Tennis

Ben vandaag weer gaan zien. Onclin speelde opnieuw goed. Hij speelt zeer slim, precies en deze keer viel zijn forehand wat meer op.
Maar helemaal geen harde slagen. 1ste opslag niet boven 180 km/h, dat moet in de toekomst echt beter. Ik denk wel dat Onclin op termijn een goede subtop speler kan worden, een beetje zoals Steve Darcis (niet toevallig zijn coach :p )

Goffin zoals heel de week al solide en zette weer even aan op de belangrijke momenten. Deze vorm zou in principe moeten volstaan om van Ymer te winnen morgen.

Nadien nog een exhibitiewedstrijd met Olivier Rochus, Els Callens, Sabine Appelmans en Simon Beaupain:

- Els Callens kan echt niet meer. Die was nog redelijk aan het net en haar opslag "ging nog wel". Maar die sloeg vanop de baseline continu unforced errors. Ze oogt ook zeer oud.. Ik zou daar eenvoudig van winnen.

- Sabine Appelmans haalt een beter niveau dan Callens. Sloeg niet hard, maar wel veel nauwkeuriger en zuiverder.

- Olivier Rochus kan echt nog heerlijk ballen. Hij is wel wat "mollig" geworden en hij zal wel pijn hebben na een potje tennis. Maar die forehand en zeker die backhand is nog steeds fantastisch. Op bepaalde momenten speelde hij even 1 tegen 1 wat door tegen Beaupain en toen moest Beaupain toch zweten.
Ik denk dat Rochus in zijn huidige staat nog veel van de top recreatieve spelers van Tennis Vlaanderen (enkel heren 1) laat zweten, gewoon door zijn ervaring, hen te laten lopen met zijn diepe, zuivere en harde slagen. Aan het net maakte hij ook geniale punten. Alleen moet zijn lichaam ook meekunnen natuurlijk :p

- Simon Beaupain - ATP 516, 23j oud. Leuke speler, maar moest het afleggen tegen Rochus in die paar 1 tegen 1 duels. Ik had nog niet van hem gehoord.


Jammer dat ze geen exhibitie hebben kunnen regelen met Rochus, Clijsters, Henin en Malisse.
 
Laatst bewerkt:
Op het ITF-circuit komt Onclin met die 1ste opslag nog weg maar naarmate hij betere retourneerders zoals Goffin zal tegenkomen wordt het lastiger. Maar het is vooral die tweede opslag die op het randje van dramatisch is.

Appelmans heb ik vorig jaar twee keer 6-1 van gewonnen in de P500 gemengd. Ze speelde samen met haar zoon en waren laatste in hun voorronde poule. Is imho overgeklasseerd en geen P500 waard, te weinig power om punten af te maken.

Rochus is van hetzelfde jaar als Federer maar toch al van 2014 gestopt. Mocht hij wat moeite doen dan wint hij het Belgian circuit EH1 idd. op zijn één been.

Tistsipas op de cruciale momenten het laten afweten maar sowieso verdiende overwinning van de bijna 36-jarige Djoko.
 
Tistsipas op de cruciale momenten het laten afweten maar sowieso verdiende overwinning van de bijna 36-jarige Djoko.
Verschil was kleiner dan 3-0. Iets koelbloediger van Tsitsipas en dit had een 4 of 5 setters kunnen geweest zijn.
Djoko op de ervaring dit gewonnen, maar verder niets op af te dingen. Was gedurende heel dit toernooi (alweer) de beste.
 
Goffin zoals heel de week al solide en zette weer even aan op de belangrijke momenten. Deze vorm zou in principe moeten volstaan om van Ymer te winnen morgen.
Goffin toch wel vrij vlotjes gewonnen tegen Ymer. Op de wereldrangking is er weinig verschil maar een Goffin in goede vorm is gewoon nog steeds top-20 waard.
 
Op het ITF-circuit komt Onclin met die 1ste opslag nog weg maar naarmate hij betere retourneerders zoals Goffin zal tegenkomen wordt het lastiger. Maar het is vooral die tweede opslag die op het randje van dramatisch is.
Akkoord.
Zijn 1ste opslag zou toch echt wat sneller moeten kunnen. Nochtans is dat niet zo moeilijk om te trainen. Het is de enige slag die je volledig onder controle hebt en kan trainen, want de situatie is altijd hetzelfde.
Ik neem aan dat Darcis hem dat wel kan bijbrengen, die zou toch moeten zien welke details beter kunnen.
Van zijn 2de opslag kan hij misschien beter ook een kick serve naar buiten gebruiken en de snelheid van zijn slice serve verhogen.

