Studie Studiekeuze

Arthur

New member
Ik vroeg mij af hoe de moeilijkheidsgraad van bedrijfsmanagement, handelswetenschappen en toegepaste economische wetenschappen verschilt ten opzichte van elkaar.
Deze richtingen liggen dicht bij elkaar op vlak van onderwerpen dus het enige wat ze onderscheidt is hoe moeilijk ze zijn.

Wat is nu het werkelijke verschil tussen deze opleidingen? Maakt dit later veel uit welke van de 3 je hebt gestudeerd?
 
Wat is nu het werkelijke verschil tussen deze opleidingen?
De algemene moeilijkheidsgraad, de dieptegang waarmee je zaken gaat bekijken. Bvb in Handelswetenschappen kan je dezelfde cursussen hebben zoals in TEW, maar dan worden sommige dingen weggelaten (van horen zeggen van TEW'er). In TEW krijg je een aardige pak wiskunde en statistiek, terwijl dat in handelswetenschappen wat beperkter is. In bedrijfsmanagement heb je amper wiskunde.

Bij de universitaire richtingen ga je dieper ingaan op waarom een bepaalde stelling geldt, in de plaats van het gewoon aan te nemen. Dit is een redelijk algemeen gegeven.

Bedrijfsmanagement = hogeschool
^
Handelswetenschappen = unief (maar vroeger hogeschool)
^
TEW = unief


ter referentie
 
Ze lijken allemaal hetzelfde maar zijn héél verschillend qua inhoud. Ik heb zelf aan de faculteit economie en bedrijfskunde (FEB) van KU Leuven gestudeerd, maar zou nooit of nooit HW kunnen doen omdat dat mij gewoonweg niet interesseert. Op bedrijfsmanagement na denk ik dat de moeilijkheidsgraad tussen TEW en HW eerder subjectief is, HW is minder wiskundig en wordt dus als "makkelijker" gezien terwijl ze volgens mij gewoon beiden universitaire richtingen zijn en gewoon "anders" zijn.

HW, TEW en dan HIR gaan van toegepast en to the point tot abstracter en wiskundiger. In HW leer je denk ik meer hoe je bestaande methodes kunt toepassen in een business context terwijl de andere twee dan meer over de methodes an sich gaan, hoe de wiskunde erachter zit en hoe je nieuwe methodes en modellen kan ontwikkelen. Bijvoorbeeld, in productie en logistiek management gaat het een gans semester over de berekeningen dat achterliggend in een MRP/ERP gaan. Niet denken dat er ooit een screenshot of uitleg komt van wat een MRP/ERP is, in welke context het nuttig is, welke software vendors er zijn etc. Als TEW / HIR student is het wel zo dat je soms de bomen door het bos niet meer kan zien. Er wordt in vgl. met HW minder vaak de link gelegd met concreet hoe het eraan toe gaat in bedrijfswereld.

Last but definitely not least, bedrijfsmanagement: 100 % toepasingsgericht, wat mooi en minder mooi is. Grootste voordeel is dat je na een bachelor in bedrijfsmanagement je je waarschijnlijk beter kan orienteren in een bedrijf dan iemand met een academische bachelor (... en misschien zelf een master!) omdat het super praktijkgericht is. Afhankelijk van je hogeschool moet je concreet leren werken met een ERP/WMS, een marketingplan opstellen, effectief boekhouden in een bedrijf maar de focus ligt te hard op uitvoeren en niet op het empirische. Het totaal gebrek aan wiskunde en statistiek is een zonde, is een marketingplan weldgelijk nuttig als je het resultaat ervan niet meet en bvb. een AB-test doet?

Of dit allemaal uitmaakt? Alle 4 hebben de standaard accoutancy afstudeerrichting, of daar nu verschillen gemaakt worden op basis van diploma weet ik niet. Bij Deloitte worden zowel bachelors en masters aangeworven voor accountancy, misschien scheelt het startersloon wat, maar je begint wel een jaar vroeger met werken (en dus ook met de promotie rat race). Er zijn wel bepaalde functies of bedrijven dat iemand met een professionele bachelor moeilijk binnenraakt. Hetzelfde geldt tevens tussen de 3 universitaire opties: bepaalde jobs kun je praktisch niet starten met een handelswetenschappen ten opzichte van TEW en zeker al ten opzichte van handelsinginieur.
 
