To Streamz or not to Streamz: gezien op Streamz in september

Streamz is een Vlaamse streamingdienst die niet alleen Vlaamse, maar ook (inter)nationale series en films bevat. Ze bieden drie abonnementsvormen aan afhankelijk van je voorkeuren (met of zonder reclame, recente blockbusters, het aantal kijkprofielen, het aantal schermen waarop je tegelijk kan kijken, downloaden, …).

Hieronder volgt een overzicht van films en series die onze redacteurs vorige maand bekeken hebben op Streamz.

streamz-september-front.jpg

Aeyenah​

Frasier
Als trouwe fan van de serie Frasier, ben ik in het bezit van de volledige dvd-box. Deze komische reeks, met zijn korte afleveringen, is altijd een prima manier om de avond af te sluiten. Ook andere sitcoms in dit genre, zoals Becker, Everybody Loves Raymond, The Big Bang Theory en Friends, vind ik erg leuk. Toen de nieuwe reeks van Frasier werd aangekondigd, was mijn eerste reactie gemengd. Ik begreep niet meteen de noodzaak om deze serie verder te zetten, maar mijn nieuwsgierigheid was te groot om het te negeren.

In de nieuwe reeks is Frasier Crane (Kelsey Grammer) teruggekeerd naar Boston, de stad waar alles begon. Na vijftien jaar van succes op televisie wil hij nu een rustiger leven leiden en dichter bij zijn volwassen zoon Frederick (Jack Cutmore-Scott) zijn. Frederick woont nog steeds in Boston, nadat hij zijn studies aan Harvard heeft stopgezet om als brandweerman te gaan werken.

Grammer blijft de rol van Frasier met dezelfde finesse spelen als voorheen. De rest van de cast heeft in de eerste afleveringen nog wat tijd nodig om hun draai te vinden. Nicholas Lyndhurst als Alan zet wel meteen de toon en zijn karakter voegt zich perfect in de serie - al snel is hij mijn favoriete personage. Na enkele afleveringen begint de rest van de cast ook goed in hun rol te komen en is de chemie weer voelbaar, hoewel het misschien niet precies dezelfde dynamiek heeft als in de oude afleveringen, want de interactie tussen Niles, Daphne, Roz en vader Martin is moeilijk te evenaren. Desondanks is de nieuwe serie een plezier om naar te kijken, en ik kijk uit naar wat er nog komen gaat in het tweede seizoen.

Joeri​

The Prince of Egypt
Ik durf nogal eens op YouTube te scrollen en wat willekeurig dingen aan te klikken, maar meestal draait het uit op niks. Tot vorige maand dan, toen ik een muziekstuk zag uit de musical The Prince of Egypt. Helaas is de musical niet meer te bekijken, maar na wat opzoekwerk werd duidelijk dat deze musical gebaseerd is op de gelijknamige animatiefilm van DreamWorks, maar zelf had ik er nog nooit van gehoord. Groot was mijn verbazing dat deze film zowel in het Nederlands als in het Engels te zien is op Streamz, dus diezelfde dag besloot ik de anderhalf uur durende film op m'n eentje te bekijken. Ik kan nu vertellen dat ik in verbazing viel. En dat heeft verschillende redenen.

The Prince of Egypt is een animatiefilm uit 1998, maar met bloedmooie animaties. Ik wist eerst niet dat de film al zo oud is en moest daarvoor wat opzoekwerk doen. DreamWorks combineerde klassieke technieken met toen nieuwe computeranimatie en het resultaat is werkelijk verbluffend. Als groot musicalfanaat juich ik ook de muziek uit de film toe, gecomponeerd door grootmeester Hans Zimmer. En dan is er uiteraard het verhaal nog. The Prince of Egypt vertelt het bijbelse verhaal van Mozes zoals het in het boek Exodus geschreven is. Een verhaal waarin vriendschap, identiteit, geloof en vrijheid belangrijke thema's zijn. Mozes is namelijk een prins, maar hij krijgt de boodschap van God om zijn bevolking, die slaafs behandeld wordt, te bevrijden. En hoewel ik niks met eender welk geloof te maken heb, is The Prince of Egypt een indrukwekkend staaltje vakmanschap dat zeker de moeite is om te bekijken. Aanrader!

Merlin​

The Deer Hunter
Goede oorlogsfilms, het lijkt als je er de nieuwe cinemareleases op naleest een stilaan uitgestorven filmgenre. Gelukkig zijn er in de Hollywood-geschiedenis meer dan genoeg uitstekende films met het thema oorlog die absoluut de moeite waard zijn om te checken. Zo heb je gekende klassiekers als Apocalypse Now Redux, Dunkirk en Full Metal Jacket, maar eentje die daar fier tussen mag staan, is wat mij betreft The Deer Hunter uit 1978. Deze drie uur durende prent van regisseur Michael Cimino bundelt onder meer Robert De Niro, Christopher Walken en Meryl Streep in een Vietnam-film die alle facetten van het leven en hoe kostbaar het is treffend weet te capteren. Je wordt in deze Vietnam-film van hot naar her geslingerd, van prachtig mooi naar gruwelijk lelijk. En dat ondersteund door een geweldige score. Een absolute klassieker wat mij betreft!

Killjoy​

Tulsa King
Hadden we echt nood aan nog maar eens een nieuwe misdaadreeks? Nou, nee, niet echt. Alleen heeft Tulsa King dus een stevige angel en dat is Sylvester Stallone in de hoofdrol. De legendarische acteur schuurt ondertussen al tegen de tachtig aan, maar maakt nu dus de overstap naar het kleine scherm en doet dat wonderwel. De insteek is dan ook amusant, met Stallone die fungeert als een oude stier in een porseleinwinkel. Sly speelt Dwight Manfredi, een Made Man bij de maffia van New York die na een celstraf van 25 jaar wegens het niet verlinken van zijn baas eindelijk vrijkomt. In tegenstelling tot een warm welkom is het duidelijk dat Manfredi gezien wordt als een verouderd blok aan het been, dat het best verbannen wordt naar Tulsa, Oklahoma om daar wat de oude gangster te gaan spelen.

Het plezier in de eerste afleveringen zit hem erin om Stallone een ouderwetse mobster te zien spelen, die meteen de drugshandel probeert over te nemen in een staat waar wiet nu legaal is en dat soort ongein. Manfredi is een reliek dat botst met de wereld die een stuk progressiever geworden is. Gaandeweg neemt Tulsa King echter serieuzere tonen aan, wanneer het botsen van Dwight ook gevolgen begint te hebben en hij het aan de stok krijgt met een lokale motorbende en zijn voormalige gangstervriendjes, die hem liever kwijt dan rijk zijn. Een reeks die nog vrij komisch begon, laat zo meer en meer drama doorsijpelen om te transformeren naar een vrij traditionele misdaadreeks. Stallone is echter de lijm die alles samenhoudt. Hij wisselt moeiteloos tussen charismatisch en intimiderend en laat ook in een paar emotionelere scènes zien dat hij nog steeds een sterk acteur is wanneer hij een solide script krijgt aangereikt. Het eerste seizoen van Tulsa King is integraal te kijken, het nog betere tweede seizoen loopt momenteel wekelijks.

Terug
Bovenaan