Thuisnetwerk in nieuwbouw

wm-666

New member
Hoi,
Voor onze woning in opbouw ben ik aan het bekijken hoe ik het thuisnetwerk het beste kan opzetten. Kan redelijk mijn plan trekken met computers (hard-/software), maar netwerken is minder mijn ding, dus vandaar mijn vraag hier :)

Heb effe proberen te tekenen Wat ik in gedachten had

Ik heb echter geen idee of deze opstelling mogelijk is, wat er nodig is qua hardware (ubiquiti, microtik, ...?), en al helemaal niet hoe dit te configureren...
Alle hulp is dus meer dan welkom :)

Een eigen (wired) router achter de modem (orange/telenet) is wel het plan, en ik ga al zeker 2 access points nodig hebben. Is dit voldoende, of zijn er extra router(s) of (managed) switch(es) nodig, enz ?
 
Hey, dit is op de PiHole en IoT na een relatief basic netwerk (positief).

Welk merk je kiest maakt in weze niet uit. Ik raad zelf vaak UBNT Unifi aan omdat het een heel overzichtelijke UI heeft die nogal compatibel is met de pro-sumer / homelab user die niet noodzakelijk avondles wil volgen om zijn switch via CLI te configureren... Maar, 't is niet zo dat die beter zijn dan hun concurrenten... Microtik is heel krachtige hardware, zeker voor de prijs, maar de managementconsole is van een veel lager niveau...

Enkele vragen:
- Hoeveel kabels komen er toe in je technische ruimte?
- Wil je 10Gbit, nu of in de nabije toekomst (heeft je NAS een 10Gbit NIC aan boord)? Dat heeft effect op de keuze van basisonderdelen, en mogelijk ook op de keuze voor leverancier (Microtik heeft een wat betaalbaardere instap in 10G).
- Orange heeft geen modem-only optie, enkel een combinatietoestel met Router bij in. Dat hoeft geen issue te zijn, maar check misschien even of er iets is dat je wil doen dat last heeft van double NAT opstellingen (2 routers na elkaar). Dat zijn meestal zaken die van buitenaf naar binnen willen, zoals VPN's, hosten van bepaalde services op je NAS, etc... Meestal is het geen issue, maar soms dus wel.
- Overweeg je camera's te plaatsen?

Ik denk dat je gezien je custom DNS, 4 VLAN's en bijhorende SSID's al niet meer in de doelgroep zit van de all-in-one "mesh systemen" genre Deco, Orbi, etc... Dan kom je in de lower end zakelijke productranges zoals Unifi, TP-Link Omada of een price bracket hoger bij Meraki / Fortinet.

Hoeveel access points je nodig hebt is moeilijk te voorspellen. Tenzij je op een landgoed woont, is 1-3 AP's doorgaans de range die voldoet. Enkele minder krachtige zijn vaak beter dan 1-2 krachtige. Ik kom toe met 2, en heb nu een 3e in test om de throughput in de slaapkamers van "bruikbaar" naar "goed" te brengen. Ik twijfel nog of ik het permanent ga installeren.

Mits goede planning kom je met 1 console (router en controller), 1 centrale managed PoE switch en je AP's toe.
 
- Orange heeft geen modem-only optie, enkel een combinatietoestel met Router bij in. Dat hoeft geen issue te zijn, maar check misschien even of er iets is dat je wil doen dat last heeft van double NAT opstellingen (2 routers na elkaar).
Je kan je orange modem toch in bridged mode zetten. Geen last van dubbele NAT dan
 
De bedoeling is inderdaad dat het 'eenvoudig' is, maar 1 groot netwerk waarop de domotica, werk-laptop en thuisapparatuur zit is zeker niet de bedoeling.
  • We zitten nog in ruwbouwfase, dus aantal kabels is nog niet gekend. Ik zou in de bureau 2 UTP's laten toekomen ('home' en 'werk'), in de kinderkamer ook 2 (playstation + tv), bureau vrouw ook 2 ('home' en 'werk'), en aan de tv... goh... 1 voor digicorderding, 1 voor tv, 1 voor RPi. Geen idee of een laadpaal in de garage ook UTP nodig heeft of niet... Op de 3 kinderslaapkamers telkens 1, in de ouder slaapkamer 2 (tv & RPi). 2 PoE AP's. Nog eentje voor RPi met AdGuard, eentje voor de NAS, ... Dan zit ik al aan minstens 19 kabels. Ik zou liefst zoveel mogelijk bekabeld hebben. Aantal kabels voor domotica: nog geen idee van...
  • 10G is niet echt aan de orde denk ik. NAS en ntewerk(infra) kunnen erop voorzien worden, maar ik betwijfel of de 'eind apparatuur' (gsm, desktop, tv, ...) dat aankan. Huidige NAS is een iomega ix2 (word enkel aangezet wanneer we een backup nemen), die is zeker aan vervanging toe in de toekomst.
  • Het is inderdaad miserie dat Orange/Telenet heel hard pushen om alles via hun modem/router te laten gaan (die dan nog maar enkel bereikbaar is via hun website en amper aan te passen instellingen geeft), dus vandaar graag een eigen (wired) router achter de ISP-modem...
    VPN is voorlopig niet aan de orde. Nginx draaien is wel een reële kanshebber (indien mogelijk vanop de (nieuwe) NAS)
  • Camera's zijn voorlopig ook niet aan de orde (buiten (in de toekomst) een video deurbel, maar die is opgenomen in het domotica-stuk)
Ik hoop dat 1 AP op het gelijkvloers voldoende dekking geeft (komt in de woonkamer/keuken, dus daar geen probleem, hopelijk reikt die tot in de playstationkamer en bureau). Andere AP op de verdieping in de nachthal, zou voldoende moeten zijn om de slaapkamers te bereiken.
Eentje voor zowel beneden als boven gaat niet goedkomen als ik zie hoeveel beton er al gebruikt is.

