Theaterreview: De Schlagerij

Afgelopen zondag vond de première van Backstage producties’ nieuwste komedietheaterstuk De Schlagerij plaats. Ik moet toegeven: het was lang geleden dat ik nog eens zo gelachen heb. Toen ik het verhaal las, wist ik al dat ik me aan wat humor kon verwachten. Dat ik werkelijk met de tranen in de ogen zou zitten, had ik niet zien aankomen.

De Schlagerij is een deurenkomedie van Backstage Producties. Hoewel Backstage Producties nog geen twee jaar bestaat, bracht het al een variatie aan theaterstukken met onder andere Moord op de Oriënt Express, Winterrevue - An Evening With The Six Pack, Pocahontas, Assisen … Ook nu speelt het theaterstuk van Aspe – Moord in de Studio nog tot en met 16 juni in Play Zuid te Antwerpen. De Schlagerij is eveneens tot 16 juni te zien, maar dan in Theater Elckerlyc Antwerpen.

Foto's: Backstage Producties

Laten we met de deur in huis vallen

Deurenkomedie De Schlagerij toont een glimp uit een paar chaotische dagen van de familie Vandevelde en hun … slagerij. Een Vlaamse slager Roger (Patrick Onzia) en zijn slagersvrouw Francine (Evelien Van Hamme) zijn een onbesproken Vlaams gezin die hun gewone rustige leventje leiden in de slagerij. In de kelder van die slagerij, waar een overigens vreemde geur vandaan komt, woont vriend Willy (Dirk Van Vooren), die al acht maanden de huur niet kan betalen. Wanneer Roger ’s ochtends zo zat als een deur thuiskomt van een avond (en nachtje) feestvieren op de braderij, brengt zijn minnares, de Nederlandse schlagerzangeres Maura Mynn (Ianthe Tavernier), hem een bezoek in de slagerij en levert ze hem choquerend nieuws dat hem meteen nuchter maakt. Laat die deurenkomedie maar komen!

Deurenkomedies hebben duidelijk geen geheimen voor schrijversduo Manu Jacobs en Dirk Van Vooren die het genre meesterlijk tot leven brachten.

De Schlagerij is een typische deurenkomedie, een grappig toneelstuk waarin de personages verzeild geraken in heel wat intriges en misverstanden. Ik ga meteen met de deur in huis vallen: dit is een heel goeie deurenkomedie ook! Het genre komt met verschillende uitdagingen. Komedie behoort tot een van de moeilijkste genres om te brengen gezien humor voor iedereen anders is. Het is dan ook een ware kunst om humor te brengen die door de meesten gesmaakt zal worden en dit vervolgens ook nog eens goed over te brengen. Verder dient ook het speeltempo hoog genoeg te liggen: waar de ene deur toegaat, moet de andere opengaan. De Schlagerij weet al deze elementen, onder leiding van Manu Jacobs, te verenigen tot een hilarisch geheel van de eerste tot de laatste minuut. Zelfs nog voor het stuk begon, zat de sfeer al goed met een creatieve opwarming van het publiek op … schlagermuziek.

Het theaterstuk bestaat uit twee delen die elk ongeveer een uur duren. De Schlagerij kent geen enkel zwak moment en weet de kwaliteit constant te behouden. Beide aktes vuren constant de ene na de andere grappen en misverstanden aan razend tempo op het publiek af. Verwacht je aan alle soorten humor: van misverstanden door de Vlaams-Nederlandse taalgrens tot seksueel getinte humor "Ik heb mijn cervela in haar garnaalkroket gedipt." tot grapjes rond Ianthe haar carrière bij De Buurtpolitie en Maartens verscheidenheid aan kledingwissels. Hilariteit alom door een topcast die verder bouwt op een goed uitgewerkte regie en script. Tijdens de tweede akte valt dan het moment waarop alles samenvloeit en de waarheid uiteindelijk boven water komt. Hierdoor wordt het speeltempo logischerwijze vanaf dit punt iets rustiger. Dit doet echter geen afbreuk aan het theaterstuk, maar creëert een gevoel van voldoening. Deurenkomedies hebben duidelijk geen geheimen voor regisseur en schrijver Manu Jacobs, en schrijver Dirk Van Vooren die het genre meesterlijk tot leven brengen.