Als ik hem was, dan zou ik daar gewoon uren op trainen. De rest van zijn spel is al zeer goed te noemen. Forehand, backhand, netspel en tactiek zijn prima.
Appelmans heb ik vorig jaar twee keer 6-1 van gewonnen in de P500 gemengd. Ze speelde samen met haar zoon en waren laatste in hun voorronde poule. Is imho overgeklasseerd en geen P500 waard, te weinig power om punten af te maken.
Padel is nog net iets anders dan tennis natuurlijk. Op een tennis exhibitie tornooi geven ze ook niet alles, veel punten met de lach op het gezicht en het publiek wat vermaken. Maar ze speelde gewoon rustig, zuiver en maakte weinig fouten (itt. Callens). Power had ze niet idd.
Rochus is van hetzelfde jaar als Federer maar toch al van 2014 gestopt. Mocht hij wat moeite doen dan wint hij het Belgian circuit EH1 idd. op zijn één been.
Akkoord. Rochus en bij uitbreiding Malisse kunnen bij EH1 iedereen op een goede dag verslaan. Maar ik weet niet of Rochus nog verschillende wedstrijden op een week aankan op dat niveau. Hij zag er echt wel mollig uit, dus als hij tegen een fitte EH1 moet spelen, zal hij wel zijn gameplan moeten aanpassen om de tegenstander te doen lopen, dus heel wat risicoballen (diepe topspin ballen en de lijnen opzoeken).
 
Goffin toch wel vrij vlotjes gewonnen tegen Ymer. Op de wereldrangking is er weinig verschil maar een Goffin in goede vorm is gewoon nog steeds top-20 waard.
Ik heb de highlights zonet teruggezien op youtube. Goffin die duidelijk beter tennis moest bovenhalen. Maar dat kan hij en zet hierdoor Ymer relatief eenvoudig opzij. Dat is wat ik bedoelde met dat hij "intrinsiek" beter was dan Coppejans en Onclin, maar dat hij niet per se zijn allerbeste tennis moet bovenhalen om zulke jongens te verslaan.

Goffin is voor mij een zeer goede (sub)top speler. Ergens tussen plaats 20 en 40 van de wereld. Hij is wel in staat om te winnen van een top 20 speler als hij in vorm is en met vertrouwen speelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: WimJ
Collignon trof het (weer) niet met de loting in Koblenz, maar wist toch te winnen van Gijs Brouwer, 8e reekshoofd. Moest de partij wel serieus ombuigen want stond 7-5 5-2 achter. Won uiteindelijk met 5-7 7-6(2) 6-3! Straks eens rustig streamen hoe hij dat heeft geflikt. :)
 
Het was 'maar' 1 break in feite maar toch matchpunt moeten wegwerken op 5-3 en 40-30. Brouwer heeft het op cruciale punten wat laten liggen want ik vond hem de betere speler eerlijk gezegd. Beetje lastig te zien maar had imho ook recht om te klagen op dat voorlaatste punt...

Geerts zit wat in een dipje precies de laatste weken. 2022 was een beetje zijn doorbraakjaar (hoewel misschien vreemde term op zijn 27ste) en heeft veel te verdedigen.
 
Hij had in de tweede set ook 3-1 kunnen voorkomen, maar hij ging van *2-1 (40-00) naar 2-5 :confused2: Daarna is m'n stream gestopt en ik kan momenteel niet in de ATP/WTA app. Mij leek Brouwer ook de betere speler.
Ja Geerts zit al langere periode wat te sukkelen, eind vorig jaar had had hij ook een hele hoop 1e ronde exits. Zal lastig zijn om de eerste helft van 2023 al die punten te verdedigen.
 
Sterk hoor van Collignon tegen Laaksonen, de man die nooit lacht. Is nu wat teruggevallen maar stond vorig jaar nog ATP84. Morgen tegen Marterer.
 
  • Leuk
Waarderingen: WimJ
Blijkbaar hebben we vannacht een 2-0 laten schieten in de Davis Cup. :oops: Dubbel weer verloren, Goffin in 3 sets onderuit tegen Kwon en Bergs bibberde volgens ik kon lezen zo hard tegen Hong, nr. 237, dat er van deftig tennis geen sprake was. Na gisteren dacht ik dat we eindelijk nog eens zouden winnen in de Davis Cup, maar zelf uit handen gegeven. Opvallend hoe slecht Gille/Vliegen presteren hierin, de laatste 4 matchen in de Davis Cup verloren. :oops:

Collignon geen finale in Koblenz, verloor in 3 sets van Safiullin (ATP-100). Won de eerste set met 7-5, maar daarna ging Safiullin er vlot over 6-3 6-0. Wel weer goede week en stijgt naar de 235e plaats. :)

De Loore speelt in Vilnius tegen topreekshoofd Stricker en Geerts mag tegen 3e reekshoofd Rodionov. Van een toploting gesproken. :sop:
 
Gille/Vliegen hadden dit altijd moeten afmaken. En als het toch mislukte (wat gebeurd is) dan had Goffin het moeten doen. Je kan de schuld moeilijk bij Bergs leggen, hij had waarschijnlijk nooit gedacht dat hij het zelf, nog zou moeten afmaken, zijn gedachten waren al elders.

