Special: True Crime, For a Bloody Good Time

Wie mij een beetje kent, weet dat ik soms wat morbide interesses heb. Volgens mijn dokter heb ik een hobby nodig, dus leg de schuld maar bij hem. True crime is een genre dat de laatste jaren echt uit de duisternis gekomen is. Waar het vroeger een ‘specialleke’ was dat later op de avond te zien was, veelal op buitenlandse kanalen genre ITV of France 2 of op websites die er uitzagen alsof ze door een psychopaat zelf waren gemaakt, is het nu een uitermate middenklasse hobby. Vriendinnen allerhande maken samen podcasts over de meest gruwelijke zaken (met een wijntje), er zijn tassen met het gezicht van menig moorddadig tronie, pins, shirts, … en op de trein is het nu net zo normaal om ‘Reparaties Met Wat Je Om Handen Hebt’ van Ed Gein te lezen als ‘Harry Potter’.

Zo is ook de mainstream media op de misdaadbus gestapt. Glimmende producties komen op ons af om onze kennelijk niet aflatende interesse in de donkerste kant van het leven te spijzen. En ook al had ik mijn eerste Encyclopedie van Moordenaars al op mijn tiende en sta ik op voornaam-basis met een heel aantal van hen, ik kijk nog altijd heel wat af. Misschien zit in mijn lijstje wel iets wat jouw volgende nette hobby kan worden?

1653219355367.png


TELEVISIE

Jimmy Savile - A British Horror Story
Netflix - twee delen


Dear Jim, please can you fix it for me … Als je geen Brit bent, kan je onmogelijk snappen ‘wie’ Jimmy Savile was en de ongelofelijke verstomming die na zijn dood achterbleef. Jimmy heeft de paus ontmoet maar voor de bevolking was hij de grótere heilige. Sir Jimmy. Saint Jimmy. Dit is geen in bloed gedrenkte docu, op het eerste gezicht is er weinig te zien maar hoe meer je hoort, hoe duidelijker het monster zich op het scherm aftekent en hoe meer koude rillingen je krijgt. Want hij stopte éigenlijk niks weg.



Faites Entrer l’Accusé
France 2 / YouTube


Met 21 seizoenen en 262 afleveringen is ‘Faites Entrer’ een instituut in Frankrijk. Op kwaliteitsvlak zal je - naar mijn bescheiden mening - ook niet beter vinden. De reeks behandelt exclusief Franse zaken, tenzij er via een ander land een link is met La République (neem bijvoorbeeld een Fourniret) of tenzij de zaak écht groot is (Dutroux). FElA is journalistiek het puurste programma in de rij, diepgaande research en getuigenissen geven de kijker alle invalshoeken en een effectief begrip van de zaak.



Belgium True Crime
Streamz


De mosterd gaan halen bij de Fransen, Streamz werpt een blik op de meest spraakmakende zaken van de Belgische misdaadgeschiedenis. Het uitzendschema van de reeks is wat verwarrend door eerst vier afleveringen online te gooien, dan weken radiostilte, weer een aflevering en weer niks meer. Maar wat er tot nog toe te zien was, was solide televisie met een correcte, respectvolle toon.



The Nightstalker
Netflix - vier delen


Eentje van de galerij der groten. Netflix doet dit soort documentaires erg goed, hoog popcorn-gehalte maar je voelt je geen voyeur. In vier delen volg je twee detectives van de LAPD in een ijzingwekkende zoektocht naar een moordenaar die geen type slachtoffer heeft. Werkelijk niemand was veilig en hij gaat aan een rotvaart. De count down - of eerder count up - toont heel efficiënt hoe hoog het tempo echt ligt en de getuigenissen - ook van overlevenden - zijn oprecht en geen sensatie.



Conversations with a Killer - The Ted Bundy Tapes
Netflix - vier delen


Haaave you met Ted? Hier moet ik toegeven: ik heb een tas met de foto van Ted. Ik ben geen fan of groupie … meh, wie wil ik iets voorhouden, ik ben fan. Wat deze een interessant verhaal maakt is dat Bundy niet media-schuw was. Je krijgt een weldaad aan filmbeelden en hoort de man zelf aan het woord. Een uniek figuur binnen de reeds unieke figuren in zijn gekozen vakgebied, een schoolvoorbeeld van de wolf in schapenkleren.



