Seriereview: 1899

Goed nieuws, de makers van de bejubelde serie Dark zijn terug! 1899 is hun nieuwste creatie die 17 november op Netflix verschijnt. Jantje Friese en Baran Bo Odar sloten een deal met Netflix om enkele projecten voor hen te ontwikkelen, en zo dus ook 1899. Voor deze review heb ik de eerste drie afleveringen mogen bekijken en ik was aangenaam verrast. Mysterieuze horrorseries kan ik meestal wel appreciëren, dus daarom laat ik je graag kennismaken met de gebeurtenissen op de boot Kerberos.

De stoomboot Kerberos vervoert in 1899 Europese migranten van zowel lage en hoge klassen naar New York om zich daar na de eeuwwisseling aan de American Dream te wagen. Een beter leven is de passagiers zeker gegund, want niemand lijkt écht gelukkig te zijn op de reis naar een beter bestaan. Misschien heeft dat ongelukkig zijn te maken met het feit dat er vier maanden geleden een stoomschip op dezelfde route spoorloos is verdwenen, samen met de honderden reizigers. De crew op Kerberos vreest dat hen hetzelfde lot overkomt, en wanneer ze plots coördinaten krijgen, zetten ze koers naar wat wel eens het vermiste schip zou kunnen zijn. Zowel de gasten als de bemanning staan niet te springen om de mysterieuze locatie te onderzoeken en worden furieus … Centraal staat de jonge dokter Maura Franklin, een zwijgzame vrouw die het mysterie van het verdwenen schip, de Prometheus, wil ophelderen. Uiteindelijk vinden ze de Prometheus ook, maar blijkt het een griezelig spookschip te zijn waar niets is wat het lijkt ...

1899-netflix-que-esperar-_1_.png


Een mysterieus spookschip?

Het valt meteen op dat de showrunners een prachtig budget gekregen hebben om het schip en de oceaan zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Het interieur van de boot straalt luxe uit. De extravagante eetzaal en de kamers van de gasten laten duidelijk merken dat dit geen goedkope cruise is en ze wel een speciale levensstijl gewend zijn. Hoewel … Onder de rijkelijk aangeklede vertrekken vinden we de lage klasse en deel van de werklieden terug. Daar ontbreekt elk spoor van rijkdom of geluk en de sfeer daar is een pak minder aangenaam. Grijze en aardse tinten, machineruimtes, zweet en labeur … Mensen zijn depressief, kwaad en voelen zich onderdrukt. Dat contrast tussen beide levensstijlen is perfect om een gelaagd verhaal te creëren waarin beide partijen elkaar beter leren kennen. Door verschillende nationaliteiten te bundelen krijg je een realistische setting en worden de personages gewoon meer bereikbaar. De kijker krijgt genoeg tijd om elk personage te leren kennen, waardoor er geen verwarring ontstaat over wie wie ook alweer is. Wat wel jammer is, is dat er geen acteerprestatie uitspringt. De acteurs zijn erg goed, daar niet van, maar er is niemand die meteen de show steelt. Dat vind ik ergens wel jammer.

1899 heeft potentieel om de crème de la crème van mysterie- en horrorseries te worden!


Waar 1899 vooral in uitblinkt is het opbouwen van mysterie. Op het einde van elke aflevering krijgen we een prachtige cliffhanger voorgeschoteld die duidelijk opbouwt naar een groter geheel. Het valt me wat tegen dat er veel vragen (nog) niet beantwoord worden. De serie focust zich in de eerste drie afleveringen vooral op de achtergrond van de verschillende personages. Het mysterie blijft dus bewust wat achtergehouden, daarom hoop ik dat we ook effectief antwoorden krijgen. Een tweede met plotholes aaneengeregen Lost moet ik absoluut niet hebben. Als elke aflevering dit niveau blijft aanhouden, hebben we hier met de crème de la crème van mysterie- en horror te maken.

Conclusie

Geheime tekens, cliffhangers, spookschepen, ... Mysterie alom bij 1899! Elke aflevering smaakt echt wel naar meer, dus ik kan niet wachten om de hele serie te bingewatchen. Een klein puntje van kritiek is dat het tempo wat hoger mocht liggen, dat valt vooral op in de tweede aflevering. En de cliffhangers zijn tot nu toe nog niet echt beantwoord, maar we kunnen alleen maar hopen dat het in de volgende afleveringen (of seizoenen) wel zal gebeuren. Als het nog niet duidelijk was door deze review, raad ik jou aan om hetzelfde als mij te doen: kijken en genieten!

Pro

  • Prachtige cinematografie
  • Interessante personages met verschillende nationaliteiten
  • Opbouwend mysterie
  • Setdesign

Con

  • Cliffhangers worden niet altijd duidelijk vervolgd
  • Tempo mocht wat hoger liggen
8

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

17 november 2022

Genre

  1. Drama
  2. Historisch
  3. Horror

Speelduur

480 minuten

Regie

Jantje Friese, Baran Bo Odar

Cast

Emily Beecham, Aneurin Barnard, Andreas Pietschmann

Uitgever

Netflix
 
Terug
Bovenaan