Klopt het dat de AP's dan 4 SSID's uitzenden?
 
  • Geen idee of een laadpaal in de garage ook UTP nodig heeft of niet...
Ik lees even mee omdat ik in de toekomst hetzelfde ga moeten doen, maar hier kan ik toch op antwoorden ;-) afhankelijk van de functies van de laadpaal wel, dus zeker een goed idee om die te voorzien.
 
Je kan je orange modem toch in bridged mode zetten. Geen last van dubbele NAT dan

De laatste keer dat ik contact opnam met orange om dat te vragen (i.f.v. van eventuele overstap van Telenet), vertelde men mij dat dat niet mogelijk was op dat moment. Is dat intussen aangepast? Dat is enkele maanden geleden.
 
Heb je de mogelijkheid om in je technische ruimte een klein rack te zetten? Dat is altijd veel netter op die manier... Er bestaan kabels met 2 UTP geleiders in 1 mantel, die kan je gebruiken om efficiënt meerdere drops te maken in je bureel etc... Dat spaart kabel en is doorgaans goedkoper dan individuele runs.

Ik zou je nu al aanraden om al je Cat6a kabels in zogenaamde "keystones" te laten termineren die je op hun beurt in een keystone patchpaneel laat klikken. Die Rpi kan je mee in je rack steken, tenzij je voor die Kodi de HDMI uitgang gebruikt? Er bestaan rack-montage beugels voor RPi's en je kan die eventueel ook met een PoE HAT uitrusten zodat je ze netjes via je switch kan voeden... Spaartje weer cable mess.

Over die switch... Het is veruit het makkelijkste dat je alles vanuit je core switch voedt. Je kan achteraf nog kleine (PoE) switches bijzetten in kamers, maar het is veel netter en goedkoper als je daar nu wat aandachtig in bent en genoeg UTP trekt en het met 1 switch geregeld krijgt.

Met wat je vandaag schrijft lijk je met een 24P PoE switch toe te komen. Echter, dat is mogelijk wat beperkt in marge. Je hebt een uplink nodig naar je router, -1 (tenzij je SFP gebruikt daarvoor). Een recente NAS gaat vandaag vaak 2 UTP poorten gebruiken voor LACP, als die al niet op 10Gb werkt... Voor je 't weet heb je RPi sprawl en komen er nog bij voor HomeAssistant of zo...

Je zou kunnen overwegen een Unifi Dream Machine Pro (met 8 switch poorten ZONDER) PoE, maar met 1 10Gb LAN SFP+ poort in combinatie met een 24 port PoE switch te nemen. Er is een gewone en een pro versie van die switch bij Ubiquiti. Het verschil is dat de gewone PoE+ heeft (802.3at) in combinatie met 2 SFP poorten (1Gb). De Pro heeft ook een aantal krachtigere 802.3bt (poe++) poorten en heeft ook 2 10Gb capabele SFP+ poorten en nog wat extra features op vlak van dubbele voeding waarvan in niet aanraad dat je die zou gebruiken. Die hogere PoE standaard is enkel nuttig als je PoE wil daisychainen via PoE switchen, niet erg relevant in jouw geval. De SFP+ kan nuttig zijn als je een beperkt aantal devices op 10Gb wil zetten, maar is niet essentieel.

In beide combinaties heb je 8 + 24 RJ45 poortjes en 3 SFP / SFP+ Dat is al wel wat overhead. Reken daar nog een 24p patch panel bij en een rack mount kit voor je RPi's en je zou minimaal een 4u rack nodig hebben. Er zijn ook "brackets" die wat minder diep zijn, en die je met de poorten omhoog monteert in plaats van naar je toe. Ik gebruik een 9u wall mount rack waar ik ook mijn UPS en NAS bij in heb en nog wat onderdelen op een shelve (ik heb een losse router en nog een NUC en zo... ). Dat raakt sneller vol dan je denkt. Ik heb ook een Hue Bridge maar die staat op de rack omdat die zo beter bereik heeft via Zigbee.