American Murder - The Family Next Door
Netflix


Er zijn heel, heel (heel) weinig zaken waar ik zelf niet goed van ben, dit is er een van. Qua schaal lijkt het op het eerste gezicht klein bier, maar de pure kwaadaardigheid hier is om stil van te worden.



Snapped
AppleTV


Ah, Snapped … de OG van het genre. 30 seizoenen en ondertussen 537 afleveringen zijn er nu met een 99% gemende deler: het zijn steevast de dames die de moord gepleegd hebben. In feite doet deze reeks ook veel voor het beeld van de geëmancipeerde vrouw, velen zijn allesbehalve suikerzoete slachtoffers van hun omstandigheden.



Forensics: Catching the killer
HBO


Er kruipen enorm veel details in het plegen van een perfecte moord. Het is geen aangeboren talent voor de meesten die plots met een lijk naast de koffietafel eindigen. Hoe ver men al staat op relatief korte tijd met technieken om te zien wat er voorgevallen is en wie verantwoordelijk kan zijn, is Forensics een heel interessante reeks. (Moleskine notaboekjes zijn heel handig om tips te noteren)



Great Crimes & Trials of the 20th Century
YouTube


Dit was mijn kennismaking met het genre. Tussen 1993 en 1996 liep deze reeks op de BBC en ze blijft zelfs na dertig jaar overeind (wat ik van mijzelf niet kan zeggen). Een halfuur per aflevering, dus een hapklare brok voor bij de middagboterham, zowel over internationaal gekende als meer Brit-centrische zaken die nu misschien wat vergeten zijn. Zonder sensatiezucht en to the point is dit ideaal voor wie gewoon even zijn teen in het water wil dippen.



Soms heb je niet zozeer nood aan de vaak heel viscerale aanval van een televisieshow op de zintuigen.



PODCASTS

1653219431209.png


Soms heb je niet zozeer nood aan de vaak heel viscerale aanval van een televisieshow op de zintuigen. Podcasts zijn de laatste jaren ontploft in populariteit en vooral in het genre misdaad, kan je hier een schatkist aan verhalen vinden. Omdat podcasts vaak een minder professionele oorsprong hebben (thema-geeks onder elkaar) kan je stukken minder gekende zaken gaan vinden en is de sfeer - soms - een beetje luchtiger.

My Favorite Murder
Spotify


Sinds 2016 breekt deze podcast geregeld alle records en dat hoeft niet te verbazen want de combinatie misdaad en jezelf toch niet te serieus nemen is er eentje van goud.
Er zijn nu al 327 afleveringen en het blijft fris, want het concept van vriend(inn)en onder elkaar (Karen Kilgariff en Georgia Hardstark) is waar podcasts voor gemaakt zijn. Fans van het programma noemen zichzelf ‘Murderinos’. So now you know that!



Morbid: A True Crime Podcast
Spotify


Dit is een uitgebreidere reeks, waarin Alaina Urquhart en Ashleigh Kelley zich niet beperken tot moordenaars en vreemde overlijdens maar ook spookachtige verhalen, urban legends en creepy stukken van de geschiedenis. De dames zijn een autopsie tech en een kapster



De Volksjury
Spotify


Twee voormalige VUB-studentes schijnen hun licht op zaken zowel in België als internationaal en wonnen zelfs de Çavaria diversiteitsprijs voor hun aflevering over de eerste officiële homofobe moord in België (Ihsane Jarfi).



De Stemmen van Assisen
Apple Podcasts


Een podcast van Het Nieuwsblad waar men bij elke aflevering aan andere - hoe kan het ook anders - assisenzaak. Op dit moment zeker een aanrader voor meer diepgaande inzichten over enkel van de zaken die op dit moment groot nieuws zijn.


Het zal niet het juiste kopje thee voor iedereen zijn maar het blijft, naar mijn nog steeds bescheiden mening, een gezellige avond. Met de cola en de Doritos in de zetel kritiek gaan uiten op hoe Brenda in Arseofnowhere, Idaho toch slimmer had kunnen zijn bij het komaf maken met haar echtgenoot. Toch is het genre True Crime sinds de jaren tachtig en negentig met rasse schreden vooruit gegaan. De sensatiezucht heeft wat plaatsgemaakt voor diepgaand onderzoek met bij tijden beklijvende resultaten. Dit is dan ook geen lijst om in een weekend soldaat te maken, maar om lang en met mate zoet mee te zijn.
 
Terug
Bovenaan