Seriereview: Formula 1: Drive to Survive (Seizoen 5)

24 februari 2023 is de tweede testdag voor de piloten van het nieuwe Formule 1 seizoen. Het is ook de dag dat het langverwachte seizoen vijf van Formula 1: Drive to Survive op Netflix zijn polepositie weer inneemt. Een - bijna - ongeremde (hehe) kijk achter de schermen van seizoen 2022. Het verhaal van ‘21 was er eentje dat men zelfs met scenarioschrijvers maar moeilijk had kunnen bedenken. Als je dan terugdenkt op vorig jaar, dat leek dan toch een stuk braver. Maar dat het een wereld van eten of gegeten worden blíj́ft, daarvoor kunnen we weer aan op het heerlijke Drive to Survive.

De vijfde reeks al van Drive to Survive is vanaf nu tien afleveringen lang te zien op Netflix. Op 3 maart start de live-actie opnieuw met de - ondertussen - traditionele start in Bahrain. Nog tijd genoeg dus om de speakers scherp te stellen en de nacho’s in promo op te sporen.

1677247409704.png


I want to take back the championship that was stolen from me

Ja, mannekes … Het racejaar 2021 was er eentje om U tegen te zeggen. Zelfs met een kamer vol scriptschrijvers had je het in wezen zo gek niet kunnen bedenken. Nochtans is het nooit een geheim geweest dat de F1-wereld een bittere competitie vol enorme budgetten en nog grotere ego’s is. Altijd al geweest. Zelfs mensen die de sport op zich niet volgen, kennen de grote namen. Senna, Prost, Schumacher, Hamilton, Lauda … Bij mij thuis werd de rivaliteit Senna - Prost gevolgd. Op school was Schumacher toch wel een held. Die persoonlijkheden overstegen hun sport. Er is nog steeds een collectieve krop in de keel als we de Senna-crash opnieuw zien. Mensen zijn nog altijd bezorgd en benieuwd naar het welzijn van een Michael Schumacher. Het idee van Netflix om in 2019 te beginnen met een kijk achter de schermen van heel dit - en ik zeg dit met het grootste respect, want wát een organisatie om draaiende te houden - circus, was in een woord ‘geniaal’.

Seizoen 2022 begint op de deiningen van de controverse van het jaar daarvoor. De beslissingen van de FIA (Federation Internationale de l’Automobile, regulators van de motorsport) en of die al dan niet een wereldkampioenschap in de schoot van Max Verstappen hebben gesmeten (kuch ja kuch), lieten weken niemand onberoerd. Voor Red Bull en Verstappen dus een jaar om te bewijzen een rechtmatig kampioen te zijn, voor Mercedes en Hamilton een jaar om terug te claimen wat - misschien - van hen afgenomen was en voor alle andere teams opnieuw een kans op alles geven en nieuwe koningen te kronen.

1677247526312.png


Nice guys finish last

In deze reeks volgen we Alfa Romeo, Scuderia AlphaTauri, BWT Alpine, Aston Martin, Scuderia Ferrari, Haas, McLaren, Mercedes-AMG Petronas, Oracle Red Bull en Williams Racing. De top drie van het vorig seizoen was Red Bull - Mercedes - Mercedes (Verstappen, Hamilton, Bottas) en Mercedes als Constructor’s Champion. Dit is ondertussen al het 73ste wereldkampioenschap en behalve de ongelofelijke snelheden is de sport op alle vlakken onherkenbaar van zijn beginperiode. 23 races met niet alleen een nagelbijter voor Spa (want de race van ‘21 was bij ons een spektakel met alleen maar dieptepunten) maar bijvoorbeeld ook een nagelnieuwe race in Miami. FIA heeft het oog stevig op de Amerikaanse markt laten vallen, de hoeveelheid geld en publiciteit die daar te winnen vallen, is nu eenmaal ontegensprekelijk enorm. Dat zou een doodsteek voor Spa kunnen worden, maar dit jaar (gelukkig?) nog niet.