Foto's: Backstage Producties

Een cast met vlees in de kuip

Naast een uitmuntend script, komt uiteraard ook veel lof toe aan de vijf artiesten op het podium. Dat Ianthe Tavernier, in Vlaanderen vooral bekend door haar rol in De Buurtpolitie, ook een knal van een zangstem heeft, toonde ze al meermaals aan in musicals als Les Misérables, Daens, The Sound of Music, 40-45 ... Deze zomer voegt ze er de rol van Sneeuwwitje aan toe. Het was voor haar een primeur om in een deurenkomedie mee te spelen, evenals het voor Evelien Van Hamme het geval was. Aan de manier waarop beiden zich inleefden in hun rol viel dit alleszins niet op te merken. Ianthe speelt vlot met accenten, van Hollands tot “proper algemeen beschaafd Antwerps”, Evelien onderging dan weer probleemloos elke soort emotie die je je kan voorstellen.

Als je een speler van de match zou mogen kiezen, dan is dit hier ongetwijfeld Maarten Bosmans.

Ook de mannelijke tegenspelers, die duidelijk oude rotten in het vak zijn, wisten van wanten. In hun performances voel je de ervaring. Patrick Onzia kan overigens naast acteur ook gerust als schlagerzanger aan de slag gaan, mocht hij dat ooit willen. Doordat zijn personage en dat van Dirk Van Vooren samen de waarheid trachten te verdoezelen, brengen de twee veel van hun on stage-tijd samen door, wat een gouden combinatie blijkt te zijn. Dat het comedian-zijn in Dirks aderen stroomt, hoef ik je alvast niet te vertellen. Hier kan je niets anders zeggen dan dat Dirk weet wat hij doet en er verdomd goed in is. En dan ... dan is er nog Maarten Bosmans. Als je net als bij een voetbalwedstrijd een speler van de match zou mogen kiezen, dan is dit hier ongetwijfeld Maarten Bosmans. Maarten brengt een heel scala aan personages op het podium, van agent met een spraakgebrek tot "poetsjman" tot bad ass vriendje tot Fluvius-inspecteur tot ... Maarten wisselde meer van kledij en liep door meer deuren dan eender wie, én wist ondertussen steeds het hoge speeltempo aan te houden terwijl hij een hilarische twist gaf aan al zijn personages. Duidelijk een vijfkoppige cast met vlees in de kuip in … De Schlagerij

De rode loper​

Conclusie

Als iets goed is, moet het gezegd worden. Bij deze: De Schlagerij is een meer dan geslaagde deurenkomedie! Twee uur lang word je meegenomen op een achtbaan vol hilariteit, intriges en misverstanden. De humor zit goed evenals het tempo. De Schlagerij is een aanrader voor iedereen die graag een namiddag of avond al lachend doorbrengt. Manu Jacobs en Dirk Van Vooren zijn het genre duidelijk meester en krijgen hierbij de hulp van een getalenteerde cast om alles tot leven te brengen. En, met de constante switch aan personages, verdient Maarten Bosmans zeker een vlezeke of twee.

Pro

• De humor is goed getimed en gebracht
  • Hoog speeltempo
  • Talentvolle cast
  • Manu Jacobs en Dirk Van Vooren zijn het genre meester

Con

• Door het hoge speeltempo verlies je best je aandacht niet of je hebt een goede grap gemist
9.5

Over dit theaterstuk

Beschikbaar vanaf

26 mei 2024

Genre

1. Theater

Speelduur

120 minuten

Regie

Manu Jacobs

Script

Manu Jacobs & Dirk Van Vooren

Cast

Ianthe Tavernier, Patrick Onzia, Evelien Van Hamme, Maarten Bosmans, Dirk Van Vooren

Productiehuis

1. Backstage Producties

Terug
Bovenaan