Mic check, one two three. Een zin die ik de laatste dagen meermaals uitgesproken heb. Het is wat anders dan de standaard "Hallo micro" of "Test test een twee drie", al zijn die ook meermaals de revue gepasseerd. Ook al ben ikzelf geen streamer, misschien kan ik nu wel eens een keertje aan de slag op ons Twitch-kanaal. Of nog eens onze collega's van de podcast vervoegen en met een professionele microfoon mijn zegje doen. Maar niet alleen daarvoor kan ik deze zeer goed gebruiken, toen ik een half jaartje geleden mijn eerste echte hoofdtelefoon aanschafte voor audiofielen zat daar dus ook geen microfoon bij.
Ik mocht dankzij Razer dus aan de slag met de Razer Seiren V3 Chroma, die zoals de naam al doet vermoeden de opvolger van de Seiren V2 is. De nieuwste versie heeft bovenaan een tap-to-mute sensor met meerdere instelmogelijkheden voor gebruiksgemak. Een ander groot verschil is al vrij snel duidelijk zichtbaar en dat zit hem in het visuele aspect. De toevoeging van RGB valt hard op, maar heeft dit ook een nuttige functie? Dat is één van de onderdelen die ik zal bespreken in deze review, gekoppeld aan hoe vlot alles werkt, het gebruik en als belangrijkste punt voor een microfoon: de kwaliteit van de opnames.
De Razer Synapse-software biedt dus uitgebreide mogelijkheden voor het aanpassen van de RGB-verlichting. En net zoals bij de meeste Razer-toetsenborden, kunnen verschillende kleurstanden worden ingeschakeld, zoals bijvoorbeeld een ademhaling nabootsen of automatische kleurwisselingen. Eén van de leukste functies is echter de reactiviteit op geluid terwijl je praat, waarbij de verlichting reageert op je stem. Dit is vooral een functie die streamers zullen waarderen, maar ook mijn kinderen vonden deze functie wel erg leuk tijdens tests. Zo had ik wel de verlichting ingesteld op paars als ik de microfoon uitschakel, zo weet ik telkens direct wanneer ik - nog - op stil sta. Geen "Je staat nog op mute" opmerkingen meer, handig!
Aansluiten doe je via een USB-C-poort, en de microfoon wordt ook zonder de software herkend, wat plug & play eenvoudig maakt. Soms werd de microfoon echter herkend als luidspreker, en ik moest ook enkele instellingen in Windows aanpassen om de microfoon correct te kunnen gebruiken. Dit kan wat verwarrend zijn voor minder ervaren gebruikers, maar zodra de instellingen zijn aangepast, werkt de microfoon probleemloos. Idealiter gebruik je wel de software, want dan krijg je ook toegang de uitgebreide Stream Mixer mogelijkheden, die voor de streamers onder ons toch eenvoudig toegang heeft tot handige functies.
Mijn gesprekspartners tijdens deze tests vonden de geluidskwaliteit dus duidelijk en helder, zonder vervorming of verlies van details. Deze positieve feedback maakt de Razer Seiren V3 Chroma geschikt voor zowel dagelijkse communicatie als professionele streaming en gaming. De microfoon is in de eerste plaats gemaakt voor streamers die vooral waarde hechten aan visuele uitstraling, terwijl degenen die prioriteit geven aan geluidskwaliteit mogelijk wat aanpassingsmogelijkheden missen. Toch kan ik deze zeker aanraden, zelf al gebruik je de microfoon zonder de visuele toeters en bellen. Dat heb ik ook gedaan tijdens vergaderingen als ik van thuis uit werkte en deed dus meer dan prima zijn werk.
Ik mocht dankzij Razer dus aan de slag met de Razer Seiren V3 Chroma, die zoals de naam al doet vermoeden de opvolger van de Seiren V2 is. De nieuwste versie heeft bovenaan een tap-to-mute sensor met meerdere instelmogelijkheden voor gebruiksgemak. Een ander groot verschil is al vrij snel duidelijk zichtbaar en dat zit hem in het visuele aspect. De toevoeging van RGB valt hard op, maar heeft dit ook een nuttige functie? Dat is één van de onderdelen die ik zal bespreken in deze review, gekoppeld aan hoe vlot alles werkt, het gebruik en als belangrijkste punt voor een microfoon: de kwaliteit van de opnames.