Ook op technisch vlak zijn er voor dit seizoen een enorm aantal veranderingen doorgevoerd, de meest dramatische sinds 1983 volgens experts.


Ook al blijft FIA bij hoog en laag volhouden dat er niets fout gedaan is tijdens het racen van 2021, toch zijn er een aantal aanpassingen aan de regels doorgevoerd die doen denken dat er toch ‘iets’ niet koosjer was. Michael Masi, race director sinds 2019, werd uit zijn rol ontheven. Het was een Masi-beslissing die Verstappen zijn titel gaf. Ook racecommunicatie van teams om officials te ‘lobbyen’ is nu verboden. Máár de radiogesprekken tussen teams en officials zijn nu ook niet meer te beluisteren, om de officials te beschermen … Laat ons daar van maken wat we willen. Ook unlapping (het feit dat achterliggende auto’s tijdens een gele vlag de racers kunnen inhalen die in effect een ronde/meerdere rondes voorliggen) is afgeschaft. Ook op technisch vlak zijn er voor dit seizoen een enorm aantal veranderingen doorgevoerd, de meest dramatische sinds 1983 volgens experts. Bedoeling is om een gelijker speelveld te creëren: niet één of twee dominante wagens maar terug naar ‘het kan echt iedereen worden’-sport. Door COVID-19 was er een uitstel gekomen in het invoeren van deze regels, dit is het eerste seizoen waar we de resultaten (of correcter gezegd ‘gevolgen’) kunnen zien. Het feit dat verschillende chauffeurs fysiek gehavend of met zenuwproblemen uit de vernieuwde wagens kwamen, geeft aan dat het niet direct ideaal liep.

Waar kunnen we in deze reeks van D2S naar uitkijken? Natuurlijk de rivaliteit - en ik ben beleefd - tussen Toto Wolff (Mercedes) en Christian Horner (Red Bull), die van het scherm afspat. Publiekslieveling Guenther Steiner die met Haas een heel aantal problematische boterhammen op zijn bord krijgt, waaronder de sponsoring van het Russische Uralkali en hun Russische driver Nikita MazeSpin, pardon, MazePin, die door de oorlog in Oekraïne plots erg problematisch worden. Maar ook Mick Schumacher, zoon van een legende, waarvan men moet beginnen toegeven dat natuurtalent niet noodzakelijk overgaat van vader op zoon. Er wordt afscheid genomen van een meervoudig kampioen. Nieuw talent wordt onderling gewikt, gewogen en afgesnoept. En ondertussen hotsen en botsen de coureurs verder in een poging hun gloednieuwe machines onder controle te krijgen. Formula 1: Drive to Survive is opnieuw een razende rit door een ronduit fascinerende sportwereld.

Conclusie

Het blijft ook dit seizoen weer meeslepende televisie. De wereld van de F1 zit bomvol karakters en de camera’s van Netflix brengen het zoals verwacht in volle technicolor tot leven. Alles wat we er van hoopten, is ook deze vijfde ronde volop aanwezig: de humor, het drama, intrige, helden en schurken en natuurlijk de razende races. Veel momenten waar men op race day zelf minder tijd kan aan besteden, de finesses en machinaties om het hele gebeuren draaiende te houden, de kans om ervaringsdeskundigen informeler bezig te horen? Het heeft Formule 1 een geheel nieuwe fanbase gegeven en is ook nu weer must-see-tv. Een uitstekende manier om terug te kijken voor we dit jaar terug in het strijdgeweld vliegen.

Pro

  • Guenther Steiner, international treasure
  • Fascinerende inkijk in de racewereld

Con

  • Soms minder goed voor de bloeddruk
9

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

24 februari 2023

Genre

  1. Documentaire
  2. Sport

Speelduur

36 minuten

Regie

Martin Webb, Nick Hardie, James Routh, Nonuk Walter

Cast

Lewis Hamilton, Guenther Steiner, Toto Wolff, Will Buxton …

Uitgever

Netflix
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan