Tekort in België: grondwater

vishnusixclix

Crew Member
Crowdfunder FE
Opening post by:
1606729313328.png


Ik volg met argusogen de hele hetze rond de situatie in België waar het grondwater heel laag staat.

Vandaag stond daar ook een mooie infovideo op VRT NWS link

Ligt het probleem niet eerder bij de watermaatschappijen die voor hun drinkwater grotendeels afhankelijk zijn van grondwater?
Zie info hier (wel Nederlandse info)

Het grootste deel van het water wordt gewonnen uit grondwater (64%)

Want als je bekijkt waarvoor water allemaal gebruikt wordt, kan er veel verbruik toegeschreven worden aan oppervlaktewater:
  • Wc, wasmachine en plezier bij particulieren: regenwater door stimulatie/wetgevend kader regenput
  • Industrie: oppervlaktewater uit kanalen en drinkwater
  • Akkerbouw: oppervlaktewater of regenval. Bovendien wortelen de meeste gewassen niet diep waardoor ze amper profiteren van grondwater tijdens zomermaanden

In de video verwijzen ze vaak naar de hoge betongraad van België.
Dat op die manier veel water verloren gaat.

Maar dat is nu eenmaal eigen aan de werking van watermaatschappijen.

Bij een gescheiden riolering wordt dit probleem grotendeels opgevangen door het regenwater niet te mengen met het afvalwater. Het regenwater kan op die manier lokaal afgevoerd worden naar de waterloop of het grondwater i.p.v. via de waterzuivering te moeten passeren.

Stap 3: zuivering
Het afvalwater, al dan niet gemengd met regenwater, dat op het zuiveringsstation toekomt, wordt in verschillende stappen biologisch gezuiverd totdat de kwaliteit voldoende is om het te lozen in een waterloop.

Het overtollige opgevangen regenwater gaat uiteindelijk (in al dan niet ideale vorm) naar een waterloop waarna het uiteindelijk naar de zee gaat.

Dus is de oplossing van heel dit 'probleem' niet eerder een switch van werking van de watermaatschappijen?
  • Meer bufferen
  • Meer regenwater zuiveren
  • Meer stockeren
  • Eventueel opteren om meer zeewater te gaan zuiveren

Als je kijkt naar staten als Dubai, dan hoor je daar niemand spreken over water te kort.
Die ontzilten gewoon water uit de zee.

Je ziet ook perfect dat de watermaatschappijen uit België staatsbedrijven zijn met een aandeelhoudersstructuur waar veel steden en gemeenten zijn aan aangesloten.
bv. hier voorbeeld van jaarrapport 2018 pagina 36van Farys.

Een gemeente als Deinze kreeg in 2018 een vergoeding van 295.018,93 euro.

Je ziet de berichtgeving ook eerder spreken over dat de particulieren zorgvuldig moeten omspringen met water en tegelijk hoor je de overkoepelende organisatie van watermaatschappijen zeggen dat er geen probleem is. Dan hoor je een professor vertellen hoe het komt dat het grondwater zo laag staat. Of je hoort kleinschalige projecten van watermaatschappijen om hun PR op te poetsen.

Maar niemand spreekt over een structurele oplossing.
 
Zeewater ontzilten is nog altijd een dure oplossing. Je hebt een omgekeerde osmose installatie nodig die veel energie verbruikt. Nadien moet je opnieuw mineralen toevoegen omdat het water anders niet als drinkwater mag worden beschouwd. In Dubai etc ligt de energiekost een pak lager dan in onze regio.

Regenwater opwaarderen tot drinkwater kan, maar is ook niet zo evident als het lijkt. Zal altijd duurder zijn dan ofwel grondwater ofwel zoet oppervlaktewater. Laatste is momenteel de grootste bron van drinkwater in Vlaanderen. Feit is alleen dat op momenten dat er geen droogte is, dat er nog steeds erg veel zoet water gewoon naar de zee loopt. Anderzijds op momenten van droogte moet er steeds een balans gezocht worden tussen het debiet dat bruikbaar moet zijn voor de scheepvaart en het debiet dat gebruikt kan worden om er drinkwater van te maken. Optimalisatie van het gebruik van zoet water als drinkwaterbron lijkt mij nog steeds het slimste, al moet er ook naar alternatieven gekeken worden. Één van die alternatieven is slim hergebruik van industrieel afvalwater, waar ook meer en meer wordt op ingezet.
 
