Slapeloosheid

Heb je er al eens last van?

  • Ja

    Stemmen: 35 38,9%
  • Nee

    Stemmen: 32 35,6%
  • Met momenten

    Stemmen: 23 25,6%

  • Totaal aantal stemmers
    90

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Vermits heel wat mensen hier er toch mee lijken te kampen. Hoe zit dat bij jullie?

Ik heb er de voorbije maanden weer last van. Het in slaap vallen is nooit een probleem maar ik heb dagen dat ik rond 4u wakker word en niet meer in slaap geraak.
Soms vind ik 't niet erg, als ik op 22u in slaap ben gevallen voel ik mij dan zelfs fris en ik kan genieten van de extra tijd.

Nu is het deze week al de 2de dag op rij dat ik het voor heb. 4u wakker geworden dan maar geprobeerd en tussen 7u en 8u45 wat geslapen. Maar nu voel ik mij dus al heel de dag doodmoe.
 
Ik heb heel veel last van niet kunnen inslapen en heel licht slapen. Bij het minste wat ik hoor ben ik wakker, altijd al gehad. Niet kunnen inslapen is voor mij ook al jaren een probleem. Vermoeidheid door de dag is voor mij ook een probleem, maar enkel in de namiddag precies. Voormiddag en avond gaan altijd goed 😅

Een van mijn grootste levensdromen (yes, I did it) is eens 8-10u echt door kunnen slapen.
 
Af en toe, maar dan vooral op zondagavond voor een werkweek. In het weekend durf ik al eens wat langer opblijven en langer slapen, waardoor ik zondag dan niet kan inslapen. Dit effect is nog groter op de laatste zondagavond van een verlof, wanneer mijn uur om in bed te kruipen gradueel verschuift richting 2u30-3u.

Dat doe ik mezelf dus aan, het is dus niet echt een probleem dat ik heb, gewoon een gevolg van een keuze.

M'n vrouw had vroeger meer last van veel wakker worden omdat ik toch 6 nachten op 7 snurkte. Dat lag aan overgewicht en is volledig verdwenen sinds ik 1/3e van mijn lichaamsgewicht kwijt ben. :)
 
Wat is het verschil tussen "heb je er al eens last van" --> "ja", en "met momenten"?

Ik had het vroeger veel erger, wat piekeren denk ik, ook slechtere slaaphygiëne. Tegenwoordig neem ik melatonine en ben ik denk ik ook gewoon wat minder een piekeraar. Natuurlijk, net zoals Eniac heb ik het wanneer ik mijn bioritme moet aanpassen. Zo moet ik volgende maandag om 6u opstaan, wat door al het thuiswerken al heel lang niet meer is gebeurd, dus dat wordt niet zo fijn, maar dat is denk ik een zuiver normale reactie van het lichaam.
 
"Ja": (bijna) elke nacht
"Met momenten": af en toe
?
Voor mij is "al eens" nu wel eerder "af en toe" in plaats van "dikwijls" :)


Soit, om het over slaaphygiëne te hebben: smartphones zijn de duivel. Toen ik vroeger niet kon slapen fixeerde ik me op mijn wekker, waardoor ik gewoon het uur in het oog hield en enkel maar gefrustreerder werd. Nu kan je dan op je smartphone kijken, iets lezen, en je hersenen klaarwakker maken.

Ook een tv op de slaapkamer vind ik schadelijk. Mijn vrouw wil dat, maar ik vind het idee om mijn bed met iets anders dan slapen te associëren niet echt geweldig.
 
Meestal geen slaapproblemen. Wat ik wel soms heb, is dat ik zo net in slaap val en dan meteen terug wakker schiet. Nadien ben ik me dan precies extra bewust van "het in slaap vallen", waardoor dat niet meer lukt.
 
Vooral als ik nog tot 21u-22u werk, moet ik echt nog gamen, Twitch of Netflix kijken tot middernacht om dan proberen te slapen. Anders lukt het helemaal niet. Iets met hersenen die te lang moeten werken en cooldown nodig hebben?

Wat dan wel helpt is nog een shake ofzo drinken, dat de maag toch nog iets te doen heeft want met een licht hongervoel slapen lukt al helemaal niet.
 
Hoofd neer en ik slaap in +- 0 - 2 minuten.
Enkel als ik stress heb voor een examen gaat het moelijk + vaak wakker
 
Je moet eens de Headspace app downloaden. Heb ik een jaar gebruikt omdat ik vaak begin te piekeren en panic attacks durf krijgen als ik in mijn bed lig en dat hielp echt wel.
 