Laatst bewerkt:
Ze lijken allemaal hetzelfde maar zijn héél verschillend qua inhoud. Ik heb zelf aan de faculteit economie en bedrijfskunde (FEB) van KU Leuven gestudeerd, maar zou nooit of nooit HW kunnen doen omdat dat mij gewoonweg niet interesseert. Op bedrijfsmanagement na denk ik dat de moeilijkheidsgraad tussen TEW en HW eerder subjectief is, HW is minder wiskundig en wordt dus als "makkelijker" gezien terwijl ze volgens mij gewoon beiden universitaire richtingen zijn en gewoon "anders" zijn.

HW, TEW en dan HIR gaan van toegepast en to the point tot abstracter en wiskundiger. In HW leer je denk ik meer hoe je bestaande methodes kunt toepassen in een business context terwijl de andere twee dan meer over de methodes an sich gaan, hoe de wiskunde erachter zit en hoe je nieuwe methodes en modellen kan ontwikkelen. Bijvoorbeeld, in productie en logistiek management gaat het een gans semester over de berekeningen dat achterliggend in een MRP/ERP gaan. Niet denken dat er ooit een screenshot of uitleg komt van wat een MRP/ERP is, in welke context het nuttig is, welke software vendors er zijn etc. Als TEW / HIR student is het wel zo dat je soms de bomen door het bos niet meer kan zien. Er wordt in vgl. met HW minder vaak de link gelegd met concreet hoe het eraan toe gaat in bedrijfswereld.

Last but definitely not least, bedrijfsmanagement: 100 % toepasingsgericht, wat mooi en minder mooi is. Grootste voordeel is dat je na een bachelor in bedrijfsmanagement je je waarschijnlijk beter kan orienteren in een bedrijf dan iemand met een academische bachelor (... en mis schien zelf een master!) omdat het super praktijkgericht is. Afhankelijk van je hogeschool moet je concreet leren werken met een ERP/WMS, een marketingplan opstellen, effectief boekhouden in een bedrijf maar de focus ligt te hard op uitvoeren en niet op het empirische. Het totaal gebrek aan wiskunde en statistiek is een zonde, is een marketingplan weldgelijk nuttig als je het resultaat ervan niet meet en bvb. een AB-test doet?

Of dit allemaal uitmaakt? Alle 4 de opties hebben zo de standaard accoutancy afstudeerrichting, of daar nu verschillen gemaakt worden op basis van diploma weet ik niet. Bij Deloitte worden zowel bachelors en masters aangeworven voor accountancy, misschien scheelt het startersloon wat, maar je begint wel een jaar vroeger met werken (en dus ook met de promotie rat race). Er zijn wel bepaalde functies of bedrijven dat iemand met een professionele bachelor moeilijk binnenraakt. Hetzelfde geldt tevens tussen de 3 universitaire opties: bepaalde jobs kun je praktisch niet starten met een handelswetenschappen ten opzichte van TEW en zeker al ten opzichte van handelsinginieur.

Dat laatste zou ik durven betwijfelen... HIR > TEW en HW. Maar verschil tussen HW en TEW lijkt me toch veel kleiner dan je hier voorstelt.

Aan de threadstarter. Qua moeilijkheidsgraad: HIR > TEW > HW. HIR omdat deze studenten de zwaarste en meest abstracte wiskunde krijgen van de 3 opgesomde richtingen, en ook de aanwezigheid van fysica, chemie, electronica. TEW iets zwaarder dan HW omdat de wiskunde en statistiek moeilijker is. HW krijgt wat meer praktische vakken in vergelijking met TEW.

Die bepaalde jobs waar een TEW'er wel toegang toe krijgt en een HW'er niet zou ik wel willen zien :)
 
Dat laatste zou ik durven betwijfelen... HIR > TEW en HW. Maar verschil tussen HW en TEW lijkt me toch veel kleiner dan je hier voorstelt.