Dit was echt gewoon een grote schande voor het Belgisch tennis. Misschien tijd voor vernieuwing.
 
Had idd. na de dubbel sec 3-0 moeten staan, tegen die Koreanen mag je als duo dat alle ATP tornooien en slams samen speelt gewoon nooit never jamais verliezen. Ja het is Davis Cup etc. maar dan nog. Eigenlijk zit de klad er al een tijd in bij G/V. Je zou gaan heimwee krijgen naar De Loore/Bemel als dubbelteam.

Bergs had zichzelf overtroffen tegen Kwon, toch een solide top100 speler die vorige maand nog de ATP250 in Adelaïde won. Heb de match niet gezien maar dat hij een dag later dan verliest tegen die Hong verbaast me niet, het blijft Bergs hé, pieken en dalen. Misschien had De Loore beter gespeeld nu die in een vrij goede flow zit maar dat zijn vijgen na Pasen.

Sowieso is degradatie naar de Wereldgroep in feite een schande als je over 6 spelers binnen de top250 beschikt en een 'top'(?) dubbelduo. Van Herck zal zich zijn afscheid wel anders hebben voorgesteld.
 
Ziet er ook nu weer niet naar uit dat het een topweek wordt voor Belgische mannentennis... Geerts verliest zoals verwacht kansloos van Rodionov in Vilnius, De Loore speelt maar morgen zijn eerste ronde blijkbaar. Coppejans er ook uit in Tenerife ondanks break voorsprong in de derde set, wat die daar allemaal niet laat liggen zeg...
 
Ziet er ook nu weer niet naar uit dat het een topweek wordt voor Belgische mannentennis... Geerts verliest zoals verwacht kansloos van Rodionov in Vilnius, De Loore speelt maar morgen zijn eerste ronde blijkbaar. Coppejans er ook uit in Tenerife ondanks break voorsprong in de derde set, wat die daar allemaal niet laat liggen zeg...
Michael Geerts, Joris De Loore en Kimmer Coppejans...

Om eerlijk te zijn geloof ik in geen van die 3 spelers. Ze zijn alle 3 rond de 29j oud.
Enkel Coppejans heeft heel even eens in de top 100 gestaan in 2015..
Ze kunnen tennissen en dat op een hoog niveau, maar ze gaan nooit potten breken. Het is op dat niveau gewoon middelmaat. Misschien dat er eens een opleving komt en ze eens wat verder geraken op een ATP tornooi of in een grandslam, maar dat zal het ook zijn.

We moeten ons focussen op de toekomst:
  • Zizou Bergs - die zie ik wel tussen plaats 50 en 100 acteren de komende jaren met eens een uitschieter binnen de top 50.
  • Raphael Collignon - die moet ik nog leren kennen. Nog niets van gezien om eerlijk te zijn. Kan iemand iets over hem kwijt?
  • Gauthier Onclin - 2x live gezien en wat wedstrijden op Youtube. Ik ben fan. Ik zie in hem ook iemand die tussen plaats 50 en 100 kan acteren, op voorwaarde dat hij iets aan zijn opslag doet.
  • Gilles Arnaud Bailly - enorm talent, ik ga hem volgen
  • Alexander Blockx - ook een groot talent dat ik ga volgen
Zijn er nog talenten (van de buitencategorie) die ik zou moeten volgen?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er ook nu weer niet naar uit dat het een topweek wordt voor Belgische mannentennis... Geerts verliest zoals verwacht kansloos van Rodionov in Vilnius, De Loore speelt maar morgen zijn eerste ronde blijkbaar. Coppejans er ook uit in Tenerife ondanks break voorsprong in de derde set, wat die daar allemaal niet laat liggen zeg...
Die matchbal 🤪 Ik heb nu al 4jr ofzo geen racket meer aangeraakt, maar die bal had zelfs ik nog wel weggelegd. 😂 Kimmer maakt heel veel echt onnodige fouten, viel in Ottignies ook al op.
 
Michael Geerts, Joris De Loore en Kimmer Coppejans...

Om eerlijk te zijn geloof ik in geen van die 3 spelers. Ze zijn alle 3 rond de 29j oud.
Enkel Coppejans heeft heel even eens in de top 100 gestaan in 2015..
Ze kunnen tennissen en dat op een hoog niveau, maar ze gaan nooit potten breken. Het is op dat niveau gewoon middelmaat. Misschien dat er eens een opleving komt en ze eens wat verder geraken op een ATP tornooi of in een grandslam, maar dat zal het ook zijn.