Dat is allemaal heel netjes zo...

Bijna alle Unifi AP's ondersteunen 4 of meer SSID's, enkel de AC-Lite niet voor zover ik me herinner. Ik zou persoonlijk kijken naar U6-Pro AP's als start. Er bestaan ook U6-Mesh modellen die vergelijkbaar zijn met de Pro maar meer een tafelmodel zijn. Die kan je op een bureel zetten als je in het plafond geen PoE drop zou voorzien hebben daar en moest het daar toch te wensen overlaten qua bereik. Met een systeem zoals Unifi, maar ook van de andere vendoren kan je bijbouwen. Ik heb al zeker 10x iets aangepast door voortschrijdend inzicht, veranderende noden, etc.. Je hoeft dus niet direct te comitten op een hele stack netwerkmateriaal.
 
Ik lees even mee omdat ik in de toekomst hetzelfde ga moeten doen, maar hier kan ik toch op antwoorden ;-) afhankelijk van de functies van de laadpaal wel, dus zeker een goed idee om die te voorzien.
Mijn buikgevoel zei me ook om dat te voorzien, ondanks dat alles rond elektrische vandaag de dag eigenlijk voor geen meter geregeld is... Voorlopig nog een tijdje een hybride, dus gewoon UTP punt en 3fase aansluiting voorzien.
Heb je de mogelijkheid om in je technische ruimte een klein rack te zetten? Dat is altijd veel netter op die manier... Er bestaan kabels met 2 UTP geleiders in 1 mantel, die kan je gebruiken om efficiënt meerdere drops te maken in je bureel etc... Dat spaart kabel en is doorgaans goedkoper dan individuele runs.
Ja, ruimte genoeg :)
RPi met AdGuard/PiHole zou inderdaad bij in een rack kunnen... De RPI's aan de TV's zou ik achter de TV's hangen ifv HDMi kabel ja.
Draai momenteel Home Assistant in een VM (als test, m'n RPi's zijn op :p), maar het zou inderdaad kunnen dat die later ook nog op een RPi komt. Tenzij Home Assisstant in (een docker op) de NAS kan. Zal er vanaf hangen wat Dobiss wel/niet kan.
Hue Bridge is inderdaad nog eentje die ik vergeten was. Ecocheques moesten op, dus we hebben 25 LED-lampen gekocht, en met nog een kleine eigen opleg ook een hue lamp (iris model) (nog geen Hue Bridge)

  • Dream Machine Pro: € 435
  • Je bedoelt de 'UniFi USW-Pro-24-POE Gen2' switch dan? € 920 is wel stevig (en volgens jou ook niet nodig in mijn geval?). De 'gewone' is dan € 495.
  • 2x AP (6 Pro): 2x € 210 = € 420 (in plafond zijn inderdaad de kabels al voorzien)
  • Patch paneel?
  • Rack ? (mss eens aan elektricien vragen?)
Ik zou dus een goeie € 2.000 moeten rekenen voor mijn setup ?
 
HA draait in Docker op een Synology NAS. Ik ben met PiHole in docker op mijn NAS aan't spelen maar ik krijg het nog niet helemaal in orde. Zou ook moeten lukken. Als je ooit overweegt RPi's in je rack to stoppen heb je 1U rackmount kits voor 4 plat naast elkaar, maar ook high density versies waarin ze meestal op hun zijde "staan" die dan 2 of 3u hoog zijn. Ik zou als je de plaats hebt niet besparen op de hoeveelheid U's.

Je hebt de standaard diepte van 600mm, dat is meestal te diep voor de technische ruimte. Dat heb je alleen nodig voor servers. Als je ooit een full-fat host voor VM's wil, ga je daar ook even moeten over nadenken. Ik doe dat niet dus ik heb eentje van 45cm of zo denk ik. Je kan dat op de vloer zetten of ophangen zo'n ding. Ophangen is prima voor kleintjes, maar hou er rekening mee dat die dingen soms zwaar gaan wegen eens je ze vol begint te stoppen (looking at you UPS). Vraag eens aan je elektricien, ik heb eentje van https://www.patchkast.be/ maar installateurs werken wat vaker met duurdere merken zoals Rittal of zo... Maakt niet uit, de maten zijn universeel.