Waarom is regenwater drinkbaar maken duurder dan zoet oppervlaktewater? Is dat niet gewoon hetzelfde?
Je spreekt hier niet over dezelfde volumes. Hoe kleiner de volumes, hoe hoger de prijs per eenheid. Van regenwater drinkwater maken zal dus steeds op 'kleinere schaal' en decentraal moeten gebeuren. Op drinkwaterproductieplants heb je een minimum aan doseerinstallaties en online monitoring nodig om de drinkbaarheid van water te kunnen garanderen. Op kleine installaties blijven deze ook nodig, maar zal de economische impact hoger doorwegen.

Daarnaast heb je nog het concept van 'biologische zuivering' dat voor een groot stuk op een natuurlijke manier gebeurt in het oppervlaktewater. Maar cru gesteld heb je vanuit een technisch standpunt wel gelijk.
 
Gisteren is er op bepaalde plaatsen in België zodanig veel neerslag gevallen op korte tijd dat er wateroverlast was. Steeds hoorde je dezelfde uitleg "de riolering kon het overvloedige water niet slikken". De vraag die ik mij dan stel; waarom moet al dat regenwater de riolering in? Kan dit water niet worden afgeleid via grachten naar (lager gelegen) spaarbekkens of naar drassige gebieden waar het rustig in de grond kan trekken?

We zijn hier in België dus én niet voorbereid op lange droge periodes (alhoewel dit denken ze op te lossen door piekverbruik duurder te maken) én niet voorbereid op hevige regenval.
 
Het mag héél het jaar regenen. Elke Belg mag een héél jaar lang 0 liter water verbruiken. Dan is er volgens mij bij wijze van spreken nog altijd een te kort aan grondwater in België.
 
Gisteren is er op bepaalde plaatsen in België zodanig veel neerslag gevallen op korte tijd dat er wateroverlast was. Steeds hoorde je dezelfde uitleg "de riolering kon het overvloedige water niet slikken". De vraag die ik mij dan stel; waarom moet al dat regenwater de riolering in? Kan dit water niet worden afgeleid via grachten naar (lager gelegen) spaarbekkens of naar drassige gebieden waar het rustig in de grond kan trekken?

We zijn hier in België dus én niet voorbereid op lange droge periodes (alhoewel dit denken ze op te lossen door piekverbruik duurder te maken) én niet voorbereid op hevige regenval.
Laat ons zeggen dat we gewoon in Belgie op niks voorbereid zijn. Imo is er al jaren geen beleid als het gaat over zo'n zaken.
 
We zijn hier in België dus én niet voorbereid op lange droge periodes (alhoewel dit denken ze op te lossen door piekverbruik duurder te maken) én niet voorbereid op hevige regenval.
Levert op korte termijn meer op voor de politiekers/vriendjes van dan op lange termijn een degelijke oplossing uit te werken.

Jammer maar zo gaat het vaak te werk.
 
Gisteren is er op bepaalde plaatsen in België zodanig veel neerslag gevallen op korte tijd dat er wateroverlast was. Steeds hoorde je dezelfde uitleg "de riolering kon het overvloedige water niet slikken". De vraag die ik mij dan stel; waarom moet al dat regenwater de riolering in? Kan dit water niet worden afgeleid via grachten naar (lager gelegen) spaarbekkens of naar drassige gebieden waar het rustig in de grond kan trekken?

We zijn hier in België dus én niet voorbereid op lange droge periodes (alhoewel dit denken ze op te lossen door piekverbruik duurder te maken) én niet voorbereid op hevige regenval.

Dat is inderdaad de bedoeling.
Na jaren alles dicht te gooien beginnen ze tot besef te komen dat het water niet in de riolering maar dat het de grond in moet.

Nu moet ik wel zeggen dat bv in Oostende ze bezig met meer grondinfiltratie van regenwater. Ook krijg je subsidie voor opvang van regenwater.
Ook bij de volkstuintjes zijn ze bezig met spaarbekkens te maken om regenwater op te vangen en te gebruiken in de tuintjes.

ook proberen ze zulke projecten https://www.vlario.be/site/files/downloads/INNOVATIEPRIJS-FARYS.pdf
 
Veel neerslag op korte intervallen is ook niet goed. Door de droogte van 2018-2020 is de bovenste grondlaag helemaal ingeklonken en beenhard geworden. Als het dan hard regent, is dat gewoon hetzelfde effect alsof het regent op beton: alles stroomt weg. Je hebt een lange(re) periode aan malse regen nodig om die bovenste harde pel weer los te weken, waardoor er terug infiltratie is.
 
Dat is inderdaad de bedoeling.
Na jaren alles dicht te gooien beginnen ze tot besef te komen dat het water niet in de riolering maar dat het de grond in moet.