Al 17 jaar een slechte slaper. Oplossingen gezocht van slaapkliniek tot psycholoog, mindfullness training, slaaphygiëne en uiteindelijk slaap ik nu relatief ok met aangepaste medicatie via een psychiater.

Bij mij is doorslapen het grote probleem. Ik word veel onbewust wakker snachts en val vrij snel weer in slaap waardoor ik een slechte nachtrust heb. Mijn vroegere huisarts heeft mij indertijd gewone slaappillen gegeven, maar uiteindelijk hebben die het probleem aangewakkerd.

Momenteel heb ik een job waar ik +- 13 dagen per maand moet werken waardoor ik op de andere dagen wel nog ergens kan uitslapen of een tukske kan doen in de namiddag. Ik heb wel een aantal jaar heel diep gezeten.

Mijn advies : begin met slaaphygiëne en laat het vooral niet te lang aanslapen. Als je merkt dat de behandelende arts aan het aanmodderen is, ga verder.
 
Bij mij soms bij inslapen, zeker als ik te vroeg ga slapen, voor 2u. Dan heb ik grote kans dat ik niet kan inslapen doordat ik echt wakker schiet telkens ik in slaap val. Gaat dan ook vaak gepaard met mij heel warm voelen en soms ook ademtekort.
Voorbije jaren wordt dit erger en erger, tenzij ik luister naar mijn bioritme en echt laat ga slapen (tussen 2-3u), dan is er zo geen probleem en slaap ik 9u vast (het minimum dat ik nodig heb).

Vroeger kon mijn lichaam veel beter om met afwijken hiervan, en kon ik ook soms een ritme van 23u30-8u30 aanhouden, mits wel tekenen van slaaptekort als ik vroeg ga slapen, maar de verschrikkelijke ervaringen die ik de laatste jaren ben beginnen krijgen waren er toen niet.
Daarnaast heb ik sinds een jaar ook hartoverslag en dat wordt erger als ik mijn bioritme niet volg (minder dan 9u slaap, vroeg slapen en vroeg opstaan).
 
Al belachelijk veel jaren een probleem, 4 slaaponderzoeken gehad, medicatie gehad,...
Meestal val ik rond 21u in slaap. Ergens tussen 1u en 4u word ik wakker. In het beste geval kan ik dan nog een dutje doen van 1.5u.
Vaak ook gewoon niet.

Met medicatie slaap ik Doorgaans 8-9u maar het laatste jaar heb ik te veel nevenwerking ervan (migraine, zombiegevoel,...) als zelfs als ik bvb maar een kwartje neem.
Is extreem stressgebonden bij mij maar had bvb als eerste symptoom (naast kotsen 🤣) van zwangerschap, Zwangerschapsslapeloosheid. 2de keer zwanger was letterlijk: "tedoeme, ik slaap weer maar 4u op een nacht... Best eens een test doen!" 😣

Als ik merk dat ik te veel pieker, zet ik de app "calm" op, 4de jaar dat ik ervoor betaal nu. Gebruik ik toch 10-20x per maand.
 
Ik heb nee aangeduid. Gebeurt maar maximum 2x op een jaar dat ik de slaap echt niet kan vatten of wakker word en niet meer kan slapen. Inslapen was vroeger wel een probleem duurde vaak 45 min à 1,5 uur. Tegenwoordig is het tot een halfuur met uitzonderlijk eens langer.
 
Het omgekeerde is ook uiterst vervelend. Te veel slaap en toch elke dag zo moe zijn.
Ik slaap tot 14u op een dag, niet eens geen kwalitatieve slaap (als ik de fitbit analyses mag geloven).
De fitbit helpt wel om dit te reguleren, met berichtjes en custom apps die me waarschuwen.

Op werkdagen slaap ik maar tussen de 8 en 9 uren, maar gaap ik tot de middag en plakken mijn oogleden tegen elkaar tot na de 2de (deca) koffie.
Zo ooit eens in slaap gevallen net na een examen (in de aula). Al goed dat ik klaar was.
Overslapen voor thesis verdediging (nog nachtmerries van).
Tijdens vergadering op werk knikkebollen, gelukkig weten de collega's ervan.
En ook verdreven intens dromen, soms niet te onderscheiden van de realiteit.
 
Vroeger duurde het 5 minuten om in te slapen, nu met kinderen moet ik nog maar iets zien, waar ik zou kunnen slapen en ben al vertrokken.
 
Terug
Bovenaan