Techreview: Bigben Kids Dual Alarm Clock

Ik was al langer op zoek naar een alarmklok voor op de slaapkamer van mijn oudste zoon. Hij is al oud genoeg om zelf op te staan en zich klaar te maken voor school, maar daarvoor had hij wel nood aan een wekker. We installeerden deze klok dan ook op zijn nachtkastje en zetten samen het alarm. Het thema sprak hem alvast aan.

Alarmklokken zijn volgens mij minder en minder terug te vinden op slaapkamers. Deze Bigben Kids Dual Alarm Clock is er eentje zonder al te veel toeters en bellen, maar wel in safarithema. Mijn eerste opmerking voor een kinderklok is dan ook het ontbreken van een nachtlampje. Na wat onderzoek blijken er wel modellen in deze reeks te bestaan met ingebouwde radio, iets wat voor oudere kinderen een handige functie is.

BigBenDualAlarmClock1.jpg


Kwaliteit zonder meer

Wat kunnen we dan wel verwachten? In eerste plaats is het een stevige klok die doet terugdenken aan de kwaliteit van de wekkers van weleer. De knoppen bovenaan de klok zijn zeer stug en moeten we wel stevig indrukken. Na verloop van tijd zullen die vast wat soepeler worden, maar tot nu toe hoor je een luid geluid als ze ingedrukt worden. Tak tak tak, ik hoor zo wel goed wanneer mijn zoon de wekker instelt.

De klok wordt getoond op digitale wijze met een LED-display. De lichtsterkte kan op drie standen ingesteld worden: fel, minder fel en volledig uit. Op zich niets bijzonders en dit is voldoende. Vooral de minder felle stand wordt gebruikt, want in de felle stand is het vooral 's nachts toch te storend. Volledig uit is ook iets teveel van het goede. Ik had hier liever een 'zeer minieme' stand gezien, want de klok uitzetten, daar snap ik het nut toch niet zo goed van, zeker bij dit model.

BigBenDualAlarmClock3.jpg


Oeh-oeh-oeh

Het thema is het belangrijkste kenmerk van deze klok dus. Meegeleverd zijn drie verwisselbare frontjes, elke met eigen afbeelding en bijhorend dier. Zo is er een met een leeuw, giraffen of een olifant. Kies dus gerust je favoriete dier om naar te kijken. De wekkergeluiden zijn ook in het safarithema en zo kan je wakker worden met de geluiden van een aap of het gebrul van een leeuw. Als ik zo naar geluiden hoor zou ik verwachten dat er ook een frontje was met apen op, maar dat is jammer genoeg niet het geval. Dat zou nochtans een thema zijn dat goed past bij veel kinderen.

Beperkt in functies maar uitgewerkt in thema.


Maar het stopt niet bij het safarithema. In deze reeks van klokken zijn er verschillende thema's te koop. Zo kan je kiezen voor dinosaurussen, paarden, voetbal, grappige foto's, eenhoorns en nog een aantal andere. Allemaal komen ze met hun eigen typische wekkergeluiden, drie verwisselbare frontjes en sommige versies ook met een FM-radio.

BigBenDualAlarmClock2.jpg


Doet het zijn werk?

Nu nog de belangrijkste functie, de wekker zelf. Tot nu toe ben ik hierover zeker positief. De wekker kan in drie volumesterktes ingesteld worden en de ingebouwde speaker is misschien niet heel zuiver, maar wel voldoende voor een wekker. Er kunnen tot twee verschillende wekkers ingesteld worden, waarbij je kiest om de eerste, tweede of ze allebei in te schakelen. Er is een grote snoozeknop voorzien aan de bovenzijde van de klok, centraal in het midden. Zeker niet vergeten om de wekker uit te zetten dus via de alarmknop en niet enkel met de snoozeknop, anders mag iemand anders van het gezin de wekker komen afzetten.

Nog een belangrijk punt dat zeker niet vergeten mag worden: de klok is niet alleen voorzien van netstroom maar ook voorzien van back-up batterijen. Twee AAA-batterijen zijn voldoende maar niet bijgeleverd. Vergeet die dus zeker niet te plaatsen, anders loop je de kans om niet gewekt te worden als de netstroom wegvalt. Van zodra er geen elektriciteit meer is, verdwijnen namelijk alle instellingen. Er is dus geen geheugen in de klok zelf. Van cruciaal belang dus en goed dat dit toch voorzien is.

BigBenDualAlarmClockDoos.jpg

Conclusie

Deze Bigben Kids Dual Alarm Clock is eenvoudige wekker, zonder al te veel toeters en bellen. Met een stevige kwaliteit en uitgewerkt in verschillende thema's. Zoek dus zeker naar het favoriete thema van je kind. Er zijn ook modellen met ingebouwde FM-radio, let dus op bij aanschaf als je deze functie wil. Dankzij de batterijen kan je met een gerust hart gaan slapen, ook als de stroom 's nachts zou wegvallen.

Pro

  • Thema
  • Noodbatterijen

Con

  • Model zonder FM-radio, dus beperkt in functie
6
 
Terug
Bovenaan