Nu moet ik wel zeggen dat bv in Oostende ze bezig met meer grondinfiltratie van regenwater. Ook krijg je subsidie voor opvang van regenwater.
Ook bij de volkstuintjes zijn ze bezig met spaarbekkens te maken om regenwater op te vangen en te gebruiken in de tuintjes.

ook proberen ze zulke projecten https://www.vlario.be/site/files/downloads/INNOVATIEPRIJS-FARYS.pdf
Je wordt als bouwheer verplicht van te investeren in dure infiltratie systemen dat klopt. Maar de overheid mag het kostbare regenwater wel samen met de stront afvoeren naar de riolering of de Noordzee.
 
Gisteren is er op bepaalde plaatsen in België zodanig veel neerslag gevallen op korte tijd dat er wateroverlast was. Steeds hoorde je dezelfde uitleg "de riolering kon het overvloedige water niet slikken". De vraag die ik mij dan stel; waarom moet al dat regenwater de riolering in? Kan dit water niet worden afgeleid via grachten naar (lager gelegen) spaarbekkens of naar drassige gebieden waar het rustig in de grond kan trekken?
Heel veel van deze gebieden worden verkaveld of drooggelegd om als landbouwgrond dienst te doen.
 
Je wordt als bouwheer verplicht van te investeren in dure infiltratie systemen dat klopt. Maar de overheid mag het kostbare regenwater wel samen met de stront afvoeren naar de riolering of de Noordzee.
En bovendien is het dezelfde overheid die privé deze (dure) infiltratie oplegt, maar langs de andere kant er nog wel vergunningen afgeeft om ontelbare m² te verharden voor zowel woningbouw (met infiltratie), maar ook industrie, nutsvoorzieningen en wegen,...

Wij moeten bij een verbouwing zorgen voor infiltratie terwijl geen enkele straatkolk in de pas heraangelegde, en volledig verhardde straat infiltreert, deze zijn allemaal aangesloten op de riolering. Het enige groen wat voorzien is staat in plantenbakken welke ze, elke week moeten komen watergeven terwijl bij een regenbui al het water wat op openbaar dommein valt rechtstreeks de riool ingaat.
In een buurgemeente is een verkaveling goedgekeurd naast een riviertje waarbij de hele "verkaveling" bij hevige regen steeds onderwater staat. Er moest wel een "infiltratiebekken" gemaakt worden, maar nu is de hele oppervlakte één groot "infiltratiebekken" waar bij verkaveling nog 1/50ste van overblijft...
Hele hectaren landbouwgrond werden ontwikkeld tot nieuwe industriezone, met allemaal verharding en industriehallen. Water loopt ook naar een "verplicht" infiltratiebekken wat bij hevige regenval gewoon overloopt. Vroeger was deze hele landbouwzone één groot "infiltratiebekken"...

Typisch overheid om met één regel de "indruk" te wekken om iets aan het tekort van grondwater te willen doen, maar langs de andere kant net het tegenovergestelde overal goed te keuren en te doen.

Het probleem is m.i. niet enkel het feit dat er te weinig water in de grond kan infiltreren, maar ook dat er teveel grondwater gebruikt word. Dit zowel door particulieren (iedereen wil in de zomer een groene gazon en geen dorre vlakte), maar ook door industrie en landbouw. Hoewel het verbruik door particulieren ook gereduceerd kan, en zou moeten worden is de industrie en landbouw ook een grote waterverbruiker. Zij betalen vaak per m³ maar een fractie van de particuliere prijs (omdat ze zelf oppompen/ oppervlaktewater gebruiken) maar m.i zou hier strenger mee omgegaan moeten worden, of een correctere prijs voor betaald moeten worden, welke dan weer geinvesteerd moet worden in (extra) infiltratie,...
 
Bij velen om te gebruiken voor toilet of wasmachine zodat het ook in de riool eindigt.

Beter dan leidingwater gebruiken, maar voor de natuur is er weinig verschil.
Die regenputten van amper 10 000 liter zitten dan ook continu vol met het huidige weer, daarachter zit een overloop naar een bezinkpunt waardoor het wel netjes geinfiltreerd wordt in de grond.

Lijkt me wel degelijk een verschil.
 
Het tekort dat we meemaken en waarvan ik de indruk heb dat plots meer nieuws is dan vroeger (of vergis ik me nu zo), heeft inderdaad dan toch echt alles te maken met het bouwen, riolering en slecht waterbeleid want de neerslag neemt jaar om jaar net toe.


Al zijn de dalen en pieken natuurlijk wel redelijk extreem maar goed met de al eerder aangehaalde punten moet dit toch op te lossen zijn.
 
Terug
Bovenaan