Seriereview: The Silence Seizoen 1

Sinds enkele weken kan je op MyLum The Silence ontdekken, een spannende misdaadserie van Kroatisch-Oekraïense afkomst. Hoewel de serie dateert van 2021, is ze nu pas bij ons te zien. Maar zoals je wel kan denken, kijk je sinds enkele maanden toch met iets andere ogen naar alles wat met Oekraïne te maken heeft. Van de wonden die de oorlog in het land heeft geslagen, zal je hier echter weinig merken, want The Silence belicht een ander onderwerp dat we vaak associëren met het oostelijk deel van Europa.

Landen zoals Oekraïne of Wit-Rusland hebben namelijk ook een mindere reputatie met dank aan importbruiden, prostitutie en mensenhandel. Zelfs onze Belgische televisiemakers maakten met Matroesjka's een strak staaltje fictie hierover. The Silence graaft dieper in deze problematiek en de makers baseerden zich voor het verhaal op de gelijknamige driedelige boekenreeks Kroatische onderzoeksjournalist Drago Hedl, gebaseerd op een waargebeurd verhaal over mensenhandel en tienerprostitutie. Net zoals zowat elke andere goede misdaadserie gaat uiteraard ook The Silence van start met een lijk dat komt bovendrijven.

Silence_2.jpg


Speurneuzerij

Of in dit geval de lijken van twee Oekraïense tienermeisjes die aanspoelen in een pittoreske stadje in Kroatië. De visser die de lijken ontdekte, wordt al snel aangehouden als verdachte door de twee detectives Vladimir en Vesna die zich op de zaak storten. Wanneer er een derde lichaam wordt ontdekt, gaat de bal pas echt aan het rollen want het derde slachtoffer is het nichtje van Olga, de vrouw van een lokale politicus. De laatste pion in het spel is Stibor, een journalist die de politicus wilt inhuren voor het schrijven van zijn biografie, maar Stibor toont meer interesse in de moordzaken en zo wordt hij ingehuurd door Olga om te onderzoeken wat er met haar nichtje uit Oekraïne is gebeurd. Zowel Stibor, Olga als de twee detectives dalen zoals verwacht af in het hol van de leeuw, waarbij corruptie en criminaliteit zich tot in de hoogste rangen van de maatschappij en buiten de landsgrenzen manifesteren.

Het mysterie van The Silence bouwt zich gestaag op en doordat we het verhaal vanuit verschillende perspectieven volgen, waarbij de serie zelfs regelmatig pingpongt tussen Kroatië en Oekraïne, blijf je geboeid de gebeurtenissen volgen. Zelfs als het verhaal wat voorspelbaar is, wat op zich geen minpunt vormt dankzij het knappe script en de meer dan degelijke acteerprestaties. Je zal er ook wel je hoofd moeten bijhouden en zelf was ik soms even kwijt waar de serie zich afspeelde en wie bepaalde personages nu weer waren. Dat heb je natuurlijk als de verschillende talen gesproken in de serie sterk op elkaar lijken en de personages allemaal namen hebben zoals Nacelnik Jakic, Vladimirova Majka of Matejev Kolega. Bekende koppen voor ons zijn het bovendien ook niet, met uitzondering van Zlatko Buric die je misschien kent van Nicolas Winding Refns Pusher-trilogie en Bleeder. Maar op de acteur na die de politiecommissaris misschien iets te karikaturaal speelt, zet de hele cast overtuigend hun rollen neer.

Silence_1.jpg


Nagelbijten

Op de regie van Dalibor Matanich valt weinig aan te merken, dit zowel in positieve als negatieve zin. Zijn beeldtaal is vakkundig, maar ook vrij conventioneel. Op een aantal scènes na, zal je visueel dus niet achterover vallen. Al is het Oost-Europese landschap wel een welkome afwisseling op de decors waarmee je vertrouwd kan zijn uit Scandinavische, Amerikaanse of zelfs Vlaamse misdaadseries. Waar de serie zich wel kenbaar maakt, is in het tempo. The Silence is namelijk een ware slowburner die je langzaam maar zeker onderdompelt in de wereld van corruptie, mensenhandel en kinderprostitutie. Het trage tempo kan voor sommigen evenwel een struikelblok zijn, zeker als er dan ook nog eens een vreemde taal wordt gesproken.

The Silence is een ware slowburner die je onderdompelt in de wereld van corruptie, mensenhandel en kinderprostitutie.


Maar laat dit je niet tegenhouden om deze spannende serie te ontdekken. Zelfs als je aandacht even afzwakt, weet het einde van elke aflevering je opnieuw vast te grijpen met prangende vragen waardoor je steeds verder zal willen kijken. Een echte bingewatch-serie zou ik het niet noemen, maar soms zal je toch meer dan één aflevering op een avond willen zien. Vooral de laatste aflevering wist mij bij de keel te grijpen en ik had het gevoel dat pas op dit moment de serie echt wist los te breken. Het plotse einde van dit eerste seizoen liet me wel wat gefrustreerd achter, waarbij voor elke beantwoorde vraag er twee nieuwe onbeantwoorde vragen kwamen. Maar gelukkig kwam ik er al snel achter dat dit slechts het eerste seizoen is en dat er nog twee op de planning staan. Ik hoop alvast dat het tweede seizoen niet te lang op zich laat wachten.

Conclusie

The Silence is een boeiende misdaadserie met een uitstekende cast en een sterk script, maar die ook zijn tijd neemt om een verhaal over corruptie, mensenhanden en tienerprostitutie te schetsen, gebaseerd op waargebeurde feiten. Een aanrader voor de fans van de betere crimi's.

Pro

  • Spannende slowburner
  • Fascinerend verhaal
  • Goede acteerprestaties
  • Degelijk camerawerk

Con

  • Trage tempo kan sommigen afschrikken
  • Soms wat te voorspelbaar
8

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

20 mei 2022

Genre

  1. Misdaad

Speelduur

300 minuten

Regie

Dalibor Matanich

Cast

Zlatko Buric, Darko Milas, Goran Bogdan, Victor Saraykin, Xenia Mishina

Uitgever

Lumière
 
Terug
Bovenaan