Aan de threadstarter. Qua moeilijkheidsgraad: HIR > TEW > HW. HIR omdat deze studenten de zwaarste en meest abstracte wiskunde krijgen van de 3 opgesomde richtingen, en ook de aanwezigheid van fysica, chemie, electronica. TEW iets zwaarder dan HW omdat de wiskunde en statistiek moeilijker is. HW krijgt wat meer praktische vakken in vergelijking met TEW.

Die bepaalde jobs waar een TEW'er wel toegang toe krijgt en een HW'er niet zou ik wel willen zien :)
Je geeft belangrijke nuance aan.

Zelf initieel de master HIRB gedaan. Uiteindelijk heb ik enkel oog/interesse in data gerelateerde dingen en als ik zo de opleiding TEW/HW vergelijk op basis van wat je ziet in beiden dan heeft TEW bij uitstek een beter programma dan HW (in data) en kan ik wel geloven dat er plaatsen zijn dat het ene zouden kiezen boven het andere. Je krijgt bijvoorbeeld bij TEW aanzienlijk meer SQL en R wat volgens mij een doorslaggevende factor kan zijn. Of dit nu geldt voor boekhouden, marketing of finance weet ik niet, want dat is mijn domein gewoonweg niet.

Wat ik niet betwist is dat de gap tussen tussen HIR en de andere twee wel groter is.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft belangrijke nuance aan.

Zelf initieel de master HIRB gedaan. Uiteindelijk heb ik enkel oog/interesse in data gerelateerde dingen en als ik zo de opleiding TEW/HW vergelijk op basis van wat je ziet in beiden dan heeft TEW bij uitstek een beter programma dan HW (in data) en kan ik wel geloven dat er plaatsen zijn dat het ene zouden kiezen boven het andere. Je krijgt bijvoorbeeld bij TEW aanzienlijk meer SQL en R wat volgens mij een doorslaggevende factor kan zijn. Of dit nu geldt voor boekhouden, marketing of finance weet ik niet, want dat is mijn domein gewoonweg niet.

Wat ik niet betwist is dat de gap tussen tussen HIR en de andere twee wel groter is.

Maar als je zelf HIRB hebt gedaan kan je toch niet zeggen dat TEW een beter programma heeft dan HW op basis van wat je ziet (inhoud van de programma's?). Of dat een HW'er voor sommige jobs geen kans maakt als er ook maar 1 TEW'er in de selectieprocedure zit...

Als je HW en TEW als opleidingen naast elkaar legt, ga je inderdaad een klein verschil zien in het analytisch gedeelte van de inhouden. Over de ICT component kan ik me niet uitspreken, maar een groot verschil tussen TEW en HW zal je hier niet vinden. In beide opleidingen (toch in het plichtprogramma) is dat verschil minimaal.

Meer nog, ik ben er echt van overtuigd dat er binnen een x-aantal jaar geen verschil meer zal zijn tussen TEW en HW, en dat beide opleidingen zullen samensmelten. Het verschil is te klein, en het zal eerder een richting worden Toegepaste Handelswetenschappen, met een vrije keuze in meer analytische of meer praktischere majoren/minoren.
 
Maar als je zelf HIRB hebt gedaan kan je toch niet zeggen dat TEW een beter programma heeft dan HW op basis van wat je ziet (inhoud van de programma's?). Of dat een HW'er voor sommige jobs geen kans maakt als er ook maar 1 TEW'er in de selectieprocedure zit...

Als je HW en TEW als opleidingen naast elkaar legt, ga je inderdaad een klein verschil zien in het analytisch gedeelte van de inhouden. Over de ICT component kan ik me niet uitspreken, maar een groot verschil tussen TEW en HW zal je hier niet vinden. In beide opleidingen (toch in het plichtprogramma) is dat verschil minimaal.