Qua patchpaneel heb je 2 systemen: "normale" patchpanelen en "keystones" dat laatste is een veel beter systeem, en kost je misschien een paar euro meer initieel, maar geeft je wel veel meer flexibiliteit als je later iets wil veranderen. Je koopt dan een 'blank' paneel, en los die keystones, net zoveel als je kabel hebt die toekomen. Je klikt die keystones in het paneel eens je ze op de kabel hebt bevestigd. Achteraf kan je die makkelijk eruit klikken, elders teken, etc... Dat is bij een gewoon patchpanel minder plezierig...

Ja, die switches bedoel ik. Ik zou voor de non-pro gaan als je niet aan 10Gb denkt, desnoods vervang je die later nog door een pro of wat er dan in de mode is. De oudere generaties zijn tot op heden net zoals de huidige vrij waardevast op e 2ehandsmarkt. Met die UDM-Pro heb je sowieso ook 1 10Gb LANpoort, dus je kan 1 device aansluiten. Er bestaat ook een USW Aggregation die je relatief goedkoop meer 10Gb poorten geeft, als je daar later aan toe bent. Als je Cat6a steekt, kan dat via die kabels.

Zonder kabels, idd een 2.000€ ongeveer.
Reken ook dat je voor elke poort van je switch nog een korte "patchkabel" nodig hebt tussen je switch en je patchpaneel. Die kosten 2-3€ per stuk
 
Cat 6 begint bij 1.89 euro per stuk en die basisuitvoering is stugge kabel die heel makkelijk defect geraakt. Niet aangeraden.
Wij gebruiken die op 't werk constant, geen problemen mee. Uiteraard wel cat 5e
Ik start hier geen discussie, ik zei het gewoon.
 
Wij gebruiken die op 't werk constant, geen problemen mee. Uiteraard wel cat 5e
Ik start hier geen discussie, ik zei het gewoon.

No offense taken hoor...
Ik heb die voor thuis getest maar er zijn er al 2 of 3 van kapot gegaan. Kan ook aan de batch gelegen hebben, maar normaal gebruik je geen stugge kabel voor RJ45 connectoren, daar zijn de keystones voor... Ik zal sneller FS kopen of die korte van Ubiquiti vind ik zelf ook wel goed, maar ieder zijn ding...
 
No offense taken hoor...
Ik heb die voor thuis getest maar er zijn er al 2 of 3 van kapot gegaan. Kan ook aan de batch gelegen hebben, maar normaal gebruik je geen stugge kabel voor RJ45 connectoren, daar zijn de keystones voor... Ik zal sneller FS kopen of die korte van Ubiquiti vind ik zelf ook wel goed, maar ieder zijn ding...

Geen probleem hoor, die kleine patchkabels die wij gebruiken zijn soepel, en kosten belachelijk weinig, budget weet ge wel ;)
 
Toppie, ik heb het hier allemaal genoteerd.
(ruimte is geen probleem, kelder is groot genoeg :p )
Budget is een andere zaak :eek:

Als ik het goed begrijp, dan vervult de Dream Machine ook de taak van router?
Dus : ISPmodem --> UDM-Pro --> PoE-switch ?
(geen router meer tussen modem en UDM-pro ?)

Kan zijn dat ik binnen enkele maanden terug in dit topic kom, wanneer ik alles kan gaan aansluiten ;)
Alvast super bedankt voor alle input, ben weer wat wijzer geworden!
 
UDR, UDM, UDM Pro (UDMP) en UDM SE zijn "consoles" met een ingebouwde router, Unifi controllers (Network, Protect, Access, Talk)en 4 of 8-port switch.

Bij de UDR en UDM heb je ook een ingebouwd access point
Bij de UDR, UDMP en UDM SE heb je geen ook een NVR (network video recorder)

Dus Modem (of modem/router combinatie van je ISP)=> console => switch

Er bestaat ook een USW 16-Lite trouwens, die niet rack-mountable is en goedkoper, die geeft je samen met een UDMP / UDM SE ook 24 ports waarvan 8 of 16 met PoE. Dat is een wat goedkopere optie die je kan overwegen. Ik heb liever de rack-mountable modellen maar het is een werkende optie. Ik ben grote fan van die 8p Lite switchen, maar die zijn voor jou niet nodig.

Ping maar als je tussendoor iets wil weten...
 
Ik heb m'n lijstje gemaakt nu ik een duidelijker beeld heb op wat kan en wat ervoor nodig is :)
Eens mee langs de elektricien passeren ook want ik weet niet wat die voorzien heeft voor de domotica. Misschien dat we alles samen in 1 rack kunnen steken bv.
Installatie zal iets voor het Q1 2023 worden, zal tegen dan wel terug hier verschijnen :p
 
De laatste keer dat ik contact opnam met orange om dat te vragen (i.f.v. van eventuele overstap van Telenet), vertelde men mij dat dat niet mogelijk was op dat moment. Is dat intussen aangepast? Dat is enkele maanden geleden.
Weten ze het zelf wel ? Is al sinds eind 2020.
 
Terug
Bovenaan