Seriereview: Star Trek: Picard - seizoen 1

Voor Star Trek-fans klonk het als muziek in de oren: de terugkeer van Patrick Stewart in zijn rol als ‘Captain Jean-Luc Picard’, één van de meest geliefde Starfleet-kapiteins in de geschiedenis van Star Trek. Na het succesvolle Star Trek: The Next Generation en Star Trek: Discovery ontwikkelde CBS namelijk de nieuwe reeks Star Trek: Picard. Het eerste seizoen werd in het eerste kwartaal van 2020 uitgezonden. Ondertussen verscheen op 19/03/2021 seizoen één op DVD en Blu-ray. Het spreekt voor zich dat bij franchises van dit kaliber de verwachtingen bij de meesten navenant zijn. Of het naar mijn mening is gelukt om deze in te lossen, lees je in onderstaande review!

Star Trek werd voor het eerst uitgezonden in 1966. 55 jaar, dertien films en redelijk wat ups en downs later is dit ondertussen de negende serie in de Star Trek-franchise. Voor de echte Trekkies zal een rewatch niet meteen nodig zijn, maar wie minder thuis is in het Star Trek-universum raad ik aan om eerst de officiële watch guide door te nemen alvorens aan Star Trek: Picard te beginnen. Mocht je twijfelen, de sleutelepisodes zijn absoluut het bekijken waard!

Picard 1.png


Op zoek naar een nieuw Team

In Star Trek: Nemesis zagen we hoe Picard een missie leidde die de Romulanen moest redden van de planeet Romulus. Door een tragische gebeurtenis kwam de missie echter in mineur tot een einde, waardoor Picard Starfleet verliet en zich terugtrok in zijn wijngaard. 14 jaar na deze gebeurtenissen komt Picard in Star Trek: Picard in contact met een mysterieuze jonge vrouw genaamd Dahj, die wanhopig op zoek is naar zijn hulp. Al snel wordt duidelijk dat er persoonlijke connecties zijn tussen haar en zijn verleden, waardoor Picard zich genoodzaakt voelt op zoek te gaan naar antwoorden. Hiervoor dient hij wegens het ontbreken van de steun van Starfleet op zoek te gaan naar een volledig nieuw team, waarbij hij zowel de hulp krijgt van nieuwe personages, maar ook van een aantal oud bekenden.

Picard 3.png


488 minuten kijkplezier

Het eerste seizoen telt in totaal tien afleveringen van telkens ongeveer 50 minuten. De creatieve geesten achter de serie bestaan uit onder andere Alex Kurtzman (Star Trek: Discovery, Star Trek 2009…), Michael Chabon (Spider-Man 2, John Carter…) en Akiva Goldsman (A Beautiful Mind, Fringe…). In de hoofdrollen vinden we Patrick Stewart (Star Trek: The Next Generation, X-men…), Alison Pill (Milk, American Horror Story…) en Isa Briones (Takers). Leuk om weten is dat Patrick Stewart ook één van de uitvoerende producenten is en dat nog voor de eerste aflevering werd uitgezonden, reeds een tweede seizoen werd aangekondigd. Wie beslist de DVD of Blu-ray aan te schaffen kan genieten van meer dan twee uur aan extra's!

Beloftevolle aanzet voor verdere seizoenen.


Hoewel ik een rustige opbouw doorgaans weet te appreciëren, duurt het in het geval van Star Trek: Picard toch iets te lang vooraleer het verhaal écht op gang komt. De eerste drie à vier afleveringen vormen de intro, waarin we zien hoe Picard zijn team samenstelt. Vanaf dan krijgt het verhaal iets meer vaart en weet het een Star Trek-waardig niveau aan te houden. De uitgediepte verhaallijnen en dialogen waar Star Trek: The Next Generation om bekendstond, maken plaats voor een iets matigere verhaallijn, maar daartegenover staan wel visuals naar huidige normen die het kijkplezier toch een boost weten te geven. De nieuwe personages zijn interessant genoeg om voldoende te kunnen blijven boeien. Ook de verschillende verwijzingen naar Star Trek: The Next Generation, Star Trek: Nemesis en de nieuwe Star Trek-film met Chris Pine zijn leuke elementen voor de fans. En geef toe, Patrick Stewart alleen is ook al een stevig argument toch? Je merkt uiteraard wel dat hij ondertussen op leeftijd is gekomen, maar dat stoort nooit echt. Ondanks dat de verwachtingen voor mij persoonlijk niet volledig werden ingelost (dat ligt uiteraard voor een groot stuk aan het feit dat de lat gewoon erg hoog ligt), is het zeker geen blaam voor Star Trek-fans, maar voelt het eerder aan als een beloftevolle aanzet voor verdere seizoenen.

Conclusie

Met nieuwe Star Trek-content kunnen we niet anders dan tevreden zijn. Daar staan echter wel hoge verwachtingen tegenover. Hoewel deze verwachtingen voor mezelf niet volledig werden ingelost, was het eerste seizoen van Star Trek: Picard ook zeker geen teleurstelling. De serie bevat voldoende elementen die zowel de doorwinterde Star Trek-fan als de fan van het scifi-genre zouden moeten kunnen blijven boeien.

Pro

  • Nieuwe Star Trek-content in een modern jasje
  • Zowel leuke, nieuwe personages als een aantal oude bekenden
  • Subtiele verwijzingen naar eerdere reeksen

Con

  • Verhaal komt vrij traag op gang
  • Verwachtingen toch niet volledig ingelost
7

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

19 maart 2021

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Scifi

Speelduur

488 minuten

Regie

Hanelle M. Culpepper, Maja Vrvilo, Akiva Goldsman, Jonathan Frakes, Douglas Aarniokoski

Cast

Patrick Stewart, Alison Pill, Isa Briones

Uitgever

CBS - Dutch FilmWorks
 
Ik ben niet echt een Star Trek fan maar ik vind deze best goed, ik kijk uit naar seizoen 2. Deze en Star Trek Discovery vind ik best goed.
 
Terug
Bovenaan