TEW heeft een minor (of major geen idee) waar je samen met HIR(B) ICT-related vakken hebt (aan de KUL dan toch). Die vakken, voornamelijk dan SQL/R, kunnen een doorslaggevende factor zijn omdat dat gewoon de basiscompetenties zijn van een data analyst/scientist. Met beter programma bedoel ik dan beiden hun ICT + statistiek major/minor vergelijken. Over de rest kan ik minder oordelen, zoals ik zei in de originele comment, ze zijn waarschijnlijk gewoon "anders".

Ik zeg ook gewoon nergens dat een TEW'er opeens alle HW'ers verdringt vanaf er eentje tussen zit in de selectieprocedure, vanwaar haal je dat zelf :rofl:? Over de andere majoren/minoren en het plichtprogramma kan en zal ik me niet uitspreken. Ik extrapoleerde wat want als dat kan voor IT/data, dan kan ik me ergens wel inbeelden dat er soortgelijke niches zijn voor andere majoren. Kan ook best dat dat niet het geval is, gaf ik duidelijk aan met het accountancy voorbeeld in m'n originele comment.

Meer nog, ik ben er echt van overtuigd dat er binnen een x-aantal jaar geen verschil meer zal zijn tussen TEW en HW, en dat beide opleidingen zullen samensmelten. Het verschil is te klein, en het zal eerder een richting worden Toegepaste Handelswetenschappen, met een vrije keuze in meer analytische of meer praktischere majoren/minoren.

Hier geef je iets interessant aan, geen idee of dat nu effectief gaat gebeuren want hoe klein het verschil ook is, er is een verschil maar dat kan inderdaad geregeld worden dmv. majoren/minoren.

Aangezien je een expert bent hierin, welke van de 3 heb jij dan gedaan?
 
TEW heeft een minor (of major geen idee) waar je samen met HIR(B) ICT-related vakken hebt (aan de KUL dan toch). Die vakken, voornamelijk dan SQL/R, kunnen een doorslaggevende factor zijn omdat dat gewoon de basiscompetenties zijn van een data analyst/scientist. Met beter programma bedoel ik dan beiden hun ICT + statistiek major/minor vergelijken. Over de rest kan ik minder oordelen, zoals ik zei in de originele comment, ze zijn waarschijnlijk gewoon "anders".

Ik zeg ook gewoon nergens dat een TEW'er opeens alle HW'ers verdringt vanaf er eentje tussen zit in de selectieprocedure, vanwaar haal je dat zelf :rofl:? Over de andere majoren/minoren en het plichtprogramma kan en zal ik me niet uitspreken. Ik extrapoleerde wat want als dat kan voor IT/data, dan kan ik me ergens wel inbeelden dat er soortgelijke niches zijn voor andere majoren. Kan ook best dat dat niet het geval is, gaf ik duidelijk aan met het accountancy voorbeeld in m'n originele comment.



Hier geef je iets interessant aan, geen idee of dat nu effectief gaat gebeuren want hoe klein het verschil ook is, er is een verschil maar dat kan inderdaad geregeld worden dmv. majoren/minoren.

Aangezien je een expert bent hierin, welke van de 3 heb jij dan gedaan?

HW. En ik geef intussen al meer dan 10j les in de 3 richtingen, doe trajectbegeleiding voor de 3 richtingen en ben de laatste jaren regelmatig betrokken bij werkgroepen die de opleidingen meer moeten "stroomlijnen". Zo zijn de laatste jaren echt veel vakken TEW/HW gelijkgesteld in onze ECTS-fiches, en zelfs al een heel aantal tussen HW en HIR. Ook al is er nog geen concreet plan om HW en TEW te laten samensmelten, ik zie de laatste jaren tussen deze opleidingen meer en meer naar mekaar toegroeien. Het verschil tussen beide opleidingen is nu veel kleiner dan toen ik begon les te geven.

Vandaar dat ik denk dat binnen x-aantal jaar dat 1 opleiding zal worden, met majoren of afstudeerrichtingen.

En van wat ik op jobbeurzen of afstudeerbeurzen hoor maken bijna alle bedrijven geen onderscheid meer tussen HW en TEW.

Soit, ik denk dat de verschillen voor de threadstarter wel duidelijk zullen zijn door wat jij en ik hier gezegd hebben.
 
Terug
Bovenaan