To Streamz or not to Streamz: gezien op Streamz in november

Streamz is een Vlaamse streamingdienst die niet alleen Vlaamse, maar ook (inter)nationale series en films bevat. Ze bieden drie abonnementsvormen aan afhankelijk van je voorkeuren (met of zonder reclame, recente blockbusters, het aantal kijkprofielen, het aantal schermen waarop je tegelijk kan kijken, downloaden, …).

Hieronder volgt een overzicht van films en series die onze redacteurs vorige maand bekeken hebben op Streamz.

1733690306450.png

Aeyenah​

Piggy

Piggy stond al een tijdje op mijn kijklijst, maar ik was toch wat terughoudend want de poster laat er geen twijfel over bestaan dat dit een intens horrordrama is. In een klein Spaans dorp woont Sara (Laura Galán), die voortdurend wordt gepest vanwege haar overgewicht. Haar leeftijdsgenoten noemen haar steevast Piggy. Op een hete zomerdag gaat ze naar het zwembad en wordt ze opnieuw geconfronteerd met de wrede pesterijen van een groep jongeren die haar kleding stelen. Ze wordt gedwongen in bikini naar huis te lopen. Wanneer haar pesters later op mysterieuze wijze verdwijnen, komt Sara voor een moeilijk dilemma te staan: zal ze de waarheid onthullen over wat er in het zwembad gebeurde?

Regisseur Carlota Pereda neemt ons mee in de wereld van de gepeste Sara en levert een onthutsende en gedurfde speelfilm. Sara voelt zich alleen, en haar kwetsbaarheid voor de genadeloze opmerkingen over haar uiterlijk maakt haar verhaal pijnlijk voelbaar. De benauwde sfeer van de kleine gemeenschap versterkt haar emotionele last, terwijl de druk op Sara steeds groter wordt. Naarmate het verhaal vordert, wordt de tweede helft donkerder, maar verliest het voor mij ook een deel van zijn impact. Het aanhoudende gekrijs en geschreeuw van Sara, de dorpsgenoten en haar ouders begon op een gegeven moment hinderlijk te worden. Ik kan al niet goed tegen schreeuwen en in het Spaans voelde het nog intenser aan. Toch weet Pereda een krachtig verhaal neer te zetten. Een iets gestroomlijnder script had de film misschien nog indrukwekkender gemaakt.


Sassenach​

De Bende van Jan de Lichte

De naam Jan de Lichte is geen onbekende in de contreien van de Vlaamse Ardennen. Enkele jaren geleden had ik het genoegen om een gegidste wandeling mee te volgen langs de plekken waar Jan de Lichte en "zijn bende" opereerden. Zelf associeerde ik hem, net als ongetwijfeld vele anderen, toen ook met de Oost-Vlaamse Robin Hood die stal van de rijken en de armen hielp, een beeld dat de gids al snel aan diggelen sloeg. De tiendelige serie 'De Bende van Jan de Lichte' vertrekt ook vanuit dit Robin Hood-perspectief en baseert zich op het volksverhaal dat rond de negentiende eeuw ontstond. De serie is dus historisch niet echt correct te noemen, maar laat dat je niet weerhouden om deze Vlaamse parel te bekijken.

De serie uit 2018 bestaat uit een seizoen van tien afleveringen die elk ongeveer 45 minuten duren. 'De Bende van Jan de Lichte' kan rekenen op een Vlaamse topcast met Matteo Simoni als Jan de Lichte zelf, Stef Aerts, Charlotte Timmers, Dirk Roofthooft, Anemone Valcke, Bruno Vanden Broecke, Rik Verheye, Jeroen Perceval en talloze andere namen. De serie is op alle mogelijke manieren - historische correctie niet meegerekend - een product om trots op te zijn. De locatie- en kleurkeuzes, kostuums, het verhaal en de muziek brengen je probleemloos naar de achttiende eeuw. In de serie worden de levens van verschillende personages gevolgd waardoor de focus niet altijd op de bende of Jan de Lichte zelf ligt. Wie Game of Thrones-toestanden verwacht, zal dit hier ook niet te zien krijgen. Dat neemt echter niet weg dat het een prachtige serie is met een goed verhaal dat mooi werd vormgegeven. Historische accuraatheid terzijde, als fictief historisch drama behoort deze serie absoluut bij Vlaanderens beste.


Killjoy​

Mayor of Kingstown

Taylor Sheridan, de schrijver/regisseur/producent die verantwoordelijk lijkt voor 75 procent van het Paramount Plus-aanbod tekent na Yellowstone en Tulsa King ook voor Mayor of Kingstown. De reeks hangt aan elkaar met machismo en clichés, maar weet wel munt te slaan uit een paar stevige troeven. Allereerst is er de premisse van een arm industriestadje dat voor haar levensbloed volledig afhankelijk is van de industrie die het gevangeniswezen is. Kingstown wordt namelijk gedomineerd door enkele federale gevangenissen, en dat brengt spanningen, corruptie en geweld met zich mee. In die maalstroom van conflicterende belangen die borrelt tussen cipiers, misdadigers en onschuldige bijstanders, fungeert Mike McLusky als bemiddelaar die zijn best doet de snelkookpan niet te laten exploderen door de druk. Dat hij daarvoor soms een loopje moet nemen met triviale zaken als de wet of moraliteit, is bijzaak. Het is een set-up die zich leent voor een rauw drama, maar Mayor of Kingstown gaat behoorlijk vlot over de top met een stevige dosis geweld, van de pot gerukte plottwists en diep verontrustende shit. Het is een serie die af en toe flirt met de goeie smaak, maar zo verdomd zeker van zijn zaak is dat het constant erg bekijkbaar blijft en ondanks redelijk negatieve recensies het nu toch al drie seizoenen weet uit te zingen.

De hoofdreden dat het werkt, en de tweede grote troef, is uiteraard Jeremy Renner. Na jaren als Hawkeye in de Marvelsoep waren we collectief bijna vergeten dat Renner een intense klasbak van een acteur is, maar in Kingstown zien we de acteur die indruk maakte in films als The Hurt Locker en The Town eindelijk weer zijn tanden in een rol zetten die hem volledig past. Hij is de aarding die ervoor zorgt dat de onnozele kantjes van de reeks met de mantel der liefde bedekt kunnen worden en onze oogbollen op het scherm gekleefd blijven. Kingstown is een naargeestige plek, maar Renners Mike McLusky maakt het de moeite van het bezoeken waard.

 
Terug
Bovenaan