Seriereview: The White Lotus S02

The White Lotus was voor mij op vlak van televisie een van de grootste verrassingen van 2020. Het eerste seizoen had een perfecte toon van comedy en drama die perfect op elkaar aansloten. Dankzij de slimme humor, unieke stijl, fenomenale cinematografie en leuke soundtrack verscheen de serie toen in veel eindejaarslijstjes. De casting van de rijke en ongelofelijk verwende gasten was bijna perfect. Sydney Sweeney, Alexandra Daddario, Jennifer Coolidge en de onevenaarbare Murray Bartlett … Reviewer Quentin Clemens schreef een uitgebreide review over het eerste seizoen. Maar kan seizoen 2 dat niveau evenaren of misschien zelfs overstijgen? Dat lees je in deze review!

Vandaag verschijnt seizoen 2 van The White Lotus op Streamz. Deze keer bevinden we ons in het pittoreske Sicilië, waar uiteraard ook een White Lotus-resort ligt en waar het personeel probeert om de hogere middenklasse een onvergetelijke vakantie te bezorgen. Opvallend is dat het personage van Jennifer Coolidge, Tanya, en haar man Greg terugkeren in dit seizoen. Nu met een nieuwe assistent, gespeeld door Haley Lu Richardson. De rest van de cast bestaat ook uit volledig nieuwe personages. Sopranos-ster Michael Imperioli, F. Murray Abraham en Adam DiMarco vormen de Italiaanse familie Di Grasso. Daphne en Cameron Babcock, gespeeld door Meghann Fahy en Theo James, zijn samen op reis met bevriend koppel Harper en Ethan Spiller, gespeeld door Aubrey Plaza en Will Sharpe.

White Lotus cast.jpg


Keeping Up Appearances? Ongetwijfeld.

Schrijver, bedenker en regisseur Mike White zorgt weer voor een fantastisch script en personages met elk een even interessant verhaal. Dominic is een Hollywood-producer die na een heftige scheiding de band met zijn vader en zoon in stand probeert te houden, en tegelijk nachten met prostituees in zijn kamer doorbrengt. Zijn zoon spendeert zijn tijd dan weer graag met Tanya’s assistente, Porsche. Tanya vertrouwt haar man niet, die na een dag verdwijnt om ‘dringende zaken op het werk’ op te knappen. Daphne en Cameron lijken een picture perfect koppel, maar niets is wat het lijkt … De twee prostituees die Dominic voor de volledige week vakantie had geboekt, lijken vrijwel alle hotelgasten gemakkelijk rond hun vinger te kunnen winden.

Deel twee bleek niet het perfecte vervolg te zijn waar ik op hoopte.


Het valt je wellicht op dat The White de focus nu helemaal toegespitst heeft op lust, liefde en jaloezie. Door die keuze te maken wordt het voor de kijker al snel duidelijk dat de briljante en gelaagde comedy wat meer op de achtergrond verdwijnt, for better or worse. Waar in het eerste seizoen de satire welig tierde, met de American dream die weggelachen werd door irritante personages die vooral schone schijn ophielden, blijft daar in deze jaargang dus nog bitter weinig van over. Ook nu begint het verhaal met een lijk dat ronddrijft in de oceaan. Die onverwachte dingen zijn een van de sterkste troeven van The White Lotus. Je weet nooit waar het verhaal heen gaat, welke intriges de kop opsteken of in welke situaties de personages verzeild raken. De mix van bekende en onbekende acteurs helpt om je volledig te laten onderdompelen in de chaos waar The White Lotus voor gekend is.

White Lotus Crew - sicilie.png


Alles lijkt fantastisch, maar is verre van perfect

Al heb ik jammer genoeg mijn twijfels of dit seizoen evenveel lof gaat krijgen en met vijf Emmy’s aan de haal gaat. Het is zoals gezegd meer van hetzelfde, en dat zou geen probleem mogen zijn, maar dat lijkt het helaas soms wel te zijn. Het tempo ligt een stuk lager, er komt eigenlijk pas vanaf de vijfde aflevering echt schot in de zaak. De dialogen zijn nog steeds scherp, maar missen ergens de finesse en maatschappijkritiek uit het eerste seizoen. Zoals eerder gezegd zijn alle personages enorm interessant, maar ze lijken minder uit het echte leven te komen, en meer groteske karikaturen te zijn. Natuurlijk was dat altijd al het geval, maar nu valt het extra op. Sommige personages beginnen erg sterk en worden minder naarmate het seizoen vordert, zoals bijvoorbeeld Tanya, Portia en de twee prostituees. Gelukkig zorgen Harper en de familie Di Grasso vaak voor een komische toets die hun personages menselijk maakt, en je meteen denkt dat ze lijken op iemand uit je directe omgeving.

Was het nodig om er een tweede seizoen aan te breien? Absoluut niet, toch keek ik er enorm naar uit, en dan is het spijtig dat mijn groot enthousiasme niet 100% terecht was. Deel twee bleek niet het perfecte vervolg te zijn waar ik op hoopte. Waarmee ik niet wil zeggen dat je er geen plezier uit gaat halen, want het blijft een heel amusante reeks, maar er mist ‘t een en ‘t ander. Zoals Tanya (Jennifer Coolidge) het in onderstaande trailer zo mooi verwoord: "Whenever I stay at a White Lotus, I always have a memorable time. Always." De kijker gelukkig ook.

Conclusie

Seizoen twee is meer van hetzelfde: heerlijke cinematografie die je meeneemt naar prachtige locaties in Sicilië, een ongelofelijke cast die hun personages meesterlijk vertolken, een murder mystery verwikkeld in een dramakomedie, een sfeer die je niet veel meer ziet in een serie, ... En tegelijk is het ook helemaal anders: geen satire of maatschappijkritiek, opvallend karikaturale personages, veel jaloezie en lust, een ietwat traag tempo ... Als deze review te negatief lijkt, is dat niet de bedoeling. Het blijft een heel toffe serie die fenomenaal goed geschreven is en die je onmiddellijk wil bingen. Maar toch ...

Pro

  • Fantastische cast
  • Mooie cinematografie
  • Sterk script

Con

  • Tempo is inconsistent
  • Drama neemt de bovenhand
  • Satire vervangen door liefde en jaloezie
7

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

24 oktober 2022

Genre

  1. Drama
  2. Komedie

Speelduur

55 minuten

Regie

Mike White

Cast

Jennifer Coolidge, F. Murray Abraham, Adam DiMarco, Tom Hollander, Haley Lu Richardson, Aubrey Plaza

Uitgever

HBO
 
Terug
Bovenaan