Sony lanceert vernieuwde PlayStation Plus in juni

Het zat er al eventjes aan te komen en project Spartacus heeft nu eindelijk zijn gezicht laten zien. Sony heeft vandaag namelijk op haar blog de vernieuwde PlayStation Plus-formule uit de doeken gedaan. Concreet betekent dit dat vanaf juni PlayStation Plus en PlayStation Now zullen worden samengevoegd in een nieuw PlayStation Plus-abonemment dat zal worden aangeboden met drie formules:

  • PlayStation Plus Essential: deze formule is vergelijkbaar met de huidige PlayStation Plus en biedt je maandelijkse twee downloadbare games, exclusieve kortingen, cloud opslagruimte en online multiplayertoegang aan. De prijs van deze formule is € 8.99 per maand / € 24.99 per kwartaal / € 59.99 per jaar.
  • PlayStation Plus Extra: deze formule geeft je toegang tot alle voordelen van PS Plus Essential en wordt aangevuld met een catalogus van ongeveer 400 PS4- en PS5-games, waaronder blockbuster hits van dan de catalogus van PlayStation Studios alsook externe uitgevers. De prijs van deze formule is € 13.99 per maand / € 39.99 per kwartaal / € 99.99 per jaar.
  • PlayStation Plus Premium: opnieuw allebovenvermelde voordelen maar deze formule zal je ook toegang geven tot meer uitgebreide catalogus die PlayStation 3-games bevat, speelbaar via streaming, alsook een selectie aan PlayStation-, PlayStation 2- en PSP-klassiekers in zowel downloadbare vorm als via streaming. Daarnaast zal je ook toegang krijgen tot tijdsgelimiteerde game trials zodat je spellen kan uitproberen voordat je beslist tot de aankoop over te gaan. De prijs van deze formule is € 16.99 per maand / € 49.99 per kwartaal / € 119.99 per jaar.
Verder liet Sony weten dat titels zoals Death Stranding, God of War, Marvel’s Spider-Man, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Mortal Kombat 11, en Returnal speelbaar zullen zijn vanaf de launch van de nieuwe dienst. Maar uiteraard zal er in de aanloop naar deze launch nog heel wat extra info worden vrijgegeven. De implementatie van de launch zelf zal in fasen verlopen, beginnend met een aantal Aziatische markten, maar daarna zal al snel Noord-Amerika en Europa aan de beurt zijn. Daarnaast werd ook aangekondigd dat PlayStation Now als een stand-alone service zal verdwijnen en dat je huidige PlayStation Now-abonnement zal worden overgezet in PlayStation Plus Premium zonder extra kosten.

plus.png
 
Redactie
Heb zelf nog PS Now tot april 2024, dus ik zit nog even goed. Maar ga waarschijnlijk ook naar Extra, want die PS3 games speel ik niet echt op PS Now.
 
Heb momenteel nog een ps plus abonnement lopende maar denk niet dat ik deze ga verlengen aangezien mijn PS5 enkel stof staat te vergaren...
 
En wat als je nu een PS+ en PS Now abonnement hebt, cumuleren die dan vanaf juni? Of valt het ene dan weg voor het andere?
 
En wat als je nu een PS+ en PS Now abonnement hebt, cumuleren die dan vanaf juni? Of valt het ene dan weg voor het andere?
Alles van PS Now wordt overgezet naar PS+ Premium, dus ik denk dat je gewoon je resterende maanden Now gaat krijgen als PS+ Premium. ALs je nog meerdere maanden PS+ hebt ( langer dan PS Now ). Dan denk/hoop ik dat je daarna gewoon verder tier 1 PS+ gaat behouden tot ook dat verlopen is.

Wild guess, maar lijkt mij het meest logische.
 
Ik blijf wel bij de gewone plus. Zo lang het niet is zoals bij Xbox waar je ook nieuwe releases kan spelen heb ik er geen voordeel aan.
 
Eigenlijk is het simpel. Veel verandert er niet, maar het is praktischer en PS Now zal geintegreerd met PS Plus meer een succes zijn denk ik. De catalogus van de spellen lijkt mij hetzelfde te blijven met de streaming games (PS, PS2, PS3) in tier 3 + PS en PS2 + PSP nu ook downloadable en de PS4 (en evt. PS5) games in tier 2. Maar geintegreerd met PS Plus lijkt PS Now wel wat goedkoper te worden, niet zo heel veel, maar zeker voor wie enkel tier 2 wilt is PS Now dan een stuk goedkoper. Ook tier 3 is een klein beetje goedkoper dan PS Now + PS Plus vandaag. Misschien dat er tegen dan hier en daar een paar spraakmakende titels worden toegevoegd om de release/launch in de verf te zetten. Verder zal Sony er wel voordeel uithalen omdat het praktischer is, een soort marketingsstunt en een eerste aanzet om te concurreren met Xbox Game Pass.

Ik moet zelf nog eens kijken naar de preciese details van alles, maar tier 2 lijkt mij wel een optie. Ik weet niet of als je overschakelt van tier je de hele prijs van dat tier moet betalen, of gewoon het extra bedrag dat het meer kost, anders laat ik tier 1 gewoon aflopen.

Ik zal nog eens de "math" moeten doen of tier 2 voordelig genoeg zal zijn tegenover tier 1 qua spellen die ze aanbieden in de bibliotheek (waar ik interesse in heb of nog moet spelen) en op basis van hoeveel ik speel, maar ik denk wel dat ik zal wachten tot mijn huidig abonnement afloop, als ik voor tier 2 ga. Ik heb wel nog wat achterstand tegenover vroeger omdat er een tijdje was dat ik niet gamede en dus wel wat spellen gemist heb, dus voor mij kan dit interessanter zijn dan voor iemand die het bijna allemaal al gespeeld heeft. Maar of het genoeg is, weet ik nog niet.

Tier 3 lijkt me het niet waard voor mij zolang PS3 games enkel via "streaming" is.

Zeker een stap in de juiste richting, en een goede zaak voor zowel ons als Sony tegenover nu.
 
Terug
Bovenaan