komende weken/maanden aan zal deelnemen. Mogelijk kan dit bij anderen interesse opwekken of je kan er eens passief gaan naar kijken als bijstaander (denk dan aan trackdays, car events..). Je mag ook ervaringen delen welke nuttig kunnen zijn.

Zou wel es graag aan een rondrit meedoen, pls share xD


Trackdays
--------------------

https://apexevents.eu/nl/
https://www.skylimitevents.com/
https://tracksolutions.be/
https://vrijrijden.nl/


Rondritten
--------------------
https://openroads.be/


Car Events
--------------------

Porsche & coffee (dit weekend!)

Nordschleife TF
--------------------
https://www.nuerburgring.de/driving/touristdrives
ge-update met Porsche & coffee dit weekend (ik moet nog zien of ik ga).
 
Kort verslagje van de VW Funcup Test & Discovery Days 28/04/2022



Op het laatste moment deelgenomen aan dit event. Bij aankomst vrijwel goed begeleid aan het onthaal, zeer snel alle kledij opgepikt en ontbijtje meegepikt en wat van het uitzicht genoten op deze zonnige dag.

spacer.png

Daarna volgende de briefing. Zeer goede uitleg van de spreker, je voelt al direct aan dat deze mensen weten waarover ze spreken. Daarna vrij snel naar de wagen gegaan en kennisgemaakt met de coach en bijrijder Maxime. Wel stiekem blij toen ik hoorde dat we enkel met ons 2 de wagen deelden, meer rijtijd = meer fun :p (ik denk zelfs dat een 3de persoon net teveel zou geweest zijn). De wagen was een VW Kever 2 liter audi TFSI(?) motor met 170pk, 800kg, RWD, geen stuurbekrachtiging, geen ABS, geen TC met sequentieel versnellingsbak (schakelen met flippers)

spacer.png



Rond 10u begon de 3 uur durende sessie (10u-13u), in het begin is alles nog wat wennen. Veel input van de coach kwa rijlijnen, remmen, insturen. Op een gegeven moment dacht ik nog van gast blijf van mijn stuur :p Maar uiteindelijk kwam toch het inzicht hoe dit circuit te rijden wat uiteindelijk toch mijn doel was om aan dit event deel te nemen.

Naarmate de dag vordert neemt natuurlijk het vertrouwen toe (of overmoed). Later remmen, meer snelheid door de bochten. Op een gegeven moment brak de achterkant ook uit in de hairpin, bijna full lock in de tegengestelde richting om de wagen in de juiste richting te houden haha. Ik denk ook wel dat de coach voelde dat Maxime en ik wel aan een stuur kunnen draaien. Focus werd al verlegd naar hoe andere deelnemers in te halen. Hij zei toch vooral zo kort mogelijk bij de achterligger te rijden en dan de pass op te zetten. Vooral die flat out bocht op het einde veel passes gedaan. Toch een opmerking dat het kwa verkeer best meeviel. Amper max 15 wagens ofzo op de baan, mss zelfs minder?



Als conclusie wil ik toch meedelen dat dit een zeer leuk dagje was en zeker een aanrader indien je als beginnende of als "ervaren" rijder toch nog iets wil bijleren. Zeker bepaalde inzichten kunnen toch een ander beeld vormen dat het anders kan dan je eigenlijk eerst dacht.



Afsluitende foto:

spacer.png
 
Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die tips hebben om een rondrit met bochtige wegen te plannen.

Volgende app ziet er wel zeer knap uit en gebruiksvriendelijk, wel beetje "kostelijk". Spijtig dat je geen abo voor 3 of 6 maand kunt pakken, zou ideaal geweest zijn.
https://calimoto.com/en

Zijn er goede alternatieven? (kheb mijn beginpost ook beetje aangepast)
 
Kost dat eigenlijk veel? Ik heb me laten wijsmaken dat je moet rekenen op €750 per keer. Lijkt me dus een dure hobby te zijn 🤔
 
Kost dat eigenlijk veel? Ik heb me laten wijsmaken dat je moet rekenen op €750 per keer. Lijkt me dus een dure hobby te zijn 🤔
Trackdays, of Fun Cups?
Een gewone trackday op Zolder kost rond 500€/dag en daar komt dan de kost van uw banden, remmen en brandstof nog bij natuurlijk. De kleinere circuits zitten rond 250€/dag.

Fun cup is 500€ voor halve dag, maar incl auto etc...
 
Ik heb ooit eens 4 ronden mogen rijden op circuit met een oude bmw 320, voor €180

Maar dat was een actie en zoals verwacht een unieke prijs. De ruit was gebarsten en moest zelf niets betalen 🤔 de begeleidster zei wel dat ik belachelijk goed reed, maar dat is denk ik door het vele online racen 😄
 
Ik heb ooit eens 4 ronden mogen rijden op circuit met een oude bmw 320, voor €180

Maar dat was een actie en zoals verwacht een unieke prijs. De ruit was gebarsten en moest zelf niets betalen 🤔 de begeleidster zei wel dat ik belachelijk goed reed, maar dat is denk ik door het vele online racen 😄
Als je vooral eens graag rond circuit wilt rijden, kan je proberen iemand te zoeken met een recente BMW, die heeft toegang tot BMW Live en kan daar tickets voor de M trackdays kopen aan 495€/halve dag. Dat is dan op Zolder en je kan rijden met M3, M4, M5 en M8.
Relatief gezien is dat goedkoop. Ik heb zo'n dag eind Mei gepland (Petrolhead sundays), zal hier laten weten hoe het was ;).
 
Dat is voor mij te duur.

