Seriereview: Stargirl - seizoen 1

Comic-verfilmingen zijn al jaren hot. Hoewel de eerste adaptaties al vrij vroeg zijn ontstaan, was het nooit makkelijk om superhelden op een overtuigende manier op beeld te krijgen. Sinds de jaren 2000 veranderde dit volledig en zagen we meer en meer comic-verhalen op het witte doek verschijnen. Vooral de laatste tien jaar lijken verfilmingen van de Amerikaanse stripverhalen schering en inslag. Als comic-liefhebber tracht ik dit zo veel mogelijk op te volgen, al moet ik toegeven dat het omwille van het grote aanbod en de vele reboots soms moeilijk is om nog het kaf van het koren te scheiden. Toen ik de vraag kreeg of ik de DVD van het eerste seizoen van DC’s Stargirl wou reviewen, wist ik niet meteen wat te verwachten. Een zoveelste comic-adaptatie of toch een vernieuwende insteek? Ontdek alvast mijn mening in onderstaande review!

Stargirl, geschreven door Geoff Johns en onderdeel van het Arrowverse (bevat o.a. de series Arrow, The Flash en Supergirl), werd voor het eerst uitgezonden op 18/05/2020 op DC Universe en nadien ook op The CW. Het eerste seizoen telt in totaal dertien afleveringen van telkens ongeveer 40 minuten. De DVD en Blu-ray, uitgegeven door Warner Bros, verschijnen in België op 28/04/2021.

Stargirl review 1.png


Het oorsprongsverhaal van Stargirl

Het verhaal begint met wat een episch gevecht lijkt te zijn tussen de superhelden van de JSA (Justice Society of America) en de schurken van de ISA (Injustice Society of America). Al snel wordt duidelijk dat de JSA, onder leiding van Starman, het onderspit moeten delven. In een finale scène zien we hoe Starman nog net zijn wapen, de ‘kosmische staf’, de oorsprong van zijn superkrachten, aan zijn sidekick Stripey (Pat Dugan, gespeeld door Luke Wilson) kan overhandigen. Nog voor hij zijn laatste adem slaakt vraagt hij aan Stripey de staf te beschermen tot wanneer iemand waardig zijn plaats kan innemen. Deze laatste woorden betekenden meteen het einde van de JSA.

Stargirl review 2.png


Tien jaar later bevinden we ons in het heden en zien we hoe Pat ondertussen getrouwd is met Barbara Whitmore (Amy Smart) en een nieuw samengesteld gezin vormt met zijn zoon Mike Dugan (Trae Romano) en Barbara’s dochter Courtney Whitmore (Brec Bassinger). Ze verhuizen naar Blue Valley, Nebraska, een klein dorpje in the middle of nowhere. Al snel wordt duidelijk dat dit tegen Courtney haar zin is en dat ze Pat toch nog niet volledig accepteert als haar nieuwe plusvader. Dit alles verandert wanneer ze in de kelder tussen Pat zijn spullen de kosmische staf ontdekt en zij de uitverkoren vervangster van Starman blijkt te zijn.

Stargirl review 3.png


Zoektocht naar een nieuw generatie superhelden

Courtney confronteert Pat met haar vondst en dwingt hem om meer uitleg. Ondanks de vele waarschuwingen blijft ze gefascineerd door de staf en blijkt ze al snel de rechtmatige opvolgster van Starman te zijn. Stargirl is geboren! Meteen wordt ook duidelijk dat de ISA nog steeds niet is verdwenen en wordt ze genoodzaakt een nieuw team samen te stellen. Doorheen het eerste seizoen maken we kennis met een nieuwe generatie superhelden met klinkende namen als Wildcat, Dr. Mid-Nite en Hourman. Samen zullen zij het opnemen tegen de schurken van weleer.

Het verhaal voelt op een positieve manier aan als een oude comic in een nieuw jasje.


Comic-verfilmingen kunnen al snel hit or miss zijn en in het laatste geval stranden in een ‘dertien in een dozijn’-verhaal. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit was mijn inziens bij Stargirl niet het geval. Het verhaal wist mij gedurende het hele seizoen zeker voldoende te boeien. Naast een leuke verhaallijn en een goede casting zorgt vooral de mix tussen een hoopvolle, positieve energie en een soms eerder donkere, grimmige sfeer voor een geslaagde combinatie. Het verhaal voelt op een positieve manier aan als een oude comic in een nieuw jasje, waarbij ook eens minder bekende superhelden aan bod komen. Akkoord, er zijn zeker ook mindere punten, maar zonder echt heel storend te worden. Zo is het in het begin nogal onduidelijk wat de kracht van de kosmische staf nu eigenlijk echt inhoudt. Ook voelen actiescènes soms iets te veel ingestudeerd en lijken sommige aanvallen eerder op een turnroutine. Niettemin biedt de serie voldoende positieve elementen. Zo weet het verhaal steeds een goed tempo aan te houden, kunnen we genieten van leuke special effects en boeiende personages. Dat het met momenten eens klef durft te worden, vergeven we de makers graag. Zeker en vast voldoende argumenten om uit te kijken naar het tweede seizoen!

Conclusie

Het eerste seizoen van Stargirl bevat voldoende elementen om van een geslaagde comic-verfilming te kunnen spreken. De gekende, grimmige DC Comics-sfeer weet op een verrassend geslaagde manier plaats te maken voor een zonnigere en hoopvollere uitstraling. Hoewel de serie vermoedelijk een iets jonger doelpubliek tracht te bereiken, kan ik deze zeker aanraden aan elke fan van het genre. Na de cliffhanger in de laatste aflevering ben ik alvast benieuwd naar het tweede seizoen dat later dit jaar zal verschijnen!

Pro

  • Kijkt erg vlot
  • Goede casting
  • Leuke soundtrack
  • Brec Bassinger en Luke Wilson

Con

  • Soms vrij voorspelbaar
  • Eerder voor een jonger doelpubliek
  • Actiescènes soms geforceerd
7.5

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

28 april 2021

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Misdaad
  4. Scifi

Speelduur

520 minuten

Regie

Geoff Johns, Greg Berlanti

Cast

Brec Bassinger, Luke Wilson, Amy Smart, Trae Romano, Yvette Monreal

Uitgever

Warner Bros.
 
Terug
Bovenaan