Seriereview: Moon Knight

Ik moet eerlijk toegeven, ik ben fan van Oscar Isaac. De man heeft een breed scala aan acteervermogen. Van de passieve agressieve klootzak uit Ex Machina tot de koele kikker uit The Card Counter. De man heeft talent. Ik was dan ook blij te horen dat hij de hoofdrol te pakken kreeg voor de nieuwe Marvel-Serie Moon Knight!

Moon Knight is een limited serie van zes afleveringen gecreëerd door Marvel Studios waarvan de eerste aflevering vanaf 30 maart te zien is op Disney+. De serie belooft donkerder te zijn dan wat we tot op heden uit het MCU hebben gekregen. Ik mocht alvast de eerste vier afleveringen onder de loep nemen om mijn eerste indruk hier neer te pennen.

cmp2970_103_comp_mar_v0023_c68aaa21.jpeg


If you are me then who am I?

Steven Grant is een medewerker van een museum in het Verenigd Koninkrijk. Hij wordt geplaagd door black-outs en herinneringen van een ander leven. Wanneer Arthur Harrow (Ethan Hawke) het om onbekende redenen op hem gemunt heeft, dringt het tot Steven door dat zijn dromen werkelijkheid zijn en hij aan een dissociatieve identiteitsstoornis lijdt. Hij deelt zijn lichaam met alter-ego Marc Spector, een CIA agent, en is zonder het te weten de avatar van Khonshu, een Egyptische god. Zo zijn ze in staat een pak aan te trekken waardoor ze over super- en regeneratiekrachten beschikken. Als Moon Knight, een Egyptische spirit of vengeance, staan ze het kwaad in de weg.

Na het bingewatchen van de eerste vier afleveringen moet ik eerlijk toegeven dat ik wat teleurgesteld ben en vooral op mijn honger bleef zitten. Misschien lagen mijn verwachtingen verkeerd maar Moon Knight is niet de frisse vernieuwing in het superhelden genre waar ik op had gehoopt. Naast een wat boeiendere setting is er voorlopig maar weinig om enthousiast over te zijn, al ben ik wel benieuwd naar hoe de serie afloopt.

bca0273_102_comp_fra_v0059_3069746f.jpeg


Shaky cam en weinig inhoud

Akkoord, Moon Knight is niet een traditioneel origineverhaal dat we al meermaals voorgeschoteld kregen. Het is een pak donkerder dan we gewend zijn, maar het is verre van expliciet zoals de Netflix Daredevil-serie dat wel was. Het feit dat het hoofdpersonage lijdt aan een identiteitsstoornis, en niet de schurk voor de verandering, is een interessante kijk. Na de eerste aflevering heb je de gimmick wel gezien en voelt het gekibbel tussen Steven Grant en Marc Spector eerder aan als been there, done that en wordt het verder gewoon vervelend. Toegegeven, Oscar Isaacs acteerprestaties en de vernuftige camera trucjes die eraan te pas komen zijn wel van niveau.

Jammer genoeg kan dat niet over alle scènes gezegd worden. Tijdens de snellere beelden krijgen we in veel gevallen veel shots die close-up gefilmd zijn met handheld camera's om een soort grauwe chaos weer te geven. Deze urban-achtige stijl ligt me een pak minder door het feit dat het vaak moeilijk te volgen is. Ook de actiescènes worden weergegeven in een stijl die eerder gehanteerd wordt door een regisseur zoals Michael Bay of te zien is bij The Transporter-films of andere hyperkinetische actiefilms. Teleurstellend is ook dat het titelpersonage Moon Knight gedurende de eerste vier afleveringen, die een duur hebben van 45-50 minuten, bijzonder weinig tevoorschijn komt.

Teleurstellend is ook dat het titelpersonage Moon Knight gedurende de eerste vier afleveringen, bijzonder weinig tevoorschijn komt.


Moesten de personages, zijpersonages, schurk of het plot nog interessant zijn, zou de afwezigheid van onze held nog te vergeven zijn. Maar ook bad guy van dienst, Arthur Harrow, heeft in de eerste vier afleveringen amper iets om handen en geeft weinig prijs over wat zijn beweegredenen eigenlijk zijn. Het feit dat Moon Knight geen film maar een serie is geworden, geeft het normaal gezien de kans om personages wat meer uit te diepen en het verhaal niet van de hak op de tak te laten springen. Dit laatste is echter toch vaak het geval en zorgt ervoor dat ik niet altijd mee was met de bedoelingen van personages en de richtingen waarin ze heen gingen. Hopelijk schiet Moon Knight in de laatste twee afleveringen uit de startblokken voor een indrukwekkende finale voor ik mijn interesse hierin verlies.

Conclusie

Na alle hype is Moon Knight, afgaande van de eerste vier afleveringen, jammer genoeg niet de serie waar ik op gehoopt had. Het verhaal is voorlopig flinterdun en de personages zijn niet zo interessant. De grote afwezigheid van het titelpersonage laat je wat op je honger zitten en als er dan wat actie aan te pas komt lijkt het alsof de cameraman de ziekte van Parkinson heeft. Hopelijk maken de laatste twee afleveringen wat goed.

Pro

  • Egypte als setting
  • Niet je typische protagonist

Con

  • Na de eerste aflevering is het: Been there, done that
  • Oninteressante zij-personages
  • Dun verhaal
  • Niet genoeg Moon Knight!
  • Shaky cam
6

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

30 maart 2022

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Fantasie

Speelduur

300 minuten

Regie

Mohamed Diab, Justin Benson en Aaron Moorhead

Cast

Oscar Isaac, Ethan Hawke en May Calamawy

Uitgever

Marvel Studios
 
Terug
Bovenaan