Kleurrijk en innovatief
De Razer Seiren V3 Chroma is een USB-microfoon gericht op streamers en gamers, bekend om zijn uitgebreide RGB-verlichting. Deze verlichting, die 16,8 miljoen kleuren ondersteunt en individueel kan worden aangepast via Razers Synapse-software, beslaat een groot deel van de microfoon en biedt een opvallende visuele uitstraling. De microfoon is vrij licht, wat flexibiliteit in positionering en transport mogelijk maakt. Het wordt geleverd met een stevige standaard en kan ook op standaard microfoonstatieven worden gemonteerd.De Razer Synapse-software biedt dus uitgebreide mogelijkheden voor het aanpassen van de RGB-verlichting. En net zoals bij de meeste Razer-toetsenborden, kunnen verschillende kleurstanden worden ingeschakeld, zoals bijvoorbeeld een ademhaling nabootsen of automatische kleurwisselingen. Eén van de leukste functies is echter de reactiviteit op geluid terwijl je praat, waarbij de verlichting reageert op je stem. Dit is vooral een functie die streamers zullen waarderen, maar ook mijn kinderen vonden deze functie wel erg leuk tijdens tests. Zo had ik wel de verlichting ingesteld op paars als ik de microfoon uitschakel, zo weet ik telkens direct wanneer ik - nog - op stil sta. Geen "Je staat nog op mute" opmerkingen meer, handig!
Bediening en gebruiksgemak
De bediening van de Razer Seiren V3 Chroma is eenvoudig en innovatief dankzij het grote touchpad bovenop de microfoon. Dit touchpad kan worden gebruikt om de microfoon te dempen en verschillende verlichtingseffecten in te stellen. Aan de voorkant bevindt zich een draaiknop voor het regelen van het microfoonniveau of het volume van de aangesloten hoofdtelefoon. Wisselen tussen die twee functies kan je via de software of door je vinger langer op de bovenkant te houden. De instellingen worden dan aangetoond via de RGB.Een microfoon met een heldere en warme opname, waarbij de verlichting ook functioneel dienst doet.
Aansluiten doe je via een USB-C-poort, en de microfoon wordt ook zonder de software herkend, wat plug & play eenvoudig maakt. Soms werd de microfoon echter herkend als luidspreker, en ik moest ook enkele instellingen in Windows aanpassen om de microfoon correct te kunnen gebruiken. Dit kan wat verwarrend zijn voor minder ervaren gebruikers, maar zodra de instellingen zijn aangepast, werkt de microfoon probleemloos. Idealiter gebruik je wel de software, want dan krijg je ook toegang de uitgebreide Stream Mixer mogelijkheden, die voor de streamers onder ons toch eenvoudig toegang heeft tot handige functies.
Kwaliteit en geluidsweergave
De geluidskwaliteit van de Razer Seiren V3 Chroma is warm en gebalanceerd, maar mist een volwaardige equaliser voor klankaanpassing, wat betekent dat gebruikers de klank niet kunnen aanpassen aan hun voorkeuren. Er zijn enkele instellingen voorzien, maar zelf beslissen kan je dus niet volledig. Zo zijn er filters voor omgevingsgeluiden uit te filteren of een radio-omgeving te simuleren, gelukkig heeft de microfoon een heldere, warme en gedetailleerde stemopname. In uitgebreide tests met verschillende programma's zoals Discord en Teams bleek de microfoon dan ook uitstekend te presteren en was alles duidelijk en zuiver te horen.Mijn gesprekspartners tijdens deze tests vonden de geluidskwaliteit dus duidelijk en helder, zonder vervorming of verlies van details. Deze positieve feedback maakt de Razer Seiren V3 Chroma geschikt voor zowel dagelijkse communicatie als professionele streaming en gaming. De microfoon is in de eerste plaats gemaakt voor streamers die vooral waarde hechten aan visuele uitstraling, terwijl degenen die prioriteit geven aan geluidskwaliteit mogelijk wat aanpassingsmogelijkheden missen. Toch kan ik deze zeker aanraden, zelf al gebruik je de microfoon zonder de visuele toeters en bellen. Dat heb ik ook gedaan tijdens vergaderingen als ik van thuis uit werkte en deed dus meer dan prima zijn werk.
Conclusie
Streamers en/of liefhebbers van RGB-verlichting kunnen met deze microfoon hun hartje ophalen. Sommige instellingen en functies zijn zeer handig, zoals de multifunctionele aanraaksensor en bijhorende RGB om aan te tonen in welke mode de microfoon staat. Algemeen een kwalitatieve microfoon met een warme en duidelijke opname, alleen jammer dat je niet alles volledig kan aanpassen wat de equalizer betreft. Een aantal functies kan je bijgevolg enkel in- of uitschakelen, zoals het uitfilteren van omgevingsgeluiden of het automatisch versterken van de microfoon als je te zacht praat. De RGB is daarbij ook niet alleen maar een mooie visuele toevoeging maar heeft ook heel wat voordelen. En als je er geen nood aan hebt, dan kan je de verlichting gewoon uitschakelen.
Pro
- Multifunctionele aanraaksensor waarmee je snel schakelt
- RGB-verlichting niet alleen voor het visuele
- Warme en heldere opname
- Stream Mixer opties in de Synapse-software is een meerwaarde voor streamers
Con
- Geen eigen equalizerinstellingen mogelijk
- Bij de start wat uitzoekwerk
8
Over
Fabrikant
- Razer