We moeten ons focussen op de toekomst:
  • Zizou Bergs - die zie ik wel tussen plaats 50 en 100 acteren de komende jaren met eens een uitschieter binnen de top 50.
  • Raphael Collignon - die moet ik nog leren kennen. Nog niets van gezien om eerlijk te zijn. Kan iemand iets over hem kwijt?
  • Gauthier Onclin - 2x live gezien en wat wedstrijden op Youtube. Ik ben fan. Ik zie in hem ook iemand die tussen plaats 50 en 100 kan acteren, op voorwaarde dat hij iets aan zijn opslag doet.
  • Gilles Arnaud Bailly - enorm talent, ik ga hem volgen
  • Alexander Blockx - ook een groot talent dat ik ga volgen
Zijn er nog talenten (van de buitencategorie) die ik zou moeten volgen?
Het is maar wat je bedoelt met ‘in geloven’. Allemaal heel verdienstelijke spelers maar wel van Challenger niveau en dat gaat nu niet meer veranderen. Een keer een hoofdtabel halen op een Slam is het maximum wat er in zit. Je mag ook niet vergeten dat het niveau stijgt. Er zijn nu bvb. een pak meer spelers uit Azië en Zuid-Amerika binnen de top 300 dan 5à10j. geleden.

Coppejans gaf op zijn 21ste even de indruk dat het meer kon worden maar is wisselvallig en hij mist een sterk wapen .
De Loore enorm veel pech gehad met blessures en kon zeker hoger staan maar ook weer geen top 100. Hij teert op een sterke service en forehand maar het is ook niet wat je een ‘fijnbesnaarde speler’ kan noemen die bvb. van om het even waar op de baan een goeie drop kan leggen. Ik denk nog steeds dat hij in het dubbel verder zou kunnen geraken met een goede partner.
Geerts was tot zijn 26 een ITF speler (futures), het verbaast me eerlijk gezegd dat hij in de top 250 is geraakt maar ik heb wel heel veel respect voor die jongen zijn parcours.

Bergs al vaker gezegd, da’s een steekvlamspeler. Laat mooie dingen zien en kan de ene dag winnen tegen een top 50 en daarna verliezen van ene die 300 of lager staat. Spectaculaire speler om naar te kijken maar heeft het ongelooflijk moeilijk om zijn concentratie te behouden. Foutenlast met momenten ook veel te hoog omdat hij het vaak te veel wil forceren. Zal wel eens top 100 geraken de komende jaren maar ik zie er hem niet consistent in blijven wegens te wisselvallig. Ik hoop oprecht dat ik me hier vergis want zie hem wel graag spelen.

Die jonge gasten van -21 moet je nog wat afwachten wat het zal worden. Onclin nog veel werk aan zijn service en was vroeger mentaal niet de sterkste, zou intussen fel gebeterd zijn naar ik hoor. Collignon sterke service en vooral een hard-hitter, beetje een type De Loore, ook fysiek, maar is nog werk aan ook. Staat volgens mij nu zelfs een beetje over-geklasseerd.

Bailly lijkt me intrinsiek tennis-technisch de sterkste uit dit lijstje. 17j en ik zie geen heel zwakke punten in zijn spel en nog veel tijd om aan zijn sterktes te werken. Zijn broer Pierre-Yves (19j.) was ook erg veelbelovend maar die verdoet momenteel zijn tijd in de VS met College Tennis. Bij de Waalse bond wordt er wel beter gewerkt dan bij de VTV (Tennis Vlaanderen). Niet alleen een indruk maar de resultaten spreken voor zich.

Blockx nog wat afwachten ook, is goed bezig maar AO winst is geen garantie. Coppejans won ook RG bij de juniors in 2012…
 
Het is bij de vrouwen en ze maakt net iets minder progressie dan ik gedacht had maar Costoulas heeft imo ook veel om op zijn minst een deftige subtopper te worden.
 
Het is bij de vrouwen en ze maakt net iets minder progressie dan ik gedacht had maar Costoulas heeft imo ook veel om op zijn minst een deftige subtopper te worden.
Costoulas gaat vooral haar punten zoeken in zwak bezette tornooien. Twee weken op rij speelt ze een W40 tornooi in Mexico, door de AO vrij zwak bezet, dan haalt ze wel halve finale, maar deze week moet ze aan de bak in de kwalificaties en gaat ze eruit. Pas op, af en toe wel een goede overwinning, maar ik had ook verwacht dat ze al hoger zou staan. Ik lees op tennisforum ook dat ze een enorm slechte forehand heeft en dat ze nog heel veel werk heeft.
Vandewinkel en Van Impe hou ik ook in de gaten. Vorig jaar duidelijk te goed voor W15 niveau, nu spelen ze al eens een W25. Vandewinkel vandaag nog een goede zege tegen Malygina, nr 370. Van Impe zou Antalya spelen, maar door aardbeving is dat tornooi afgelast.
 
Terug
Bovenaan