Wat als ik een accident doe met zijn bmw? Ik veronderstel dat hij ook geld wilt voor het verslijten van zijn banden? De dag dat ik rijk ben, doe ik dit iedere week. Maar tot dan…
 
Dat is voor mij te duur.

Wat als ik een accident doe met zijn bmw? Ik veronderstel dat hij ook geld wilt voor het verslijten van zijn banden? De dag dat ik rijk ben, doe ik dit iedere week. Maar tot dan…
Dat is niet met "zijn bmw" dan he. Dat is gewoon een kortings-tarief dat hij krijgt van BMW omdat hij klant is (normale prijs is 900€). Maar je rijdt dus met wagens van BMW, en die zijn verzekerd, dus als je crasht is het enkel franchise.

Ivm slijtage banden: dat is hoogstwaarschijnlijk de hoogste kost aan trackdays he. Setje bandje op grote velgen kost al snel 1000€, en met wat pech zijn die er wel door op 2 trackdays.

Maar inderdaad, trackdays is een dure hobby.
 
Zijn er mensen die tips hebben om een rondrit met bochtige wegen te plannen.

Volgende app ziet er wel zeer knap uit en gebruiksvriendelijk, wel beetje "kostelijk". Spijtig dat je geen abo voor 3 of 6 maand kunt pakken, zou ideaal geweest zijn.
https://calimoto.com/en

Zijn er goede alternatieven? (kheb mijn beginpost ook beetje aangepast)
Ik gebruik dat voor op de motor. Je kan 1 regio (bvb. Wallonie) gratis hebben. Zo gebruik ik hem.
Het abo vind ik ook veel te duur, ik neem het af en toe per week als ik de grens over ga.
Maar dan koop je (voor de moto alleszins) eigenlijk beter een Tomtom rider 550 2dehands ofzo. Die heeft ook de kronkelende wegen functies.
 
Ik gebruik dat voor op de motor. Je kan 1 regio (bvb. Wallonie) gratis hebben. Zo gebruik ik hem.
Het abo vind ik ook veel te duur, ik neem het af en toe per week als ik de grens over ga.
Maar dan koop je (voor de moto alleszins) eigenlijk beter een Tomtom rider 550 2dehands ofzo. Die heeft ook de kronkelende wegen functies.
Nog eens verder verdiept in alle apps, en https://www.myrouteapp.com/routelab blijkt zeer populair te zijn. En voor 8€ kan je maandelijks een abo pakken voor de routeplanner en navigatie app.

De kust van Normandië moet ik ooit toch es zeker gedaan hebben :love:
https://www.myrouteapp.com/nl/motor-en-auto-routes/de/Normandi/1636822/De-Kust-van-Normandie
 
Laatst bewerkt:
Dat is voor mij te duur.

Wat als ik een accident doe met zijn bmw? Ik veronderstel dat hij ook geld wilt voor het verslijten van zijn banden? De dag dat ik rijk ben, doe ik dit iedere week. Maar tot dan…
Goedkoopste is met eigen wagen rijden.

Mocht ik opnieuw kunnen kiezen. Khad mezelf een Mazda Mx5 NA (voor 5000€) gekocht, turbo erop met nen hoop mods. 240pk en 800kg ofzo. In zoiets hebde meer fun dan in een porsche of BMW xD Door het lichtgewicht ook pakken minder slijtage.

Zoals deze vlaming in onderstaande video:

 
Goedkoopste is met eigen wagen rijden.

Mocht ik opnieuw kunnen kiezen. Khad mezelf een Mazda Mx5 NA (voor 5000€) gekocht, turbo erop met nen hoop mods. 240pk en 800kg ofzo. In zoiets hebde meer fun dan in een porsche of BMW xD Door het lichtgewicht ook pakken minder slijtage.

Zoals deze vlaming in onderstaande video:

Goedkoopste NA begint rond 7000€ he (200k+ km)
Die BBR-kit kost 6000€.
Dan heb je dus 13000€ uitgegeven en heb je nog geen upgrades aan ophanging ofzo en heb je een motor waarvan je niet kan inschatten of die nu nog even meekan of niet. Daar moet dan nog eens de kost van een trailer en een auto die hem mag trekken bij.

Voor die prijs heb je ook gewoon een Boxster die je wel straat-legaal kan houden. Oké, die zal misschien wat trager zijn, maar uw totale kostenplaatje gaat misschien wel een stuk lager uitkomen.
 
Goedkoopste NA begint rond 7000€ he (200k+ km)
Die BBR-kit kost 6000€.
Dan heb je dus 13000€ uitgegeven en heb je nog geen upgrades aan ophanging ofzo en heb je een motor waarvan je niet kan inschatten of die nu nog even meekan of niet. Daar moet dan nog eens de kost van een trailer en een auto die hem mag trekken bij.

Voor die prijs heb je ook gewoon een Boxster die je wel straat-legaal kan houden. Oké, die zal misschien wat trager zijn, maar uw totale kostenplaatje gaat misschien wel een stuk lager uitkomen.
Liefst zou ik ook wel opteren voor de road legaal route. Nochtans met die gast uit de video heb ik eens op de weg meegereden in zijne turbo NA, geen idee hoe die door de keuring raakt xD Zal mss zijne turbo eraf halen net voor de keuring. Is ook ne mazda garagist.

Denk dat er in België wel genoeg rondrijden met een BBR kit op een NC bv, dan is dat zonder turbo.

Als ge die route uitgaat moet ge idd dat ff op forums uitpluizen. Sowieso als ge de budgetvriendelijke toer opgaat, zit ge bij Mazda niet slecht.

Andere opties:

- Honda Civic
- BMW E36
 
Terug
Bovenaan